התחבר לפורום בעזרת רשתות חברתיות:

שבועות

דברי תורה ואמונה !
אתם מוזמנים להוסיף דברי תורה, חיזוקים, חידושים ועוד !

המנהלים: breslav, אלזם

הודעה שלא נקראהעל ידי alia1 » 31 מאי 2006, 08:29

מצוות ביכורים

"ולקח הכהן הטנא מידך"(פר'"כי תבא",דברים כ"ו)

"טנא"--גימטר'--"שישים",רמז לביכורים,

כמו שאמרו חז"ל:הנותן אחד מששים יש לו עין טובה.

"ושמת בטנא"--נוטריקון ט'עמים,נ'קדות,א'ותיות.

"ושמת" בטנא--ש'ניים מ'קרא ו'אחד ת'רגום.

שחייבים לדקדק בקריאת התורה על תקינותם

של אלו(טעמים נקודות וכו') כסלסלה מקושטת.

"ולקח הכהן הטנא מידיך..."

שנינו במסכת ביכורים(ג',ח'):"העשירים מביאים

ביכוריהם בקלתות של כסף וזהב,והעניים מביאים אותם

בסלי נצרים של ערבה קלופה,והסלים והביכורים

ניתנים לכהנים"(=סלי הנצרים של העניים ניתנו לכהן

עם פירות הביכורים,ואילו סלי העשירים,המצופים זהב וכסף

הוחזרו לבעליהם).

במסכת בבא קמא(צב',ע"א)מובאת ראיה לפתגם:

"בתר עניא אזלא עניותא"(אחרי העני הולכת העניות).

שדווקא העניים נאלצו להשאיר את סלי הביכורים

בידי הכהנים.

לדעת כמה מחכמי ישראל,טמון סימן ברכה

בהבחנה זו שבין עניים לעשירים:בהשבת סלי הכסף

והזהב לעשירים,נרמז להם שיעמדו בעשרם

גם בשנה הבאה.

לעומת זאת נלקחו סלי הנצרים

מן העניים לרמוז להם,

שעתידים הם להיפטר מן העניות,

ובשנה הבאה יביאו ביכורים בסלי כסף וזהב.
"דעת קנית מה חסרת?דעת חסרת-מה קנית?"(נדרים,מ"א)
alia1
צדיק/ה
 
הודעות: 1039
הצטרף: 01 מאי 2006, 21:07

הודעה שלא נקראהעל ידי אשת נח » 31 מאי 2006, 10:39

כתוב בזוהר הקדוש
"והאדם הזה נפרדים ממנו בעולם כמה מינים, מהם טפשים מהם חכמים,
מהם צדיקים מהם רשעים, וכולם כל ארבע המינים הללו, מתקיימים בעולם,
עשירים ועניים. וכולם הוא כדי שיזכו וייטיבו אלו עם אלו,
שייטיבו הצדיקים עם הרשעים, וייטיבו החכמים עם הטיפשים,
וייטיבו העשירים עם העניים, למלאות מחסורם..."
(כרך ו' פרשת ויגש, סעיף ס"ג).

המדרש מספר כי במעמד מתן תורה נכחו שש מאות אלף איש.
כל אחד שמע משהו שונה, ובכל זאת הכול שמעו את האמת.
האמת הסתכמה בסך כול האמתות של כלל השומעים.
(ספר הזוהר כרך ח, פרשת יתרו, סעיף שט"ו).
אשת נח
משתמש שמח
 
הודעות: 916
הצטרף: 01 מאי 2006, 20:25

הודעה שלא נקראהעל ידי אשת נח » 01 יוני 2006, 08:33

בוקר טוב!

בשעה שקיבלו ישראל את התורה,נתקנאו אומות העולם בהם
בספר גלילי זהב פירש העניין עפ"י מדרש רבה בפרשת במדבר (פי"ג, ג):

"גאות אדם תשפילנו" (משלי כט, כג) - זה תבור וכרמל, שבאו מסוף העולם,
מתגאים לומר שאנו גבוהים ועלינו הקב"ה נותן את התורה.
"ושפל רוח יתמך כבוד" - זה סיני שהשפיל את עצמו לומר שאני נמוך.
ועל ידי כך תמך הקב"ה כבודו עליו ונתנה עליו התורה,
וזכה לכל הכבוד :"וירד הי על הר סיני" (שמות יט, כ).

למדונו חז"ל, שמי שהוא בעל גאווה, אינו יכול לקבל תורה,
ורק מי שיש בו מדעת קונו, למאוס בגבהות ולבחור במידת הענווה
ושפלות הרוח יכול לקבל תורה.
וכך אמרו במסכת מגילה (כט ע"א):
"למה תרצדון הרים גבנונים, (תהלים סח, ז) –
... למה תרצו דין עם סיני, כולכם בעלי מומים אתם אצל סיני ...

אמר רב אשי שמע מיניה:
האי מאן דיהיר בעל מום הוא" (כט ע"א),
ובעל גאווה הלומד תורה, תורתו אינה מתקיימת בידו.
ועוד אמרו "למה נמשל דבר תורה למים ...
מה מים מניחים מקום גבוה והולכין למקום נמוך
אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה' (תענית ז, ע"א).

חג שמח!
אשת נח
משתמש שמח
 
הודעות: 916
הצטרף: 01 מאי 2006, 20:25

הקודם

חזור אל דברי תורה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־27 אורחים