כ'ב טבת שמועות
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :קבלת לשון הרע
112 יום
כ"ב טבת
שמועות
יש שמועות שההלכה מתירה לחוש להן , אך לעולם אין לקבל אותן כעובדות ואסור להאמין בלב באמירתותן
חשוב להכיר בהבדלים ההלכתיים שבין שמועות שאולי יש להן מעט אמינות לבין כאלו שאינן אלא רצח אופי , אם ידוע שלמדובר יש אויבים בקרב הציבור ,וסביר מאוד שהם הם המקור לשמועות אסור בהחלט לקבלן , גם אם אין לו אויבים בעיר שאפשר לומר שהם הוציאו עליו את הקול , על הלעז לעבור בעיר לפחות יום ומחצה מבלי לאבד מעוצמתו לפני שאפשר יהיה להתיחס אליו ברצינות,
כששמועה בכל זאת ממשיכה לעבוד במלוא תוקפה , מותר על פי הדין להטיל ספק במעמדו של המדובר : כגון כשהשמועה נוגעת למעמדו של אדם ככהן או כבעל יחוס דומה ,
"הווי למוד לקבל את הצער , והווי מוחל על עלבונך "
פירוש הלכה כ"ב טבת מחזור א'
שיההי מתרצה לכל מה שיארע לו
עוד יזהר מאוד להרגיל את עצמו במדת הסבלנות , שיהיה מתרצה לכל מה שיארע לו ,כדאיתא באבות דרבי נתן וזה לשונו {פמ"א הי"א }: הוי למוד לקבל את הצער ,והוי מוחל על עלבונך ,ויהיה נקל לו על -ידי -זה מדת שמירת הלשון ,דאי לאו הכי יצטרך להתגבר על יצרו תמיד ,שלא לילך ולספר לאחרים מה שהיה בינו ובין פלוני ,או להזהר באיזה אופן לספר {וכמו שנתבאר ב' חפץ חיים ' , בחלק א, כלל י , סעיפים יגשידשטו }, ופעם ינצח את היצר , ופעם היצר ינצחנו ואפילו אחד יחרפהו בפניו ,לא ישיב לו כלל ,וידע כי הכול מאת השם הוא עבור עונותיו , ועונותיו הם המחרפין אותו , וכשיהיה מקבל את הדין על עצמו באמת ,בודאי הקדוש -ברוך -הוא ירומם קרנו למעלה עבור זה בעולם הזה ובעולם הבא.
ספר חפץ חיים
לשון הרע :קבלת לשון הרע
112 יום
כ"ב טבת
שמועות
יש שמועות שההלכה מתירה לחוש להן , אך לעולם אין לקבל אותן כעובדות ואסור להאמין בלב באמירתותן
חשוב להכיר בהבדלים ההלכתיים שבין שמועות שאולי יש להן מעט אמינות לבין כאלו שאינן אלא רצח אופי , אם ידוע שלמדובר יש אויבים בקרב הציבור ,וסביר מאוד שהם הם המקור לשמועות אסור בהחלט לקבלן , גם אם אין לו אויבים בעיר שאפשר לומר שהם הוציאו עליו את הקול , על הלעז לעבור בעיר לפחות יום ומחצה מבלי לאבד מעוצמתו לפני שאפשר יהיה להתיחס אליו ברצינות,
כששמועה בכל זאת ממשיכה לעבוד במלוא תוקפה , מותר על פי הדין להטיל ספק במעמדו של המדובר : כגון כשהשמועה נוגעת למעמדו של אדם ככהן או כבעל יחוס דומה ,
"הווי למוד לקבל את הצער , והווי מוחל על עלבונך "
פירוש הלכה כ"ב טבת מחזור א'
שיההי מתרצה לכל מה שיארע לו
עוד יזהר מאוד להרגיל את עצמו במדת הסבלנות , שיהיה מתרצה לכל מה שיארע לו ,כדאיתא באבות דרבי נתן וזה לשונו {פמ"א הי"א }: הוי למוד לקבל את הצער ,והוי מוחל על עלבונך ,ויהיה נקל לו על -ידי -זה מדת שמירת הלשון ,דאי לאו הכי יצטרך להתגבר על יצרו תמיד ,שלא לילך ולספר לאחרים מה שהיה בינו ובין פלוני ,או להזהר באיזה אופן לספר {וכמו שנתבאר ב' חפץ חיים ' , בחלק א, כלל י , סעיפים יגשידשטו }, ופעם ינצח את היצר , ופעם היצר ינצחנו ואפילו אחד יחרפהו בפניו ,לא ישיב לו כלל ,וידע כי הכול מאת השם הוא עבור עונותיו , ועונותיו הם המחרפין אותו , וכשיהיה מקבל את הדין על עצמו באמת ,בודאי הקדוש -ברוך -הוא ירומם קרנו למעלה עבור זה בעולם הזה ובעולם הבא.