• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

בעניין הכעס

אשת נח

New Member
שבוע טוב ושקט!

פרשת השבוע-מטות-מסעי

ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה
זאת חוקת התורה אשר ציוה ה’ את משה

(מטות לא-כא)

מדוע אלעזר הכהן ולא משה?
הקב"ה דיבר עם משה ולא עם אלעזר הכהן.

ומשה בא לידי כעס ויקצוף משה על פקודי החיל...

אמר ריש לקיש בנ"ל כל אדם שכועס
אם חכם הוא חכמתו מסתלקת ממנו
ואם נביא הוא נבואתו מסתלקת ממנו
ומשה נשכחה ממנו ההלכות כי כעס
ואליעזר הכהן העביר את השיעור במקומו

אמר הארי זל
"כל שאר העבירות פוגמים באיבר אחד,
אבל מידת הכעס פוגמת בכל הנשמה כולה ועושה אותה טריפה.


ואמרו רבותינו:
כל הכועס כל מיני גיהנום שולטים בו,
שנאמר: "והסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך"
(קהלת יא, י),
ואין רעה אלא גיהנום,
שנאמר: "כל פעל ה’ למענהו וגם רשע ליום רעה"
(משלי טז ד),
ולא עוד, אלא שהתחתוניות שולטות בו,
שנאמר: "ונתן ה’ לך שם לב רגז וכליון עינים ודאבון נפש"
(דברים כח, סה),
אי זה דבר שמכלה את העינים ומדאיב את הנפש?
הוי אומר: אלו התחתוניות
(נדרים כב ע"א)
ועוד אמרו רבותינו:
כל הכועס אפילו שכינה אינה חשובה כנגדו,
שנאמר: "רשע כגובה אפו בל דרוש אין אלהים כל מזימותיו"
(תהילים י ד),
ואף משכח תלמודו ומוסיף טיפשות,
שנאמר: "כי כעס בחיק כסילים ינוח"
(קהלת ז ט),
וכתיב: "וכסיל יפרוש איולת"
(משלי יג טז)
ובידוע שעונותיו מרובים מזכויותיו,
שנאמר
"ובעל חמה רב פשע"
(נדרים כב ע"ב),
ועונשו גדול מאוד
שנאמר: "גדל חמה נושא עונש"
(משלי יט, יט).
 

אשת נח

New Member
•אל זר

כתוב (תהלים פא י)
"לא יהיה בך אל זר",
איזהו אל זר שהוא בקרבו של אדם?
הוי אומר - זה יצר הרע!

ראה,איך היצר הרע מתגבר באדם בעת הכעס.
ואמר רבי (אבות פ"ה מי"א)
ארבע מידות בדעות:
נוח לכעוס ונוח לרצות - יצא הפסדו בשכרו,
קשה לכעוס וקשה לרצות - יצא שכרו בהפסדו,
נוח לכעוס וקשה לרצות - רשע,
קשה לכעוס ונוח לרצות - חסיד.

ומהי הדרך הטובה ודרך הצדיקים ?
(שבת פח ב)
הם נעלבים ואינם עולבים,
שומעים חרפתם ואינם משיבים,
עושים מאהבה ושמחים בייסורים,
ועליהם הכתוב אומר (שופטים ה לא)
"ואוהביו כצאת השמש בגבורתו"
 

אשת נח

New Member
•מרה ואילמה

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>ויסעו ממרה ויבאו אילמה </span>
(מסעי לג-ט)

כשהאדם נוסע מהמרה השחורה והעצבות
הוא מגיע אילימה. מלשון אלימות
שנאמר "ועתה אל תעצבו ואל יחר בעיניכם"
מלמד שמי שמתעצב מגיע לכעס .

האר"י הקדוש אמר שעצבות ומרה שחורה מביאה לחולי
ואילו בכח השמחה להעביר מחלה וכאב


רבי נחמן מברסלב אמר:
"מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד"
שלמדת השמחה אפשר להגיע על ידי מציאת נקודות טובות בעצמו,
וצריך רק לחפש.

ובגמרא שבת (ל) אמרו:
"אין השכינה שורה אלא מתוך שמחה".
 

alia1

New Member
שבוע טוב ומבורך לנו בצפת ולכל עמ"י!


"ויקצף משה על פקודי החיל שרי האלפים.."(מטות,לא',י"ד)

ר' נחמן מברסלב זי"ע,אומר-הכעס=עוות כס.

עיוות העין,החכמה,כסוי לחכמה.

"כעס בחיק כסילים ינוח"-חכמת לבו מכוסה.

כסוי ללב=כסל.אות ל' מרמז תמיד ללב.

ואז מקבלים-כסע-כס לעין-כיסוי.

"ולבי ראה הרבה חכמה"(קהלת א')ראיה-יראה.


"והאלקים עשה שיראו מלפניו"(קהלת ג'),והריאה לשם--לב-יראה.
 

alia1

New Member
"ויקצף משה...הן הנה היו בדבר בלעם"

אומר ר' נחמן מברסלב זי"ע,בליקוטי מוהר"ן מ"ג:
"ולפיכך כשכעס מרע"ה,על אנשי הצבא כשבאו ממדיין,
נסתלק ממנו הדעת,
והוצרך אלעזר לומר הילכות טבילת כלים.
וכשהדעת שלם אזי אין כעס,ככתוב:
"לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה"(ישעיה י"א).
ובלעם היה מסתכל בדעת דקליפה...וע"י דיבוריו הוליד אווירים
ארסיים של ניאוף.לזה נאמר(במדבר לא)-"ויקצף משה על פיקודי החיל...
ויאמר החייתם כל נקבה,הן הנה היו בדבר בלעם".'
בדבר'-שע"י דבריו,שהוא התגלות הדעת שלו,
הוליד ניאוף במדיין,ולפיכך כשבאו ממלחמות מדין,
כתיב:"ויקרבו אל משה ראשי הפקודים וכו',ויאמרו ונקרב את קרבן ה' וכו',
לכפר על נפשותינו לפני ה'",ודרשו רבותינו ז"ל(שבת ס"ד)"שכך אמרו,אף על פי
שמדי עברה יצאנו,מידי הרהור לא יצאנו"
 

alia1

New Member
"ויקצף משה...הן הנה היו בדבר בלעם.."

יש לנו עוד מקרים במקרא,בהם משה או קוצף,או חייב
לדבר ה' לפני שיענה:

1.ויקרא י'16:בסוף יום חנוכת המשכן,"ויקצף על אלעזר
ועל איתמר בני אהרן הנותרים לאמר מדוע לא אכלתם את
החטאת במקום הקדש?כי קדש קדשים הוא ואותה נתן לכם
ל שאת את עוון העדה לכפר עליהם".כי נשרף השעיר של ראש
חודש(אחד מ-3 שהקרבו באותו היום)משה חשב שהם חשבו
שבא השעיר לכפר על עוון העגל.

עפ"י"אזניים לתורה"-כעס-מפני שראה שלא למדו דבר
משריפת אחיהם,ומוסיפים להורות הלכה בפני רבם',
ולא נמלכו לא בו ולא באהרן-ושרפו החטאת על דעת עצמם.

ואילו אהרן ובניו לא אכלו את השעיר כי היו אבלים על מות
בני משפחתם-נדב ואביהוא-שנהרגו באותו היום.וההלכה היא
שאסור לאבל לאכול מן הקרבן,ומתשובת אהרן למד משה,כי
באביהם,ויתכן שכעס-ושכח ההלכה.

אך מרע"ה-הודה בטעות"וישמע משה וייטב בעיניו"ואמרו במידרש
רבה-העביר משה קול במחנה שטעה.

והנה מצאתי
(או בטח מצאו לפני)קצף=בגימטריה-רע
 

אהרונית

New Member
ראשי תיבות של "בריאות" לפי הרמב"ם!!!

בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו


אלה העקרונות שיפים לנצח נא לשמור עליהם!!

---@
 

אשת נח

New Member
השתיקה מבטלת הכעס
וגם קול נמוך מבטל הכעס,
לכן יראה האדם כשכעסו מתגבר עליו שישתוק או ידבר בנחת,
ולא ירים קולו בכעסו, כי המגביה קולו בשעת כעסו אז יתעורר הכעס,
אבל קול נמוך והשתיקה משתיקים הכעס.
וגם לא יראה בפניו של אדם שכועס עליו, אלא ידבר עמו בלא ראית פניו,
ואז יבריח הכעס מלבו.
ודע, כי גמר שכל של אדם הוא שימשול על כעס,
כמו שנאמר:
"שכל אדם האריך אפו"
(משלי יט, יא)
 
חלק עליון