ב"ה
שלום כבוד הרב
שמח לחזור.... (שאל את שמעון הנגר)...
זמן רב מעסיק אותי פשר המושג 'עולם הבא' בכתבי רבי"זל ור' נתן וכו'. כי נראה לי מחד גיסא, שמדובר על הישארות הנפש לגורלה לאחר המוות, נשמה ללא גוף, ומאידך נראה שמדובר על עולם הבא במשמעות שייחסו לו רמב"ן והמקובלים -עולם הגאולה, עולם השכר של נשמות בגופים, ימות המשיח ותחיית המתים לאחר מכן וכו'. ואולי המושג משמש בכל במשמעויות הללו.
יש בכך מבחינתי נפקא מינה לעבודה: כי אם אני נניח עושה עבודת השתדלות למקד הדעת, 'להדביק מחשבתי בעלמא דאתי' כמו שמציע רביז"ל אבל מכוון על הישארות הנפש לאחר המוות, על שכר עבור נפשו הפרטית, האין בכך כוונה ישותית-אנוכית? אם איני מקצה מקום נרחב התודעה שלי לענייני עולם הזה - תאווה, כבוד וכו', אבל מתכוונן לענייני הישארות הנפש הפרטית שלי - הרי זה שיא הישות, לא ?? ואיך מתיישב הענין עם תכלית כל העבודה לבטל הישות?? ועם בירור המדמה??
ובפרט לקראת ט' באב - איך לא אתן עוד יותר כוח ל'עננים המכסים על העיניים' ???
תודה רבה מראש
שבת שלום
שלום כבוד הרב
שמח לחזור.... (שאל את שמעון הנגר)...
זמן רב מעסיק אותי פשר המושג 'עולם הבא' בכתבי רבי"זל ור' נתן וכו'. כי נראה לי מחד גיסא, שמדובר על הישארות הנפש לגורלה לאחר המוות, נשמה ללא גוף, ומאידך נראה שמדובר על עולם הבא במשמעות שייחסו לו רמב"ן והמקובלים -עולם הגאולה, עולם השכר של נשמות בגופים, ימות המשיח ותחיית המתים לאחר מכן וכו'. ואולי המושג משמש בכל במשמעויות הללו.
יש בכך מבחינתי נפקא מינה לעבודה: כי אם אני נניח עושה עבודת השתדלות למקד הדעת, 'להדביק מחשבתי בעלמא דאתי' כמו שמציע רביז"ל אבל מכוון על הישארות הנפש לאחר המוות, על שכר עבור נפשו הפרטית, האין בכך כוונה ישותית-אנוכית? אם איני מקצה מקום נרחב התודעה שלי לענייני עולם הזה - תאווה, כבוד וכו', אבל מתכוונן לענייני הישארות הנפש הפרטית שלי - הרי זה שיא הישות, לא ?? ואיך מתיישב הענין עם תכלית כל העבודה לבטל הישות?? ועם בירור המדמה??
ובפרט לקראת ט' באב - איך לא אתן עוד יותר כוח ל'עננים המכסים על העיניים' ???
תודה רבה מראש
שבת שלום