כ'ז אב תוצאה מועילה
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות :תועלת
323 יום
כ"ז אב
תוצאה מועילה
למדנו כיום 144 שמותר לספר רכילות לתועלת אך ורק כשכוונת המספר טהורה לגמרי ואין לו כל מניעים אישיים בדבר ,אכן , הכוונה לתועלת היא זו המבדילה בין אדם אחראי ודואג לזולתו לבין ההולך רכיל ,
יחד עם זאת , אין די בטוהר הכוונה כדי להתיר סיפור דברי רכילות ,אם אין סיכוי סביר להשגת המטרה הרצויה יעבוד כאן המספר - למרות כוונותיו הטובות - על איסור רכילות,
מפעם לפעם אנו מוצאים את עצמנו נוהגים עצות לידידים שנפלו קרבן להתעללות גופנית או רגשית במסגרת המפשחה , החברה או העבודה , לפעמים אין הניזוק מודע לחומרת הבעיה , או שאין הוא יודע מיהו האחראי לזנק , מסתבר שהבהרת הדברים לניזוק ויעוץ כיצד לטפל בצד שפגע בו הם בגדר של מעשה חסד ומצווה אמיתית ,
" שכל זמן שלא נתברר לו היטב ע"פ דין , על איזה ענין , שדבר זה איננו בכלל לשה"ר או רכילות או מחלוקת , יותר מלאמרו"
פירוש הלכה כ"ז אב מחזור ב'
מספק -שב ואל תעשה
והנה בדרך כלל ידע האדם , שכל -זמן שלא נתברר לו היטב על -פי דין על איזה עניין שדבר זה אינו בכלל לשון הרע או רכילות או מחלוקת יזסהר מלאמרו אפילו אם היצר מפתחהו ומצדדו לאומר שיש בדבר זה צד מצווה ויזכה לעולם הבא , אף-על -פי -כן אל ישמע לו , כי באופן זה בוודאי ינצל על -כל -פנים מדין של מעלה ,כי אפילו אם באמת לא היה הדין עמו , וישאלוהו למעלה : מדוע לא גנית את פלוני בעניין פלוני ופלוני ,והלוא היה בדבר זה צד מצווה ?יוכל להשיב : אצלי היה ספק ,על -כן הייתי בדבר זה בגדר שב- ואל -תעשה , : מה שאין כן אם יגנה את פלוני או יעשה מחלוקת עם פלוני מטעם ספק, שהיצר מפתהו שיש בדבר זה צד מצווה -מה יעשה אחר -כך אם יתברר שהיהבדבר זה עוון לשון הרע או מחלוקת , ורק היצר הערימו בזה, מה ישיב למעלה בזה? ולא יוכל להשיב שמחמת ספק לא היה לו לדבר.
ספר חפץ חיים
רכילות :תועלת
323 יום
כ"ז אב
תוצאה מועילה
למדנו כיום 144 שמותר לספר רכילות לתועלת אך ורק כשכוונת המספר טהורה לגמרי ואין לו כל מניעים אישיים בדבר ,אכן , הכוונה לתועלת היא זו המבדילה בין אדם אחראי ודואג לזולתו לבין ההולך רכיל ,
יחד עם זאת , אין די בטוהר הכוונה כדי להתיר סיפור דברי רכילות ,אם אין סיכוי סביר להשגת המטרה הרצויה יעבוד כאן המספר - למרות כוונותיו הטובות - על איסור רכילות,
מפעם לפעם אנו מוצאים את עצמנו נוהגים עצות לידידים שנפלו קרבן להתעללות גופנית או רגשית במסגרת המפשחה , החברה או העבודה , לפעמים אין הניזוק מודע לחומרת הבעיה , או שאין הוא יודע מיהו האחראי לזנק , מסתבר שהבהרת הדברים לניזוק ויעוץ כיצד לטפל בצד שפגע בו הם בגדר של מעשה חסד ומצווה אמיתית ,
" שכל זמן שלא נתברר לו היטב ע"פ דין , על איזה ענין , שדבר זה איננו בכלל לשה"ר או רכילות או מחלוקת , יותר מלאמרו"
פירוש הלכה כ"ז אב מחזור ב'
מספק -שב ואל תעשה
והנה בדרך כלל ידע האדם , שכל -זמן שלא נתברר לו היטב על -פי דין על איזה עניין שדבר זה אינו בכלל לשון הרע או רכילות או מחלוקת יזסהר מלאמרו אפילו אם היצר מפתחהו ומצדדו לאומר שיש בדבר זה צד מצווה ויזכה לעולם הבא , אף-על -פי -כן אל ישמע לו , כי באופן זה בוודאי ינצל על -כל -פנים מדין של מעלה ,כי אפילו אם באמת לא היה הדין עמו , וישאלוהו למעלה : מדוע לא גנית את פלוני בעניין פלוני ופלוני ,והלוא היה בדבר זה צד מצווה ?יוכל להשיב : אצלי היה ספק ,על -כן הייתי בדבר זה בגדר שב- ואל -תעשה , : מה שאין כן אם יגנה את פלוני או יעשה מחלוקת עם פלוני מטעם ספק, שהיצר מפתהו שיש בדבר זה צד מצווה -מה יעשה אחר -כך אם יתברר שהיהבדבר זה עוון לשון הרע או מחלוקת , ורק היצר הערימו בזה, מה ישיב למעלה בזה? ולא יוכל להשיב שמחמת ספק לא היה לו לדבר.