• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

ליקוטי עצות

shirel

New Member
כעס

מי ששומר את עצמו מכעס, שונאיו אינם שולטים עליו:
גם ישכן בביתו, לא ידורו אחרים במקומו:
על ידי הכעס נתבזה:
לא תרתח ולא תחטא:
הקדוש ברוך הוא אוהב למי שאינו כועס ולמי שאינו מעמיד על מדותיו:
כעס אחר אכילה מזיק מאד:
סגלה לכעס, שיאכל פת שחרית:

מי שהוא כעסן, ידר נדר וישלם תכף, על ידי זה יבטל ממנו הכעס:
כשלא יהיה לך כעס, על ידי זה תוכל בהסתכלותך להכניע בעלי גאוה:
מי שמשבר את מדת הכעס, יזכה לשם טוב
לפעמים בא כעס על ידי משא כבדה:
על ידי אכילה נסתלק הכעס:
על ידי צדקה נתבטל הכעס:
מי ששומר מלעבר על לא תחמד על ידי זה נצול מכעס ומגאוה ומחסרון אמונה

הבאה על ידי כעס וגאוה.
צריך לשבר את הכעס ברחמנות, הינו כשבא לכלל כעס, לא יפעל בכעסו שום אכזריות, רק אדרבא יתגבר אז ברחמנות גדול על זה שרוצה לכעס וימתיק הכעס ברחמנות. ועל ידי זה זוכין לקבל מהצדיק ולתפס במחשבתו את התכלית, שהוא שעשוע עולם הבא, ובכל דבר שבעולם יוכל להסתכל על התכלית האחרון ולהשיגו
כפי שרשו שיש לו בתוך נשמת הצדיק וכן טבילת מקוה מבטל הכעס, כי על ידי טבילת מקוה נמשך דעת
תקון לכעס הוא תענית, וזה עקר מעלת התענית. על כן ביום התענית מתגרה הבעל דבר באדם ומזמין לו כעס, כדי לקלקל את התענית. על כן צריך שמירה יתרה לזה, לשמר את עצמו מאש של הכעס ביום התענית, כי עקר מעלת התענית הוא מה שמכניע את הכעס.

על ידי אכילת שבת נכנע ונתבטל הכעס כשמתגבר ומשבר הכעס, על ידי זה נעשה ונמשך בחינת רוחו של משיח, ונחשב כאלו על ידו נתהוה ונברא כל העולם ומלואו, וזוכה לפרנסה ולהתפלל לה' לבדו בלי פניות בשביל בני אדם, חס ושלום, וזוכה להוציא מכח אל הפעל כל המצות וכל הדברים שבקדשה שצריך לעשות על ידי קדשת ארץ ישראל זוכין לשבר בשלמות הכעס והעצבות והעצלות. על כן צריכין לבקש מאד מהשם יתברך שיזכה לבוא לארץ ישראל מהרה, כי על ידי קדשת ארץ ישראל זוכין לבחינת אריכת אפים, דהינו שיאריך אפו על כל מה שעובר עליו, ולא יכעס ולא יקפיד על שום אדם, אפילו אם עשה כנגדו מה שעשה.
 

shirel

New Member
למוד

מי שעושה תענוג לאב ומשמח אותו, על ידי זה יהיה לו חשק ואהבה ללמד:
מה יעשה אדם ויחכם? ירבה בישיבה וימעט בסחורה ויבקש רחמים, כי הא בלא הא לא סגי:
הלומד בקול רם מאריך ימים, ותלמודו מתקים בידו:
מי שאין בו גסות, תלמודו מתקים בידו:

גם מי שמלמד לאחרים:
על ידי קדשה זוכה לבינה:
שלשה, הקדוש ברוך הוא בוכה עליהן בכל יום. ואחד מהם, על מי שאפשר לו
לעסק בתורה ואינו עוסק:
על ידי בינה זוכה לתשובה:

אסור ללמד את הרשע דבר פלא:
תועלת גדול ללמד אצל נהרות:
העוסק בתורה בלילה, כאלו עוסק בעבודה:
העוסק בהלכות עבודה, כאלו נבנה בית המקדש בימיו:
הלומד ואינו חוזר, דומה לזורע ואינו קוצר

החוזר תלמודו, התורה מבקשת מאת השם יתברך, שיגלה לו טעמי התורה וסתריה
המלמד בן חברו תורה, מעלה עליו הכתוב, כאלו עשאו וכאלו עשאה לדברי תורה
וכאלו עשאו לעצמו:
התעוררות בבקר ללמד, מסגל לחוש השמיעה:
על ידי תורה תזכה לשלום:

לאו בכל מקום אדם זוכה לסגל תורה ומעשים טובים, בשביל זה הקדוש ברוך
הוא מסבב סבובים, שיצא זה האדם ממקום הזה למקום אחר:
על ידי תורה בא לאמונה, ועל ידי אמונה בא לקדוש השם:
על ידי למוד בפה מלא בא זכירה.

לשון חכמים מביא עשר.
על ידי למוד התורה נתקבלים כל התפלות וכל הבקשות, והחן וחשיבות של
ישראל נתעלה ונתרומם בפני כל מי שצריכין בגשמיות ורוחניות.

על ידי שמתיגע בתורה עד שזוכה לידע אותה ולהבינה, על ידי זה הוא מרפא את נפשו ומעלה אותה למקום שרשה, וממתיק כל הדינים, והוא נוטע אילנא דחיי לעילא דכולא אסוותא, גם הוא מקים ומחדש כל העולמות ומגלה כבודו יתברך בעולם, שזה עקר התכלית של כל עבודת האדם, כדי שיתגדל כבודו יתברך שמו צריך האדם לחטף ולגזל עתים לתורה מתוך הטרדא והעסק. כי אפלו מי שיש לו עסקים וטרדות רבות, אף על פי כן אי אפשר שלא יוכל לחטף ולגזל לעצמו איזה שעה ביום לעסק בתורה יש נעימות בהתורה, וזהו העקר לזכות להרגיש המתיקות והנעימות שיש בהתורה, וזה זוכין על ידי תקון הכבוד שלא יקבל שום כבוד לעצמו, רק כל הכבוד יעלה להשם יתברך. גם על ידי מצות צדקה בפרט צדקה לארץ ישראל, על ידי זה זוכין לינק ולקבל ממחין של ארץ ישראל, ששם עקר נעימת המחין נעימת התורה.

אשרי הזוכה למחין של ארץ ישראל באמת, הוא יודע נעימת התורה כשלומד תורה באמת יכול לידע מהתורה עתידות התורה יש לה כח גדול להוציא את האדם אפלו מעברות, שאפלו מי שנלכד במה שנלכד רחמנא לצלן, אם יעשה לו חק קבוע וחיוב חזק ללמד בכל יום ויום כך וכך יהיה איך שיהיה, יזכה לצאת ממעשיו הרעים, על ידי גדל כח ועסק התורה הקדושה.
 

shirel

New Member
לשון הרע

המספר לשון הרע, הקדוש ברוך הוא אומר לשר של גיהנום: אני עליו מלמעלה ואתה עליו מלמטה.
ותקנתו יעסק בתורה וישפיל דעתו. גם על ידי זה לא יבוא לידי לשון הרע:

האי לשנא בישא, אף על גב דלקבולי לא מבעי, למיחש מיבעי.
מלשון הרע נצול על ידי אמת:
מתר לומר לשון הרע על בעל המחלקת:
מוציא שם רע על חברו, אין לו מחילה עולמית:
תקון ללשון הרע, אמירת הקטרת:
מי שאין אומר לשון הרע הוא מנצח.
 

shirel

New Member
ליצנות

על ידי ליצנות הולך ונופל. גם בא למדת שקר ונע ונד ממקום למקום:
על ידי חנפה בא ליצנות:
על ידי ליצנות באים יסורים:
על ידי ליצנות, אין לו חכמה:
הליצנות היא מתעבת את האדם על הקדוש ברוך הוא ועל הבריות:
כל ליצנותא אסירא, חוץ מליצנותא דעבודה זרה:
מי ששומר את עצמו משחוק של התול בידוע שהוא איש אמת.

ישמר אדם את פיו מלומר אעשה העברה הזאת אפילו בדרך ליצנות כי הדבור מכריח אותו למעשה.
יש עכשו ספרים הרבה, וגם עתידין להיות עוד ספרים הרבה. ואסור להלעיג על שום אחד מהם, כי כלם נצרכים להעולם הליצנות הוא "שחוק הכסיל", ונתבטל על ידי תקון הברית בני אדם הם מונעים גדולים מאד. והעקר הוא הליצנות שלהם, שמונע מאד מן האמת, כידוע היטב למי שבקי בחכמות וליצנות שלהם. לא מבעיא חכמות וליצנות של קלי עולם ההולכים בדרכי המחקרים, שמתלוצצים הרבה מדת ישראל,כמפרסם, שזה מזיק ועוקר את האדם לגמרי רחמנא לצלן, אלא אפילו החכמות והליצנות של הנראין ככשרים וחסידים, ועושים ליצנות מכמה דברים שבקדשה, גם הם מזיקים הרבה ומרחיקים הרבה מאד מעבודת השם באמת.

ובכמה אפנים גרוע יותר הליצנות שלהם מהליצנות של הקלי עולם, כי מהקלים הנ"ל בורחים רב העולם, כי הכל יודעין שחכמת הפילוסופיא עוקרת את האדם משני עולמות ומורידין אותו לשאול תחתיות רחמנא לצלן; אבל זאת הליצנות והחכמות של הנראין ככשרים הנ"ל, אין האדם בורח מהם כל כך, מאחר שיוצאים מפי הכשרים קצת, והם מלבישים הכל בדרכי אמת, והכל מעשה בעל דבר. והולך בתם ילך בטח, ויברח מהם ומהמונם, ולא יסתכל על כל מיני חכמות וליצנות שלהם, וילך בתמימות ופשיטות בדרכי אבותינו אשר מעולם.
 

shirel

New Member
מועדי ה' - ראש השנה

מי ששומע תקיעת שופר בראש השנה מאיש ירא וחרד, בודאי לא ידאג כל השנה מרעמים תקיעות ראש השנה הם בחינת התחדשות המחין, שהוא השכל והנשמה של כל אחד, שיזכה כל אחד לפי בחינתו להמשיך שכל חדש ונשמה חדשה מאור הפנים על ידי תקיעת שופר נמתקין הדינים.

תקיעת שופר בראש השנה הוא בחינת התעוררות השנה, שמעוררין בני העולם מהשנה, שלא יבלו ימיהם בשנה, חס ושלום. ועל ידי שמעוררין אותם מהשנה נמשך הדבור בכח גדול, ועל ידי זה נמשך יראה גדולה, ועל ידי היראה נצולין מנאוף ומהבל היפי ומחן של שקר, וזוכין לאריכות ימים דקדושה, להאריך ולהרחיב כל יום מימי חייו שבא אחר כך בתוספות קדשה וטהרה, ועל ידי זה זוכין לעשירות גדול דקדושה, שעל ידו זוכין להתבוננות גדול מאד. וכל זה זוכין על ידי תקיעות שופר של ראש השנה אצל הצדיקי אמת שיודעין להמשיך כל התקונים האלה.

על ידי שנוסעין על ראש השנה לצדיקים אמתיים, על ידי זה נמתקין כל הדינים שבעולם, ואיך שיש איזה דין, הכל נמתקין על ידי זה, וזה צריכין בראש השנה, על כן נוסעין על ראש השנה דיקא. גם על ידי שבאין כמה נפשות ישראל להצדיק האמת על ראש השנה ונכללין יחד באהבה רבה, על ידי זה בא שמחה גדולה וחדוה רבה.

מה שהעולם נוסעים על ראש השנה לצדיקים - כי עקר המתקת הדינים אינו אלא על ידי קדשת וטהרת המחשבות, ואי אפשר לטהר ולקדש המחשבה אלא על ידי התקשרות לצדיקים. וראש השנה היא מקור הדינים של כל השנה, וצריך לטהר את המחשבות כדי להמתיקם, בשביל זה נוסעין לצדיקים כדי לזכות לקדשת המחשבה בראש השנה צריכין להיות חכם, שישמר מחשבתו, שיחשב רק מחשבות טובות, שייטיב השם יתברך עמנו ויתן לנו שנה טובה וכו'. וצריכין להיות שמח בראש השנה, גם צריכין לבכות בראש השנה
בראש השנה ביום ראשון צריכין למעט בדבור מאד, ואדם גדול צריך לדקדק בזה ביותר ערב ראש השנה - ראוי לתן על פדיון.
 

shirel

New Member
יום הכפור

יום כפור הוא כלליות כל הימים, והוא מחיה כל הימים, והוא מכניע הלב לדבק כל הרצונות להשם יתברך לבד; ועל ידי זה נתבטל כל מיני מחלוקות בגשמיות ורוחניות ונעשה שלום, ועל ידי זה נמשך ששון ושמחה
מה שקורין מחרת יום כפור שם ה', כי אז אחר יום הכפורים הוא עקר הגדלת שמו יתברך, על ידי שביום כפור נתרצה השם יתברך לישראל וסולח להם עונותיהם, ועל ידי זה ממילא הם נצולים מכל הענשים ומכל הגזרות, שעל ידי זה עקר הגדלת שמו יתברך.
 

shirel

New Member
שלש רגלים

על ידי השמחה בשלש רגלים זוכין לאור הפנים, ועל ידי זה מחיין את השכל דקדשה, שעל ידו באים להשגת אלקות סגלה להנצל מגדלות - לכבד את הימים טובים ולקבלם בשמחה וחדוה, ולענגם במאכל ומשתה וכסות כראוי כפי יכלתו על ידי כבוד שלש רגלים כראוי במאכל ומשתה ובגדים נאים כפי יכלתו, ובקדשת וטהרת המחשבה ובשמחה ובטוב לב, וכיוצא בזה שאר עניני קדשת ושמחת יום טוב, על ידי זה זוכין לדעת את השם ולהמשיך הדעת אל הלב, ועל ידי זה מתקנין שלש מדות רעות שהם עקר הכל, והם: תאות ממון ותאות משגל ותאות אכילה.

כי בכל רגל נתתקן מדה אחת משלש מדות הנ"ל, הינו בפסח נתתקן תאות ממון, בשבועות נתתקן תאות משגל, בסכות נתתקן תאות אכילה. על כן צריך לזהר מאד לכבד מאד את השלש רגלים, כדי לזכות לצאת מג' תאוות רעות הנ"ל, שכל עקר היהדות תלוי בתקון ג' תאוות אלו. ועל ידי זה זוכין להשפעת הנבואה, ולתפלה בשלמות, ולרפואה, ולהתנוצצות משיח וכו', עד שזוכה שתתקים ממשלתו על המלאכים, אשר בשביל זה נברא איש הישראלי, וזה עקר התכלית וסוף של ישראל יום טוב קדש קורא ומכריז ומגלה את הרצון, שהכל ברצונו יתברך ואין שום חיוב הטבעי כלל, כי בכל יום טוב ויום טוב עשה השם יתברך עמנו אותות נוראים שהם הפך הטבע: בפסח - יציאת מצרים, שהוציאנו ממצרים באותות נוראות; בשבועות - מתן תורה, שנתן את התורה באותות נוראות; בסכות - הקף ענני כבוד, שעל ידי כל אלו האותות והמופתים נוראים שעשה עמנו בכל השלש רגלים נתגלה שהכל ברצונו יתברך לבד ואין שום חיוב הטבע כלל.

אך צריכין להטות אזנו ולבו היטב לשמע קול הקריאה הקדושה הזאת, ועל ידי זה זוכין לשמחת יום טוב, כי כל אחד כפי מה שזוכה לשמע בלבו קול הקריאה הנ"ל של יום טוב, שהכל ברצונו יתברך לבד, כמו כן זוכה לשמחת יום טוב. וכל זה זוכין על ידי צדקה (עין 'צדקה'). על כן צריכין להרבות בצדקה קדם כל רגל, כדי לזכות על ידי זה לשמחת יום טוב בשלמות.
 

shirel

New Member
סוכות

על ידי מצות סכה זוכין לטהרת הלב, ועל ידי זה זוכין לפרש שיחתו היטב לפני השם יתברך כראוי, לדבר בכל פעם דבורים חדשים שהם בחינת רוח הקדש סכה היא סגלה לבנים, ומצלת מריב ומחלקת, ונדחה השקר ומתגבר האמת, ונתגלה הרבי האמת שבדור, ועל ידי זה הכל יחזרו להשם יתברך אפלו אמות העולם לעבדו שכם אחד.

תפלה בכח וארץ ישראל ומצות סכה בחינה אחת, ותלויים זה בזה על ידי שמקימין מצות סכה כראוי, על ידי זה יכול לעסק בבנין ולא מזיק לו; כי העוסקין בבנין מזיק להם הבנין, ועל ידי מצות סכה נצולין מזה.
 

shirel

New Member
חנוכה

על ידי מצות הדלקת נר חנכה ממשיכין על עצמו הדעת הקדוש, שהיא בחינת "שמן הטוב", שהיא בחינת זכרון, דהינו לזכר תמיד בעלמא דאתי בכלל ובפרט ימי חנכה הם ימי הודאה והלל, שזה עקר שעשוע עולם הבא. ועל ידי זה זוכין שיאיר האמת, דהינו להתפלל באמת וללמד תורה באמת מפי רב אמתי, ולעשות
שדוכים אמתיים, שכל זה הם ג' קוי האמת, והם מאירין לכל חלקי הדבור ומשלימין הדבור. ועל ידי זה זוכין להמשיך הקדשה והשמחה של שבת לששת ימי החל, שעל ידי זה נתגלה אחדות הפשוט יתברך. וכל אלו התקונים נמשכין על ידי הדלקת נר חנכה ועל ידי הלל והודאה של חנכה - אשרי הזוכה לחנכה כזה, להמשיך
בו כל תקונים הנוראים האלו.
 

shirel

New Member
פורים

על ידי שמחת פורים בהמחאת כף ורקודין, על ידי זה ממשיכין בחינת קבלת התורה בנגלה ונסתר, שהיא בחינת הארה נפלאה של מרדכי ואסתר, וזוכין לקים מצות ספירת העמר כראוי, ומכניעין קלפות המן עמלק, ימח שמם, ונתבטל הגאוה והעבודה זרה והכפירות, ונמשך אמונה גדולה וחכמה דקדשה וחיים ואריכות ימים,
וממתיקין כל הדינים ונתבטלין כל הגזרות מישראל פורים הוא הכנה לפסח - על ידי מצות של פורים זוכין להיות נשמרין מחמץ בפסח.
 

shirel

New Member
פסח

ימי ניסן הם ימי תשובה, כמו תשרי ניסן הוא בחינת תקון הברית. ועל ידי שמחה ממשיכין קדשת ושמחת ניסן בכל השנה כלה, וזוכין לתקון הברית, ולהנצל ממקרה לילה חס ושלום ההגדה של פסח הוא תקון הברית. על כן אומרים ההגדה בקול רם, כי הקול מעורר הדעת, ועל ידי זה זוכה להתגלות הדעת, וזה עקר הגאלה; כי גלות מצרים היה על פגם הברית, שהוא פגם הדעת. גם היין של ארבע כוסות הוא תקוןהדעת, שהוא בחינת תקון הברית בפסח צועקין בתפלה.
 

shirel

New Member
שבועות

מ"ט ימי הספירה הם כנגד מ"ט שערי תשובה, שהם כנגד מ"ט אותיות שבשמות השבטים, שעל ידי אלו האותיות והשערים אנו צריכין לשוב בתשובה אליו יתברך.

ושבועות הוא בחינת שער החמשים, שהוא בחינת התשובה, מה שהוא יתברך צריך לשוב בתשובה כביכול, דהינו שישוב אלינו ברחמים. וכל אלו השערים זוכין להגיע אליהן ולפתחן על ידי אמירת תהלים (עין 'תשובה', אות לב). על כן צריכין לזהר ביותר במ"ט ימי הספירה לומר תהלים בכונה, כדי לזכות על ידי תהלים לכל שערי
תשובה הנ"ל, שהם כנגד ימי הספירה, שבהם אנו צריכים לטהר מזה מתנו ולשוב אליו יתברך, כדי שהוא יתברך ישוב אלינו בשבועות כנ"ל טבילת המקוה בשבועות הוא חסד עליון ורחמים גדולים ודעת נפלא מאד.

כי שבועות הוא שכל דק ועליון וגבוה מאד, שהוא חסדים ורחמים גדולים מאד, כי הרחמים הם כפי הדעת, כמו שמבאר במקום אחר. אשרי הזוכה לקבל קדשת שבועות ,בפרט המקוה של שבועות, שהיא מקוה של שער החמשים, שמשם נמשך הקדשה והטהרה על ישראל אז בשבועות מקבלין התורה, ואז יכולין לקבל חיות חדש ולהמשיך רפואה להראה.
 

shirel

New Member
מריבה

על ידי קריאת הלל יושיע לך הקדוש ברוך הוא מאויביך:
על ידי כבוד התורה אדם נצול משונאיו:
קדם המלחמה צריך תפלה לה' יתברך:
כשאדם מתפלל על שונאיו, יתפלל בבקר:
הסתכלות בכל פעם על השמים, זהו מבטל שנאת האויבים:
כששוכח את העניים אין מנצח:
כשיש לאדם אויבים ואינו חושב איך לנקם בהם, אלא הוא דבוק בשמחת השם

יתברך, על ידי זה הקדוש ברוך הוא נותן לו כח לנקם מהם:
כשיש הכנעה, על ידי זה אין מורא במלחמה, כאלו הוא יושב במצור:
מי שמגיד ריבו לפני הקדוש ברוך הוא, רואה נקמתו בשונאיו:
מי ששומע חרפתו ושותק, נקרא חסיד, והקדוש ברוך הוא שומר את נפשו:
התפלה בהתלהבות, עד שההתלהבות בא לו בפנים, על ידי זה נופלים ונתלהטים שונאיו:
מי שהוא טוב וישר מנעוריו, על ידי זה, כשיש לו איזה מחלקת, יתנדבו לבם של
הרבה בני אדם ויתחברו אליו לעזר לו:

מי שהוא עצור במלין לא יוכל אותו שום אדם:
לנצחון תאמר קפיטל "על השמינית" (תהלים ו, י'ב):
מי שיש לו שונאים, יאמר כל היום תפלות ובקשות ואל יפסק פיו מתפלות
ובקשות, על ידי זה יושיע לו הקדוש ברוך הוא ואויביו יבושו:
מי שיש לו שונאים, יבקש רבים, שיבקשו עליו רחמים, ויהיה לו שלום מן השונאים:
על ידי בטחון לא יוכלו השונאים להרע לך:

על ידי הכנעה, יפלו השונאים במצודה שהכינו לך:
מי שיש לו אמונה, אינו ירא מאויבים:
לעולם תצדד להציל את הנרדפים:
אין העולם מתקים אלא בשביל מי שבולם את פיו בשעת מריבה:
מי שקמים עליו רבים וחולקים עליו על אמונתו, והוא עומד כנגדם וטוען כנגדם
דברים הנתקבלים, על ידי זה זוכה לבנים רבים, והעולם נתמלא מזרעו:
על ידי צדקה, בסבה קלה הוא מכניע את אויביו, והקדוש ברוך הוא מצילו

מסבות גדולות של אויביו:
סגלה להנצל משונאים, הן שונאים של מחלקת, הן שונאים שבדרך, שמתירא מהם, לומר כל הטעמים שבתורה, דהינו: פשטא, מנח זרקא, וכו מי ששומר את עצמו משקר הוא מנצח תמיד.
צריך להשתדל תמיד אחר כל זכות ודבר טוב שאפשר למצא בישראל, ולדון את כל אדם לכף זכות, אפלו החולקים עליו והמבזין אותו. ואזי יהיה נצול תמיד ממחלקת, ועל ידי זה עושה כתר יקר להשם יתברך בכמה מיני אבנים טובות כשיש עליו מחלקת ומריבה, והוא שותק ואינו משגיח על המחלקת והבזיונות שמבזין אותו, ושומע חרפתו ואינו משיב - זה עקר תשובתו ותקונו על כל העונות, והוא חכם באמת, וזוכה לכבוד אלקי ולחלק טוב לעולם הבא, ויזכה להכלל בבחינת אדם היושב על הכסא, שמשם יוצא המשפט על כל באי עולם
על ידי מחאת כפים בתפלה נתבטל המחלקת, ונתבטל הרג ואבדן מן העולם, וזוכין לשלום.

וכן על ידי טבילת מקוה נמשך דעת ונתבטל המחלוקות כל העולם מלא מחלקת - הן בין אמות העולם, וכן בכל עיר ועיר, וכן בכל בית ובית בין השכנים ובין כל אחד עם אשתו ובני ביתו ומשרתיו ובניו וכיוצא בזה, ואין
מי שישים אל לבו התכלית, שבכל יום האדם מת, כי היום שעבר לא יהיה עוד, ובכל יום הוא מתקרב למיתה, ואיך יש לו פנאי לבלות זמן על מחלקת? על כן מי שהוא בר דעת קצת צריך לשום לב לזה, וימשיך על עצמו אריכות אפים, ולא יאבד ימיו על ידי מחלוקות קטנות או גדולות, רק יעצר רוחו וכעסו ויהיה לו שלום עם הכל (שם ל'ו).
 

shirel

New Member
ממון

לשון חכמים מביא עשר:
העומד בנסיון של נאוף יזכה לעשר גדול בין השונאים שלו:
אכילה ושתיה יהיה פחות ממה שיש לו, וילבש ויתכסה כמה שיש לו, ויכבד אשתו ובניו יותר ממה שיש לו:
כל אדם, שיש בו דעה, לסוף מתעשר:

על ארבעה דברים נכסי בעלי בתים יורדים לטמיון: על עושקי שכר שכיר, וכובשי שכר שכיר, ועל שפורקין על מעל צואריהן ונותנין על חבריהן, ועל גסות הרוח:

על ידי אמונה נתרבה פרנסה:
המעשר מסגל לעשירות דוקא בארץ ישראל:
כבוד התורה, וכבוד שבת, מסגל לעשירות:
כזית מרור שאוכלין בפסח, מסגל לפרנסה:
לכתב ספר תורה מסגל לפרנסה:
השמחה תמידית מסגל להצלחה:

המשתף שם שמים בצערו, כופלים לו פרנסתו; גם פרנסתו מעופפת לו כצפור:
כשרואה אדם שמזונותיו מצמצמין, יעשה מהם צדקה:
הצניעות מסגל לעשירות:
אמונה הוא טוב לפרנסה:
על ידי הכנעה בהמותיו של אדם נתרבה:
על ידי צדקה זוכין לפרנסה:
דבוריו של הצדיק מביאין פרנסה:

העוסק בתורה ובצדקה זוכה לעשירות:
אוקירו לנשיכו, כי היכא דתיתעתרו:
לכל הדברים; הן חכמה או עשר או בנים, צריך עסק בדרך הטבע, ויבקש רחמים, שיצליח בדבר העסק:
הרבית מפסיד היראה:
על ידי משא ומתן באמונה נתבטלים הקללות:
על ידי הממון שנותן לעניי ארץ ישראל, על ידי זה ממונו נתקים בידו:

הנושא אשה לשם ממון הוין לה בנים שאינם מהגנים ומפסיד את הממון בזמן קצר.
על ידי תפלה בכח זוכה לפרנסה.
כל דיני ממונות שיך למשא ומתן. על כן הרוצה לעסק במשא ומתן צריך שיהיה בקי בדיני ממונות, כדי שלא יכשל בהם.

כשישראל שומרין את עצמן מטרפות, על ידי זה יש להם פרנסה.
אם רואה אדם שמזונותיו מצמצמין, יעשה מהם צדקה, כי על ידי צדקה מתקן ממונו שיהיה לו ממון ופרנסה ברוח.
על ידי ענוה ושפלות, על ידי זה אין שום אדם יכול להוציאו ולדחותו ממקומו, דהינו לקפח פרנסתו חס ושלום.
על ידי משא ומתן באמונה הוא מקים מצות "ואהבת" וכו', ועל ידי זה יהיה לו פרנסה בלא יגיעה וטרח.
 

shirel

New Member
אהבה

על ידי אהבת השם יתברך נשמר הנפש מכל פגעים רעים מי שמתפלל על ישראל במסירת נפש, הכל אוהבין אותו.

על ידי אהבה בא התחזקות.
כשתחזק את האדם בעבודת השם יתברך, הוא יאהב אותך.
על ידי אמירת *הלל* בקול גדול זוכים לאהבת השם יתברך.
השום מסוגל לאהבה.
העובד מאהבה, זכותו מגן עד אלפים דור.
במקום שעושין תנאים או איזה כריתות ברית, השם יתברך, שם הוא.
כשהצמחים גדלים במלואם, על ידי זה אהבה בעולם.
על ידי שנאת חנם נכשל בטרפות.
על ידי שתבקש מה' יתברך שיתן לך אהבה על ידי זה יכסה הקדוש ברוך הוא פשעיך.
 

shirel

New Member
אכילה

שולחנו של אדם מטהר לו מכל עוונותיו.
מזבח מזיח גזרות רעות ומכפר עוונות ומזין ומחבב, והשלחן דומה למזבח.
אכילת הדגים מעוררין תאות הזווג.
על ידי ברכת המזון נתודע השם יתברך בעולם.
על ידי ברכת המזון נתישב המלכות מן המריבות והמלחמות.
מי שנזהר ממאכלות אסורות, הוא נצול מחיות רעות.
אכילה ושתיה בא על ידי חק ומשפט.

מה כשאדם שותה מתחיל לזמר ולנגן ולא כן באכילתו, מחמת שאמרו שירה על הבאר ולא אמרו שירה על המן.
טעם דגן מביא דעת לאדם.
סגולה לכעס שיאכל פת שחרית.
שמן זית מסגל לחן.
יש דגים שהם מסגלים לחן.

pupcornnnnn
על ידי אכילה בכשרות כראוי, שאוכל במתינות ואינו אוכל בדרך הלעטה, על ידי זה נתתקן השכל ונכנע הכסילות; אבל כשאוכל כזולל וסובא, על ידי זה מתגבר הכסילות על השכל ועל ידי זה נחשך אצלו אור הצדיק ואינו יכול לקבל ממנו יראה ואהבה מי שהוא משבר תאות אכילה, הקדוש ברוך הוא עושה על ידו מופתים
צריך לדקדק מאד לבלי לאכל יותר מצרכו, כי כשאוכל יותר מצרכו מזיק לו מאד, כי אפילו שאר המאכלים מצטרפין עם זאת האכילה ומזיקים לו הרבה צריך לזהר מאד שלא לאכל פרי קדם שנתבשלה כל צרכה על האילן, כי יכול לאבד נפשו על ידי זה. גם אסור לתלש פרי קדם בשולה, כמו שאסור לקץ אילן קדם זמנו.
 

shirel

New Member
אנחה

אנחה וגנוחא של איש הישראלי הוא יקר מאד, כי הוא שלמות החסרונות. אבל אי אפשר להשלים החסרון על ידי אנחה, כי אם על ידי התקרבות להצדיק שהוא הרב האמת שבדור, כי ממנו מקבלים הרוח חיים להשלים החסרון על ידי אנחה) אנחה דקדשה יקרה מאד, כי על ידי שמתאנח על שרחוק מהקדשה, על ידי זה
נפסק מחבל הטמאה ונתקשר לחבל דקדשה. וכן כשמתאנח על איזה דבר תאוה שהוא נכסף אליו - הוא להפוך, חס ושלום אנחה שמתאנח האדם על עונותיו או על מעוט השגתו - היא יותר טובה מכמה סגופים ותעניות. ועין עוד מענין אנחה: "עזות" אותיות ב ג, שעל ידי אנחה דקדשה שוברין עזות הגוף, ואזי הנשמה יכולה להתקרב להגוף ולהודיע לו מהשגות שהיא משגת וכו'.
 

shirel

New Member
ארץ ישראל

על ידי ישיבת ארץ ישראל משיגין השגחת השם יתברך על העולם.
לפי החדוש, שאדם מחדש בתורה, כן נמשך לו הארה מקדשת ארץ ישראל.
מי שמשתוקק לארץ ישראל, על ידי זה מעורר השתוקקות אצל אביו ואמו, הינו נשמותיהם, ובאים לארץ ישראל, והקדוש ברוך הוא בא עמם ומצפים ומשתוקקים אליו.

על ידי הממון, שנותן לעניי ארץ ישראל, על ידי זה ממונו נתקים בידו
על ידי בנין שבונה בארץ ישראל זוכה להתנשאות.
הדר בארץ ישראל שרוי בלא עוון.

מי שרוצה להיות איש ישראל באמת, דהינו שילך מדרגא לדרגא, אי אפשר כי אם על ידי קדשת ארץ ישראל, כי כל עליות שצריכין לעלות אל הקדשה הוא רק על ידי ארץ ישראל, וכן כל עליות התפלה הוא רק בארץ ישראל

על ידי קדשת ארץ ישראל זוכין לאמונה, ועל ידי זה זוכין לאריכות אפים, דהינו לשבר הכעס והעצבות והעצלות והכבדות, רק יזדרז עצמו מאד בעבודת השם, ולא יוכל לבלבלו שום מונע ומעכב, כי מאריך אפו לסבל הכל
וצריך לבקש מהשם יתברך שיהיה לו כסופים וגעגועים לארץ ישראל, עד שיזכה לבוא לשם, וגם שיהיה געגועים לכל הצדיקים לארץ ישראל, והיא סגלה לבטל הכעס והעצבות וכנ"ל עקר המח והחכמה הוא רק בארץ ישראל. ואפילו ישראל בחוץ לארץ הם מקבלים ויונקים כל מחם וחכמתם מארץ ישראל, וכל אחד מישראל יש לו חלק בארץ ישראל, וכפי חלקו, כן יונק ומקבל חכמתו מארץ ישראל; אבל כשפוגמין בכבוד השם יתברך, חס ושלום, על ידי זה נופלין ממחין של ארץ ישראל למחין של חוץ לארץ, ועל ידי זה נעשה מחלקת ומריבות, כי מחין של חוץ לארץ הם בחינת מחלקת.
 

shirel

New Member
בנים

צריך לשמר את התינוק, שלא ילך בגלוי הראש
אין צריך לאדם לדאג על פרנסת בניו, כי כשהם גדלים - גדלה פרנסתם עמהם
התענית של חמישי בשבת מסוגל לגדול בנים
צניעות שבאשה מזכה לה לבנים הגונים
שינוי מקום גורם לבנים
דאכלא בשרא ושתיא חמרא הוי לה בנים בריאים

בת תחלה, לא שלטה בהו עינא בישא
כל המגדל יתום בתוך ביתו, כאלו ילדו
כל המלמד בן חברו תורה, כאלו ילדו
העוסק בתורה ובגמילות חסדים זוכה להרבות בנים
כל המבדיל על היין במוצאי שבת, הוין ליה בנים זכרים וראויין להוראה

יזהר מאד, שלא יינק הולד מאשה רעה, כי חלב מטמא וחלב מטהר:
חמין ושמן מברין את הולד
יקדים ויחשיך לבית הכנסת. על ידי זה יאריך ימי בניו
על ידי חנוכה ונר שבת הוי ליה בנים תלמידי חכמים
דרחים רבנן הוי ליה בנין רבנן, דמוקיר רבנן הוי ליה חתנותא רבנן

מי שנותן מעשר מן מעותיו, בניו נצולים מהחלי הנקרא סמקא
על ידי הדסים בשבת זוכה לבנים תלמידי חכמים
צריך ללמד את התינוק דרך ארץ מנעוריו
השירות והתשבחות שאומרין קדם אור היום הוא סגלה לבנים. גם לאשה
שנחסר חלבה. גם לאשה רעה שהיא כעסנית

מי שמקבל את היסורים באהבה, זוכה לזרע שיאריכו ימיהם
לרב העקרות, כשהם נפקדות, מולידות זכר
מי שמשתוקק לעשות איזה מצוה, ואין זוכה לעשות אותה, על ידי זה יזכה
לבנים, וגדלתו מוריש לבניו, ובניו יזכו לעשות המצוה הזאת
מאגינט סגלה לבנים

אמירת פרשת ציצית במסירות נפש, וביראה גדולה, גם הלבשת ערמים, על ידי זה זוכה לבנים זכרים
מינקת שנחסר חלבה, הסגלה לזה, שיתאבל בעלה על ירושלים שם "אלוה", שמירה לבנים
מי שרודף שלום, על ידי זה יזכה לראות בנים לבניו
על ידי כבוד אב, תזכה לבנים זכרים
סגלה לבנים, להקטין את עצמו
השתדלות בפדיון שבויים מסגל להולדה
אמירת המעמדות טוב לבנים
אשה שבניה מתים בחלי הנקרא סמקא, הינו: זדושין, תרחץ אותם בשמן,והשמן הזה תדליק אותו אחר כך בטבילת מצוה.

המלמד בן חברו תורה מעלה עליו הכתוב כאלו עשהו וכאלו עשאה לדברי תורה וכאלו עשהו לעצמו
צדקה מגן על זרעו של אדם
על ידי אמונה זוכה לבנים. אמונה בגימטריא - בנים
 

shirel

New Member
בית

כשהבית מזמן לברכה, אזי כשהצדיק בא לבית הזה, גם הברכה באה

יש מקום מזמן לטובה, והוא הדין להפך

דפרע קנאה מחריב ביתו

אם עם הארץ חסיד, אל תדור בשכונתו

כל בית שנשמעין בו דברי תורה, שוב אינו נחרב

עיר שיש בה מעלות ומורדות, מזקינין בחצי ימיהם

אל תכנס לבית, שיש בו צלמים

מי שרוצה להכנס לבית לדור בתוכו, יאמר התורה כלה, ואחר כך יכנס לדור בתוכו לדור בעליה הוא טוב יותר לעבודת הבורא מלדור בבית תחתון.

סגלה כשנכנס לבית חדש לגור, יכניס לשם חרב או סכין או שאר כלי זין. וסימן לדבר: בחכמה יבנה בית, כ'לי ח'מס מ'כרותיהם; חרבותיהם, מגורותיהם.

אל תתפלל אלא בבית שיש בו חלונות.
 
חלק עליון