אתגר ווקאלי
טיפים ועצות | דר' רימה טרנבסקי | י"ד אב התשע"ה | 3799 | 0 | |
כל כלי המיתר זקוקים מדי פעם לכוונון כדבר שבשגרה.
באותה מידה גם מוסיקאים זקוקים לכוונון עצמי. ידוע כי למוסיקאים ישנו "טיונר" פנימי אמין.
כלומר, מוסיקאים מכוונים היטב מרגישים תוך כדי הנגינה קונסוננס מלהיב. ולהפך, מוסיקאים אשר אינם מכוונים היטב מרגישים בזמן הנגינה דיסוננס הצורם לאוזן (ובמקרה גרוע יותר גורם לכאבים ממשיים). זו הסיבה שבגללה נגינה אשר קודם לכן עוררה השראה פתאום... מתחילה להרתיע.
כדי לקבל הסבר מדעי לתופעות אלו נפנה למדעני המוח.
אלו, משווים את המוח למנצח של תזמורת סימפונית (הכוללת את כל חלקי הגוף). תפקיד אלוהי זה הופך את המנצח לדמות קדושה בעיני נגני תזמורת והם מקשיבים בעיון רב לניצוחו.
אך מה קורה כאשר המנצח קם עצבני מחוסר בשינת לילה?
נגני תזמורת לא יתקשו להשיב לשאלה זו: מנצח שמתחיל את היום ברגל שמאל, מפזר את עצבנותו ומטיל על התזמורת חיל ורעדה. גם מדעני המוח מכירים בעובדה זו, הם קובעים בוודאות כי מחסור בשינת לילה הוא קללה למוח ועונש קשה לגוף. מדוע? משום שבמוח האנושי ישנן אינסוף אפליקציות שונות אשר פועלות רק בשעות השינה וליתר דיוק – בזמן החלימה הלילית. אחת מאפליקציות אלו מאפשרת למוח לערוך כוונון עצמי.
חוקר המוח האמריקאי רונלד דאל מצא אנלוגיה בין החלימה הלילית לכוונון של כלי נגינה: "אי אפשר לכוונן כלי נגינה בזמן הנגינה. לכן, שינת הלילה היא המצב המתאים ביותר לבדיקה, הגדרה וכוונון מחדש של כל המרכיבים הכוללים של מערכת העצבים". האנלוגיה של דאל מאפשרת לכל אחד להגיע בקלי קלות למסקנה הבאה: כאשר מוסיקאים מרגישים חוסר שביעות רצון מנגינתם, הם ללא ספק, סובלים מהפרעות בשינת הלילה (גם אם אלו עדיין מוסתרות וקשה לזהותן). ראוי לציין, כי חוסר שביעות רצון מהנגינה תמיד הולך יד ביד עם הפרעות בשינת הלילה, מאחר ושני אלו יוצרים סינרגיה הדדית. כלומר, שעות הלילה הן הזמן שבו חוסר שביעות הרצון (בעיקר העצמית) תופס תאוצה ומתחיל לשכפל מחשבות רודניות של אכזבה והחמצה, ואלו בתורן מרחיקות את השינה והחלימה.
אגב, לחוסר שביעות רצון מהנגינה ישנה נטייה להתמזג עם חוסר שביעות רצון עצמית. ברגע שמיזוג זה קורה חוסר שביעות הרצון הופך לכללי ותופר למוסיקאים "שריון שרירי". את המונח "שריון שרירי" טבע וילהלם רייך, אחד מתלמידיו הראשונים של זיגמונד פרויד. על סמך הניסיון הפסיכואנליטי העשיר שלו, הגיע רייך למסקנה כי חוסר שביעות רצון כללי וקבוע מחרחר ריב בין שרירי השלד. ריבים בלתי פוסקים אלו בין שרירי השלד מעכבים את התנועות המוכוונות שלנו ושוללים מהן את השטף והקלילות. לכן, שפת הגוף נעשית יותר ויותר גסה. גסות זו היא הרסנית עבור מוסיקאים כיוון שהיא חושפת אותו לא ל"סתם" דיסוננס אלא לקקופוניה מחרידה, שעלולה להוציא אותו מדעתו. מה עושים מוסיקאים כדי להגן על עצמם מפני קקופוניה הכרוכה באופן בלתי-נמנע בטירוף הדעת? מתוך תסכול איום הם מלבישים את גופם בכותונת ריסון. במילים אחרות, הם עוטים את "השריון השרירי" שנתפר מראש על ידי חוסר שביעות הרצון.
ההדדיות הסינרגטית בין חוסר שביעות הרצון (מהנגינה והעצמית) ובין ההפרעות בשינת הלילה מייצרת "מעגל קסמים" אשר רק מחריף את הדיסוננס שמרגישים מוסיקאים תוך כדי הנגינה. מהי הדרך הקצרה והישירה לפירוק "מעגל קסמים" זה? "לרכוש" שינת לילה איכותית. אולם, זו אינה נמכרת בבתי-המרקחת, אפילו שכדורי השינה לא חסרים במלאי. מדוע? כיוון שישנו הבדל משמעותי בין הנמנום הנגרם על ידי כדורי השינה לבין שינת הלילה הטבעית (שאינה תרופתית).
כדורי שינה פועלים בדומה לחומר הרדמה ה"מכבה" את המוח. וכאן נשאלת השאלה הרטורית: "האם המוח ה"כבוי" מסוגל לבצע כוונון עצמי?". שלא לדבר על ההתמכרות לכדורי שינה וההתרגלות אליהם אשר דורשת העלאה מתמדת במינון. כמובן, שההעלאה המתמדת במינון רק מגבירה את עוצמת תופעות הלוואי שלהם ואת שכיחותן. לפי מחקרים חדשניים, לתופעות לוואי אלו ישנן השלכות רחוקות טווח הקשורות להתרחשויות ניווניות במוח (האופייניות למחלות כגון פרקינסון ואלצהיימר).
אמנם ישנו שוק משגשג של רפואה משלימה המציעה שיטות ריפוי מסורתיות (כמו שיאצו או דיקור סיני) אשר באמצעותן ניתן להרפות מתח וכאבים ולשפר בעקיפין את איכות שינת הלילה. יחד עם זאת, ישנה דרך קצרה וישירה ל"רכישתה" של שינת הלילה איכותית: טרנסטי – "תרפיה אל-תרופתית משקמת" אשר פותחה על ידי דר' רימה טרנבסקי. הכלי העיקרי של טרנסטי הוא טכניקת "החלימה העירנית" (כלומר, חלימה בזמן ערות).
אין זה מקרה שבשפה העברית לשתי המילים "חלימה" ו-"הלחמה" ישנו שורש דקדוקי זהה. עוד מימי אבותינו היה ידוע כי שינת לילה איכותית היא מפתח לבריאות וכי לחלימה ישנו כוח ריפוי רב-עוצמתי. את קו החשיבה הזה המשיכו מדעני המוח המתייחסים לחלימה כאל בית-מלאכה אשר בו עורכים המוח והגוף תיקונים שוטפים כדי לחדש את כוחותיהם הבריאים. עובדה כי בזמן החלימה מוגברת מחזוריות הדם במוח פי כמה וכמה ובהתאם לכך מוגברת גם ההפרשה של מגיבים חיוניים. פעילות זו מאפשרת למוח לחדש את תאי-העצב, להצמיח ביניהם קשרים חדשים, וכך לשקם ולחדש את עצמו בתהליך קסום הנקרא נירוגנזיס. משאבים אלו מסייעים למוח לעבד את המידע שנקלט בזמן הערות. תוך כדי עיבוד זה מסנן המוח את המידע – מפריד בין הנחוץ ללא נחוץ ומוחק את המיותר. לאחר שהמוח מסיים את התיקונים השוטפים הוא "נכנס למקלחת" באמצעות מערכת הגלימפה. כלומר, הוא מסיר בשטיפה את הפסולת שנצטברה בו (כולל "הלכלוך" שנותר לאחר התיקונים השוטפים).
טכניקת "החלימה העירנית" מושתתת על הסגולה האנושית הטבעית שלנו – חלימה בהקיץ (חלימה בזמן הערות) ולכן היא ידידותית ונוחה לביצוע. טרנסטי מיועדת לאנשים בכל הגילאים המעוניינים "לרכוש" שינת לילה איכותית. לתשומת ליבם של מוסיקאים וזמרים: מעבר להשבחת איכות שינת הלילה, טרנסטי מציעה לכם "עסקת חבילה" הכוללת בונוסים נוספים. לדוגמא, הרחבת גבולות הכישרון הנעשית בזכות הפעלתן של מספר אפליקציות מוחיות. אלו יאפשרו לכם להעשיר את מאגר המיומנויות ויעניקו לביצועיכם המוסיקליים שלמות והשראה.
שינת הלילה האיכותית משביחה את הנגינה ותומכת בוירטואוזיות ובהשראה.
דר' רימה טרנבסקי
טל': 02-623-15-13
מעוניינים לפרסם מאמר באתר שלנו? שלחו אלינו את המאמר ובמידה ויימצא מתאים אנו נפרסם אותו - לשליחת מאמר לחצו כאן