• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

קנאה

אשת נח

New Member
מצד אחד ניצבים לנגד עינינו דברי המשנה במסכת אבות (ד´, כא):
"הקנאה והתאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם".
למשל: ההרס והחורבן שהמיטה הקנאה על אחי יוסף,
על קורח ועדתו ועל שאול המקנא בדוד.
ומצד שני אנו עדים לברכה הניתנת לפנחס כגמול על קנאתו:
"והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם תחת אשר קנא לא-לוהיו "
(במדבר כ"ה, יג)

יש להזהר מקנאה אגוצנטרית
אך יש להשתמש במידה זו,כשרואים ביזוי מוסרי על עם ישראל.

הראי"ה קוק כותב באחת מאגרותיו (תתע"א):
"הסובלנות מקור חיים היא , אבל בזמן שהיא באה מתוך רכרוכיות,
הרי היא נעשית לסם ממית ומכלה .
הסובלנות הבאה לחסום את דרך עוז החיים,
ואת העמידה כנגד כל מהרס עד יסוד את נשמת האומה,
דומה לאותה סובלנות של איש הרואה את כבוד ביתו ומשפחתו נתון למרמס כל פריץ והולל,
והוא ברפיונו מעמעם ומחשה".

המקנא הרצוי הוא המקנא לדבר אמת.
 

אשת נח

New Member
שער הארבעה-עשר - שער הקנאה (אורחות צדיקים)

הקנאה היא ענף מן הכעס
הקנאה היא באה מגריעות הנפש
לכן מידה טובה באדם שלא ילבש בגדים נאים ומשובחים יותר מדי
כמה רעות תלויות בקנאה
וכן יקנא בחטאים וברשעים להלחם כנגדם ולהוכיחם
 

אשת נח

New Member
ומי הקנאי הראשון?
קין
קין המדבר עם האלוקים
שתוצאת קנאתו הביאה את הרצח הראשון בהיסטוריה רצח הבל אחיו,
והכל בגלל הקנאה ברצון האלוקים את מנחת הבל,
קנאה שגרמה לקין לרצוח בשר ממבשרו,ורבע מהעולם..

:eek:
 

אשת נח

New Member
בעשרת הדיברות:

"לא תחמוד בית רעך, לא תחמוד אשת רעך ועבדו ואמתו וחמורו וכל אשר לרעך"

החמדה מתוך קנאה,כמו קורח שחמד את הכהונה מתוך קנאה,
שהיה לו כל כך הרבה
ובכל זאת חמד את שאינו שלו.
קרח:ראשי תיבות קנאה רוממות חמדה.
קרח מקנא מתוך רוממותו וחומד את מה שאינו שלו.

V@
 

אשת נח

New Member
"אין אדם נוגע במוכן לחבירו כמלא נימה"
קין , קנאה לשון קניין.
קניין גשמי או רוחני.

אם יודעים את מטרת בואנו לעולם ,אין בסיס לקנאה.
הקנאה מבטאת יותר מכל את חוסר המודעות של האדם למהותו ומהות חייו.
מה שיש לי טוב בשבילי ומה ששייך לאחר טוב בשבילו.

ביהדות יש השגחה פרטית לכל אדם
"מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה ועד יום הכיפורים"
ראש השנה הוא יום הדין בו נקבע לאדם מידת פרנסתו וגודל טרחתו להשיגה,
כל מאמץ מעבר להשתדלות הנורמלית
כמוהו כהתקנת כמה ברזים לחבית מים אחת,
האם יהיו יותר מים?

V@

.
 

alia1

New Member
"אין אדם נוגע במוכן לחבירו כמלא נימה"

V@

.

והמשיכו ואמרו(יומא ל"ח)"ואפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו ליה"-
שאפילו הממונה על בורות המים-(שזו משרה פחותה)
משמים מתמנה.
ולכן כדאי שאדם ידע מדת הסבלנות וארך האפיים,
כי'אין אדם נוקף אצבעו מלמטה,
אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה'(חולין,ז').
 

alia1

New Member
וכבר אמר התנא(אבות ו')
"ואל תתאוה לשולחן מלכים,ששולחנך גדול משולחנם"
כי כל אחד צינור בפני עצמו,
ויש לו תפקיד מיוחד בזה העולם,להוציאו מהכח אל הפועל,
וכל אחד ואחד נברא בזה העולם להוציא מהכח אל הפועל
עניין אחר לגמרי,אשר אין חברו יכול להוציאו כלל,
כי אם לא-לא היה נברא,ולכל אחד
הנקודה המיוחדת לו בלבד,כמו שגילה רבנו
(ליקו"מ,ח"א,לד')שבכל אחד מישראל יש
דבר יקר,שהוא בחינת נקודה-שאין בחברו.
וזו עיקר השלימות-שידע זאת וישמח עם נקודת עצמו,
וגם אם היא מלאה פגמים וחסרונות,עם כל זאת,
זו עבודתו והקב"ה שמח ומתפאר בה מאד,
וכמאמר התם"זה מעשה שלי וזה מעשה שלו"
(ספורי מעשיות,מעשה ט' מחכם ותם),
ואף שתוצאת עבודתו היתה נעל עם שלש קצוות...
כ"כ שמח בה,עד שהגיע אל תכלית המדרגה העליונה,
ונעשה"מיניסטר על כל המיניסטרים,,היינו השר
על כל השרים...
 
חלק עליון