י'ז ניסן סדר התשובה
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע
195 יום
י"ז ניסן
סדר התשובה
ראינו שסיפור לשון הרע על הזולת משמעותו פגיעה במעמדו כנברא צלם אלוקים ,
מי שנכשל בלשון הרע יעשה תשובה כמתחייב בכל העבירות שבין אדם למקום :חרטה ,וידיו וקבלה לעתיד ששוב לא יחזור לדבר לשון הרע לעולם ,
אין הוא נצווה לדבר על כך עם האדם שעליו דיבר לשון הרע ולבקש את מחילתו ,
אלא אם כן גרם לו נזק של ממש ,{על סדר התשובה כאשר נגרם נזק על ידי לשון הרע ידבור בהמשך .}
"על ידי שינצור לשונו ,כמה מהטוב ,שיזמין לו הקב"ה , בידו ישאר "
ספר שמירת הלשון פירוש הלכה י"ז ניסן מחזור ב'
מאזן זכיות ועברות
והגאון רבי רפאל ז"ל בספרו "מרפא לשון " באר את הפסוק הזה גם -כן בטוב טעם ודעת , והוא לפי מה שכתב ה"חובות הלבבות " בשער הכניעת {פרק ו} וזה לשונו : הרבה בני -אדם יבואו ליו החשבון , וכשמראים להם מעשיהם ,ימצאו בספר זכיותם זכיות שלא עשו אותם ,ויאמרו ,לא עשינו ! ויאמר להם : אותן אשר דבר בכם וספר בגנותכם : וכן כשיחסד מספר זכיות המספרים בגנותם ,יבקשו אותו בעת ההיא ,ויאמר להם :אבדו מכם בעת שדברתם בפלוני ופלוני !וכן יש מהם גם -כן שימצאו בספר חובותם חובות שלא עשו ,וכשאומרים :לא עשינום ! יאמר להם : נוספו עליכם בעבור פלוני ולפולני שדברתם בם וכו' ,עד כאן לשונו ,, וכן כתבו שארי ספרים הקדושים ,
ואם -כן הדבר ,מי שמטבע חס ושלום במידה הרעה הזאת ,להריק על חברו בחצי לשונו תמיד , לא יועיל לנפשו בשום חכמה ועצה ,אפילו אם ירגיל את נפשו תמיד לתורה ולמצוות , כי מיד שישתכר שבוע או שבועים באיזה אשר נצחי על -ידי תורה ומצוות , ימצא את חברו בחצי פיו ,ויתנם לו זכיותיו לנצח ויקח תמורתם את עונותיו ,ואם אחר -כך ישתכר עוד איזה חדשים או שנים את אשר הנצחי עד יום מותו ,חס ושלום ,
כללו של דבר : האדם הזה עלול הוא שיצא מן העולם נקי מנכסיו , הינו הקנינים הנצחיים של תורה ומצוות ,ויהיה ממלא תמורתם בעונות רבים ועצומים ,מינים ממינים שונים ,של כמה וכמה אנשים ,שלקח מכל אחד לפי ערך הבזיון והכלמה שהגיעה להם על -ידו בימי חייו ,על -כן הזהיר אותנו דוד המלך ,עליו השלום , תחלת הכול לנצור לשונו מרע , ואחר -כך "סור מרע ועשה טוב ", כי על -ידי שינצר לשונו , כמה מהטוב שיזמין לו הקדוש -ברוך -הוא ,אם מעט ואם הרבה על -כל פנים בידו ישאר ,ולא ינתן לאחרים חילו.
ספר חפץ חיים
לשון הרע
195 יום
י"ז ניסן
סדר התשובה
ראינו שסיפור לשון הרע על הזולת משמעותו פגיעה במעמדו כנברא צלם אלוקים ,
מי שנכשל בלשון הרע יעשה תשובה כמתחייב בכל העבירות שבין אדם למקום :חרטה ,וידיו וקבלה לעתיד ששוב לא יחזור לדבר לשון הרע לעולם ,
אין הוא נצווה לדבר על כך עם האדם שעליו דיבר לשון הרע ולבקש את מחילתו ,
אלא אם כן גרם לו נזק של ממש ,{על סדר התשובה כאשר נגרם נזק על ידי לשון הרע ידבור בהמשך .}
"על ידי שינצור לשונו ,כמה מהטוב ,שיזמין לו הקב"ה , בידו ישאר "
ספר שמירת הלשון פירוש הלכה י"ז ניסן מחזור ב'
מאזן זכיות ועברות
והגאון רבי רפאל ז"ל בספרו "מרפא לשון " באר את הפסוק הזה גם -כן בטוב טעם ודעת , והוא לפי מה שכתב ה"חובות הלבבות " בשער הכניעת {פרק ו} וזה לשונו : הרבה בני -אדם יבואו ליו החשבון , וכשמראים להם מעשיהם ,ימצאו בספר זכיותם זכיות שלא עשו אותם ,ויאמרו ,לא עשינו ! ויאמר להם : אותן אשר דבר בכם וספר בגנותכם : וכן כשיחסד מספר זכיות המספרים בגנותם ,יבקשו אותו בעת ההיא ,ויאמר להם :אבדו מכם בעת שדברתם בפלוני ופלוני !וכן יש מהם גם -כן שימצאו בספר חובותם חובות שלא עשו ,וכשאומרים :לא עשינום ! יאמר להם : נוספו עליכם בעבור פלוני ולפולני שדברתם בם וכו' ,עד כאן לשונו ,, וכן כתבו שארי ספרים הקדושים ,
ואם -כן הדבר ,מי שמטבע חס ושלום במידה הרעה הזאת ,להריק על חברו בחצי לשונו תמיד , לא יועיל לנפשו בשום חכמה ועצה ,אפילו אם ירגיל את נפשו תמיד לתורה ולמצוות , כי מיד שישתכר שבוע או שבועים באיזה אשר נצחי על -ידי תורה ומצוות , ימצא את חברו בחצי פיו ,ויתנם לו זכיותיו לנצח ויקח תמורתם את עונותיו ,ואם אחר -כך ישתכר עוד איזה חדשים או שנים את אשר הנצחי עד יום מותו ,חס ושלום ,
כללו של דבר : האדם הזה עלול הוא שיצא מן העולם נקי מנכסיו , הינו הקנינים הנצחיים של תורה ומצוות ,ויהיה ממלא תמורתם בעונות רבים ועצומים ,מינים ממינים שונים ,של כמה וכמה אנשים ,שלקח מכל אחד לפי ערך הבזיון והכלמה שהגיעה להם על -ידו בימי חייו ,על -כן הזהיר אותנו דוד המלך ,עליו השלום , תחלת הכול לנצור לשונו מרע , ואחר -כך "סור מרע ועשה טוב ", כי על -ידי שינצר לשונו , כמה מהטוב שיזמין לו הקדוש -ברוך -הוא ,אם מעט ואם הרבה על -כל פנים בידו ישאר ,ולא ינתן לאחרים חילו.