מאגר ספרי קודש

מט - לשמש שם אהל בהם והוא כחתן יצא מחפתו וכו

(הקודם) « מח - על אשר מעלתם בי
» נ - כל הפוגם בברית, אין יכול להתפלל (הבא)

א. כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל הוּא חֵלֶק אֱלוקִי מִמַּעַל וְעִקַּר הָאֱלקוּת הוּא בַּלֵּב. וְהָאֱלקוּת שֶׁבְּלֵב אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי הוּא בְּחִינַת אֵין סוֹף כִּי אוֹר לַהֲבִיּוּתוֹ הוּא עַד אֵין סוֹף הַיְנוּ שֶׁאֵין סוֹף וְאֵין תַּכְלִית לִתְשׁוּקָתוֹ. וּלְפִי גּדֶל הִתְלַהֲבוּת הַלֵּב שֶׁל אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי שֶׁהוּא עַד אֵין סוֹף לֹא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ לַעֲשׂוֹת שׁוּם עֲבוֹדָה וְלֹא הָיָה יָכוֹל לְגַלּוֹת שׁוּם מִדָּה טוֹבָה, כִּי מִגּדֶל הִתְלַהֲבוּתוֹ עַד אֵין סוֹף אֵינוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת שׁוּם דָּבָר. וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁבִּתְחִלַּת הַבְּרִיאָה לֹא הָיָה מָקוֹם לַבְּרִיאָה מֵחֲמַת שֶׁהָיָה הַכּל אֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, וְרָצָה הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שֶׁיִּתְגַּלֶּה מַלְכוּתוֹ וְאִי אֶפְשָׁר לְהַשִׂיג זֹאת אֶלָּא עַל-יְדֵי הַמִּדּוֹת שֶׁהֵם הָעוֹלָמוֹת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מַשִׂיגִין אֱלקוּתוֹ וְיוֹדְעִין שֶׁיֵּשׁ אָדוֹן וּמוֹשֵׁל וּמַנְהִיג. עַל כֵּן צִמְצֵם אוֹרוֹ הָאֵין-סוֹף לִצְדָדִין וְנִשְׁאַר חָלָל פָּנוּי וּבְתוֹכוֹ בָּרָא הָעוֹלָמוֹת. עַל כֵּן בְּהֶכְרֵחַ צָרִיךְ כָּל אָדָם לְצַמְצֵם אוֹר לַהֲבִיּוּת לִבּוֹ שֶׁהוּא עַד אֵין סוֹף כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לַעֲבד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּהַדְרָגָה וּבְמִדָּה. כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה בַּעֲבוֹדָתֵנוּ שֶׁנַּעֲבד אוֹתוֹ בְּמִדּוֹת טוֹבוֹת שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ:

ב. וּכְשֶׁמְּצַמְצֵם הִתְלַהֲבוּת לִבּוֹ שֶׁלֹּא יִבְעַר יוֹתֵר מִדַּאי אֲזַי נִשְׁאָר חָלָל פָּנוּי בַּלֵּב בְּחִינַת: ''וְלִבִּי חָלַל בְּקִרְבִּי'' (תְּהִלִּים ק''ט כב), וּבְתוֹכוֹ נִתְגַּלִּין מִדּוֹתָיו הַטּוֹבוֹת שֶׁהוּא סוֹד בְּרִיאַת הָעוֹלָמוֹת שֶׁהָיָה בְּתוֹךְ חָלָל הַפָּנוּי כַּנַּ''ל. וְעִקַּר הַבְּרִיאָה הָיָה עַל-יְדֵי חָכְמָה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ'' (שָׁם ק''ד כד), וְזֶהוּ בְּחִינַת מַה שֶּׁעִקַּר עֲבוֹדַת ה' לִזְכּוֹת לְמִדּוֹת טוֹבוֹת וּמַעֲשִׂים טוֹבִים הוּא עַל-יְדֵי שֶׁשּׁוֹמֵר הַחָכְמָה שֶׁבַּלֵּב הַיְנוּ מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַיְצָרִין, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ'' (בְּרֵאשִׁית ו' ה). עַל כֵּן הַלֵּב הוּא הַצַּיָּר שֶׁל הַמִּדּוֹת הַיְנוּ הַחָכְמָה שֶׁבַּלֵּב בְּחִינַת: ''צוּר לְבָבִי'' (תְּהִלִּים ע''ג כו) (וְעַיֵּן בְּרָכוֹת י) בִּבְחִינַת: ''וַיִּיצֶר'' בִּשְׁנֵי יוּדִין (בְּרָכוֹת ס''א) יְצִירָה לְטַב וּלְבִישׁ בְּחִינַת שְׁנֵי יְצָרִין הַיְנוּ מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת הֵם יֵצֶר טוֹב וּמַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת הֵם יֵצֶר הָרָע. עַל כֵּן כָּל תִּקּוּן הָאָדָם וְקִלְקוּלוֹ חַס וְשָׁלוֹם הַכּל תָּלוּי בִּשְׁמִירַת הַמַּחֲשָׁבָה שֶׁבַּלֵּב (וְעַיֵּן לְעֵיל סִימָן ל''ה):

ג. וּכְשֶׁנִּזְהָר מִמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת וְחוֹשֵׁב מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת בְּלִבּוֹ אֵיךְ לַעֲבד אֶת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בָּזֶה נַעֲשֶׂה לִבּוֹ בִּבְחִינַת ''צוּר לְבָבִי'' כַּנַּ''ל וּבִבְחִינַת ''וְלִבִּי חָלַל בְּקִרְבִּי'' כַּנַּ''ל. וְזוֹכֶה לַעֲשׂוֹת פְּעֻלּוֹת וּמִדּוֹת טוֹבוֹת הַמִּתְגַּלִּים בְּתוֹךְ הֶחָלָל וְעַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה שֶׁהוּא מְקַבֵּל עָלָיו על מַלְכוּת שָׁמַיִם שְׁלֵמָה:

ד. וּכְשֶׁהַלֵּב הוּא בִּבְחִינַת וְלִבִּי חָלַל כַּנַּ''ל אָז לִבּוֹ פָּתוּחַ בְּחָכְמָה וְעַל-יְדֵי-זֶה מְתַקֵּן אֶת הַבְּרִיאָה שֶׁהוּא עַל-יְדֵי חָכְמָה כַּנַּ''ל בִּבְחִינַת מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת. וְעַל-יְדֵי שֶׁחוֹשֵׁב מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁהֵם טִפְּשׁוּת הַלֵּב בְּחִינַת: ''עָרְלַת לְבַבְכֶם'' תִּרְגֵּם אוּנְקְלוֹס: 'טִפְּשׁוּת לִבְּכוֹן' (דְּבָרִים י' טז), אָז מְטַמְטֵם אֶת הַלֵּב וּבָזֶה הוּא מְטַמְטֵם בְּחִינַת הֶחָלָל שֶׁל הַבְּרִיאָה שֶׁהוּא עַל-יְדֵי חָכְמָה וּמְקַלְקְלָהּ וְנֶחֱשָׁב כְּאִלּוּ הֶחֱרִיב אֶת הָעוֹלָם. וּכְשֶׁחוֹשֵׁב מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת זֶה בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּרִיאָה וְעַל-יְדֵי שֶׁמְּטַהֵר הַלֵּב וּמְגָרֵשׁ מִמֶּנּוּ מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת וְחוֹשֵׁב מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת יִזְכֶּה שֶׁיּוּכַל לְחַדֵּשׁ מַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית וְלַעֲשׂוֹת נִסִּים בָּעוֹלָם. וְזֶה בְּחִינַת: 'הָרוֹצֶה לְנַסֵּךְ יַיִן עַל-גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ יְמַלֵּא גְּרוֹנָם שֶׁל תַּלְמִידֵי-חֲכָמִים יַיִן' (יוֹמָא ע''א), כִּי גְּרוֹנָם הוּא בְּחִינַת הַשִּׁיתִין שֶׁמְּנֻקָּבִין וּמְחֻלָּלִין עַד הַתְּהוֹם (סֻכָּה מ''ט), וְהַיְנוּ בְּחִינַת ''וְלִבִּי חָלַל בְּקִרְבִּי'' כִּי תְּהוֹם דָּא לִבָּא וְקָנֶה (זהַר-הַקָּדוֹשׁ) וּתְהוֹם בְּחִינַת נִסִּים שֶׁעַל דָּבָר נִסִּי הַכּל תְּמֵהִין בְּחִינַת וַתֵּהם כָּל הָעִיר (רוּת א' יט). עַל כֵּן הַצַּדִּיק שֶׁלִּבּוֹ פָּתוּחַ בְּחָכְמָה בִּבְחִינַת וְלִבִּי חָלַל בְּקִרְבִּי כַּנַּ''ל בְּחִינַת צוּר לְבָבִי עַל-יְדֵי-זֶה יָכוֹל לְחַדֵּשׁ מַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית וְלַעֲשׂוֹת נִסִּים. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''וּבְטוּבוֹ מְחַדֵשׁ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית'' ''וּבְטוּבוֹ'' זֶה הַצַּדִּיק שֶׁנִּקְרָא טוֹב כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''אִמְרוּ צַדִּיק כִּי טוֹב'' (יְשַׁעְיָה ג' ו) כִּי אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, חֲלָאִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָמָּן אֵלּוּ הַשִּׁיתִין שֶׁמְּחֻלָּלִין וְכוּ' (סֻכָּה שָׁם), וְזֶה בְּחִינַת מַעֲשֵׂה יְדֵי אָמָּנוּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת בְּרִיאַת הָעוֹלָם בְּחִינַת לֵב הַצַּדִּיק כַּנַּ''ל:

ה. וְזֶה בְּחִינַת: ''וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם'' (דְּבָרִים י''א יג) 'אֵיזֶה הִיא עֲבוֹדָה שֶׁבַּלֵּב זוֹ תְּפִלָּה' (תַּעֲנִית ב), כִּי עִקַּר הַתְּפִלָּה תָּלוּי בַּלֵּב שֶׁיָּשִׂים כָּל לִבּוֹ עָלֶיהָ דְּהַיְנוּ שֶׁיְּקַשֵּׁר מַחֲשַׁבְתּוֹ הֵיטֵב לְדִבּוּרֵי הַתְּפִלָּה שֶׁלֹּא יִהְיֶה לִבּוֹ רָחוֹק מֵהַדִּבּוּרִים רַק יִשְׁמַע הֵיטֵב מַה שֶּׁהוּא מְדַבֵּר, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה וְנִתְגַּדֵּל מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ וְנוֹפֵל מַלְכוּת הָרְשָׁעָה וְנִמְשָׁךְ לְיִשְׂרָאֵל חִיּוּת גָּדוֹל וְשֶׁפַע וַעֲשִׁירוּת גָּדוֹל וּבְרָכָה עַד בְּלִי דַּי וְנַעֲשֶׂה עַל-יְדֵי-זֶה יִחוּדָא עִלָּאָה וְיִחוּדָא תַּתָּאָה וְזוֹכֶה לְהִתְגַּלּוּת אוֹרַיְתָא דְּעַתִּיקָא סְתִימָאָה. כִּי תְּפִלָּה בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''וַאֲנִי תְּפִלָּה'' (תְּהִלִּים ק''ט ד), וּתְפִלָּה שֶׁבַּלֵּב בְּחִינַת הִתְגַּלּוּת מַלְכוּתוֹ בְּתוֹךְ הֶחָלָל הַפָּנוּי (שֶׁבַּלֵּב):

ו. וְזֶה בְּחִינַת הֵ''א כִּי כְּשֶׁמְּטַמְטֵם לִבּוֹ בְּטִפְּשׁוּת 'וְאֵין עָנִי אֶלָּא בְּדַעַת' (נְדָרִים מ''א) אָז הוּא בְּחִינַת דַּלּוּת בְּחִינַת דָּלֶ''ת. וּכְשֶׁמְּקַדֵּשׁ מַחֲשַׁבְתּוֹ וְלֵית קְדֻשָּׁה פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה (זהַר-הַקָּדוֹשׁ חֵלֶק ב קכ''ט) זֶה בְּחִינַת יוּ''ד שֶׁמַּמְשִׁיךְ לְתוֹךְ הַדָּלֶ''ת וְנַעֲשֵׂית הֵ''א בְּחִינַת: ''הִיא הָעוֹלָה'' (וַיִּקְרָא ו' ב) בְּחִינַת: ''מִי זֹאת עוֹלָה'' (שִׁיר הַשִּׁירִים ח' ה) מִי עִם זֹאת עוֹלָה. שֶׁמַּעֲלֶה בֵּיתָא עִלָּאָה וּבֵיתָא תַּתָּאָה עַל-יְדֵי הֲקָמַת הַתְּפִלָּה בְּחִינַת מַלְכוּת בְּחִינַת יְרוּשָׁלַיִם בְּחִינַת בֵּיתָא תַּתָּאָה. שֶׁיָּבוֹא הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה עַל-יְדֵי בִּנְיַן יְרוּשָׁלַיִם שֶׁלְּמַטָּה בְּחִינַת תְּפִלָּה (תַּעֲנִית ה). וּשְׁנֵיהֶם בְּחִינַת יִחוּדָא עִלָּאָה וְיִחוּדָא תַּתָּאָה בְּחִינַת אָבִיב שֶׁנִּקְרָא נִיסָן שֶׁבּוֹ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן וּבוֹ יִתְחַנֵּךְ הַבַּיִת לֶעָתִיד לָבוֹא (יְחֶזְקֵאל מ''ה יח) (נֶגֶד שְׁנֵי בָּתִּים הַנַּ''ל) אָלֶף עִם בֵּית יוּד עִם בֵּית:

ז. וְעַל-יְדֵי-זֶה יִתְעוֹרֵר לֶעָתִיד לָבוֹא הַשִּׁיר כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''הַשִּׁיר יִהְיֶה לָכֶם כְּלֵיל הִתְקַדֵּשׁ חָג'' (יְשַׁעְיָה ל' כט) (כִּי תְּפִלָּה בְּחִינַת אֱמוּנָה וּכְתִיב ''וַיַּאֲמִינוּ בִּדְבָרָיו יָשִׁירוּ תְּהִלָּתוֹ'' (תְּהִלִּים ק''ו יב) וְעַיֵּן שַׁעֲרֵי-צִיּוֹן, שַׁעַר ג), שֶׁיָּשִׁירוּ בְּלֵיל פֶּסַח שִׁיר פָּשׁוּט, כָּפוּל, מְשֻׁלָּשׁ וּמְרֻבָּע, וְהֵם עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, בְּחִינַת הֵ''א, שֶׁהִיא דָּלֶ''ת עִם יוּ''ד, וְזֶהוּ עַל-יְדֵי שֶׁיּתְגַּלֶּה מַלְכוּתוֹ בִּבְחִינַת שִׁיר, בְּחִינַת שָׂרָה עַל כָּל הָעוֹלָם (בְּרָכוֹת יג), בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד, שֶׁהוּא בְּחִינַת נְעִים זְמִירוֹת יִשְׂרָאֵל (שְׁמוּאֵל-ב כ''ג א), בְּחִינַת סֻכַּת דָּוִד, שֶׁצָּרִיךְ לַהֲקִימָהּ (עֲמוֹס ט' יא), וְסֻכָּה בְּחִינַת שָׂרָה, שֶׁסָּכְתָה בְּרוּחַ-הַקּדֶשׁ (מְגִלָּה יד), בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת תְּפִלָּה, שֶׁיַּעֲלֶה וְיָקִים אוֹתָהּ מִשִּׁפְלוּת וְקַטְנוּת, בְּחִינַת ''הַמָּאוֹר הַקָּטן'' (בְּרֵאשִׁית א' טז), בְּחִינַת ''עֲצָתוֹ נוֹפֶלֶת'' (סַנְהֶדְּרִין כב), לְגַדְלוּת, בִּבְחִינַת ''הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים'' (בְּרֵאשִׁית שָׁם), וְאָז יִזְכֶּה לְעֵצָה שְׁלֵמָה וְלִתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה:

ח. כִּי זֶה בְּחִינַת תְּשׁוּבָה אוֹתִיּוֹת תָּשׁוּב ה' לַעֲשׂוֹת מִדָּ', הֵ'. וְעִקַּר הַתְּשׁוּבָה תָּלוּי בַּלֵּב כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''וּלְבָבוֹ יָבִין וְשָׁב'' (יְשַׁעְיָה ו' י) הַיְנוּ בַּמַּחֲשָׁבָה שֶׁבַּלֵּב, שֶׁיִּתְגַּבֵּר לִבְרחַ מִמַּחֲשָׁבוֹת רָעוֹת וְלַחֲשׁב בְּכָל עֵת מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת. לָשִׂים אֶל לִבּוֹ הֵיטֵב מַה יִּהְיֶה תַּכְלִיתוֹ וְסוֹפוֹ וְלַחֲשׁוֹב עֵצוֹת וְתַחְבּוּלוֹת אֵיךְ יִזְכֶּה לָשׁוּב אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְעַל-יְדֵי-זֶה יִזְכֶּה לִתְשׁוּבָה. וְעַל-יְדֵי-זֶה יִזְכֶּה לְהַגִּיעַ וּלְהַשִׂיג אוֹרַיְתָא דְּעַתִּיקָא סְתִימָאָה הַיְנוּ סִתְרֵי פְּנִימִיּוּת הַתּוֹרָה שֶׁהֵם עִקַּר שַׁעֲשׁוּעֵי עוֹלָם הַבָּא בְּחִינַת ענֶג שַׁבָּת, וְשַׁבָּת זֶה בְּחִינַת תְּשׁוּבָה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלקֶיךָ'' (דְּבָרִים ל' ב). וְאִיתָא בְּתִּקּוּנִים (תִּקּוּן כ''א מ''א) וְהִיא נִקְרֵאת קַבָּלָה כַּד אִיהִי בֵּין תְּרֵין דְּרוֹעִין דְּמַלְכָּא וּתְרֵין דְּרוֹעִין הֵם נִיסָן וְתִשְׁרֵי וְהֵם יְמֵי תְּשׁוּבָה, כִּי בְּנִיסָן עֲתִידִין לִגָּאֵל (ראשׁ-הַשָּׁנָה י''א). וְאֵין הַגְּאֻלָּה אֶלָּא עַל-יְדֵי תְּשׁוּבָה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''וּבָא לְצִיּוֹן גּוֹאֵל וּלְשָׁבֵי'' וְגוֹ' (יְשַׁעְיָה נ''ט כ) הַיְנוּ עִקַּר יְדִיעַת סוֹדוֹת הַתּוֹרָה שֶׁהֵם חָכְמַת הַקַּבָּלָה יִהְיֶה לֶעָתִיד עַל-יְדֵי תְּשׁוּבָה:

ט. וְזֶה בְּחִינַת צִיצִית הַיְנוּ בְּחִינַת תְּכֵלֶת (פֵּרוּשׁ עִקַּר מִצְוַת צִיצִית הוּא עַל-יְדֵי תְּכֵלֶת כַּמּוּבָא בְּלִקּוּטֵי הֲלָכוֹת הִלְכוֹת צִיצִית הֲלָכָה ה' אוֹת ג' וְעַיֵּן מַסֶּכֶת סוֹטָה י''ז וְחֻלִּין פ''ט, שֶׁזָּכוּ לְחוּט שֶׁל תְּכֵלֶת וּפֵרֵשׁ רַשִׁ''י לְצִיצִית וְכוּ') 'דְּאָכְלֵי כלָּא וְשָׁצֵי כלָּא' (זהַר-הַקָּדוֹשׁ ח''א נ''א ע''א), שֶׁהִיא הִתְגַּלּוּת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יִכָּנַע וְיִתְבַּטֵּל מַלְכוּת דְּסִטְרָא אַחֲרָא. וְיִשְׂרָאֵל הַדְּבֵקִים בְּמַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה מְקַבְּלִים חִיּוּתָם מִשָּׁם, כִּי מִשָּׁם בָּא עִקַּר הַחִיּוּת בִּבְחִינַת 'דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל חַי וְקַיָּם' (ראשׁ הַשָּׁנָה כ''ה). כִּי תְּכֵלֶת בְּחִינַת: ''וַתְּכַל נֶפֶשׁ דָּוִד'' (שְׁמוּאֵל-ב י''ג לט) וּבְחִינַת כַּלָּה בְּחִינַת ''כָּלָה בְּכָל הַגּוֹיִם'' (יִרְמְיָה ל' יא) דְּאָכְלֵי כלָּא וְכוּ'. וּמִשָּׁם הַנְּגִינָה בְּחִינַת ''מִכְּנַף הָאָרֶץ זְמִירוֹת שָׁמַעְנוּ'' (יְשַׁעְיָה כ''ד טז) ''מִכְּנַף'' דַּיְקָא שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּכֵלֶת (כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת''). וְזֶה בְּחִינַת הֵ''א שֶׁהִיא דָּ''לֶת עִם יוּ''ד; דָּ''לֶת זֶה בְּחִינַת דל''ת כַּנְפוֹת, יוּ''ד זֶה בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה בְּחִינַת הַשִּׁיר הַנַּ''ל. וְעִקַּר כֹּחַ הַכַּלָּה הַיְנוּ בְּחִינַת תְּכֵלֶת הִיא מְקַבֶּלֶת מִבְּחִינַת 'אִמָּא אוֹזְפֵת מָאנְהָא לִבְרַתָּא' (זהַר-הַקָּדוֹשׁ ח''א ב ע''א), כִּי מִבִּינָה שׁרֶשׁ הַדִּינִים שֶׁעַל יָדָהּ נִמְתָּקִים וְעַל-יְדֵי-זֶה עוֹשִׂין מִדָּלֶ''ת הֵ''א וּמַמְשִׁיכִים מִמֶּנָּה שֶׁפַע וַעֲשִׁירוּת גָּדוֹל וּבְרָכָה עַד בְּלִי דַּי. וְעַל-יְדֵי שֶׁנִּזְהָרִים בְּמִצְוַת צִיצִית זוֹכִין לְכָל הַנַּ''ל:

י. וְזֶה פֵּרוּשׁ: ''לַשֶּׁמֶשׁ שָׂם אהֶל בָּהֶם'' (תְּהִלִּים י''ט ה), שֶׁהַצַּדִּיק נִקְרָא שֶׁמֶשׁ כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: ''וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ'' (קהֶלֶת א' ה). וּזְרִיחָתוֹ הַיְנוּ הַשָׂגָתוֹ אֵינוֹ אֶלָּא עַל-יְדֵי יִשְׂרָאֵל כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, עַל פָּסוּק: ''לֶךְ רֵד'' וְגוֹ' (שְׁמוֹת ל''ב ז). כְּלוּם נָתַתִּי לְךָ גְּדֻלָּה אֶלָּא בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל וְכוּ' (בְּרָכוֹת לב). וְזֶהוּ: ''אהֶל בָּהֶם'' אהֶל לְשׁוֹן זְרִיחָה לְשׁוֹן בְּהִלּוֹ נֵרוֹ (אִיּוֹב כ''ט ב). בָּהֶם בְּיִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁנִּכְנָסִין חַס וְשָׁלוֹם בְּחָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת שֶׁל הָאֻמּוֹת אֲזַי נוֹפֵל הַצַּדִּיק מֵהַשָׂגָתוֹ וְנִתְחַפֶּה וְנִתְכַּסֶּה הַשָׂגָתוֹ. וּכְשֶׁיּוֹצְאִין יִשְׂרָאֵל מֵחָכְמַת הָאֻמּוֹת אֲזַי הַצַּדִּיק יוֹצֵא מֵהַחֻפָּה וְהַמִּכְסֶה שֶׁהָיָה לוֹ עַד עַכְשָׁו בִּבְחִינַת: ''וְהוּא כְּחָתָן יוֹצֵא מֵחֻפָּתוֹ'':

יא. מַה שֶּׁהַכַּלָּה שׁוֹלַחַת לְהֶחָתָן טַלִּית יֵשׁ עַל זֶה טַעַם גָּדוֹל עַל-פִּי תּוֹרַת אֱמֶת, וְכֵן מַה שֶּׁצּוֹעֲקִין וְאוֹמְרִים ''שַׁבָּת'' וּמִלֵּי דִּבְדִיחוּתָא (שֶׁקּוֹרִין עָלֶה) הַכּל שַׁיָּךְ לַחֲתֻנָּה עַל-פִּי הָאֱמֶת (וְעַיֵּן עוֹד בְּמָקוֹם אַחֵר מֵעִנְיַן כָּל הַדְּבָרִים שֶׁעוֹשִׂין עַל חֲתֻנָּה מַה שֶּׁמְּכַסִּין הַכַּלָּה וְכוּ' וּמַה שֶּׁזּוֹרְקִין עַל הֶחָתָן מַה שֶּׁקּוֹרִין 'הָאפִין' וּמַה שֶּׁהֶחָתָן דּוֹרֵשׁ וּפוֹסְקִין לוֹ הַדְּרָשָׁה וְנוֹתְנִין לוֹ מַתָּנוֹת לַדְּרָשָׁה וְכֵן מַה שֶּׁהַבַּדְחָנִים מְהַפְּכִין עַצְמָן וְכוּ' הַכּל מֵאֵת ה'. וּמְבואָרִים שָׁם עַל זֶה טְעָמִים נִפְלָאִים וְאֵין כָּאן מָקוֹם לְבָאֲרָם):

יב. צָרִיךְ לִהְיוֹת כְּגִבּוֹר לָרוּץ ארַח. כִּי אֲפִלּוּ כְּשֶׁזּוֹכֶה לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה וּלְתַקֵּן מַה שֶּׁקִּלְקֵל עֲדַיִן צָרִיךְ לְמַלֹּאת הָעֲבוֹדָה שֶׁהָיָה יָכוֹל לַעֲשׂוֹת בַּזְּמַן שֶׁהָיָה נָזוּף לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ. עַל כֵּן צָרִיךְ לָרוּץ מְאד וּלְהִזְדָּרֵז הַרְבֵּה בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְמַלֹּאת חֶסְרוֹן הָעֲבוֹדָה שֶׁהָיָה יָכוֹל לַעֲבד בִּימֵי קִלְקוּלוֹ:

אתר של שמחה
עמוד הבית
דברי הרב אברהם ציון סייג נ"יספר הרב דבש מסלעדרושים מתנדבים לאתריצירת קשרהיה שותף להפצת האתרלוח שנה עברי / לועזי
רדיו קול הנחללוח שידוריםתוכניות מוקלטותהאזנה בטלפון 077-2218-148אפליקצייה בAppStoreאפליקצייה בGooglePlayחדשות מוסיקה יהודית
היכרויות לציבור הדתיהרשמה לאתר בחינםמצאו זיווג באתרתמיכה באתרמאמרים משפחה וזוגיותפורום משפחה וזוגיות
חסידות ברסלבפרשת השבועחגים ומועדיםמשפחה וזוגיותטיפים ועצותאמונה והשקפהנקודות טובותתורה ומצוותסיפורים מהחייםפגוש את הרב הילולת הצדיקיםאמרות חז"ל ומשליםמוסיקה יהודיתאומן ראש השנהגולשים כותביםסיפורי ישועות - הצדיק מיבניאל זצ"ל
תורה נביאים כתוביםפרשות השבוע (בתנ"ך)תהיליםפרקי אבותקיצור שולחן ערוך (ליוצאי אשכנז)שמירת הלשון - החפץ חייםתפילות וסגולות
ליקוטי מוהר"ןליקוטי מוהר''ן תנינאקיצור ליקוטי מוהר''ן השלםקיצור ליקוטי מוהר''ן השלם תנינאליקוטי תפילותסיפורי מעשיותליקוטי עצותשיחות הר"ןספר המידותשמות הצדיקיםמשיבת נפש
כל הפורומיםפורום שאלות לרב אברהם ציון נ"יפורום חסידות ברסלבפורום דברי תורהפורום דברי שמחהפורום משפחה וזוגיותפורום חדשות מוסיקה יהודיתפורום חדשות ואקטואליה
תהילים יומישידור ישיר - אומןגלריית תמונותיארצייט יומיהדף היומי מזג האוויר