סימן קפז - הלכות אבידה ומציאה
סימן קפז. הלכות אבידה ומציאה, ובו ה' סעיפים:
(א) הרואה אבידת ישראל, חייב ליטפל בה להשיבה לבעליה, שנאמר השב תשיבם. וכן כל ממון של חבירו שאדם יכול להציל שלא יאבד, חייב להציל, והוא בכלל השבת אבידה:
(ב) אע"פ שמן הדין במקום שרוב גויים מצויים, אפילו נתן בה ישראל סימן, אינו חייב להחזיר משום דסתמא כבר נתייאש הימנה, מ"מ טוב וישר לעשות לפנים משורת הדין להחזיר לישראל שנתן בה סימן, וכופין על זה. ואם המוצא הוא עני ובעל האבדה הוא עשיר, א"צ לעשות לפנים משורת הדין. ובמקום שיש דינא דמלכותא להחזיר אבדה, חייב בכל ענין להחזיר:
(ג) כל המוצא אבדה בין שיש בה סימן בין שאין בה סימן, אם מצאה דרך הנחה, כגון טלית וקרדום בצד הגדר, ואפילו יש להסתפק אם הניחם שם בכוונה או אבדם שם, אסור ליגע בהם:
(ד) מי שהוא זקן מכובד ומצא אבדה והוא דבר מבוזה שאפילו היה שלו לא היה נוטלו להביאו לביתו משום דהוי ליה בזיון, אינו חייב ליטפל בה. ומ"מ יש לו לעשות לפנים משורת הדין וליטפל בה אע"פ שאינה לפי כבודו:
(ה) מצא מציאה ואינו יודע מי אבדה בין שיש בה סימן או אין בה סימן, יש בענינים אלו הרבה חילוקי דינים, ויעשה שאלת חכם איך יעשה:
(א) הרואה אבידת ישראל, חייב ליטפל בה להשיבה לבעליה, שנאמר השב תשיבם. וכן כל ממון של חבירו שאדם יכול להציל שלא יאבד, חייב להציל, והוא בכלל השבת אבידה:
(ב) אע"פ שמן הדין במקום שרוב גויים מצויים, אפילו נתן בה ישראל סימן, אינו חייב להחזיר משום דסתמא כבר נתייאש הימנה, מ"מ טוב וישר לעשות לפנים משורת הדין להחזיר לישראל שנתן בה סימן, וכופין על זה. ואם המוצא הוא עני ובעל האבדה הוא עשיר, א"צ לעשות לפנים משורת הדין. ובמקום שיש דינא דמלכותא להחזיר אבדה, חייב בכל ענין להחזיר:
(ג) כל המוצא אבדה בין שיש בה סימן בין שאין בה סימן, אם מצאה דרך הנחה, כגון טלית וקרדום בצד הגדר, ואפילו יש להסתפק אם הניחם שם בכוונה או אבדם שם, אסור ליגע בהם:
(ד) מי שהוא זקן מכובד ומצא אבדה והוא דבר מבוזה שאפילו היה שלו לא היה נוטלו להביאו לביתו משום דהוי ליה בזיון, אינו חייב ליטפל בה. ומ"מ יש לו לעשות לפנים משורת הדין וליטפל בה אע"פ שאינה לפי כבודו:
(ה) מצא מציאה ואינו יודע מי אבדה בין שיש בה סימן או אין בה סימן, יש בענינים אלו הרבה חילוקי דינים, ויעשה שאלת חכם איך יעשה: