כ'ד אלול נקיטת אמצעי
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות :שמיעה
350 יום
כ"ד אלול
נקיטת אמצעי זהירות
לאור האיסור להאמין לדברי רכילות , יכולה להתעודד השאלה הבאה : איך אפשר בכלל להתיחס לדברים כאלו כדברי תועלת ולהתיר את שמיעתם ? איזו מטרה יכולה להיות לשמיעת דברים שאסור להאמין להם ?
את התשובה לכך נותנת ההלכה , המבדילה בין קבלת דברי רכילות כעובדות -שהיא אסורה בהחלט , לבין נקיטה באמצעי זהירות מחשש שעלולה להיות אמת בדברים - שהיא צעד מותר להאמין ברכילות הרי זו אוילות ושחיתות ,מאידך ,להתעלם מהם כליל הרי זו תמימות וחוסר אחריות ,
בעוד שאסור שהדברים שנאמרו על פלוני ישפיעו על היחס כלפיו,הרי חייב אדם להגן על עצמו מפני האפשרות של נזק צפוי ,
"בא וראה כמה שכרו של אדם העושה לאחר לחזור בתשובה "
פירוש הלכה כ"ד אלול מחזור ב'
כך יבנה הבית במהרה בימינו אמן
ובפרט שידוע הוא מה שאמרו חזס"ל {יומא ט,ב}, שבית שני נחרב בעוון שנאת חינם ולשון הרע , : ואם העוון הזה היה בו כוח להחריב את הבית הבנוי ,על אחת כמה וכמה שיש בו כוח לעכב מלהבנות את הבית החרב , חס ושלום ,על -כן האיש שיתחזק את עצמו בעניין הזה של שמירת הלשון בכל כוחו , ויזרז גם אחרים בעניין הגדול הזה למען כבוד השם ותרותו ,שלא יהיו מצותיה כהפקר ,חס ושלום ,זכותו גדול מאוד , כי באמת כלל -ישראל בחזקת כשרים וצדיקים הן אך הסיבה - מפני העלם , ידיעת פרטי הדינים שיש בעניין הזה , וגם נעלם מהרבה אנשים העצות איך להמלט מן היצר בעניין הזה , וכמו שכתבנו כל זה בשער השני , על -כן אם ימצא מי מעורר בעניין בוודאי יתקבלו דבריו , ויהיה זכות הרבים תלוי בו ,
והנה לפי מה שבארנו לעיל , בזה בנין הבית דלעתיד {והנה כתבו הספרים בשם הזוהר הקדוש {ראה נח ,דף כג טור ג}, דבי כנשתא חדא ,אם היו שומרים מידת השלום כדבעי ,יכולים לזכות לביאת המשיח , אם -כן ,ביאת המשיח תלוי בידינו וידוע ,דמידת השלום אין אנו יכולים לזכות בו , רק אם נהיה זהירים מתחלה מעוון שנאת חינם ולשון הרע } ,וכל אחד שיתחזק לתקן החטא הזה , יהיה לו חלק בהבית הבנוי לעתיד דבלתם היה הבית חרד לעולם , חס ושלום ,
והנה אם היה לנו רשות לבנות בית -המקדש ,והיה צריך כסף לזה , ידוע דכל אחד מישראל היה מתנדב בנפש חפצה כל מה שבכוחו לזה, כדי שיהיה לו גם -כן חלק בהבית המקדש , : ובעניננו אין צריך כסף כלל ,רק להתחזק ולהתרחק מן החטא החמור של לשון הרע ושנאת חינם ולאחוז במידת השלום , ועל -ידי -זה יתקן החטא ,ונזכה לביאת המשיח ולבניין המקדש וכמה יתרומם שמו של האיש הזה, שהוא היה הסיבה לבניין הבית ,וכאשר נמצא בנחמיה {פרק ג}, נרשם שם לנצח שמות האנשים שנתנו חלק בחומה של ירושלים , על חאת כמה וכמה הבית גופא.