• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

פינת חג חנוכה

רות וידאל

New Member
בס"ד
<a href='http://www.tapuz.co.il/blog/userblog.asp?EntryId=849345&blogid=38949&prev=yes&passok=ok' target='_blank'>http://www.tapuz.co.il/blog/userblog.as ... &passok=ok</a>


<span style='color:red'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
בית הכנסת "סיני" רח` השחף 2 חולון ת,ד 80 חולון טלפון03-5564010
נא לשמור על קדושת הדף

מפי הרבנית ד"ר מיקלה תחי`

ס ג ו ל ו ת ע צ ו מ ו ת ל ח ג ח נ ו כ ה ל נ ש י ם

כל יום לאחר הדלקת נרות חנוכה סגולה עצומה לנשים :
לשבת חצי שעה ליד הנרות הדולקים - לא לעשות מלאכה , להסתכל על הנרות ולהתפלל , לשאוב מהנרות את האור הגנוג , בימי בראשית היה אור גנוז שאדם הראשון השתמש בו לראות מקצה העולם עד הקצה השני , אחרי חטא האדם הראשון הקדוש ברוך הוא גנז את האור והשאיר חלק בשמש, חלק בתורה וחלק בצדיקים הגדולים שלומדים תורה , ולכן גנז את האור והשאיר חלק בשמש , חלק בתורה וחלק בצדיקים הגדולים שלומדים תורה , ולכן אפשר להבין מדוע צדיקים כמו הבעל שם טוב, אור החיים הקדוש , באבא מאיר אבוחצירא ועד , יכלו לראות מקצה העולם עד הקצה השני , אנחנו מקבלים מתנה את האור הגנוז בכל שמונת ימי החנוכה , לעתיד לבוא כשיגיע משיח צדקנו במהרה בימינו ה` יתברך יחזיר לנו לתמיד את האור הגנוז,

מצווה מן המובחר להדליק נרות חנוכה בשמן זית ובפתילות,

יש לומר מזמורי תהילים לפי הסדר הבא ליד הנרות :

מזמור צ` לקרוא את הפסוק האחרון שבמזמור "ויהי נועם ..." ומזמור צא` לקרוא את כל המזמור , לומר אותם ביחד 7 פעמים בקול ופעם אחת בשקט {ביחד 8 פעמים }
מזמור ל`לקרוא פעם אחת את כל המזמור,
מזמור לג`לקרוא פעם אחת את כל המזמור .
מזמור סז`לקרוא פעם אחת את כל המזמור ,להשתדל לקרוא את המזמור בצורת המנורה,
מזמור יט`לקרוא פעם אחת את כל המזמור,
מזמור ק` לקרוא פעם אחת את כל המזמור ,
מזמור קלג`לקרוא פעם אחת את כל המזמור ,
בסוף כל המזמורים יש לומר:
"אנא בכוח גדלות ימינך תתיר צרורה , קבל רינת עמך שגבנו טהרנו נורא, נא גיבור דורשי ייחודך כבבת שמרם , ברכם טהרם רחמי צדקתם תמיד גמלם , חסין קדוש ברוב טובך נהל עדתם , יחיד גאה לעמך פנה זוכרי קדושתך , שוועתנו קבל ושמע צעקתנו יודע תעלומות,
ברוך השם כבוד מלכותו לעולם ועד"

במשך התפילות להסתכל על הנרות ולשאוב את האור הגנוז

אחרי התפילות זאת שעת רצון גדולה ועצומה
להתפלל לרפואה , זיווג , פרנסה טובה ולכל הישועות

נר ראשון , נר שמיני וראש חודש שחל בחנוכה - לא לעבוד בכלל,
נר שמיני של חנוכה - סגולה להתפלל לזרע של בר קיימא,
צריך לעשות תנאי בפרוש שאינה מקצה את השמן למצוות נרות חנוכה אלא כשעור המצווה {חצי שעה מזמן הדלקתם }ואז אפשר להשתמש בשמן לכל הדעות , את השמן שנשאר כל יום מהרנות שכבו לשים בצנצנת ולשמור - סגולה לרפואה שלמה ולמחלת השושנה - למרוח על מקום החולי , את הפתילות לשים בשקית ולשמור לפסח - לשרוף אותם עם החמץ,
רצוי מאוד בחג סוכות הבא -לתלות שמן זית בסוכה , להשאיר אותו עד סוף החג - שישאב את כל קדושת האושפיזין ובשמן זה סגולה עצומה להדליק נרות חנוכה
להקמא שכינתא מעפרא למען ה` יתברך
בקרוב גאולה שלמה בביאת משיח צדקנו ובנין בית מקדשנו
ותפארתנו במהרה בימנו כי אתה שומע תפלה


הסברים של חג חנוכה כל אתרים של חנוכה


איך מדליקים נרות חנוכה

חג חנוכה שמ ח

אתר ויקיפדיה


אתר שער של התורה הלכות חנוכה

אתר אור חנוכה

אתר נפלא של סביבונים

שירים של חנוכה

נס חנוכה ולקחו לדורות






הסברים ברורים של חנוכה
אתר פסטו אוכל של חנוכה

בן איש חי חיים הלכות חנוכה

אתר הלכות של חנוכה






מה ממשמעות של חנוכה אתר דף קשר

אתר שבע נט חנוכה

אתר הדיברות

חג חנוכה שמח
</span></span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:blue'>בס"ד

<a href='http://www.halachabrura.org/virtualbetmidrash/han-index.htm' target='_blank'>http://www.halachabrura.org/virtualbetm ... -index.htm</a>

elzam002 הלכות של חג חנוכה elzam002 elzam030fart
elzam030santa סדר הדלקת נרות חנוכה elzam030santa

א. זמן הדלקת הנרות הוא שקיעת החמה (השנה לפי באר שבע בערך בשעה 16:50).

בערב שבת - לפני הדלקת נרות שבת,

במוצאי שבת - אחר ההבדלה.

בדיעבד אפשר להדליק במשך כל הלילה - ואם בני-הבית ערים, אפשר גם לברך.

ב. מניחים את החנוכייה בצד שמאל של הדלת מול המזוזה, כדי להיות מוקפים במצוות (או על אדן החלון - בתנאי שהנרות נראים גם בבית).

ג. הנרות בחנוכייה צריכים לעמוד בשורה ישרה ובגובה שווה.

ד. צריך שיהיה רווח בין נר לנר, כדי שלא ייראו כמדורה.

ה. אסור ליהנות מאורם של הנרות ואסור להדליק נר מנר. על כן, מדליקים נר 'שמש', שבו אפשר להשתמש לכל הצרכים.

ו. ה'שמש' צריך לעמוד מעל שאר הנרות, כדי שיהיה ניכר שאינו בכלל נרות המצווה.

ז. הנרות צריכים לדלוק לפחות חצי שעה לאחר צאת הכוכבים.

ח. אפשר להדליק בכל סוגי הנרות. מצווה מן המובחר להדליק בשמן-זית ובפתילות.

ט. את הנרות מציבים בימין החנוכיה. ביום הראשון נר אחד, בשני שניים עד שבשמיני - שמונה נרות. סדר ההדלקה הוא משמאל לימין.

י. לאחר שמסיימים להכין את הנרות להדלקה, אם נרות רגילים או כוסיות שמן-זית וכיו"ב, אומרים את ברכות ההדלקה. בפעם הראשונה שמדליקים השנה, מברכים שלושה ברכות. בכל יום משאר ימי החנוכה מברכים רק שתי ברכות (הברכה השלישית - "שהחיינו" - מברכים רק בפעם הראשונה). לנוסח הברכות - הקש כאן. לאחר שמסיימים את אמירת הברכות מדליקים את הנרות באמצעות ה'שמש' (אותו מדליקים ראשון). לאחר ההדלקה שרים את נוסח "הנרות הללו", ושאר שירי החנוכה, לפי המנהג בכל מקום.

יא. נשים אינן עושות מלאכה כל זמן שהנרות דולקים, בגלל חלקן המיוחד בנס חנוכה

מהלכות חנוכה

* בכל שמונת הימים אומרים 'ועל הניסים' בתפילת 'שמונה-עשרה' (תפילת העמידה) ובברכת המזון.

* אומרים 'הלל' (כולו) וקוראים בתורה בפרשת הנשיאים.

* ימי חנוכה הם ימי שמחה ואסורים בהספד ותענית.

* נוהגים לאכול בחנוכה מאכלים מטוגנים בשמן, כמו לביבות וסופגניות - לזכר נס פך השמן.

* מרבים בצדקה בימי החנוכה.

* נוהגים לחלק לילדים 'דמי חנוכה', כדי להרגילם בנתינת צדקה</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:purple'>בס"ד

<a href='http://www.education.gov.il/moe/hagut/hanuka/hh1.htm' target='_blank'>http://www.education.gov.il/moe/hagut/hanuka/hh1.htm</a>
elzam002 איך מדליקים נרות חנוכה elzam002 elzam030studnt
הדליקו בכל חנוכיה את הנרות עפ"י הסדר הנכון.
גררו מהסרגל בצד ימין את נר מס' 1 למקום שצריך להדליק בו את הנר הראשון, את נר מס' 2 למקו שצריך להדליק את הנר השני וכך הלאהץ



כתובות אינטרנט נלוות:
איך מדליקים נרות חנוכה</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:eek:range'>בס"ד


elzam002 kinggggggggggg elzam030heartl
elzam002 סגולה חתונה חנוכה elzam002

אוספים את הפתילות של כמה חנוכיות ביחד ומדליקים את זה

יחד זוהי סגולה לחתונה באותה שנה בע"ה...</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:red'>בס"ד
<a href='http://www.education.gov.il/moe/hagut/spr_or.htm#8' target='_blank'>http://www.education.gov.il/moe/hagut/spr_or.htm#8</a>


elzam030studnt מתוך בראשית א' elzam030studnt
כשאלוקים אמר בפעם הראשונה / נתן זך
ר' נחמן מברסלב, לקו"א, ל"ו
מתוך "מר אל, כאן אנה", פין
האור המולך / מתוך מולידי האור, אמיר גלבוע
שבע חנוכות הן / פסיקתא, ב
אנו נושאים לפידים / זאב
ר' נחמן מברסלב,לקו"א ט'
באנו חושך לגרש


"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ. והארץ היתה תהו ובהו וחשך
על פני תהום, ורוח אלוקים מרחפת על פני המים. ויאמר אלוקים יהי אור,
ויהי אור. וירא אלוקים את האור כי טוב, ויבדל אלקים בין האור ובין החשך.
ויקרא אלוקים לאור יום ולחשך קרא לילה, ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד."

בראשית א'




כשאלוקים אמר בפעם הראשונה יהי אור
הוא התכון שלא יהיה לו חשוך
הוא לא חשב באותו רגע על השמים
אבל העצים כבר החלו מתמלאים מים
וציפורים קיבלו אויר וגוף.
אז נשבה הרוח הראשונה אל עיני אדוננו
והוא ראה אותה במו עיני ענן כבודו
וחשב כי טוב. הוא לא חשב באותו רגע
על בני האדם. בני אדם לרוב.
אבל הם כבר התחילו לחשוב על עצמם בלי עלים
וכבר החלה מתרקמת בליבם
מזימה על מכאוב.
כשאדונינו חשב בתחילה על הלילה
הוא לא חשב על שינה.
כך, כך אהיה מאושר, אמר בליבו האלוקים הטוב.
אבל הם כבר היו לרוב.

נתן זך




אור האינסוף אין לו דמות, והוא לובש צורה - לטוב או לרע בך במקבל.

(ר' נחמן מברסלב, לקו"א, ל"ו)




"או.קיי. אז אמרי לי בבקשה, מה יותר מהיר מן האור?"
"הצל"
"לא ייתכן," מחיתי, "כי האור והצל זזים באותה מהירות."
"למה?"
"כי האור הוא שמוליד את הצל" התחלתי לחוש מבוכה קלה. "הצל נמצא
במקום שאין בו אור. לא תוכלי לקבל צל לפני שהאור יטיל אותו".
היא עיכלה זאת במשך חמש דקות. חזרתי אל הספר שלי.

מתוך: "מר אל, כאן אנה", פין




האור המולך -
עמנו הולך הוא בכל הדרכים
ונאחז ברכסים. אחר ימשיך וילך.
אך כנער שובב במרוצה עוד יחזור
אל הרכס. יחיך.
וגם הוא ימלא אור.

אור. בכל הדרכים. בבורות השכוחים.
אור שגלוי הוא. אור של שבחים.
אור החיים. אור כל עץ רענן.
אור ההמשך. הזרע. העננה.
אור הדמים המחיים את האבן.
אור העליון, אבי כל גון וכל צבע.

אור סובב וסובב במעגלי ניגוניו
ובא משמיו
ונושק אל הארץ בפליאה מחדש
כבוקר הבא זרוח-השמש
אחר לילה שקם מן הסף
ללכת
רגוע. רדום. כזקן במקדש.

מתוך: מולידי האור, אמיר גלבוע




שבע חנוכות הן: חנוכת בריאתו של עולם... חנוכת משה... חנוכת הבית...
חנוכת בית שני... חנוכת בית שני... חנוכת החומה... חנוכה זו של עכשיו,
של בית חשמונאי... וחנוכת העולם הבא - שאף היא יש בה נרות, כדכתיב:
"והיה אור הלבנה כאור החמה, ואור החמה יהיה שבעתיים כאור שבעת
הימים"

פסיקתא, ב



אנו נושאים לפידים
אנו נושאים לפידים בלילות אפלים.
זורחים השבילים מתחת רגלינו.
מי אשר לו לב הצמא לאור -
ישא את עיניו וליבו אלינו לאור -
ויבוא.

נס לא קרה לנו,
פך שמן במערה לא מצאנו .
לעמק הלכנו,
ההרה עלינו,
מעינות האורות
הגנוזים גילינו
וסלעים כבדים חוסמים בעדם,
בסלע חצבנו
עד דם -
ויהי אור.

ואנו נושאים לפידים בלילות אפלים.
זורחים השבילים מתחת רגלינו.
מי אשר לו לב הצמא לאור -
ישא את עיניו וליבו אלינו
לאור -
ויבוא.

זאב




האמת היא האור העוזר לך לצאת מן החשכה. הדלק אותו!

(ר' נחמן מברסלב,לקו"א ט')




באנו חושך לגרש
בידינו אור ואש
כל אחד הוא אור קטן
וכולנו אור איתן.
סורה חושך, הלאה שחור
סורה מפני האור



כתובות אינטרנט נלוות:
מתוך בראשית א´</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:purple'>ב"ה.
elzam002 מאמר חנוכה elzam002

elzam030heartl יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד. elzam030heartl
חג של שמונה
העולם נברא בשבעת ימי בראשית (ששת ימי הבריאה ויום המנוחה שבעקבותיהם).
לכן, על פי הקבלה, מסמל המספר 7 את הטבע.
אחר כך נוצר העם היהודי. העם שלנו קיבל תפקיד מיוחד: לעשות מהעולם "דירה" לאלוקים, להחדיר בעולם הפיזי מימד רוחני. להרים את הבריאה לדרגה גבוהה יותר, אל מע! ל הטבע.
המספר 8 מסמל את 'מעל הטבע'.
כל מעשה טוב שאנו עושים עם נתוני הטבע, שבנו וסביבינו, הולכים וקושרים את העולם הטבעי אל הרוחני, אל מעל הטבע, אל הדרגה של 8.
שיא הההתחברות של הטבע עם למעלה מן הטבע, של ה7 עם ה8 הם ימות המשיח.
בחנוכה שמונה ימים, שמונה נרות.
חג החנוכה מראה על הכח שיש בנו להביא את הבריאה לשלימות, להביא אותה אל השמונה.




|</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:eek:range'>בס"ד
elzam002 תפילה נפלאה לחג חנוכה elzam002
ישתבח שמך לעד מלכנו האל המלך הגדול והקדוש בשמים ובארץ
elzam002 תפילה נפלאה לחג חנוכה elzam002



elzam030skap elzam030skap אומר רבנו נחמן מברסלב זיע"א בעצות המבוארות סימן חנוכה: elzam030skap

"על ידי מצוות חנוכה מכירים בכבודו יתברך. הינו על ידי הזהירות בקיום מצוות הדלקת הנרות ובפרט כאשר מקיימים את המצווה בהתעוררות גדולה וביראה ואהבה אמיתיים, זוכים לדעת אמיתית ולהכיר בגדולת השם יתברך, כל איש לפי מדרגתו. גם על ידי הזהירות במצוות נר חנוכה, מתעלה ומתגדל כבוד השם יתברך בעולם, זוכים לעורר אנשים רחוקים מהשם יתברך לשוב ליראת השם וקיום התורה, זוכים ליראה אמיתית ולשלום בית ולתפילה וזוכים לביטול המחלוקת ולשון הרע ונמשך שלום בכל העולמות". (נכתב על ידי הרה"ח ר` שמשון בארסקי ז"ל)

טוב לומר לפני כל הדלקת נר חנוכה: "ועזרנו ברחמיך הרבים, שנזכה לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה בזמנו בשלמות כראוי בקדושה ובטהרה ובכוונה גדולה ועצומה כראוי ונזכה לתקן כל התיקונים האלה שהזכרנו לפניך על ידי מצוות נר חנוכה ויחשב לפניך קיום מצוותינו כאילו קיימנוה בכל פרטיה ודקדוקיה וכוונותיה ותרי"ג מצוות התלויים בה. ויאירו לפניך אור קדושת מצוותנו בכל העולמות כולם, ונזכה לתקן כל העולמות כולם על ידי קיום מצווה זו ועל ידי קיום כל המצוות דיאוריתא ודרבנן שתזכנו ברחמיך לקיים כולם באהבה וביראה ובשמחה גדולה ובשלמות גדולה, עד שנזכה להמשיך שלום מאיתך בכל העולמות כולם ויקוים מקרא שכתוב: "השם עז לעמו יתן השם יברך את עמו בשלום עושה שלום במרומיו הוא ברחמיו יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן": "ועזרנו ברחמיך הרבים, שנזכה לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה בזמנו בשלמות כראוי בקדושה ובטהרה ובכוונה גדולה ועצומה כראוי ונזכה לתקן כל התיקונים האלה שהזכרנו לפניך על ידי מצוות נר חנוכה ויחשב לפניך קיום מצוותינו כאילו קיימנוה בכל פרטיה ודקדוקיה וכוונותיה ותרי"ג מצוות התלויים בה. ויאירו לפניך אור קדושת מצוותנו בכל העולמות כולם, ונזכה לתקן כל העולמות כולם על ידי קיום מצווה זו ועל ידי קיום כל המצוות דיאוריתא ודרבנן שתזכנו ברחמיך לקיים כולם באהבה וביראה ובשמחה גדולה ובשלמות גדולה, עד שנזכה להמשיך שלום מאיתך בכל העולמות כולם ויקוים מקרא שכתוב: "השם עז לעמו יתן השם יברך את עמו בשלום עושה שלום במרומיו הוא ברחמיו יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן":



(מובא מליקוטי תפילות, סימן חנוכה – נכתב על ידי רבי נתן מברסלב זצוק"ל, מבוסס על דברי קודשו של רבי נחמן מברסלב זצוק"ל).
elzam002 נ elzam002 נח elzam002 נחמ elzam002 elzam002 נחמן מאומן</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:green'>בס"ד


<a href='http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=151#1b' target='_blank'>http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=151#1b</a>
כסלו תשס"א
elzam002 הלכות חנוכה א' elzam002
מהדורה מקוצרת
הלכות חג חנוכה הלכות חנוכה א'
הרב אליעזר מלמד

נערך על ידי הרב

מוקדש לרפואת
אשר ישעיהו בן רבקה


elzam030skap 1 - elzam002 סעודות בחנוכה elzam002 elzam030skap
כשמתחילים לעסוק בענייני חג החנוכה חשוב מאוד לעמוד על אופיו המיוחד של החג.
ההלכה שאולי תעזור לנו ביותר להבין את אופיו של החג, היא ההלכה העוסקת בשאלת הסעודות בחג החנוכה, האם יש מצווה לערוך בחנוכה סעודות או לא?
נחלקו הראשונים בשאלה זו. לדעת המהר"ם מרוטנבורג, אין מצווה להרבות בסעודות בחג החנוכה, מאחר שחג זה לא נקבע למשתה ושמחה אלא להלל ולהודאה בלבד. וכן פסק גם השולחן ערוך בסימן תר"ע. אך לעומתם הרמב"ם והמהרש"ל סוברים שיש מצווה להרבות בסעודות בחנוכה.

בכל אופן ברור לכולם שאין בחנוכה מצווה לאכול ולשתות כשם שיש בפורים, ונשאלת השאלה מדוע? בעל הלבוש בספרו התייחס לבעייה זו והסביר, בזמן הפורים נגזרה גזרת השמדה מוחלטת, כנגד קיומו של הגוף, ועל כן המצווה לשמוח גם בגוף על ידי אכילה ושתייה. אך לעומת זאת חג החנוכה הוא חג של נצחון הרוח היהודית כנגד התרבות היוונית, שהרי גזרת היוונים היתה כנגד קיום התורה בלבד, ולכן עיקר עניינו של חג החנוכה הוא רוחני, להודות ולהלל לה' שעזר לנו לשמור על תרבותינו הרוחנית - התורה.

למעשה פסקו האחרונים על פי הרמ"א, שיש מצווה לערוך סעודות בחנוכה, ובתנאי שאופי הסעודות יהיה רוחני, היינו שירבו בהם בדברי תורה ובשירות ותשבחות לה'.

2 - מספר הנרות
שני מנהגים ישנם בהדלקת הנרות, או יותר נכון במספר החנוכיות שיהיו בכל בית, מנהג ספרדים ואשכנזים. ומעניין שבהלכה זו נתחלפו המנהגים, ודווקא האשכנזים נוהגים כדעת הרמב"ם שהוא אחד מגדולי הפוסקים הספרדים, ואילו הספרדים נוהגים כשיטת בעלי התוספות האשכנזים.
ועוד דבר מעניין שכדאי לשים אליו לב, במצווה הדלקת נרות חנוכה יש שלוש מדרגות: לצאת ידי חובת המצווה, למהדרין, ולמהדרין מן המהדרין.

ועתה נבאר את שלושת המדרגות: כדי לקיים את מצוות הדלקת נרות, מספיק להדליק בכל יום נר אחד בלבד עבור כל בני הבית, ואפילו ביום השמיני די להדליק נר אחד עבור כולם. אך אם רוצים לקיים את המצווה למהדרין, צריך שבכל יום כל אחד מבני הבית ידליק נר אחד.
אבל כדי לקיים את המצווה למהדרין מן המהדרין, צריך להוסיף להדליק בכל יום נר נוסף, שיבטא את התגדלותו של הנס, שהנה עוד יום דלק השמן של אותו פך קטן, עד שביום השמיני נדליק שמונה נרות. ובזה נחלקו המנהגים, האם צריך שכל אחד מבני הבית ידליק חנוכיה כזו, שבכל יום יתווסף בה נר אחד, או שרק אחד מבני הבית ידליק חנוכיה שכזו.

למנהג הספרדים, רק אחד מבני הבית מדליק את הנרות לפי המספר המדוייק של אותו היום, וזאת כדי להבליט את מספר הימים שעברו מחג החנוכה. והאשכנזים נוהגים שכל אחד מבני הבית מדליק חנוכיה משלו, אך בכל אופן משתדלים להרחיק את החנוכיות זו מזו, כדי שכל חנוכיה תראה לבדה, ועל ידי כך אפשר יהיה להבחין במספר הימים שעברו, שלא יצרפו מספר חנוכיות כאחד.
(והנשים הנוהגות לפי מנהג אשכנז, בדרך כלל אינן נוהגות להדליק נרות חנוכה, אולם אשה המעוניינת להדליק, יכולה להדליק בברכה. והילדות נוהגות להדליק בברכה.)

3 - עשיית מלאכה
מנהג מיוחד ישנו לנשים, שהן נמנעות מעשיית מלאכה בשעה שנרות החנוכה דולקים, ואם כן נשאלת השאלה, האם מותר לנשים להכין מיד לאחר הדלקת הנרות סופגניות ולביבות?

ויש להבהיר, עיקר השאלה היא לגבי החצי שעה הראשונה שלאחר הדלקת הנרות, כי לאחר מכן, מצד הדין אין צורך שהנרות ימשיכו לדלוק ומותר לכבותן, ואם כן ברור שגם ניתן לעשות מלאכה לאחר חצי שעה משעת הדלקתן. אלא שהשאלה היא האם מותר להכין את הלביבות מיד לאחר הדלקת הנרות, כפי שעושים בבתים רבים.

שני טעמים נאמרו בסיבת המנהג. האחד הוא, כדי למנוע את הנשים מלהשתמש לאור הנר, והטעם השני הוא, שהואיל והנס התחיל על ידי אשה ושמה יהודית, שבגבורתה הצליחה לכרות את ראשו של ההגמון הצורר, ממילא החג אצלן במדרגה גבוהה יותר, הקרובה במידה מסוימת לחגים אחרים שבהם עשיית המלאכה אסורה, ולכן כל זמן שהנרות צריכים לדלוק, אינן עושות מלאכה.

ואכן תלוי מהו הטעם העיקרי, אם הטעם הראשון הוא העיקר, ממילא כל מלאכה הנזקקת לאור תהיה אסורה כל זמן שהנרות דולקים. אבל אם הטעם השני הוא העיקר, לא יהיה דינו של חנוכה חמור מדין חול המועד, שמותר לבשל בו, ורק מלאכות כמו כביסה ותפירה יהיו אסורות בשעה שהנרות דולקים.
למעשה פסק הראשון לציון הרב מרדכי אליהו שליט"א שהטעם השני הוא העיקרי, ולכן מותר לנשים לאפות לבשל ולטגן גם במשך החצי שעה הראשונה שלאחר הדלקת הנרות.

אולם אם יש משפחות שנהגו שלא לטגן ולבשל באותו הזמן, ראוי שימשיכו במנהגן, הואיל וכפי הנראה הם נוהגות כטעם הראשון, שכל מלאכה הנצרכת לאור אסורה באותה השעה. ומי שאינה יודעת כיצד נהגו במשפחתה, מותר לה לטגן ולאפות מיד לאחר הדלקת נרות. ותימנע מעשיית מלאכות האסורות בחול-המועד, ככביסה, תפירה וכדומה.

4 - שמן הנרות
למעשה כל הפתילות והשמנים כשרים לנר חנוכה, ושלא כמו נר שבת שבו אנו מבחינים ושואלים: "במה מדליקין ובמה אין מדליקין". הטעם להבדל הוא, שתפקידו של נר השבת - שנשתמש לאורו, ואם הנר לא ידלק יפה, ישנו חשש שמא יבוא האדם לתקנו ויחלל את השבת, ולכן אסרו חכמים להדליק בשמן או בפתילה שלא תדלק יפה, אבל בנרות חנוכה הרי אין לנו רשות להשתמש, אלא רק לראותם בלבד, ולכן מותר להדליק בכל נר שמסוגל לדלוק במשך חצי שעה.

אלא שבכל אופן כתב הרמ"א שמצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, הואיל והנס נעשה בשמן זית למנורה, ויש בזה הזכרה מפורשת יותר של הנס. אולם רבים נוהגים להדליק בנרות שעווה משום שאורה עולה יפה יותר או מפני שקל יותר להתקינם.

בימינו התעוררה שאלה חדשה, האם אפשר לקיים את מצוות נרות חנוכה בנורות חשמליות? תשובתם של גדולי האחרונים היתה שאין אפשרות לצאת ידי חובת המצווה בנרות חשמל.
כמה טעמים נאמרו לכך, ונזכיר כאן טעם אחד והוא, שנרות החנוכה צריכים להיות דומים לנרות שבמקדש, ונר החשמל אינו דומה.

5 - מקום ההדלקה
המקום שקבעו חכמים להדלקת הנרות הוא, בצד שמאל של הפתח מבחוץ, כך שכל העוברים ברחוב יראו את הנרות דולקים וייזכרו בנס החנוכה. וזה בתנאי שיש לאדם פתח הפונה לרשות הרבים, אבל אם הוא מתגורר בקומה שנייה - אזי עדיף שידליק את הנרות בחלונו הפונה לרשות הרבים. 1

ומצווה להניח את החנוכיה בגובה של בין שלושה טפחים לעשרה. שהוא בין עשרים וארבעה סנטימטרים מהקרקע - לשמונים. והטעם לזה, כי אם נניח את הנרות במקום גבוה יותר, יכולים היו לחשוב שהדליקו את הנרות כדי להאיר את הכניסה לבית, שכן היו מניחים את הנרות שנועדו להאיר בגובה זה. וכן אם יניח את הנרות על הקרקע או סמוך מאוד לקרקע, יראה כאילו הניח שם את הנרות לרגע אחד וכבר כוונתו להסירם. אבל אם יניחם בין גובה של שלושה טפחים לעשרה - יהיה ברור לכל הרואים כי הם הודלקו לשם מצווה ויתפרסם הנס.

וכל זה לכתחילה, אבל בדיעבד אם הניח את הנרות למטה משלושה טפחים או למעלה מעשרה טפחים - יצא ידי חובתו.
ויש מקרים שלכתחילה ראוי להניח את החנוכיה למעלה מעשרה טפחים, כמו למשל אדם שאין לו תיבת זכוכית להניח בה את החנוכיה מחוץ לבית, ואם יניח את החנוכיה בתוך הבית בגובה של פחות משמונים סנטימטרים, רק בני ביתו יראו את הנרות, ואם יניח אותה על אדן החלון, יתפרסם הנס לעיני כל העוברים ברחוב. אדם כזה מלכתחילה עדיף שיניח את החנוכיה על אדן החלון, למרות שהיא גבוהה משמונים סנטימטרים, כדי לפרסם יותר את הנס.



כתובות אינטרנט</span>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:blue'>בס"ד
<a href='http://www.shuvubonim.com/chanukaprayer.html' target='_blank'>http://www.shuvubonim.com/chanukaprayer.html</a>


elzam002 תפילה לחנוכה elzam002
elzam002 תפילה לחנוכה, נכתבה על-ידי הרב אליעזר ברלנד שליט"א elzam002

ריבונו של עולם, מלא רחמים, הנותן עוז ותעצומות לעם, המשפיע עלינו עוז ותעצומות מספירת הנצח, מארבעים ותשע מוצקות, המשפיעות לשבעת קני המנורה שמן של חכמה, בינה ודעת, אנא תן בנו בינה ודעת לחפש את צדיק האמת, שהוא בבחינת מתתיהו, המשפיע בכל דור ודור את אור החנוכה.

אנא אב הרחמים, שרחמיך אינם כלים לעולם, זכני לכל התיקונים הנפלאים שאפשר לזכות בהם בימי החנוכה, זכני להעלאת רפ"ח ניצוצות, הרמוזים ב"עלה זית טר"ף בפיה", שהוא סוד אור החנוכה, המתקן את כל רפ"ח הניצוצות האבודים, שבכל דור ודור ובכל שנה ושנה. זכני ל"עלה זית טרף בפיה", הרומזים – כי אילו היה נח מתחזק ומתעצם בתפילה בכל עוז ותעצומות, היה מטה את כף המאזנים מכף חובה לכף זכות, ומציל את דורו ממימי המבול, כי בתפילותיו היה יכול לעורר בבני העולם הרהורי תשובה, עד שהיו נעשים לבעלי תשובה גמורים, והיה זוכה להוריד להם תורה בקולות וברקים.

אנא, זכנו עתה בימי חנוכה הקדושים האלו לשמוע את הקולות וברקים, הבוקעים מנרות החנוכה, בבחינת לשמוע את הנראה, כי אין לנו רשות להשתמש בהם, אלא לראותם בלבד. זכני לראות ולשמוע את הקולות הנפלאים, הבוקעים מנרות החנוכה, שהם קולות של מתן תורה.

ריבונו של עולם, המשפיע עוז ותעצומות, תן בנו לב לדעת ולקיים את אשר בקשת מאתנו – "תנו עוז לאלקים על ישראל גאוותו ועוזו בשחקים", כי ככל שנמצא את ההתפארות שבכל יהודי ויהודי מעמך ישראל, ונדון כל יהודי ויהודי לכף זכות, שעליו גאותך ותפארתך, כן ניתן לך עוז ותעצומות לחולל לנו ניסים ונפלאות, ונעורר מחדש את אהבתך לעמך בית ישראל, ואת רצונך הנצחי לחולל לנו תמיד ניסים ונפלאות, שהם למעלה מהטבע. אנא, זכנו שיתקיים בימינו הפסוק: "בעת ההיא אחפש את ירושלים בנרות", שהוא סוד נרות חנוכה, שעל ידם זוכים לגלות מחדש את ירושלים, להשיבה אל אביה שבשמים, ולכונן בה מחדש את מלכות בית דוד, שעל כסאו לא ישב זר.

ריבונו של עולם, הבוחר בשירות ובתשבחות, אנא זכנו להמשיך עלינו את רוח תפילתו ושירתו של נעים זמירות ישראל, את קדושת שמחתו ואת חן ענוותו של "דוד הוא הקטן", שזכה לשבת על כסא ה' ולהשיב את מלכות ישראל למקורה על ידי שמחתו העצומה בך. אנא, זכנו לנועם זמירותיו ולעוצמת שירותיו ותשבחותיו, שהיה שר לפניך, משבח ומזמר מחצות לילה עד הבוקר, עד אור השחר אור בוקרן של ישראל, עד עת אשר זכה לומר: פשטו ידיכם בגדוד, בסוד – "גודו אילנא", הנאמר על סוף מלכות עכו"ם. אנא זכני בכח צדיקיך האמיתיים לבחינת האבן שזכה לה דוד, בסוד "רועה אבן ישראל", אב ובנין, אבות ובנים, הכוללים אחר הבריאה בחינת בן, בקודם הבריאה בחינת אב, בבחינת – אין עוד מלבדו, אנא, זכני לאבן שממנה הושתת העולם, "אבן מאסו הבונים", זכני לאבנו של דוד, אשר בה הכניע את מחרף מערכות אלקים, כמו שנאמר: "ויחזק דוד מן הפלישתי בקלע ובאבן".

א-ל אדיר שגיא ונורא, גיבור ואיש מלחמה, אדון הנפלאות ובעל התשועות, זכה את עמך ישראל, את בניך עם סגולתך, שעליהם נקרא שמך, באבן שעליה נאמר: "ואבנא די מחת לצלמא הות לטור רב ומלאת כל ארעא", אשר ראה דניאל בנבואותיו בעת חזה את מתתיהו ובניו מכניעים בתפילתם ובזעקתם את מלכות הרשעה, את מלך יון, שעליו נאמר: "ועצם כחו ולא בכחו ונפלאות ישחית והצליח ועשה והשחית עצומים ועם קדושים".

אנא, תן בנו דעת להבין ולזכור, כי ועצם כחו – ולא בכחו, כי כח מלכות העובדי כוכבים לא בכחה וביתרונה, אלא בגרעוננו ובחטאינו, בעוונותינו ובפגמינו, ובפרט בפגמי העיניים. כי בפגמינו- אנו בעצמנו נותנים כח ותעצומות למלכיות העובדי כוכבים, ובפשעינו- אנו בעצמנו מנחילים להן את נחלתנו. בסכלותנו- אנו בעצמנו מחכימים אותן ומעניקים להן את אור המוחין והדעת, בבחינת – "והנחש היה ערום מכל חית השדה", שהיה ערום להכשיל את האדם הראשון בפגם עיניים כדי לגזול ממנו את חכמתו האלקית האדירה. אנא החונן לאדם דעת, החפץ בתשובתם של ישראל, הצילני מזוהמת הנחש, אשר גברה בפשעינו, הממעטת חכמתנו ומורידה אותה לקליפות, למלכות העןבדי כוכבים, המייצרת בכחה כלי משחית להשחיתנו עד כלה, רחמנא ליצלן.

ריבונו של עולם. באנו עד קץ הדורות, ועודנו עמך, הגענו עד סוד העקביים של אדם קדמון, שעליהם נאמר : "אשר חרפו עקבות משיחך", ואין בנו שום לחלוחית של קדושה, ולא קורטוב של מצוה, אלא מוקפים אנו באין סוף פגמים וחטאים – "ותשליכני מצולה בלבב ימים, ונהר יסובבני, כל משבריך וגליך עלי עברו, אפפוני מים עד נפש, תהום יסובבני, סוף חבוש לראשי". אבינו שבשמים, ידענו גם ידענו שאת כל זה סיבבת ברחמיך, כדי שנזעק אליך כשם שזעק יונה ממעי הדגה ממצולות ים, כי דייקא אז גילית לו את סוד אבן השתיה, שהיא שורש כל העולם וכל הנשמות, שכל הזוכה להכנס בה לבין הבדים בבחינת כהן גדול, מתגלה לו סוד אור ח'נ'ו'כ'ה', בבחינת "סלח נא לעוון העם ה'זה כ'גדל ח'סדך ו'כאשר נ'שאת לעם הזה ממצרים ועד הנה", המתגלה לכהן הגדול ולכל הנלוים אליו בתפילותיהם ביום הכפורים, -רק אז גילית לו, ורק אז הבין בבטן שאול, כי מוכן אתה לחוס אפילו על אומות העולם, אשר אינם יודעים בין ימינם לשמאלם.

ריבונו של עולם, סלח ומחל לכל פשעינו, כפר וטהר שמץ חטאותינו, באשר גילית לנו על ידי צדיקיך האמיתיים, שבחנוכה שאורה נמשך מיום הכפורים, אתה מוחל וסולח לכל בני העולם, ובפרט לעמך ישראל בניך אהוביך שרובם ככולם בדור הזה תינוקות שנשבו, אשר אינם יודעים בין ימינם לשמאלם. אנא מחל לנו כפר לנו עתה, ותחדש ימינו כקדם. וכשם שהורדת את יונה לעמקי עמקים של תהומות בלבב ימים, כדי שיצעק ממעמקים על צרותיו ועל אבדן העולם, כך גם עכשיו לא הורדתנו לעמקי עמקים ברוחניות ובגשמיות אשר לא נפלו לשם ישראל מעולם, אלא כדי שנשווע אליך ותגאלנו. כי קרוב אתה לכל אשר יקראוך באמת, ורק כדי לקרבנו אליך אתה שולח לנו בכל יום איתותים ואזהרות חמורות מפני גזרות קשות, המאיימות עלינו בכל רגע ושעה בכליה ובאבדן גמור ברוחניות ובגשמיות. ידענו, אבינו שבשמים, כי תכפו עלינו הצרות והגזירות הללו, האימה והמורא המחלחלים בקרבנו, כדי לפתוח את אוטם סגור לבנו ולהסיר את ערלת לבבנו, המונעים בעדנו מלצעוק ולזעוק אליך. כי אין חפץ אתה באבדן ישראל עם סגולתך, ואף לא באבדן העולם וחרבנו, וכל גילוי דיניך אינו אלא חסד עצום להשיבנו אליך, שנקרא ונשווע אליך מעומקא דליבא, שנקרע לבבנו ונשחרך בלא כל חציצה, בדביקות עצומה.

elzam030studnt המשךךךך תפילה לחנוכה elzam030studnt

<a href='http://www.shuvubonim.com/chanukaprayer.html' target='_blank'></span>http://www.shuvubonim.com/chanukaprayer.html</a>
 

רות וידאל

New Member
<span style='color:red'>חנוכה כמשל



כמעשה החשמונאים, כך מעשינו. וכנצחון החשמונאים, כך נצחונינו. לעתים, לאחר שניצחנו בקרב אחד ויחיד, התגברנו על מידה רעה, על רצון רע, על תאווה, איננו מוצאים בעצמינו כי אם "פך אחד של שמן טהור": נקודה אחת טובה שיש בנו. כלום לא יותר. ומה אז? לשם כך עמלנו? ואיך נמשיך?



"וזה בחינת חנוכה שהוא הארה ראשונה מכל השנה (כמו שמובא בספרים) והוא מרמזת על התחלת חנוך האדם בעבודה וזהו לשון חנוכה שאדם מתחנך בעבודת השם יתברך ואי אפשר להתחיל בעבודת השם יתברך כי אם כשיש שלו מתחילה מלחמה לשבר כח המדמה כנ"ל וזהו בחינת מלחמה עובדי כוכבים שהיה קודם חנוכה שהיא מלכות עובדי כוכבים הרשעה שרצו להשכיח תורת ה' ולהעבירם על חוקי רצונו שזה בחינת כח המדמה כח הבהמיות שמתפשט על האדם ורוצה מונעו ולהעבירו מתורת ה' ח"ו כמו שכתוב (דניאל י"ח) והצפיר השעיר וכו'. ואחר כך כשזוכה להתגבר על מלכות הרשעה הנ"ל ולשבר כח המדמה כנ"ל אז מתחילין להדליק נר חנוכה דהיינו שזוכין לעלות אל השכל שהוא בחינת נר הדולק כמובא במאמר פתח ר' שמעון (ליקוטי מוהר"ן א,ס). ובכל יום מוסיף והולך כי אסור לעמוד על מדריגה אחת רק צריך להוסיף קדושה בנפשו בכל יום ויום ושיהיה שכלו מוסיף והולך בכל יום ויום..."

(ליקוטי הלכות, אוה"ח, חנוכה א)



תולדותיו של חג החנוכה ידועים: מלכות יוון השולטת בארץ ישראל גוזרת על ביטול מצוות שבת, חודש ומילה; היא אוסרת על האמונה בכלל ומנסה להשליט את אמונתה: עבודה זרה, על כלל ישראל.



עם ישראל מתחלק לשניים: מתייוונים, שקיבלו את תרבות יוון ואת דתה, ומיעוט הלוחם על קיום מצוות דתו ואינו מתפשר או נכנע. בסוף, מכריז המיעוט (והוא היה מיעוט. גם בקרב היהודים!) על מרד במעצמה השלטת, יוון, יוצא למלחמה ומנצח "מעטים מול רבים, חלשים מול חזקים". המנצחים – המכבים - נכנסים לבית המקדש, מטהרים אותו, ואצים מייד לחפש שמן, לחדש את העבודה: להדליק את המנורה. ואולם, היוונים טמאו כל שמן שהיה בהישג, ושמן חדש אי אפשר להביא טרם יעברו ימים מספר. בנתיים, ואחרי חיפושים, מוצאים המכבים פח שמן קטן שלא נטמא, חתום בחותמו של הכהן הגדול, ומדליקים איתו את המנורה. בנס, מספיק השמן הזה לשמונה ימים.



"לשנה אחרת", מספרים לנו חז"ל (שבת כ"א:), "קבעום ועשאום ימים טובים בהלל ובהודיה".



שואל בעל "עבודת ישראל" "וקשה: הלא זריזים מקדימין למצות ומדוע המתינו 'לשנה אחרת'. אך יש לומר שבשנה ראשונה לא ידעו אם נקבעה קדושת ימי חנוכה לעולמי עד, ולא ידעו אם לקבוע ימי חנוכה לעולם, משום שלא כמו ביציאת מצרים, שם צוה השם יתברך לקבוע יום טוב לעולמי עד, מצות נר חנוכה אינה כן, שהלא היא רק מצות זקנים שהם תקנו, והם לא ידעו בשנה ראשונה אם תהיה הקדושה נקבעת לעולמי עד בזמן הזה. אך לשנה אחרת כשהרגישו בזמן הזה האור שהאיר בלב, קבעום להיות מדליקים נר חנוכה לעולם (פרי צדיק, חנוכה, ח, ע"פ עבודת ישראל, חנוכה, השואל ועונה באריכות).



וכשם שהיא הארה רוחנית לדורות, כך היא גם הארה כללית, לכל עת וזמן, בעבודת ה'.



חג החנוכה מועיל לסדרי החיים הרוחניים. הן בסיפור שקדם לקביעתו והן בסדרים שקבעה בו ההלכה.



חנוכה, אומר רבי נתן מברסלב (ליקוטי הלכות, אוה"ח, חנוכה א) הוא לשון חנוך, כי בעצם ביכולתו לחנך אותנו, ללמדינו, על מהות והתנהלות מלחמת היצר, המתנהלת בין האדם החפץ בטוב ובין הרע החפץ ללכדו ברשתו.



כפי שפתחנו: הנסיבות שהביאו לקביעת החג ידועות. גזרות של היוונים, נסיון מצד היוונים להכרית את האמונה בבורא עולם, שמתמצית בגזירתם "כתבו לכם על קרן השור כי אין לכם חלק ונחלה באלקי ישראל", גזרות נוספות – שבסופן קמים המכבים, מתתיהו ובניו, ומכריזים מלחמה. לא עוד יבואו היוונים אל הקודש ויחללוהו.



והמלחמה פורצת, והמכבים מכריעים את צבאות היוונים – אחרי קרבות קשים – ובסופו של דבר נכנסים שוב לבית המקדש כמנצחים, מטהרים אותו – ומוצאים פך קטן של שמן, שמור, חתום בחותמו של כהן גדול, להדלקת נרות המנורה.



תפקידו של האדם, בבואו לעולם הזה, מתמצה בהתקרבות לבורא עולם, במלחמה ברע האישי ובהכנעתו לטוב. ועתה ישראל, אומרת לנו התורה (דברים, י,יב), מה ה' אלקיך שאל מעמך כי אם ליראה את ה' אלקיך ללכת בכל דרכיו ולאהבה אתו ולעבד את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך. זהו תפקידו של האדם. להלחם ברע – לא לנצח כמו להלחם – ולרצות בכל מאודו את הטוב, את ההתקרבות הרוחנית לבורא עולם.



ואולם, אם קל לכתוב את הדברים, קשה יותר לבצעם. מול כוחו של האדם הבודד, ניצבים כל תאוות העולם הזה וכל צבאות היצר הרע, שכל תפקידם מתרכז בנסיון להכניע את רצונותיו הטובים של האדם תחת הררי התאוות, הגשמיות וטרדות העולם הזה; בסופו של דבר, אם יצליחו, ישכח האדם לשם מה נשלח הנה.



חיים רוחניים, כמוהם כארץ הרים וגבעות. על מנת לעלות אל ההר השני, חייב המבקש לרדת מההר הראשון ולהעפיל אל ההר השני. לאחר שעלה עליו, שאז הוא מגלה כי יש הר שלישי, גבוה יותר, מושך יותר – הוא חייב שוב לרדת מההר השני ולהעפיל אל השלישי מחדש, להתמודד עם כל הקשיים, עם סכנות הנפילה ולעלות. כאילו מעולם לא טיפס על הר קודם.



בדיוק כבחנוכה. כאשר ביקשו המכבים לטהר את העם, להעלותו שוב לדרגה רוחנית גבוהה, ניצבה המלחמה למולם. והמלחמה לא הייתה רק בחניתות וחרבות, בפילי מלחמה ובסוסים, כי אם בנפשם של הלוחמים: ראשית לכל היה עליהם לטהר עצמם מהתרבות היוונית הזרה, לחדד ולחזק את אמונתם בבורא עולם. והמלחמה קשה היתה. הוכנע גיס אחד, באו שניים תחתיו. גיבורי מלחמה עצומים עמדו מולם – תאוות העולם הזה וטרדותיו למיניהם, גבורים גדולים הם לנצח רצונותיו הטובים של האדם, והמלחמה ניצבת פנים ואחור. כי אם רוצה אתה להעפיל חייב הינך להלחם לשם כך.



אכן. "מלחמה" כאן אינה תואר שאול ממלחמות פיזיות, מקרב שריון בשריון מעלה אבק ותמרות אש ודם; תאור המערכה הרוחנית ככזו, אינה שאולה ממערכות קרביות של שדות קרב, ומקרבות נטושים לחיים ומוות בין כוחות חמושים עד צוואר ומצוידים בפלדה וחומרי נפץ. כי כזה הוא: קרב לחיים ולמוות רוחניים. ניצח האדם: יחיה ויתקרב לאלוקיו; נכנע האדם חס ושלום, יפול שדוד לרגלי תאוותיו ולמדרונות טרדות גשמיים, שם יפול שדוד ושם תוקם מצבתו, מצבת הנכנע.

אולם, לא קרב אחד ניצב לפני האדם המבקש להלחם עם יצרו. כי זו מלחמת היום והרגע, מלחמה הניצבת בכל רגע מסך כל הרגעים שחי האדם בעולמינו, ובכל רגע ניצבת ההכרעה מולו: היזכה בה הוא או אויבו, היצר?
רק לאחר שניצח האדם – בקרב הנוכחי – הוא קרב אל נרות החנוכה, אור השכל הרוחני, אור הדעת, שאז מוטל עליו להמשיך להלחם, להיות "מוסיף והולך" ולהוסיף עוד ועוד אור למנורת חייו האמיתיים, הרוחניים. לאחר שהעפיל לאחת מפסגות ההר, אין לו להיאנח לרווחה "אה, הגעתי לפסגה". כי עוד פסגות רבות לפניו, ואם לא ימשיך לעלות – יפול שוב.



כמעשה החשמונאים, כך מעשינו. וכנצחון החשמונאים, כך נצחונינו. לעתים, לאחר שניצחנו בקרב אחד ויחיד, התגברנו על מידה רעה, על רצון רע, על תאווה, איננו מוצאים בעצמינו כי אם "פך אחד של שמן טהור": נקודה אחת טובה שיש בנו. כלום לא יותר. ומה אז? לשם כך עמלנו? ואיך נמשיך?



גם זאת בא חג החנוכה ללמדינו: בכוחו של פך שמן טהור אחד, שנמצא אחרי מלחמת הטוב ברע, להאיר אור לא רק ביום האחד עבורו הוא מספיק, אלא גם להאיר שבעה ימים נוספים, שהם שבעת ימי השבוע כולו, ומכוחו בכוחינו להמשיך לעצמינו "הארה לדורות", הארה רוחנית עצומה, שבכוחה נוכל להמשיך ולעלות, להעפיל הלאה והלאה, לנצח עוד ועוד, ולהתקרב לבורא עולם עוד ועוד.



כי אור החנוכה אינו מסמל רק את נצחון המכבים על היוונים שביקשו להשמיד להרוג ולאבד את האמונה היהודית, וגם לא רק את האור הרוחני היורד אחת לשנה בימי החנוכה. אור הנרות האלה מסמל בעצם את החיים הרוחניים כולם; את המלחמה והנצחון שבעקבותיה, ואת כוחו הגדול של פך שמן קטן, נקודה טובה קטנה, להאיר את החיים כולם ולתת כוח לעליה רוחנית שאין כמותה. כי אין זה אור זמני, הדולק בכוסיות של שמן בחנוכית כסף. זהו אור נצחי, הדולק בליבו של האדם המבקש לנצח את היצר, ומעניק לו כח לנצח עוד ועוד, עד הנצחון הסופי, האחרון, כאשר יעמוד האדם מול בית דין של מעלה וישמע עד כמה הוא ניצח, ועד כמה הוא זכה – מכוחו של פך השמן הזה.



יהי רצון שנזכה.

elzam002 </span>
 

רות וידאל

New Member
הלכות שנה ראשונה

הלכות חנוכה

פתיחה
אמר המחבר יצ"ו אזכיר עוד בפרשה זו הלכות חנוכה אשר רוב השנים אני דורש אותם בעזה"י בפרשת וישב:
ובגפן שלשה שריגים והיא כפורחת עלתה נצה הבשילו אשכלותיה ענבים, נ"ל בס"ד גפן אלו ישראל שנמשלו לגפן, שהוא עץ חלש ורך אך פירותיו טובים מאד שיש בהם אכילה ושתיה, כן ישרא אע"פ שהם רכים וחלשים עושים פירות טטובים בתורה ומצות, גם הגפן אינה מקבלת נטיעה אחרת שלא תתערב בשאר אילנות, כן ישרא כתוב בההם הן עם לבדד ישכן וא"א שיטמע איש ישראל בסט"א ויתערב בה לגמרי, אלא סופו לצאת ממנה ויתוקן ע"י כמה גלגולים כי השי"ת חושב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח, ואמר שלשה שריגים כנגד נר"ן שנמצאים בישראל דוקא דאוה"ע אין להם אלא נפש מן קליפה דעשיה ותיקון של ישראל הוא שלשה מדרגות, ותחלה היא כפורחת בתשובה שבהרהור הלב, ואח"כ עלתה נצה תשובה במעשה, אך היא מיראה ואח"כ הבשילו אשכלותיה ענבים תשובה מאהבה שהזדונות יתהפכו לזכיות, ואפקה בלשון בישול לרמוז על הצניעות של התשובה כמ"ש והצנע לכת עם אלהיך שאם יעשה תשובה בצניעות יצליח בה יותר, וידוע שכל דבר ההמתבשל בקדרה אם יכסו הקדרה יתבשל בטוב וגם במהרה, או יובן אומרו שלשה שריגים כנגד מחשבה ודבור ומעשה, שרציך שיהיו התורה והמצו בשלשתם וישראל לא יהיו שלמים אלא בשלשה אלו ביחד:

נמצא שלימות התורה והמצות הוא רק בשלשה אלו, לכן התורה נקראת אור והמצוה נר דכתיב כי נר מצוה ותורה אור, והיינו כי הנר כולל שלשה דברים ביחד הוא עצמו והפתילה והשמן שבתוך הנר, ואם יחסר אחד מהם לא יעשה הנר פעולתו, וכן נמי האור יש בו שלשה גוונים כנגד שלשה הנז', ולכן בחנוכה נעשה להם הנס באור המנורה שהיא משולשת בכללי ושמן ופתילה, וגם האור שלה משולש בשלש גוונים לרמוז שזכו לנס זה על אשר היתה עבודת הקודש אצלם שלימה במחשבה ודיבור ומעשה, ולכן גם יוסף הע"ה מפני שעבד את השי"ת עבודה תמה בשלשה הנז', נעשה לו נס בדיבת אשת פוטיפר מחמת האש שרמוז בו שלשהה הנז', דידוע מ"ש בתרגום יונתן בן עוזיאל שהיא הביאה חלבון ביצה והניחה על המטה לחזק הדיבה, וכמ"ש יונתן בפסוק ראו הביא לנו איש עברי לצחק בנו, ראו דייקא ואח"כ נבדק זה ע"י האור ונתבררו שקרים שלה ולא נהרג, וז"ש אור זרוע לצדיק זרו"ע עוז"ר לצדיק הוא יוסף שנקרא צדיק בסתם, ולכן נקראת חנו כ"ה היא תיבת אור, שהיא תיבה של חמש ועשרים שבתורה, כי מן בראשית עד יהי אור תמצא תיבת אור היא תיבה של כ"ה, ולכן הנס התחיל בכ"ה לחודש, לז"א יהי אור ויהי אור, יהי עולה כ"ה יהי בו נס של אור, ולכן בזכות שלימות העבודה בשלשה הנז' ניצולו מן שלשה גזירות שגזרו היונים לבטל שבת וחדש ומילה, וגם זכות התורה שהיא חמש ספרים הגין לבטל שלשה גזירות דר"ת שלהם חמש שהוא ר"ת חדש מילה שבת, גם הנס היה בשמן שתרגומו מש"ח ר"ת הנז', ולכן הנס נעשה בסוף החדש ונמשך שמונה ימים, כדי שיזדמן באלו הימין שבת וגם ר"ח, ולכן בלילה הראשונה נתקן שלשה ברכות:





כתובות אינטרנט נלוות:
בן איש חי חיים הלכות חנוכה


<a href='http://www.shechem.org/torah/benishhi/reshon/hanuka.html' target='_blank'>http://www.shechem.org/torah/benishhi/r ... anuka.html</a>
 

alia1

New Member
בס"ד,
בקר טוב רות יקרה!
תבורכי על כל המאמרים שליקטת והבאת לנו!
יישר כח גדול!
אשרייך! clappp

יהי רצון שנזכה לגרש החושך
ולהזריח עלינו את אור ה'
והצדיקים האמיתיים כל ימי חיינו.

חג אורים שמח!! elzam002
 

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:purple'>בס"ד

elzam002 חג שמח לכל בית ישראל elzam002


שנצא מחשוך ואפלה elzam002

לאורה ושמחה elzam002

גאולה שלמה לכל עם ישראל elzam002

הם תישלח לנו את משיח צדקנו elzam002

ויגאלנו במהרה בימניו elzam002

חג אורות שמח לכל בית ישראל elzam002

כל אחד כפי עיניינו שום זה בעיניינים elzam002

אום זה בעיניינים גשמיים elzam002

רוחנייים elzam002

אבא תרחם עלינו אנחנו הבנים שלך elzam002

שיהיה בחג השמח הזה נס גדול elzam002

והשם יביא לנ את המשיח שיגאל elzam002
elzam030boono
אותנו

הקדוש ברוך הוא אנחנו הבנים שלך elzam002

הקדוש ברוך הוא אנחנו אוהבים אותך elzam002

באהבה רות elzam002


</span></span></span>
 

alia1

New Member
בס"ד,

אור קטן בחושך ,


גם המקום בו נצטווינו להדליק את נרות החנוכה,
מרמז לנו על עוצמת האור המתגלה בהם:
"מניחו(את הנר)למעלה משלשה טפחים(מעל הארץ כ-30 ס"מ)
ומצווה להניחו למטה מעשרה טפחים(כמטר)"
כך ההלכה (קיצור שולחן ערוך,קל"ט,ח').
נרות שבת וחג אנו מניחים במקום גבוה,
שאורם יתפשט מלמעלה ויאיר את הכל.
אך את נרות חנוכה,שאמרו חז"ל-
"מעולם לא ירדה שכינה מעשרה"(מס'סוכה),
דהיינו שאין התגלות אלוקות קרוב לארץ-הרי היום,
דווקא בחנוכה מתגלה האור אפילו שם!
להורות שדווקא כה נמוך,
מקום אחיזת הסיטרא אחרא-גם שם יכולים
למצוא הפתח לקדושה.אפילו אור קטן
בחושך הגדול של הגלות,
ואפילו בלי הכנה לקבלו,
גם שם יכול להתרחש לו הנס,
ואורו ילך ויתפשט עד שמונה ימים,
עד שיקיף את כל הזמן,ולמעלה מן הזמן.

אלא שאת האור הקטן הזה-מוכרחים להדליק .
משהו,אפילו מעט,חייבים לעשות.
רק להדליק נר בחושך.
השתדלות קטנה וכנה,
והקב"ה בכבודו ובעצמו כבר ירד עלינו,
ובדרך נס יעצים את נקודת האור
הקטנה שלנו לנהרה גדולה........
כל רצון טוב ונכונות אמיתית להתעלות-
הינם נרות מאירים באפילה.
בשביל להדליק אותם-אנו צריכים
להאמין ש"קצת זה גם טוב".
לא -"הכל או לא כלום",
שהיא לרב "התלבשות" של מדת הגאווה,
כי אם היינו מגיעים כרצוננו,
במהירות ובקלות לשלימות,
אין ספק שהיינו בלי יכולת להתנגד,
נופלים לתהום(שהוא חושך,יוון)
הגאווה של "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה"-
כמו 'ראו כמה הצלחתי.ואיזה רוחני אני וצדיק..........'
כי אז אנו רק מדמים שאנו באור,
ונמצאים במקום היחידי
בו אורו של ה' יתברך באמת לא קיים,
שעל המתגאה הוא מכריז:
"אין אני והוא יכולין לדור בעולם.."-(מס'סוטה)
כי גם דור המבול היו בעלי דעה רחבה
ובקיאים גדולים בכל החכמות.
והיו להם מנהיגים גדולים כמו חנוך,מתושלח,נח-
שהדריכו אותם בדרך הטוב והיושר לחפש את האור.
אלא,ככתוב באיוב "מה ש-די כי נעבדנו
ומה נועיל כי נפגע בו?"(כ"א)-
ככל שאנו מתקדמים,מתקדם גם הרע.
ואמרו-מה טעם בעבודת הבורא ובתפילה אליו?
("ומה נועיל כי נפגע בו"-פגיעה מלשון תפילה).
"אין תוצאות"-אמרו האנשים ההם,ובחרו ברע הגמור
עד שגזר ה' כליה גמורה.

מעשה בירבעם בן נבט,שהיה רשע גדול,וה' בעצמו הציע לו דרך תשובה:
"אמר ר' אבא:אחר שתפשו הקב"ה לירבעם בבגדו ואמר לו:חזור בך,
ואני ואתה ובן ישי(דוד מה"מ)נטייל בגן עדן.אמר לו(ירבעם לקב"ה)-
מי בראש?-בן ישי בראש-ענה הקב"ה.אמר ירבעם-אי הכי לא בעינא!
(אם כך-איני רוצה)זהו הנגע של "הכל או לא כלום".
נס חנוכה הוא נס התקווה הגדולה.

שנזכה וניגע באותו "פך אחד",
ויאיר לנו מעל השקפת עולמה של יוון
(הכוללת את כל התאוות והמידות הרעות
שנאחזו בנו)
חג אורים שמח!!

(משוכתב מר' ארז משה דורון הי"ו)
 

רות וידאל

New Member
בס"ד


אילו נרות מדליקים?

בחנוכה אפשר להדליק כל נר שרוצים. המהדרים במצוות נוהגים להדליק את החנוכיה בשמן זית. נרות שמן זית מאירים באור מיוחד וגם מזכירים את נס פך השמן. צריך לשים לב שהנרות יהיה גדולים דים. כדי שיוכלו לבעור חצי שעה לפחות ומוטב-50 דק'.

מי צריך להדליק נרות חנוכה?
כל אחד ואחד מבני הבית מדליק בעצמו נרות, בחנוכיה שלו. נשים נשואות נוהגות להסתפק בחנוכיה של הבעל אבל הילדים-כל בן מדליק חנוכיה.

מתי מדליקים?

רצוי להדליק כשהשמש שוקעת (השנה בערך ב-4:38 לפנות ערב)ויש נוהגים בצאת כוכבים, אך אפשר גם להדליק יותר מאוחר במשך הערב.עד שתכלה רגל מן השוק.

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color:purple'>כמה נרות מדליקים?

ביום הראשון מדליקים נר אחד ושמש בערב השני שני נרות ושמש בערב השלישי 3 נרות ושמש וכך הלאה.. עד שבערב היום השמיני של חנוכה מדליקים שמונה נרות ושמש.
בסה"כ מדליקים 44 נרות בכל שמונת ימי החנוכה.

איך מדליקים ביום שישי?
שימו לב: ביום שישי מדליקים את הנרות רק לפני כניסת השבת (השנה בירושלים- 4:01 , בתל אביב- 4:15, בחיפה-4:05 ,
בבאר שבע-4:20 ובאילת-4:21)
תחילה מדליקים את נרות החנוכה ורק אח"כ מדליקות הבנות והנשים את נרות השבת.
מכיוון שביום שישי מדליקים את החנוכיה מוקדם מהרגיל, צריך להכין נרות גדולים יותר כדי שיוכלו להוסיף ולבעור לפחות 70 דקות אחרי צאת הכוכבים

איך מדליקים במוצ"ש?
מדליקים את הנרות רק אחרי צאת השבת. תחילה עושים הבדלה ואח"כ מדליקים את הנרות. השנה מסתיימת השבת של חנוכה בשעה 5:23 </span></span>
 

alia1

New Member
בס"ד,
שבוע טוב וחג אורים שמח לכולם elzam002 !
hanukaus5.jpg
 
חלק עליון