• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

שאלות לרב

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

adi_an

New Member
שלום כבוד הרב,

אודה לך מאוד אם תוכל לענות לי על השאלות הבאות:

1. אילו כלים נתן רבי נחמן מברסלב על מנת להגיע עוד בחיינו לדרגה הכי גבוהה שקיימת לדעתי שהיא, לקבל את הרע באותה מידה שמקבלים את הטוב? כיוון שאם עושים זאת ומצליחים מתוך הפנמה פנימית ואמיתית לצאת מנקודה זו בכל מחשבה שנחשוב הרי הגענו לגן עדן בעודנו בחיים. לדעתי דרגה זו הגבוהה ביותר כי ע''י כך מראים לקדוש ברוך הוא שתמיד סומכים עליו ולא משנה מהן הנסיבות.

2. אסור ליצור דבר חדש בשבת, איך זה מסתדר עם ההגיון, היות ומחשבה כלשהי יוצרת בעולמות העליונים עולם ומלאך טוב או רע לפי סוג המחשבה ולכן מחשבה היא תמיד יוצרת דבר חדש ולכן על האדם להפסיק לחשוב על מנת לא ליצור במיוחד ביום שבת. כנ''ל לגבי ספר, בעקבות קריאת ספר, אדם יכול להגיע לתובנות חדשות וליצור מחשבות חדשות אז מדוע קריאה בספר מותרת ביום שבת?

3. הנשמה מתחילה במקום שהשכל נגמר ולכן איזה כלים נתן רבי נחמן מברסלב על מנת שאדם לא ישתמש בשכל?

4. איך סעיף 3 מתיישב עם העובדה שהעובדה שפרעה רדף אחרי עם ישראל וראה את ניסי האלוקים בעיניו עדיין לא נסוג? אומרים על כך,שהוא לא חשב כלל ולכן "סוף מעשה במחשבה תחילה", כלומר חייבת להיות מחשבה. אדם מורכב מהרצונות שלו והרצונות מהמחשבות וכד'-> כלומר מהדברים הללו ניתן להבין שחייב להשתמש בשכל ולכן אם לא משתמשים בשכל אזי ישנה כאן בעיה. לא ברור לי איך זה מתיישב עם סעיף 3?

5. מהם הכלים שנתן על מנת להתגבר על מחשבות רעות מלבד התבודדות?

6. מהם הכלים שנתן על מנת להתרכז במחשבה אחת מלבד התבודדות?

7. מהם הכלים שנתן על מנת להיות מאושר מלבד התבודדות?

תודה רבה מראש
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום

1 לדרגה שהיא הכי גבוהה לדעתך נתן רביז"ל את הכלי של האמונה. יש עוד הרבה מדרגות מעל זו שהשגת כמו למשל תכלית הידיעה שלא נדע.

2 בשבת אסור ליצור ולעשות שזה שייך לעולם היצירה והעשיה אבל מותר להמציא מחשבה בלב ובמוח שזה שייך לעולם הבריאה והאצילות. איך מסתדר עם ההגיון? לא מסתדר עם ההגיון ולא צריך להסתדר עם ההגיון כי כל התורה מעל ההגיון ואנו מקבלים אותה באמונה בלי שכל.

3 רבנו אומר: "הנשמה היא בחינת השכל" (ליקו"א קצב) - אין הבדל שמות נרדפים לאותו דבר. הכלים שנתן לא להשתמש עם השכל זה השכל עצמו. כמו שאמר: 'החכמה הכי גדולה לא להיות חכם כלל, צריך להיות בעל שכל גדול כדי להבין שהשכל אינו רלוונטי כלל, אלא אמונה פשוטה בלי שכל.

4 פרעה לא האמין שהניסים באו מהקב"ה הוא חשב בשכל ובהגיון וההגיון אמר לו שזה טבע ולא נס, מקרה קרה שהים נפתח.

5 הכלים להתגבר על המחשבות הרעות אומר רבנו: "מי שכבר נלכד בזה, ויש לו אלו המחשבות, הן הרהורי זנות, הן הרהורי עבודה זרה, חס ושלום, אין לו תקנה, רק שיקדש ויטהר גופו, כדי שיזדכך ויטהר דמיו וילך אצל חכם האמת, ויורה לו דרכי התשובה, דרכי החכמה, עצות נכונות על כל דבר אז יכנע לבבו הערל, ושב ורפא לו אבל כל זמן שעדין לא נתקדש ונטהר גופו, אין שום תקנה" (ליקו"א עב).

6. הכלים על מנת להתרכז במחשבה אחת הם הכלים הנ"ל שיטהר עצמו, ורק אח"כ יוכל להתרכז..

7 כדי להיות מאושר צריך להיות איש תם וישר ולא חכם שעובד עם השכל המדומה שלו, כפי שמספר רבנו במעשה של החכם ותם "והיה אך שמח תמיד".

מקווה שהבנת כי להבין הנ"ל צריך תמימות

אברהם ציון
 

adi_an

New Member
תודה רבה לך כבוד הרב.

1. גם לאמונה יש דרגות כמובן. אשמח לדעת מהי תכלית הידיעה? לפי מה שאני מבין זאת המחשבה הראשונה שממנה יוצאת כל מחשבה אחרת. כלומר מהי הסיבה הראשונה לכל הסיבות. הרי אם אדם מבין שהסיבה הראשונה היא ההפרדה בין טוב ורע וברגע שהוא לא מבצע את ההפרדה הזאת הרי הוא יכול לקבל כל דבר שקורה לו רע או טוב באותה מידה כלומר אמונה מלאה באלוקים. האם הבנתי נכון? אם לא אשמח אם תוכל להרחיב בנושא.

4. בהרצאה של הרב יצחק פנג'ר והרב דוד ברוורמן אם אני לא טועה, נאמר במפורש כי פרעה לא חשב, אחרת הוא לא היה נוהג כך וזה די הגיוני, למרות שגם מה שאתה כתבת נשמע הגיוני בהחלט.

5. אם ההרהורים הם הרהורי דמיונות? לאדם בעל דמיון רב ויצירתי יהיו לו מחשבות יצירתיות בהתאם. לפעמים קורה שהאדם מאתגר את עצמו בכדי לראות או לבחון עד איפה גבול המחשבות מגיעות. האם מה שכתבת נכון גם למקרה הזה?

6. על מנת להגיע לטיהור יש צורך בהתבודדות? או שצריך לבצע דבר אחר?

7. אני מבין את עניין התמימות, לדעתי אדם שהוא תמים ולא חוקר דברים לעומקם ומנסה להבין מה הדבר שהם ניסו ללמד אותך הוא לא יוכל להשתפר בחייו. להיות תמים זה תמיד טוב, אך כמובן גם לתמימות צריכה להיות גבול. האם ניתן להיות תמים אך מאידך להיות גם חוקר או שזה ניגוד גמור?

8. מהי הדרגה הגבוהה ביותר? איך קוראים לה? איפה ניתן לקרוא או ללמוד על כך?

שוב תודה על תשובותיך
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום

אני רוצה שתבין, אני כותב לך לא על מנת ח"ו לפגוע בך אלא ליידע אותך, אתה שואל אותי מהי המדרגה הכי גבוהה ואתה רוצה ללמוד עליה ולקפוץ אליה. עדיין לא דרכת על השליבה הראשונה של הסולם ואתה מספר לי שיש לך אפשרות להבין וללמוד את המדרגה הכי גבוהה. בחיים, לא ראיתי אדם שהצליח לעלות בסולם לשליבה הגבוהה לפני שדרך על הנמוכות, אפילו בקירקס לא ראיתי.
בוא נדלג על השאלות, ספר לי מה אתה רוצה, מה אתה מחפש, יש לך איזה מטרה שאליה אתה רוצה להגיע בחיים, או אתה סתם מגשש?

דרך אגב, שמע חידוש עצום. המילה הגיוני פירושה - ההגיון שלי, הגיונכם, זה ההגיון שלכם, הגיוננו זה ההגיון שלנו. אתה משתמש הרבה במילה הגיוני, זה בכלל לא רלוונטי מה מתקבל על ידי ההגיון שלך, לנו יש את ההגיון של משה רבנו ושאר הצדיקים שבכל דור ואת הגיוננו אנו זורקים לפח.
ההגיון שלך מסביר לי שהתמימות זה נחמד, ההגיון של משה רבנו אומר שזו המדרגה הכי גבוהה, והיא שתבין שאתה לא מבין. אם תגיע להבנה הזו - הרווחת בגדול.

אברהם ציון
 

adi_an

New Member
תודה רבה.

אני רוצה ללמוד בכדי לדעת, אני מסכים איתך לגבי הקפיצה, כמובן שאני לא רוצה לקפוץ, אבל הייתי מאוד רוצה לפחות לדעת מהן המדרגות שאוכל לקרוא עליהן ולהרחיב את ידיעותיי. לא אמרתי בשום מקום שאוכל להבין את המדרגה הגבוהה ביותר שאלתי רק מה היא.

המטרה שאני רוצה להגיע אליה בחיים היא שהמחשבה הראשונה שאני אצא ממנה היא אמונה מוחלטת וכן אני סתם מגשש ומקווה שאוכל לקבל מענה על שאלותיי. מעניינות אותי כל מיני תפישות ביהדות לגבי דברים שאני שואל ולעשות הצלבות ולהגיע למסקנה.

הרמב''ם אמר שצריך להגיע לדרך האמצע ובשביל זה צריך לעבור בין הקצוות. קצה אחד קראתי, עכשיו מעניין אותי הקצה השני בכדי למצוא את דרך האמצע.

בכדי להבין מה שאני לא מבין אני צריך להבין מה אני כן מבין לדעת מה אני לא מבין.

ושוב אם זאת טירחה לענות לי על השאלות אז סליחה ולא אשאל יותר.

אני מניח שיש הרבה אנשים שילמדו מהתשובות ומהשאלות (גם לדעת מה לא לשאול זאת למידה בפני עצמה)

תודה
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום ידידי
שוב מדגיש שלא תבין לא נכון, אין זו טירחא בשבילי כל עוד אתה רוצה את האמת, ולכן אל תחשוב שאני עוקץ אותך או דוחה אותך ח"ו, גם אתה כמוני בנו יחידו של הקב"ה שמצפה שתגיע לאושר ולכל הטוב שברא בשבילך. אך עליך לדעת, כי כל הבריאה בכללותה ובפרטותה נבראת לתכלית הזאת, ומכאן תבין מה גודלו של הפרוייקט הזה שהנך רוצה לזכות בו, וגם תבין שאי אפשר במכה אחת לזכות בו, זה תהליך. אך היות ואני רוצה לחסוך לך ולכל מי שרוצה באמת את הדרך הארוכה של עשרות שנות ייסורים וחיפושים וכו', אני מקצר לך את הדרך, מסמן לך נקודתית את השלבים של הסולם במדוייק להביאך אל התכלית שאינך יודע עדיין מעלתה, ואינך יודע את האושר והשלמות שהיא תגרום לך בלב. לכן דילגתי על כל השאלות שלך, להשכילך שהשביל של השאלות והרצון להבין שהתחלת לדרוך בו הוא סיבוב ענק שרק יעייף אותך ויתיש אותך ויתסכל אותך. כמובן שאתה מוכרח מידה מסויימת של אמונה בדברי, כי אם לא, אני בעצמי יכול להיות במצב של מותש, לנסות להבהיר לך ולהוכיח לך את צידקת הדרך שלא תתקבל על ידך כי הגיונך לא מסכים איתה. לכן צריך קצת אמונה.
אם זכור לך, כאשר משה רבנו בא לעם ישראל להציע להם את הנ"ל, הם אמרו נעשה ונשמע, קודם כל נעשה ואחר כך נשמע את ההוכחות וההסברים. על זה אמרו חז"ל: אמר הקב"ה, מי גילה רז זה לבני? מי גילה להם את הסוד הזה שעל מנת להשיג את התכלית הנפלאה הזו שכל האנושות מצפה לה צריך להאמין ורק אחר כך להבין, בלי זה אין סיכוי. לכן כאשר ענית לי שאתה מחפש את האמונה המושלמת, מצאת לך חבר ואני אתך.
כמה נקודות לתשומת לבך שיעזרו לך בדרך.
התכלית היא להיות מחובר ומקושר ודבוק בהקב"ה עד מצב של התאחדות, וזה נעשה ע"י הכלי שנקרא לב. השכל לא כלי מתאים להתחבר להקב"ה שאינו בתחום השכל, לכן אל תשתמש בו להבין, אלא רק לשמוע מה רוצים ממך, ולהפעילו שיפקוד על האיברים לעשות את הדברים שהם הדרך להשגת התכלית. ואיך משתמשים עם הלב? אהבת ה', אמונה בה', יראה מה', הערצה לה', דבור עם ה', להתאים הרצונות שבלב לרצון ה' וכו'. כאשר תזכה לטפס במדרגות הנ"ל מאמונה לאמונה יותר גדולה וממנה לאמונה יותר גדולה וכו', וכן בשאר הדברים כדלעיל אתה הולך ונשלם בהתחברות ובהתאחדות עם ה'. אין מילים לתאר חוויה זו, זה הגן עדן שבו היה אדם הראשון וזו הגאלה שהאנושות מצפה לה.
איני יודע היכן אתה אוחז, לכן אני מקווה שקבלת קצה חבל להתחיל ללכת דרכו אל התכלית.
אם לא ברורה לך החוויה שעליה אני מדבר, במילים פשוטות הלב מתמלא שמחה שאי מאפשר להסביר עוצמתה עד שהלב רוקד בתוך הגוף ממש.

לך אישית הפתח לעבור דרכו כדי להתחיל לטעום קצת מהחוויה שתתן לך חשק להמשיך בדרך, היא לקבל על עצמך ניסיון קטן, שבוע אחד בלבד, לא לשאול שום שאלה לא את עצמך ולא את אף אחד. כל שאלה שקופצת לך במחשבה למה? תענה לעצמך תשובה: ככה!!! ותזרום הלאה. זה רק קצת מהטעם של אחת המדרגות הגבוהות" שהיא 'תכלית הידיעה שלא נדע'

מקווה שלא העמסתי על מוחך משקל כבד.
האמונה המושלמת היא האמונה הפשוטה והתמימה לכן ההתבודדות מעלה גדולה ועליונה מעל הכל, כי היא בלי שכל, רק לב.

בהצלחה
אברהם ציון
 

adi_an

New Member
תודה רבה על תשובתך לא העמסת להיפך גרמת לפשטות.

הכי קל זה לשאול למה זה קרה ולתחקר את עצמך ואז נכנסים לסיבות וכו', אך שלא שואלים למה זה הביטחון האמיתי וזה באמת הכי קשה.

מה שאתה מציע פה הופך את החיים לקלים הרבה יותר. אני אנסה לעשות את זה שבוע אשמח להיכנס לאחר שבוע ולקבל הסבר נוסף.
בנוסף, לומר ככה לכל שאלה שמתרוצצת זה לקבל את הרע והטוב באותה מידה לא מתוך הבנה כמובן.

נניח ויש לי שאלה שקשורה במישהו אחר שאני יכול להטיב עימו (מטרת הבריאה זה להטיב עם הנבראים) אז לענות ככה ולהתעלם מכך?
האם יש מקרים שככה אולי לא טוב לומר?

לפי הסבר ששמעתי "נעשה ונשמע" חז''ל פירשו את זה כך:
הדבר הכי חשוב לאדם זה הבן שלו אז לאחר עקידת יצחק, העם אמר לעצמו מה אלוקים יכול לבקש מאתנו שהוא יותר מהקרבת בנינו
ולכן הם אמרו קודם נעשה ואח''כ נשמע.

שאלה קטנה: כיצד אתה יודע מה מדרגתי? האם יכול להיות שאני במדרגה גדולה יותר מאשר אתה חושב ואני אף לא יודע זאת?

זה מזכיר לי ששמעתי פעם על צדיק (לא זכור לי שמו) שהתפלל רבות בבית הכנסת ביחד עם עוד אנשים.
אבל היה ילד קטן ששרק כי לא היה יכול הוא לדבר ולכן מי שבאמת פתח בתפילה את חרצובות השמיים זה הילד ולא הצדיק שהתפלל.

רק אלוקים, יודע מה צפון בלב האדם ואת מדרגתו. מעניין אותי לדעת האם יש איזושהי דרך לדעת את מדרגתי?

תודה לך כבוד הרב
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום ידידי

על פי השאלות שהמשכת לשאול נראה לי שאינך הולך לטעום את הטעם המתוק של ראש נקי, שבוע!!!

אברהם ציון
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון