ח' שבט בגלוי וברמז
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות
ח' שבט
127 יום
בגלוי וברמז
כמו באופנים השונים של לשון הרע , כן גם בהלכות רכילות , אין הבדל בין רכילות הנאמרת במפורש לבין זו הנרמזת בלבד , דברים שהושמעו מהם שמות האנשים , הם עדיין דברים רכילות אם השומע יכול להכיר מתוכם את זהות האנשים המעורבים גם אסור להעביר דברי רכילות הנרמזים באמצעות תנועות , שפת סימנים או כל אמצעי אחר , כמו כן אסור להציג חומר כתוב או מוקלט אם ידיעת תוכנו עלולה לעורר שנאה בלב איש על רעהו ,
" אם נטלת את שאינו שלך , את שלך יטלו ממך"
פירוש הלכה ח' שבט מחזור א'
הגוזל את חברו
ומחברו יגרע תמורת זה ,כידוע , שמי שעושק לחברו הוא רק שוטה ורשע , דהשפעתו לא יתרבה ממה שנגזר לו בראש -השנה עבור זה שעשק לחברו , דתמורת זה שנוטל ההשפעה שבא או שעתיד לבוא ליד חברו ,ינטל ממנו השפעתו שנגזר לו בראש -השנה ,וסף דבר יהיה שממון העול יכלה גם את יתר הפלטה ,השפעה הכשרה שיש לו מכבר ,כמאמרם ז"ל בסכה , דף כט {עמוד ב}, מפני ארבעה דברים נכסי בעלי -בתים יורדים לטמיון ,וקחשיב אחד מהן ,מפני שפורקין על מעל עצמן ונותנין על חבריהן ,וכן איתא במסכת דרך -ארץ זוטא ,פרק ג: אם נטלת את שאינו שלך - את שלך יטלו ממך : ואיננו רק כמחליף השפעה כשרה באסורה ,שעתיד יהיה לתת דין וחשבון על כל פרוטה ופרוטה , במאמרם {ביק קיט ,א }: כל הגוזל את חברו שוה פרוטה , כאלו נוטל את נפשו , וגם הוא מטריח את הקדוש-ברוך -הוא להשיב גזלה לבעליו , כמאמרם {סנהדרין ח ,א }: אמר הקדוש-ברוך -הוא לרשעים :לא דין שאתם גוזלין ,אלא שאתם מטריחין אותו להשיב הגזלה לבעליו ! וכל הדברים האלו מרמז בתורתנו הקדושה בפרשת ויצא , דכתיב {בראשית לא ,יא}: "ויאמר אלי מלאך האלוהים בחלום ,יעקב וגו', שא נא עיניך וראה כל העתדים העולם על הצאן עקדים נקדים וברדים " {ובפרוש רש"י שם , שהיו המלאכים מביאין אותן מעבר המסור ביד בני לבן לעדר שביד יעקב}, פרוש : ושמא תאמר ,איך אני מותר לעשות דבר זה ,לטל מהשפעתו של לבן ולתן אליך ? לזה מסים המלאך : " כי ראיתי את כל אשר לבן עושה לך ", שהחליף את משכרתך עמך עשרת מונים ונטל השפעתך , לכן אני מחזיר אליך.
ספר חפץ חיים
רכילות
ח' שבט
127 יום
בגלוי וברמז
כמו באופנים השונים של לשון הרע , כן גם בהלכות רכילות , אין הבדל בין רכילות הנאמרת במפורש לבין זו הנרמזת בלבד , דברים שהושמעו מהם שמות האנשים , הם עדיין דברים רכילות אם השומע יכול להכיר מתוכם את זהות האנשים המעורבים גם אסור להעביר דברי רכילות הנרמזים באמצעות תנועות , שפת סימנים או כל אמצעי אחר , כמו כן אסור להציג חומר כתוב או מוקלט אם ידיעת תוכנו עלולה לעורר שנאה בלב איש על רעהו ,
" אם נטלת את שאינו שלך , את שלך יטלו ממך"
פירוש הלכה ח' שבט מחזור א'
הגוזל את חברו
ומחברו יגרע תמורת זה ,כידוע , שמי שעושק לחברו הוא רק שוטה ורשע , דהשפעתו לא יתרבה ממה שנגזר לו בראש -השנה עבור זה שעשק לחברו , דתמורת זה שנוטל ההשפעה שבא או שעתיד לבוא ליד חברו ,ינטל ממנו השפעתו שנגזר לו בראש -השנה ,וסף דבר יהיה שממון העול יכלה גם את יתר הפלטה ,השפעה הכשרה שיש לו מכבר ,כמאמרם ז"ל בסכה , דף כט {עמוד ב}, מפני ארבעה דברים נכסי בעלי -בתים יורדים לטמיון ,וקחשיב אחד מהן ,מפני שפורקין על מעל עצמן ונותנין על חבריהן ,וכן איתא במסכת דרך -ארץ זוטא ,פרק ג: אם נטלת את שאינו שלך - את שלך יטלו ממך : ואיננו רק כמחליף השפעה כשרה באסורה ,שעתיד יהיה לתת דין וחשבון על כל פרוטה ופרוטה , במאמרם {ביק קיט ,א }: כל הגוזל את חברו שוה פרוטה , כאלו נוטל את נפשו , וגם הוא מטריח את הקדוש-ברוך -הוא להשיב גזלה לבעליו , כמאמרם {סנהדרין ח ,א }: אמר הקדוש-ברוך -הוא לרשעים :לא דין שאתם גוזלין ,אלא שאתם מטריחין אותו להשיב הגזלה לבעליו ! וכל הדברים האלו מרמז בתורתנו הקדושה בפרשת ויצא , דכתיב {בראשית לא ,יא}: "ויאמר אלי מלאך האלוהים בחלום ,יעקב וגו', שא נא עיניך וראה כל העתדים העולם על הצאן עקדים נקדים וברדים " {ובפרוש רש"י שם , שהיו המלאכים מביאין אותן מעבר המסור ביד בני לבן לעדר שביד יעקב}, פרוש : ושמא תאמר ,איך אני מותר לעשות דבר זה ,לטל מהשפעתו של לבן ולתן אליך ? לזה מסים המלאך : " כי ראיתי את כל אשר לבן עושה לך ", שהחליף את משכרתך עמך עשרת מונים ונטל השפעתך , לכן אני מחזיר אליך.