מאמרים וראיונות

עם הספר

גולשים כותבים | הלנה פרץ | י"ב תמוז התשע"ה | 1786 | 0 | |

עם הספר

על מה הסיפור? עלינו על משפחתנו אברהם אבינו ושרה אימנו. זאת אומרת, מהיכן באנו, לאן אנחנו הולכים, ובפני מי אנו עתידים לתת את הדין. מהיכן באנו היא לא רק שאלה , השאלה לאן אנו הולכים אינה רק שאלה פוליטית והשאלה בפני מי אנו עתידים לתת את הדין אינה רק שאלה דתית. יש כאן מלכודת.

השאלה מי אנחנו היא לא שאלה פשוטה. התשובה עליה על רגל אחת, מי הוא יהודי; זו בעצם השאלה המרכזית של תקופתנו, ולא ניתן לברוח ממנה עוד.
למרות הניסיונות לצמצם את הדיון לרמות הפוליטיות והכלכליות, לשפה המשתמשת במלים כמו מוקדי השפעה, ריכוזי כוח - התחושה היא שהתשובות מצויות בשיח אחר. אלו הן התשובות שעליהן ניתן לבנות עולם. כאשר ההרגשה היא שההסברים מפרפרים באוויר, ניתן לדבר על משבר זהות.

זהות מכילה בתוכה את עקרון הזיהוי ואת עקרון ההזדהות. כשמזדהים עם אידיאולוגיה, הזהות צמודה לאורך חייו של הרעיון. האם זהות יכולה להתפוגג?
אנו נקראים 'עם הספר' בשל ספר הספרים, שמצדיק את התואר. אנו נקראים 'עם הספר' כי אנו חיים את הסיפור באופן מלא. הורינו חזרו לארץ הזו דווקא בגלל ההבטחה שבסיפור. כך קרה שאפילו כשלא האמינו בתוקף האלוקי של ההבטחה, הם דבקו בסיפור. אנו עם הספר כי אנו חיים את הרעיון שיש סיפור. הרעיון שיש סיפור הוא המהפכה הגדולה ביותר בתולדות כל הזמנים, זו שהותירה את הרישום הגדול והמשמעותי ביותר. הרעיון שיש סיפור הוא הניצוץ בעמוד האש ההולך לפני המחנה, ואנו מאמינים. היו שהתפלפלו ואמרו, הרי אם יש סיפור, יש מספר. אנחנו הרי זמניים, והמספר האלמוני הוא גם המאזין הנצחי, בין אם אנחנו יודעים או לא איפה הוא שוכן ואם הוא בכלל הקובע. רק הוא קובע כי הכול משלו...
אכן יצאנו ממצרים. העניין מה לומר לילדים במוקדם או במאוחר עולה השאלה, למה?
אז על מה הסיפור? עלינו. זאת אומרת, מהיכן באנו, לאן אנחנו הולכים ובפני מי אנו עתידים לתת את הדין. מהיכן באנו היא לא רק שאלה בארכיאולוגיה, לאן אנו הולכים היא לא רק שאלה פוליטית, ובפני מי אנו עתידים לתת את הדין אינה רק שאלה דתית.
מיהם הגיבורים הראשיים שבלעדיהם אי-אפשר לספר את הסיפור שלנו: המשפחה, אלוקים, הנביאים, הארץ המובטחת.

המשפחה
יהודים זה סיפור של משפחה. אנו אומרים: אברהם אבינו ושרה אמנו. אנו קובעים את השייכות לפי ההורות. סיפור של משפחה הוא חזק ואינטימי יותר מאשר סיפור של עם, דת או אמונה. במשפחה נעוץ גם הפתרון לסכסוך עם שכנינו, שכן נוצרנו מאותו אב. ההגדרה של דת, אמונה או לאום אינה מקיפה את כולם. קרבת משפחה עושה זאת. בעצם זו העובדה שאנו מסכימים עליה.

הסכסוך בין העמים הוא לא סתמי, אלא בא ללמד אותנו משהו, שרק אם נלמד אותו, נוכל לעלות שלב בסיפור. זה חייב להיות משהו שקשור בניתוק בין האחים שנולדו מאותו אב, משהו שקשור בגאווה שיש לנו כלפי הצד ההוא של המשפחה.
הביטוי 'עם', במקרה של עם ישראל, מצביע על כך שהמשפחה גדלה לממדים שלא הצדיקו עוד את השימוש בכינוי המצומצם 'משפחה', תמורה שהתרחשה בתקופת יציאת מצרים.


הנביאים
המתווכים. מאחר שהנושא המרכזי בסיפור הוא החיים על-פי היחס בין אלוקים למשפחה, הרי ששני הצדדים זקוקים למתווך אמין. כאן נולד אחד המהלכים הנועזים שבזכותו הסיפור כל-כך מוצלח. בסיפור מופיעות דמויות שתפקידן לתרגם את אלוקים לשפת בני-אדם. במקרה שלנו, הנביאים הם הצינור, המתווך הדו-כיווני בין אלוקים לאדם. אם מתקיים דיאלוג כזה, מישהו חייב להיות מוסמך להעביר את המסרים מכאן ומכאן. באורח מפעים נפל התפקיד הרגיש הזה לידיים שאינן נשלטות על-ידי גורמים אינטרסנטיים. התפקיד נכפה לעתים על אנשים למרות רצונם. מעמדם מיוחד.


הארץ המובטחת
המטרה, הכיוון, החלום, החזון, העתיד שמעבר לעמוד האש.
מאחר שאנו עוסקים בסיפור, אל לנו להתפתות ולצמצם את עצמנו לממדי המציאות או לגבולותיה. מבחינה ספרותית, הארץ המובטחת היא המקום שאליו נגיע פעם, כשנהייה ראויים ארץ ישראל תתנהל לפי ההלכה לפי הכתוב ספר הספרים.


ציר העלילה
הסיפור הוא על המשפחה שלנו. לא סתם משפחה, אלא משפחה עם רעיון. למה רעיון? כי זה מה שסיפר אבינו. את הסיפור סיפרו אצלנו בדרך-כלל האבות. הרעיון של אבא היה שיש אלוקים אחד, ושיש דיאלוג בין המשפחה לבינו. השתלשלות הסיפור לא מפסיקה להפתיע, והיא גדושה מהפכים קיצוניים. מנפילות ללא שיעור ועד לנסיקות מרקיעות שחקים. נדודים, יציאה מעבדות לחירות, הקמת ממלכה, פירוק הממלכה, חורבן הבית, גלויות, יצירה ספרותית אדירה והפעלתה בתוך החיים באופן מחייב, הופעתם של גיבורים ומנהיגים, עלייתן ונפילתן של דמויות אחרות, שוב נדודים, תלאות. ממצב של מועמדות ודאית להיכחדות כעם - להתכנסות מחודשת בארץ, תוך שבירת שיאים בתחום והרוח והשפעה על מוקדי כוח עולמיים. וברקע השאלה: האומנם אנחנו עם נבחר? האם זה בכלל ייתכן? אנחנו חיים את הסיפור באופן כל-כך עמוק ונרגש עד שאנו מערבבים אמונה עם ידיעה.


המנוע של העלילה
מי מחליט כיצד יתקיים הסיפור? האם יש סופר? האם יש לו תוכנית? האם יש סימנים?
הסיפור מפלס את דרכו לאמת. חבל שאנו מפריעים לו. אבל זה חלק מהסיפור.
אתם לא מאמינים? זה כל הסיפור.

אנו עם שקבל אותות ואיתותים. השתתפנו בכנס עולמי חד פעמי מרשים ביותר. מאז אותו כנס חלפו שנים ועדין אנו פה מתקיימים פורחים ומייחלים לגאולה שלמה מהרה.

 

מעוניינים לפרסם מאמר באתר שלנו? שלחו אלינו את המאמר ובמידה ויימצא מתאים אנו נפרסם אותו - לשליחת מאמר לחצו כאן

תגובות הגולשים



אתר של שמחה
עמוד הבית
דברי הרב אברהם ס. ציון נ"יספר הרב דבש מסלעליקוטי מוהר"ן בשפה ברורהדרושים מתנדבים לאתריצירת קשרתמיכה באתרהיה שותף להפצת האתרשיעורי הרב ברצף (אודיו)לוח שנה עברי / לועזימספרי טלפון ומידע חשובRSS
רדיו קול הנחללוח שידוריםתוכניות מוקלטותהאזנה בטלפון 0722-748748אפליקצייה בAppStoreאפליקצייה בGooglePlayחדשות מוסיקה יהודית
היכרויות לציבור הדתיהרשמה לאתר בחינםמצאו זיווג באתרתמיכה באתרמאמרים משפחה וזוגיותפורום משפחה וזוגיות
חסידות ברסלבפרשת השבועחגים ומועדיםמשפחה וזוגיותטיפים ועצותאמונה והשקפהנקודות טובותתורה ומצוותסיפורים מהחייםפגוש את הרב הילולת הצדיקיםאמרות חז"ל ומשליםמוסיקה יהודיתאומן ראש השנהגולשים כותביםסיפורי ישועות - הצדיק מיבניאל זצ"ל
תורה נביאים כתוביםפרשות השבוע (בתנ"ך)תהיליםפרקי אבותקיצור שולחן ערוך (ליוצאי אשכנז)שמירת הלשון - החפץ חייםתפילות וסגולות
ליקוטי מוהר"ןליקוטי מוהר''ן תנינאקיצור ליקוטי מוהר''ן השלםקיצור ליקוטי מוהר''ן השלם תנינאליקוטי תפילותסיפורי מעשיותליקוטי עצותשיחות הר"ןספר המידותשמות הצדיקיםמשיבת נפש
כל הפורומיםפורום שאלות לרב אברהם ציון נ"יפורום חסידות ברסלבפורום דברי תורהפורום דברי שמחהפורום משפחה וזוגיותפורום חדשות מוסיקה יהודיתפורום חדשות ואקטואליה
תהילים יומישידור ישיר - אומןגלריית תמונותיארצייט יומיהדף היומי מזג האוויר