כ'ז כסלו שידוכים ושותפות
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת -סיוע לקרבן
כ"ז כסלו
שידוכים ושותפות -סיכום
נשבו עתה לשלושת המצבים הראשונים {ראה לעיל , יום 75 } ונגיע למסקנה שאם אדם יודע על משהו שלילי שעל פי קני מידה אוביקטיביים ישמיט את הבסיס לקשר מתוכנן בין שני צדדים , הוא מחויב לגלות אותו , אולם ,אם הגורם השלילי הזה לא יביא לתוצאה כזו על פי קני מידה אוביקטיביים אלא שהוא עלול להשפיע לרעה על עתידם של האנשים המעודכים בדבר , אל לו לנדב את המידע מיוזמתו - הוא אלא יענה תשובה אמיתית כאשר ישאלו אותו במישרין שלאה מסוימת בנושא שהגורם השלילי נכלל ,
אם אין לגורם זה - על פי אמות מידה אוביקטיביות -השפעה על הקשר בין הצדדים , אך ברור שהצד השני מייחס לו חשיבות ,אין לנדב את המידע מיוזמת המספר ,ועליו א, להימנע מלספר זאת אפילו כאשר יישאל על כך , עם זאת ,אסור לו לעודד את המשך המהלכים ליצירה הקשר או השותפות ,
" כמו שכל אומנות צריכה לימוד .... כן הוא בענין הדיבור...."
פירוש הלכה כ"ז כסלו מחזור א'
ללמוד ולידע ענין הדיבור
עוד נוכל לומר , שממה שכנו לזה בשם אמנות הוא , הוא כמו שכל אמנות צריכה למוד עד שידע אותה לאמתה , כן הוא בענין הדבור , לא יוכל האדם לאומר : מה לי לעמול את עצמי בענין שמירת הלשון ,לידע כל פרטי אפניהם ? אקנה לנפשי ענין טבעי לחיות תמיד באלם , ובזה יהיה לי די ! כי לא כן הדבר , כי משתנה הרבה פעמים לפי הענין {כמו שנתבאר בספר "חפץ חיים ", בחלק א, בכלל ח , סעיף ה , ובחלק ב בכמה מקומות} ,על =כן צריך ללמוד ולידע את ענין הדבור בכלליו ובפרטיו ,ואז ידע לנכון איך להתנהג בהאמנות של האלמות ההיא ,
גם דקדקו חז"ל בלשון קדשם : "בעולם הזה "- לאמור ,שאל יחשוב האדם בנפשו ,: כבר הרגלתי בזה מכמה שנים יותר מאומן לאמנותו , ואיני צריך שוב לשום עיני ולבי על זה כל -כך ! לזה הורונו לנו חז"ל שלא כן הדבר , אלא כל ימי חייו ירגיל הדם את עצמו באמנות הזו להיות בטבע באלם.
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת -סיוע לקרבן
כ"ז כסלו
שידוכים ושותפות -סיכום
נשבו עתה לשלושת המצבים הראשונים {ראה לעיל , יום 75 } ונגיע למסקנה שאם אדם יודע על משהו שלילי שעל פי קני מידה אוביקטיביים ישמיט את הבסיס לקשר מתוכנן בין שני צדדים , הוא מחויב לגלות אותו , אולם ,אם הגורם השלילי הזה לא יביא לתוצאה כזו על פי קני מידה אוביקטיביים אלא שהוא עלול להשפיע לרעה על עתידם של האנשים המעודכים בדבר , אל לו לנדב את המידע מיוזמתו - הוא אלא יענה תשובה אמיתית כאשר ישאלו אותו במישרין שלאה מסוימת בנושא שהגורם השלילי נכלל ,
אם אין לגורם זה - על פי אמות מידה אוביקטיביות -השפעה על הקשר בין הצדדים , אך ברור שהצד השני מייחס לו חשיבות ,אין לנדב את המידע מיוזמת המספר ,ועליו א, להימנע מלספר זאת אפילו כאשר יישאל על כך , עם זאת ,אסור לו לעודד את המשך המהלכים ליצירה הקשר או השותפות ,
" כמו שכל אומנות צריכה לימוד .... כן הוא בענין הדיבור...."
פירוש הלכה כ"ז כסלו מחזור א'
ללמוד ולידע ענין הדיבור
עוד נוכל לומר , שממה שכנו לזה בשם אמנות הוא , הוא כמו שכל אמנות צריכה למוד עד שידע אותה לאמתה , כן הוא בענין הדבור , לא יוכל האדם לאומר : מה לי לעמול את עצמי בענין שמירת הלשון ,לידע כל פרטי אפניהם ? אקנה לנפשי ענין טבעי לחיות תמיד באלם , ובזה יהיה לי די ! כי לא כן הדבר , כי משתנה הרבה פעמים לפי הענין {כמו שנתבאר בספר "חפץ חיים ", בחלק א, בכלל ח , סעיף ה , ובחלק ב בכמה מקומות} ,על =כן צריך ללמוד ולידע את ענין הדבור בכלליו ובפרטיו ,ואז ידע לנכון איך להתנהג בהאמנות של האלמות ההיא ,
גם דקדקו חז"ל בלשון קדשם : "בעולם הזה "- לאמור ,שאל יחשוב האדם בנפשו ,: כבר הרגלתי בזה מכמה שנים יותר מאומן לאמנותו , ואיני צריך שוב לשום עיני ולבי על זה כל -כך ! לזה הורונו לנו חז"ל שלא כן הדבר , אלא כל ימי חייו ירגיל הדם את עצמו באמנות הזו להיות בטבע באלם.