• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

הייחוד והרלבנטיות דווקא של תורת ר' נחמן מברסלב זצ"ל

ארז פלג

New Member
ב"ה

שלום הרב
רציתי לשאול את כב' בנוגע לענין שאני נתון בתוכו שנים: מהו הייחוד והרלבנטיות דווקא של תורת ר' נחמן מברסלב כהוראת דרך חסידית לעבודה פנימית בדורנו, יחסית לשאר דרכי החסידות והפנימיות?
הרקע לשאלה אישי. אני מכיר את שיחות הר"ן, אות כח, על 'טיול' בכל ספרי הקודש שבעולם, ואת ענין הצדיק האמת שהוא מיחידי הדורות וכו'... וקיימתי ומקיים חלק מעצותיו של ר' נחמן. אבל מכיר גם דרכים אחרות, חסידיות, והולך גם בהן (בעיקר חב"ד), זה זמן, ואפילו למדתי קצת קבלת בעל 'הסולם' וקצת כתבי הרב קוק . ומכיר לפחות חיצונית את הדיבורים על תמימות ופשיטות וכו'... ויודע שיש כאן אולי איזו מניעה פנימית, בענין מי שרואה מחלוקות בין הצדיקים וכו'. אבל מרוב "מוצרים" רוחניים על "המדף" החסידי, מרגיש שהולך קצת לאיבוד מבחינת מיקוד פנימי בעבודת ה' ובחיי היומיום... קצת בבחינת "יוסיף דעת יוסיף מכאוב"... וגם שלא מתמסר מספיק לאף דרך "עד הסוף"... שזה העיקר אולי, לא איזו הכרעה שכלית של מה עדיף...
בכל מקרה, אשמח מאד לשמוע דעתך בנידון...

תודה מראש
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום ארז.
אומר רבנו (ס המידות אמונה חב ז): כְּשֶׁהוֹלֵךְ מֵרַב לְרַב, אָז צָרִיךְ לְחַזֵּק אֱמוּנָתוֹ בְּאַחְדוּת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי הַלִּמּוּד מֵהַרְבֵּה מְלַמְּדִים מַזִּיק לֶאֱמוּנַת הַיִּחוּד.
ולעומת זאת בשיהר"ן שהזכרת אות כ"ח: אומר רבנו: רָאוּי לָאָדָם שֶׁיַּעֲבר וְיֵלֵךְ בְּזֶה הָעוֹלָם בְּכָל הַסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים וְלִלְמד כֻּלָּם כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה בְּכָל מָקוֹם.
לדעתי התירוץ לעניין הנ"ל הוא דברי רבנו בשיהר"ן ר"ד: אָמַר: שֶׁמִּי שֶׁבָּקִי הֵיטֵב בְּתוֹרָתוֹ וּבְשִׂיחוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת דְּהַיְנוּ בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים רָאוּי לוֹ לִמְצא כָּל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה וְאֵין שׁוּם שִׂיחָה וְעִנְיָן בָּעוֹלָם שֶׁלּא יוּכַל הַשָּׁלֵם לִמְצא בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ.

לדעתי, צריך להיות בקי גדול מאוד בכל ספרי רביז"ל וללמוד ימים ושנים עד שכל מחשבה,דיבור ומעשה שלו יהיו על פי רבנו, כמו שאמר רבי נתן, שאין שום דבר אצלו אפילו בענייני חול, שאינו מעוגן בדעתו של רבנו (לא זכור לי כרגע המקור). אחר שהנך במדרגה הזו, אזי תוכל לטייל בכל הספרים וללמוד אותם באותו ראש שרבנו למד אותם, דהיינו לראות בכל הספרים את דברי רבנו - אע"פ שיתכן בדברים מסויימים שהמחבר עצמו לא כיוון לזה (עיין ליקו"א רפ"א). וזה שאמר ''רָאוּי לוֹ לִמְצא כָּל שִׂיחוֹת הָעוֹלָם בְּתוֹךְ תּוֹרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה''. והיות שאינך אוחז עדיין במדריגה הנ"ל לכן הנך ''מרגיש שהולך קצת לאיבוד''.
עצה לזה מה שייעץ רבנו לרבי נתן בתחילת התקרבותו כשמצבו היה בדומה לשלך: זרוק את השכל שלך, שכח את כל מה שאתה יודע, ותתחיל ללמוד כפי הסדר שאני נותן לך.
רק אז יצטרפו כל האיברים של הפאזל לתמונה אחת שלימה, שהיא נקראת השכל הנקנה - סוד הבריאה - שבו הוא יודע את כל הידיעות בידיעה אחת. שזה כל השארותו של האדם לעולם הבא. עיין ליקו"א כ"ה.
אני מקווה שהנך מבין שזה השכל הנקנה הוא האבידה הכי יקרה שנאבדה לנו, והצדיק שמצא גם אבידתינו אינו משיב לנו אותה עד שהוא בודק את אמינותינו (עיין ליק"א קפ"ח).

אברהם
 

ארז פלג

New Member
ב"ה
שלום...
רציתי לשאול אם יש לך טיפים מעשיים מנסיונך לדרכי ואופני הלמידה שכתבת עליהם? כלומר אני מכיר את הענין של לימוד ליקו"מ בגירסא ובעיון באופן קבוע וכו.... וגם "לעשות מהתורות תפילות" וכו... אבל אולי יש לך הדרכות מעשיות יותר בענין וגם לגבי לימוד ספרי ברלב אחרים וליקוטי הלכות וכו.....
אשמח מאד לשמוע...
כל טוב ותודה מראש
ארז
 

breslav

Member
בעזרהית
שלום ארז
כוונתי שינוי בשורש. שינוי במהות של הלומד. שזה יעשה שינוי בשיטת הלימוד.
הלימוד צריך להיות בתמימות בענווה. לימוד שיאיר לך את משמעות הכתוב בחללים שבתוך האותיות והשורות.
בהצלחה
אברהם
 
חלק עליון