ט'ו כסלו מוצרים מסוכנים
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת -סיוע לקרבן
75 יום
ט"ו כסלו
מוצרים מסוכנים
מותר להזהיר אנשים מפני מוצר מסוכן - בתנאי שהאזהרה אכן מבוססת ואמיתית , אינספור פרויים טומנים בחובם סכנה כתוצאה משימוש בלתי נכון ,והרבה מוצרי מזון מעוברים אינם בריאים אם משתמשים בהם בכמויות מרובות ,במקרים כאלו , לא יהיה מוצדק להדביק להם תויות של מוצרים "מסוכנים " מוצדק להכתיר מוצר בתואר "מסוכן " רק כאשר הכרזה כזו נחשבת הגיונית על פי אמות המידה המקובלות ,{ראה יום 42 , תנאי שני }, יתר על כן , אם המידע אינו ידוע מכלי ראשון צריך לציין זאת בשעה שמספרים את הדברים {ראה לעיל ,יום 42 },
אם היצרן יהודי ,חייבים תחילה לפנות אליו ולדבר איתו {ראה לעיל ,יום 43 }, אם לא נתקיימו התנאים דלעיל ,ייחשב סיפור הדברים בלשון הרע , היות והם גורמים נזק ליצרן ,וגם לצרכן הנמנע , - שלא לצורך - מרכישת המוצר ,
"לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה ת"ח "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ט"ו כסלו מחזור א'
בו יבאור גודל עונש החולק עם רבו :
והנה עוון המחלוקת הוא אפילו אם חולק עם אדם השווה לו במעלה ,ועל -שכן , חס ושלום , אם הוא חולק עם תלמיד -חכם , אפילו איננו רבו , וכל -שכן אם הוא רבו , בוודאי גדול עונו ונכפלה רעתו , כי ידוע ,שדרך בעלי המחלוקת לבזות בדברים להצד שבנגדו , וידוע גודל ענשו של המבזה תלמיד -חכם ,ממה שאמרו בחלק {סנהדרין צט ,כ }, ונפסק כן כיורה -דעה , בסימן רמג, סעיף ו ,שהמבזה תלמיד -חכם הוא בכלל {במדבר טו, לא} "כי דבר ה' בזה , הכרת חברת הנפש ההוא עונה בה" {ואפילו בזמננו , אם הוא רק ראוי להודות הגע בתורה , נקרא תלמיד -חכם , והמבזה אותו ,אפילו בדברים בעלמא ואפילו שלא בפניו ,עוון פלילי הוא וחייב נדוי על זה ,בדאיתא ביודה -דעה , בסימן רמג , עוון פלילי הוא וחייב נדוי על זה ,כדאיתא כיורה -דעה , בסימן רמג ,סעיף ז , ובסימן שלד , בש"ך סעיף -קטן סח},וגם אין לו רפואה למכתו עבור זה , כדאיתא בשבת ,דף קיט {עמוד ב}:אמררב יהודה ,אמר רב : כל המבזה תלמידי חכמים ,אין לו רפואה וכו' , וגם חרבן ירושלים היה עבור זה החטא , דכאיתא שם : לא חרבה ירושלים אלא בשביל שבזו בה תלמידי חכמים ,שנאמר {דה"ב לו ,טז}: "ויהיו מלעבים במלאכי האלוהים ובוזים דבריו וממעתעים בנבאיו , עד עלות חמת ה' בעמו עד לאין מרפא ", עוד אמרינן {בברכות יט ,א} מאר רבי יהושע בן לוי , כל המספר אחר מטתן של תלמידי חכמים נופל בגיהנום ,שנאמר וגו'.
ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת -סיוע לקרבן
75 יום
ט"ו כסלו
מוצרים מסוכנים
מותר להזהיר אנשים מפני מוצר מסוכן - בתנאי שהאזהרה אכן מבוססת ואמיתית , אינספור פרויים טומנים בחובם סכנה כתוצאה משימוש בלתי נכון ,והרבה מוצרי מזון מעוברים אינם בריאים אם משתמשים בהם בכמויות מרובות ,במקרים כאלו , לא יהיה מוצדק להדביק להם תויות של מוצרים "מסוכנים " מוצדק להכתיר מוצר בתואר "מסוכן " רק כאשר הכרזה כזו נחשבת הגיונית על פי אמות המידה המקובלות ,{ראה יום 42 , תנאי שני }, יתר על כן , אם המידע אינו ידוע מכלי ראשון צריך לציין זאת בשעה שמספרים את הדברים {ראה לעיל ,יום 42 },
אם היצרן יהודי ,חייבים תחילה לפנות אליו ולדבר איתו {ראה לעיל ,יום 43 }, אם לא נתקיימו התנאים דלעיל ,ייחשב סיפור הדברים בלשון הרע , היות והם גורמים נזק ליצרן ,וגם לצרכן הנמנע , - שלא לצורך - מרכישת המוצר ,
"לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה ת"ח "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ט"ו כסלו מחזור א'
בו יבאור גודל עונש החולק עם רבו :
והנה עוון המחלוקת הוא אפילו אם חולק עם אדם השווה לו במעלה ,ועל -שכן , חס ושלום , אם הוא חולק עם תלמיד -חכם , אפילו איננו רבו , וכל -שכן אם הוא רבו , בוודאי גדול עונו ונכפלה רעתו , כי ידוע ,שדרך בעלי המחלוקת לבזות בדברים להצד שבנגדו , וידוע גודל ענשו של המבזה תלמיד -חכם ,ממה שאמרו בחלק {סנהדרין צט ,כ }, ונפסק כן כיורה -דעה , בסימן רמג, סעיף ו ,שהמבזה תלמיד -חכם הוא בכלל {במדבר טו, לא} "כי דבר ה' בזה , הכרת חברת הנפש ההוא עונה בה" {ואפילו בזמננו , אם הוא רק ראוי להודות הגע בתורה , נקרא תלמיד -חכם , והמבזה אותו ,אפילו בדברים בעלמא ואפילו שלא בפניו ,עוון פלילי הוא וחייב נדוי על זה ,בדאיתא ביודה -דעה , בסימן רמג , עוון פלילי הוא וחייב נדוי על זה ,כדאיתא כיורה -דעה , בסימן רמג ,סעיף ז , ובסימן שלד , בש"ך סעיף -קטן סח},וגם אין לו רפואה למכתו עבור זה , כדאיתא בשבת ,דף קיט {עמוד ב}:אמררב יהודה ,אמר רב : כל המבזה תלמידי חכמים ,אין לו רפואה וכו' , וגם חרבן ירושלים היה עבור זה החטא , דכאיתא שם : לא חרבה ירושלים אלא בשביל שבזו בה תלמידי חכמים ,שנאמר {דה"ב לו ,טז}: "ויהיו מלעבים במלאכי האלוהים ובוזים דבריו וממעתעים בנבאיו , עד עלות חמת ה' בעמו עד לאין מרפא ", עוד אמרינן {בברכות יט ,א} מאר רבי יהושע בן לוי , כל המספר אחר מטתן של תלמידי חכמים נופל בגיהנום ,שנאמר וגו'.