כ' אייר סיכום
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת
228 יום
כ' אייר
סיכום -ארבע מטרות ,שבעהתנאים,
בתנאים הבאים :
1} כשהכוונה לעזור לאותו אדם :או
2} כשהכוונה לעזור למי שנפגע מאותו אדם : או
3} להשקיט מחלוקת : או
4} לתת לאחרים אפשרות ללמוד משיגאותיו של אותו אדם , וזאת בתנאי ש:
א. הדברים מבוססים על מידע מהימן מכלי ראשון ועל בירור יסודי:
ב. נוסף על כך בדור שאותו אדם אכן לא נדע בהלכה : וכמו כן -
ג. נעשה נסיון להוכיחו אך הוא מסרב להיטיב את דרכיו :וכמו כן -
ד. הדברים שייאמרו יהיו אמיתיים ומדוייקים : וכן -
ה. כוונתו של המספר היא אך ורק לשם תועלת {ויש סיכוי סביר שהמטרה הרצויה אכן תושגע {וכמו כן
"כאשר ראו המרגלים שהעם פוסחים על שתי הסעיפים ... הוציאו דבה על הארץ "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה כ' אייר מחזור ב'
עצת היצר והשפעתו על המרגלים
ואף כאן , כשבאו לרגיל הארץ ,התגבר היצר עליהם לומר: לנצח עם רב כזה וגבורים כאלו ,צריך לזה זכות גדול ונורא ,אבל לא לאנשים כמונו , שזה מקרבו עשינו העגל ,וגם בשר תאוה {והגם שכבר עשו תשובה ,ובכו בכי , כדאיתא בפרקי דרכי אליעזר {פרק מו},שביום האחרון של ארבעים יום שעלה משה להר , שהיו יודעים שלמחר ירד מן ההר , לנו בתענית כל ישראל , והלכו למחר לקבל פניו ברדתו ובכו הרבה בכי ,ונתבשר להם שהקדוש -ברוך -הוא מחול להם ,ונקבע זה להם למחילה לדורות ,}ולזה אמרו {במדבר יג ,כדבש }:"באנו אל הארץ אשר שלחתנו ,וגם זבת חלב ודבש הוא וזה פריה , אפש כי עז העם הישב הארץ וגו' וגם ילדי הענק ראינו שם , עמלק יושב בארץ הנגב" וכאומר : וצריך לזה זכות משה רבנו , עליו השלום כמו שהיה מכבדו וכאומר : מי יודע שיהיה עד שם ! כי היה להם גלוי דעת מנבואת אלדד ומידד {סנהדרין יז,א} ומלבד זה {במדבר שם כט}: " והחתי והיבוסי וגו' " וכאומר ,שלנצח כולם קודם שנבוא לארץ -ישראל צריך גם -כן לזה זכות גדול ,ובפרט לבוא אל העם בארץ -ישראל ולהתגבר שם עליכם ,
ויהס כלב את העם אל משה {שם ל }, ובפרוש רש"י ,שהשתיקם , שאמר: וכי זו בלבד עשה לנו בן -עמרם ? והלוא קרע לנו את הים והוריד לנו את המן כו' , אלו בא הקדוש -ברוך -הוא עמנו בדין ,לא היה נקרע לנו הים ולא הוריד המן ,כי גם בים היה שלא כראוי ,כמה דכתיב {תהילים קו ,ז} "וימרו על ים בים -סוף ",: וכן על המן היה מתחלה תלונה ,וכן כל אותו העת עד כעת {וכמו שאמר משה רבנו , עליו השלום אחר -כך ,{במדבר יד ,יט } "יסלח נא לעוון העם הזה כגודל חסדך וכאשר נשאתה לעם הזה ממצרים ועד הנה "} ואף כעת עלה נעלה לארץ -ישראל כמו שאמר משה ,וירשנו אותה כאשר נבוא שם.
ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת
228 יום
כ' אייר
סיכום -ארבע מטרות ,שבעהתנאים,
בתנאים הבאים :
1} כשהכוונה לעזור לאותו אדם :או
2} כשהכוונה לעזור למי שנפגע מאותו אדם : או
3} להשקיט מחלוקת : או
4} לתת לאחרים אפשרות ללמוד משיגאותיו של אותו אדם , וזאת בתנאי ש:
א. הדברים מבוססים על מידע מהימן מכלי ראשון ועל בירור יסודי:
ב. נוסף על כך בדור שאותו אדם אכן לא נדע בהלכה : וכמו כן -
ג. נעשה נסיון להוכיחו אך הוא מסרב להיטיב את דרכיו :וכמו כן -
ד. הדברים שייאמרו יהיו אמיתיים ומדוייקים : וכן -
ה. כוונתו של המספר היא אך ורק לשם תועלת {ויש סיכוי סביר שהמטרה הרצויה אכן תושגע {וכמו כן
"כאשר ראו המרגלים שהעם פוסחים על שתי הסעיפים ... הוציאו דבה על הארץ "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה כ' אייר מחזור ב'
עצת היצר והשפעתו על המרגלים
ואף כאן , כשבאו לרגיל הארץ ,התגבר היצר עליהם לומר: לנצח עם רב כזה וגבורים כאלו ,צריך לזה זכות גדול ונורא ,אבל לא לאנשים כמונו , שזה מקרבו עשינו העגל ,וגם בשר תאוה {והגם שכבר עשו תשובה ,ובכו בכי , כדאיתא בפרקי דרכי אליעזר {פרק מו},שביום האחרון של ארבעים יום שעלה משה להר , שהיו יודעים שלמחר ירד מן ההר , לנו בתענית כל ישראל , והלכו למחר לקבל פניו ברדתו ובכו הרבה בכי ,ונתבשר להם שהקדוש -ברוך -הוא מחול להם ,ונקבע זה להם למחילה לדורות ,}ולזה אמרו {במדבר יג ,כדבש }:"באנו אל הארץ אשר שלחתנו ,וגם זבת חלב ודבש הוא וזה פריה , אפש כי עז העם הישב הארץ וגו' וגם ילדי הענק ראינו שם , עמלק יושב בארץ הנגב" וכאומר : וצריך לזה זכות משה רבנו , עליו השלום כמו שהיה מכבדו וכאומר : מי יודע שיהיה עד שם ! כי היה להם גלוי דעת מנבואת אלדד ומידד {סנהדרין יז,א} ומלבד זה {במדבר שם כט}: " והחתי והיבוסי וגו' " וכאומר ,שלנצח כולם קודם שנבוא לארץ -ישראל צריך גם -כן לזה זכות גדול ,ובפרט לבוא אל העם בארץ -ישראל ולהתגבר שם עליכם ,
ויהס כלב את העם אל משה {שם ל }, ובפרוש רש"י ,שהשתיקם , שאמר: וכי זו בלבד עשה לנו בן -עמרם ? והלוא קרע לנו את הים והוריד לנו את המן כו' , אלו בא הקדוש -ברוך -הוא עמנו בדין ,לא היה נקרע לנו הים ולא הוריד המן ,כי גם בים היה שלא כראוי ,כמה דכתיב {תהילים קו ,ז} "וימרו על ים בים -סוף ",: וכן על המן היה מתחלה תלונה ,וכן כל אותו העת עד כעת {וכמו שאמר משה רבנו , עליו השלום אחר -כך ,{במדבר יד ,יט } "יסלח נא לעוון העם הזה כגודל חסדך וכאשר נשאתה לעם הזה ממצרים ועד הנה "} ואף כעת עלה נעלה לארץ -ישראל כמו שאמר משה ,וירשנו אותה כאשר נבוא שם.