ב' שבט דעות שליליות
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות
121 יום
ב' שבט
דעות שליליות
היות וכל אמירת העלולה לעורר מדנים בין יהודים נחשבת בגדר רכילות , אסור לומר ליצרן או אפילו כשאותו מוצר בדרך כלל בלתי מקובל , כדומה לכך , אסור לולמר לדרשן או מרצה שהרצאתו לא מצאה חן בעיני פלוני או בעיני פלוני או בעיני מספר אנשים ,וכן אסור לומר לסופר או לאמן שאנשים מסויימים אינם מעריכים את עבודתו {אלא אם כן הדבר נחוץ כהחלט לתועלת }
"כללו של דבר , העולם ומלואו של הקב"ה .... בטח בה' ועשה טוב "
פירוש הלכה ב' שבט מחזור א'
מסובב הסבות
ואפילו אם הוא רואה שיש איזו אנשים שמבטלים לגמרי מלמודם ומצליחים בעסקם
יתבונן , היטב תמיד בענינם ויראה , שכמה פעמים יזדמן להם סבובים שיבוא עליהם גיס וכדומה מעניני הסבובים ויכלה הרבה מממונם על -ידי זה ,והוא מה שקבץ את המעות שאינו שלו {כמו שאמר הכתוב {ירמיה יז ,
יא }: " עשה עושר ולא במשפט ,בחצי ימו יעזבנו "}או בהזמן שאינו שלו , כי היה לו ליחד עת זה לתורה ולעבודתהשם ,כמה דאיתא באבות דרבי נתן ,פרק כט {ח"כ }, וזה לשונו , כל הבטול מדברי -תורה ,מוסרין לו בטלנין כנגדו {שיבטלו לו מעניניו שעמל בהן עד עתה } כגון אדי וזאב ונמר וברדלס ונחש , והגיסות והלסטים באים ומקיפין אותו ונפרעין ממנו , שנאמר {תהילים נח ,יב }: אך יש אלוהים שופטים בארץ ",עד כאן לשונו , והוא מידה כנגד מידה ,דתחת שהוא מבטל מתורה ועמל לאוסף הון רב , מוסרין לו בטלנין כנגדו שיבטלו אותו מעניניו שעמל בהן עד עתה , דאפילו אם אין הורנין אותו הארי והזאב ,נסבב לו על -כל פנים על ידם הפסד בממונו ,כגון שצריך לברוח מהן ולהפקיד את רכושו , או לרפואת את עצמו ממכותם : ופעמים רבות נסבב לו מן השמים יסורים רבים ומחלות גדולות ,עד שלבסוף מוציא אותן המעות שלא רצה לתן לצדקה ,וכמאמרם {במ"ר ט ,יג }: ביתא דלא פתוח לעניא ,פתוח לאסיא , וגם זה גופא בא לפעמים עבור בטול תורה ,וכמו שאמרו כחמינו ז"ל {ברכות ה, א }: אם רואה אדם שיסורין באי עליו , יפשפש במעשיו :פשפש ולא מצא , יתלה בבטול תורה ,ואם -כן , אחי ! למה לך לקבץ שאינו שלך , או לעכב מהמעות שאתה צריך לתן לחלקו של הקדוש -ברוך -הוא והיא הצדקה ,או לגזל מהזמן שתאה צריך ליתר לשמו של הקדוש -ברוך -הוא ולקבץ בזה הזמן מעות , אשר לבסוף תכרח להחזירם על -ידי יסורים וצרות {כגון גיסות ומחלות ,רחמנא לצלן וכנ"ל } ולשמוח אשר נפשך נשארת לו בחיים מהן.
ספר חפץ חיים
רכילות
121 יום
ב' שבט
דעות שליליות
היות וכל אמירת העלולה לעורר מדנים בין יהודים נחשבת בגדר רכילות , אסור לומר ליצרן או אפילו כשאותו מוצר בדרך כלל בלתי מקובל , כדומה לכך , אסור לולמר לדרשן או מרצה שהרצאתו לא מצאה חן בעיני פלוני או בעיני פלוני או בעיני מספר אנשים ,וכן אסור לומר לסופר או לאמן שאנשים מסויימים אינם מעריכים את עבודתו {אלא אם כן הדבר נחוץ כהחלט לתועלת }
"כללו של דבר , העולם ומלואו של הקב"ה .... בטח בה' ועשה טוב "
פירוש הלכה ב' שבט מחזור א'
מסובב הסבות
ואפילו אם הוא רואה שיש איזו אנשים שמבטלים לגמרי מלמודם ומצליחים בעסקם
יתבונן , היטב תמיד בענינם ויראה , שכמה פעמים יזדמן להם סבובים שיבוא עליהם גיס וכדומה מעניני הסבובים ויכלה הרבה מממונם על -ידי זה ,והוא מה שקבץ את המעות שאינו שלו {כמו שאמר הכתוב {ירמיה יז ,
יא }: " עשה עושר ולא במשפט ,בחצי ימו יעזבנו "}או בהזמן שאינו שלו , כי היה לו ליחד עת זה לתורה ולעבודתהשם ,כמה דאיתא באבות דרבי נתן ,פרק כט {ח"כ }, וזה לשונו , כל הבטול מדברי -תורה ,מוסרין לו בטלנין כנגדו {שיבטלו לו מעניניו שעמל בהן עד עתה } כגון אדי וזאב ונמר וברדלס ונחש , והגיסות והלסטים באים ומקיפין אותו ונפרעין ממנו , שנאמר {תהילים נח ,יב }: אך יש אלוהים שופטים בארץ ",עד כאן לשונו , והוא מידה כנגד מידה ,דתחת שהוא מבטל מתורה ועמל לאוסף הון רב , מוסרין לו בטלנין כנגדו שיבטלו אותו מעניניו שעמל בהן עד עתה , דאפילו אם אין הורנין אותו הארי והזאב ,נסבב לו על -כל פנים על ידם הפסד בממונו ,כגון שצריך לברוח מהן ולהפקיד את רכושו , או לרפואת את עצמו ממכותם : ופעמים רבות נסבב לו מן השמים יסורים רבים ומחלות גדולות ,עד שלבסוף מוציא אותן המעות שלא רצה לתן לצדקה ,וכמאמרם {במ"ר ט ,יג }: ביתא דלא פתוח לעניא ,פתוח לאסיא , וגם זה גופא בא לפעמים עבור בטול תורה ,וכמו שאמרו כחמינו ז"ל {ברכות ה, א }: אם רואה אדם שיסורין באי עליו , יפשפש במעשיו :פשפש ולא מצא , יתלה בבטול תורה ,ואם -כן , אחי ! למה לך לקבץ שאינו שלך , או לעכב מהמעות שאתה צריך לתן לחלקו של הקדוש -ברוך -הוא והיא הצדקה ,או לגזל מהזמן שתאה צריך ליתר לשמו של הקדוש -ברוך -הוא ולקבץ בזה הזמן מעות , אשר לבסוף תכרח להחזירם על -ידי יסורים וצרות {כגון גיסות ומחלות ,רחמנא לצלן וכנ"ל } ולשמוח אשר נפשך נשארת לו בחיים מהן.