כ'ז תמוז החוטא בקביעת
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :קבלת לשון הרע
294 יום
כ"ז תמוז
החוטא בקביעות
איסור קבלת לשון הרע אינו חל כשהמדובר ידוע כמי שעובר כקביעות ובשאט נפש על איסור ידוע ,לפיכך , אם ראה פלוני כמו עיניו את אותו אדם שב ועובר על אותו איסור מספר פעמים , מותר לו להאמין שהחלה עבר על אותו איסור פעם נוספת , מתוך להאמין שהלה עבר על חטא אחר , כאשר אדם ידוע ומוחזק כרשע גמור שאינו שומר כלל תורה ומצוות , מותר לקבל עליו שעבר כל עבירה שהיא , אם אדם ידוע כחוטא בשוגג בקביעות העובר על איסור מסוים בגלל עצת היצר , מותר להאמין שעבר שוב על אותו איסור , אבל יש לדחות את הטענה שהפעם היה זה במזיד ,
" נושא עוון ועובר על פשע , ולמי נושא עוון ? למי שעובר על פשע "
פירוש הלכה כ"ו תמוז מחזור א'
המעביר על מדותיו
ונבאר דברינו :כי אפילו אם לא היו מוחלין לו בשביל זה אפילו על עברה אחת בשלמות ,ורק להקל ענשו - גם -כן כדאי הוא לו וכנ"ך : וכל -שכן אם מוחלין לו בשלמות עבור עברה אחת :" ועל אחת כמה וכמה בזה ,שידוע לנו שמוחלין לו עבור זה על כל עברות שיש לו ,אפילו לאותן הנקראים בשם פשע , רק שיזהר מכאן ולהבא שלא לעשותם ,כמו שאמרו חכמינו ז"ל {ר"ה יז ,א }: כל המעביר על מדותיו ,מעבירין לו על כל פשעיו , שנאמר {מיכה ז ,יח }: "נשא עוון ועובר על פשע" -למי נושא עוון ? למי שעובר על פשע,
אך מי שהוא רוצה שהקדוש -ברוך -הוא ימחל לו אפיל על פשעיו ,יזהר גם -כן שהוא לא יקפיד כלל ,אפילו יודע בודאי שעשה חברו נגדו במרד ובמעל ,זה נקרא פשע ,כמאמרם ביומא דף לו {עמוד ב} "פשעים" - אלו המרדים ,וזהו שדיקו :למי נושא עון ? למי שעובר על פשע {דבאמת הקדוש -ברוך -הוא מוחל לו אפיל על פשעיו ,כמו שאמרו ,מעבירין לו על כל פשעיו ,ונקט הכתוב "נשא עון ", משום סדר מדותיו של הקדוש -ברוך -הוא ,דקחשיב שהוא נושא עון וגם עובר על פשע ,וכמו שכתוב בתורה {שמות לד ,ז }: "נשא עון ופשע"}
ספר חפץ חיים
לשון הרע :קבלת לשון הרע
294 יום
כ"ז תמוז
החוטא בקביעות
איסור קבלת לשון הרע אינו חל כשהמדובר ידוע כמי שעובר כקביעות ובשאט נפש על איסור ידוע ,לפיכך , אם ראה פלוני כמו עיניו את אותו אדם שב ועובר על אותו איסור מספר פעמים , מותר לו להאמין שהחלה עבר על אותו איסור פעם נוספת , מתוך להאמין שהלה עבר על חטא אחר , כאשר אדם ידוע ומוחזק כרשע גמור שאינו שומר כלל תורה ומצוות , מותר לקבל עליו שעבר כל עבירה שהיא , אם אדם ידוע כחוטא בשוגג בקביעות העובר על איסור מסוים בגלל עצת היצר , מותר להאמין שעבר שוב על אותו איסור , אבל יש לדחות את הטענה שהפעם היה זה במזיד ,
" נושא עוון ועובר על פשע , ולמי נושא עוון ? למי שעובר על פשע "
פירוש הלכה כ"ו תמוז מחזור א'
המעביר על מדותיו
ונבאר דברינו :כי אפילו אם לא היו מוחלין לו בשביל זה אפילו על עברה אחת בשלמות ,ורק להקל ענשו - גם -כן כדאי הוא לו וכנ"ך : וכל -שכן אם מוחלין לו בשלמות עבור עברה אחת :" ועל אחת כמה וכמה בזה ,שידוע לנו שמוחלין לו עבור זה על כל עברות שיש לו ,אפילו לאותן הנקראים בשם פשע , רק שיזהר מכאן ולהבא שלא לעשותם ,כמו שאמרו חכמינו ז"ל {ר"ה יז ,א }: כל המעביר על מדותיו ,מעבירין לו על כל פשעיו , שנאמר {מיכה ז ,יח }: "נשא עוון ועובר על פשע" -למי נושא עוון ? למי שעובר על פשע,
אך מי שהוא רוצה שהקדוש -ברוך -הוא ימחל לו אפיל על פשעיו ,יזהר גם -כן שהוא לא יקפיד כלל ,אפילו יודע בודאי שעשה חברו נגדו במרד ובמעל ,זה נקרא פשע ,כמאמרם ביומא דף לו {עמוד ב} "פשעים" - אלו המרדים ,וזהו שדיקו :למי נושא עון ? למי שעובר על פשע {דבאמת הקדוש -ברוך -הוא מוחל לו אפיל על פשעיו ,כמו שאמרו ,מעבירין לו על כל פשעיו ,ונקט הכתוב "נשא עון ", משום סדר מדותיו של הקדוש -ברוך -הוא ,דקחשיב שהוא נושא עון וגם עובר על פשע ,וכמו שכתוב בתורה {שמות לד ,ז }: "נשא עון ופשע"}