• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

כיבוד הורים והידור במצוות

dror

New Member
בס"ד
שלום כבוד הרב נ"י
חזרתי בתשובה לפני כ-4 שנים בערך ברוך השם, והתקרבתי לרבינו זצ"ל.
קראתי הרבה על חשיבות הזקן והפאות במקומות שונים ולפני כשנה בערך התחלתי גם כן לגדל פאות
שכיום הן באורך די קצר ומאוד מינוריות יחסית, וגם הזקן ממש לא ארוך ומוגזם. הבעיה היא שאמי מצוערת מהעניין ומזה
שאני נראה שונה וחריג משאר האנשים הלא דתיים.
השאלה שלי היא האם עליי לוותר על הפאות והזקן על מנת שלא לצער את אימי, או להשאיר אותם?
מצד אחד ברורה לי החשיבות של כיבוד הורים וגרימת נחת להם, ומצד שני אני רואה שכמעט כל המתקרבים לרבינו מאריכים פאות
על אף שמסתמא רוב ההורים החילונים די מצוערים מהעניין, ובנוסף זה דבר טוב מאוד לפי הסוד.

בנוסף אני מצרף עוד שאלה שקצת מציקה לי כמה זמן. רבינו אמר שמקומות רבים שאין צורך להחמיר כלל ולא צריך להכנס לחומרות יתרות. אם כן, מדוע גם בברסלב יש מחמירים בכל מיני דברים, לדוגמא, מוציאים שבת לפי רבינו תם למרות שהמנהג בארץ ישראל להוציא שבת לפי הגאונים וכך נוהגים רוב ישראל בא"י. כמו כן, מחמירים בנושאי כשרות על אף שאינם מעיקר הדין, וישנן עוד דוגמאות כמובן. האם תוכל להסביר מדוע זה כך?

בברכה והודייה!
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום וסליחה על איחור התשובה, היתה בעיה באתר שמנעה ממני לדעת שנשלחו אלי שאלות.

רבנו אומר בליקוטי מוהר"ן ח"ב פ"ו: דַּע, שֶׁעַל-יְדֵי שֶׁהָעוֹלָם הֵם מִקְּטַנֵּי אֲמָנָה, עַל-כֵּן הֵם צְרִיכִים לְתַעֲנִית, דְּהַיְנוּ עֲבוֹדוֹת קָשׁוֹת, כִּי בְּוַדַּאי יָדוּעַ, שֶׁאֶפְשָׁר לַעֲבד הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּכָל דָּבָר, כִּי 'אֵין הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ- הוּא בָּא בִּטְרוּנְיָא עִם בְּרִיּוֹתָיו' (עֲבוֹדָה-זָרָה ג).
לכן התשובה לשאלתך, מי שעושה עבודות קשות וחומרות יתירות זה בגלל שעדיין לא הגיע לאמונה שלמה, כי מי שיש לו אמונה יודע שהקב"ה לא בא בטרוניא לבריותיו ובעיקר הקב"ה רוצה עבודה עם הלב.
עליך לעשות רק מה שמתאים למדרגתך ולא לקפוץ לעבודות קשות, רק תעשה מה שאתה עושה בשמחה, באהבה, ולא מפחד העונש וכיוצא בזה, או בשביל שכר עולם הבא, כדברי רבנו בתורה ה' בחלק א.
כאשר תעבוד בשמחה יהיה נחת רוח גדול לקב"ה, כי כאשר אתה בצער הוא בצער. כי אם אתה בשמחה הקב"ה מבין שאתה מחשיב אותו כאב רחמן, אוהב, אבל אם אינך בשמחה, אתה מחשיב אותו כאכזר ח"ו, מקפיד, וכו'. כל התכלית של בריאת העולם היתה כדי לעשות חסד עם הבריות, וזה העונג הגדול של הקב"ה כאשר הבריאה שלו בעונג ושמחה, כמו שמביא רבנו את הפסוק: ישמח ה' במעשיו.
לכן שכח את כל הלימודים הלא טובים שלמדת על הקב"ה, ותתחיל להבין על פי הדברים הנ"ל את דרך האמת, מה ה' מבקש ממך, כמו שכתוב בתורה: מה ה' שואל מעמך כי אם לאהבה וליראה את ה' - יראת הרוממות - הערצה.
תתבודד כל יום, הבט על השמים ונפלאותיהם, תן לנפשך להתרשם מגדלות הבורא יתברך, ותבין לפי גדולתו כמה רחמנותו ואהבתו אליך, כי אתה בנו, ככתוב: בני בכורי ישראל.

שמור על קשר ומקווה שאמשיך להציע לך מדברי רבנו ה קדוש.

אברהם
 

dror

New Member
שלום כבוד הרב
תודה רבה על התגובה ועל השארת את עיני בנושא החומרות ששאלתי!
לצערי לא הבנתי בדיוק מה תשובתך לגבי הפאות, והאם מה שכתבת גם כן מתייחס לשאלה הזאת או לא.
אם תוכל לייעץ מה לעשות בנושא אודה לך מאוד!
בנוסף לכך יש לי שאלה נוספת אם זה בסדר.
רבינו וכל תלמידיו אחריו מלמדים אותנו שהשם רחמן וכל מה שהשם עושה זה מתוך רחמים, וזו דעת יפה מאוד
ומאוד מחזקת כמו שרואים מכל אלו שמתקרבים לרבנו.
לא מזמן נשך אותי כלב קטן ומאוד נחלשה דעתי לאחר שנזכרתי שכתוב בספר המידות שמי שננשך על ידי כלב
השם הסיר את רחמיו ממנו ובנוסף כתוב שהוא בוודאי נכשל במאכלים אסורים.
אם ככה כתוב רבנו אז איך הדבר מסתבר עם הדעת שכל מה שהשם עושה זה מרחמים?

תודה!!!
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום ידידי

נשיכת הכלב מכפרת ומנקה את הפגם שנפגמה הנפש מההנאה של מאכלות אסורות, וזה רחמנות שלא תשאר טומאה טמונה בנפש.

לגבי הפאות, תפסיק לדון בדבר, שכח מהנושא, על תדבר עליו והכל יסתדר. אמך תאהב אותך ואת הפאות יחד. זה בתנאי שאתה באמת רוצה בפאות ולא מחפש סיבות להורידם, כי אם אתה לא רוצה אותם אתה לא חייב רק אסור לגלח את החלק שבגובה אמצע האזן.

אברהם
 

dror

New Member
תודה רבה על שיישבת את הקושיה. ברוך השם באמת שכיפר לי על כך!
חס וחלילה שארצה להוריד את הפאות, אני מאוד שמח בהן!

תודה רבה!
 
חלק עליון