כ'ד כסלו מסירת מידע
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת -סיוע לקרבן
84 יום
כ"ד כסלו
מסירת מידע
שלא כמו השדכן או היועץ , כשפונים לצד שלישי בשאלות מוגרות על אחד מן הצדדים אין הוא משיא עצות ,לפיכך לא יהיה ענינו העיקרי שלא לתת עצה שאינה הוגנת אחריותו העיקרית היא לענות ביושר ולהימנע מלדבר מה שעלול להחשב כלשון הרע ,
אם הוא נשאל האם לצד השני יש חסרון מסוים ,בודאי שנכון יהיה לספר את האמת , למשל , אם שואלים אותו על אופיו של פלוני , והוא יודע שהלה מהיר חימה ,הוא חייב לגלות זאת ,לתועלת מובן שנדרשים כאן התנאים לסיפור דברים מסוג זה {ידיעות מכלי שני יש להציג במידע מכל שני : נדרשת כוונה לתועלת : מותר לספר רק מה שמדויק ונחוץ ,}
אם , בכל זאת , מבקשים מאדם מידע שמבחינה אוביקטיבית אינו נוגע לענין אך הוא חשוב בעיני השואל , הרי הוא ניצב בפני בעיה : מתן המידע הוא בעצם סיוע להפרה בלתי מוצדקה של הצעת שידוך העשוי להצליח ,
"אל יתיאש האדם בדעתו לחשוב שלא יוכל להשלים אלא ירדוף אחר השלום היום וגם מחר"
פירוש הלכה כ"ד כסלו מחזור א'
"ירדוף אחר השלום .... עד שיגיעהו "
וכתיב {תהילים לד ,טו }: "בקש שלום ורדפהו ", , ואמרו חכמינו ז"ל {וי"ד פ"ט אות ט}: בקשהו לאוהבך ורדפהו עם שונאך : בקשהו במקומך ורדפהו במקומות אחרים : בקשהו בגופך ורדפהו בממונך : בקשהו לעצמך ורדפהו לאחרים :בקשהו היו ורדפהו למחר , וכונת המדרש כמה שמפרש "ורדפהו למחר ,לאומר ,שאל יתיאש האדם בדעתו לחשוב שלא יוכל להשלים , אלא ירדוף אחר השלום היום , וגם למחר ,וליומא אוחרן , עד שיגיעהו {ראה מעלות המדיות , מהד' אשכול עמ' שכא }: כי אפילו עבות העגלה ,אם תמעך בו תמיד ,יקלוש וינתק לבסוף ,כן בזה ,אפילו אם בפעם אחת ושתים לא עלתה בדיו ,אף -על -פי כן לא יחדול ממדיה קדושה הזו , ואפילו אם דבריו לא יועיל כלל אצל בעלי המחלוקת בעצמם , מפני שנתגבר בהם מידת הנמחון ונתעוור עיניהם מראות האמת ,על -כל -פנים יעכב בזה את האנשים החיצונים אשר אין נוגע להם הריב , ורק נמשכו לפי תמן אחרי עצתן הרעה של בעלי המחלוקת , ויצילן בזה מהעונש המר ,וכמו שעשה משה רבנו ,עליו השלום ,וכנזכר לעיל.
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת -סיוע לקרבן
84 יום
כ"ד כסלו
מסירת מידע
שלא כמו השדכן או היועץ , כשפונים לצד שלישי בשאלות מוגרות על אחד מן הצדדים אין הוא משיא עצות ,לפיכך לא יהיה ענינו העיקרי שלא לתת עצה שאינה הוגנת אחריותו העיקרית היא לענות ביושר ולהימנע מלדבר מה שעלול להחשב כלשון הרע ,
אם הוא נשאל האם לצד השני יש חסרון מסוים ,בודאי שנכון יהיה לספר את האמת , למשל , אם שואלים אותו על אופיו של פלוני , והוא יודע שהלה מהיר חימה ,הוא חייב לגלות זאת ,לתועלת מובן שנדרשים כאן התנאים לסיפור דברים מסוג זה {ידיעות מכלי שני יש להציג במידע מכל שני : נדרשת כוונה לתועלת : מותר לספר רק מה שמדויק ונחוץ ,}
אם , בכל זאת , מבקשים מאדם מידע שמבחינה אוביקטיבית אינו נוגע לענין אך הוא חשוב בעיני השואל , הרי הוא ניצב בפני בעיה : מתן המידע הוא בעצם סיוע להפרה בלתי מוצדקה של הצעת שידוך העשוי להצליח ,
"אל יתיאש האדם בדעתו לחשוב שלא יוכל להשלים אלא ירדוף אחר השלום היום וגם מחר"
פירוש הלכה כ"ד כסלו מחזור א'
"ירדוף אחר השלום .... עד שיגיעהו "
וכתיב {תהילים לד ,טו }: "בקש שלום ורדפהו ", , ואמרו חכמינו ז"ל {וי"ד פ"ט אות ט}: בקשהו לאוהבך ורדפהו עם שונאך : בקשהו במקומך ורדפהו במקומות אחרים : בקשהו בגופך ורדפהו בממונך : בקשהו לעצמך ורדפהו לאחרים :בקשהו היו ורדפהו למחר , וכונת המדרש כמה שמפרש "ורדפהו למחר ,לאומר ,שאל יתיאש האדם בדעתו לחשוב שלא יוכל להשלים , אלא ירדוף אחר השלום היום , וגם למחר ,וליומא אוחרן , עד שיגיעהו {ראה מעלות המדיות , מהד' אשכול עמ' שכא }: כי אפילו עבות העגלה ,אם תמעך בו תמיד ,יקלוש וינתק לבסוף ,כן בזה ,אפילו אם בפעם אחת ושתים לא עלתה בדיו ,אף -על -פי כן לא יחדול ממדיה קדושה הזו , ואפילו אם דבריו לא יועיל כלל אצל בעלי המחלוקת בעצמם , מפני שנתגבר בהם מידת הנמחון ונתעוור עיניהם מראות האמת ,על -כל -פנים יעכב בזה את האנשים החיצונים אשר אין נוגע להם הריב , ורק נמשכו לפי תמן אחרי עצתן הרעה של בעלי המחלוקת , ויצילן בזה מהעונש המר ,וכמו שעשה משה רבנו ,עליו השלום ,וכנזכר לעיל.