• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

מפניני הרב -ארוש שלום שליט"א במה תלוייה הסוכה? חש

רות וידאל

New Member
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בס"ד בזרה"ק


שיעור לכבוד חג סוכות – מהאור של יום כיפורים



מחשבה 1) "תן פחדך.."

מה פירוש תן פחדך?

להפחיד את כולם שיחזרו בתשובה?

בשכל של אמת מבינים "תן פחדך" כי זה לטובה לאותו אדם שלא חי בתכלית, שמדומיין ושחי בשקר ובהבלים, שיפחד ומתוך הפחד יתעורר ויחפש את הדרך הנכונה.

וכאשר יקבל את הדעת יבין איזה טוב הפחד שבזכותו התעורר.





מחשבה 2) כולנו באותה ספינה.

מי צריך להנהיג אותה?

בעלי הדעת כמובן, אלו שמבינים לאיזה כיוון הספינה צריכה לשוט.

וצריך לבקשך תן פחדך לחסרי האמונה שילכו אתנו.

כ"א צריך שתהיה לו יראת השם. יש יראת רוממות שהיא מתוך אהבה וכבוד לשם. ירא ממנו כי מכבד אותו. וצריך שכל המעשים יגיעו ליריאה הזו.



מחשבה 3) "נורא שמך.."

השם הוא רק טוב ומטיב, אז איך זה נורא שמך?

השם האיר בליבו של מו"ר הרב שלום שליט"א, וודאי שהשם טוב ומטיב, למי שהולך בדרך השם הנכונה.

אבל אם האדם יגיד השם טוב ומטיב וימשיך לעשות עברות וללכת בדרך הלא נכונה, אז כמובן שזה תן פחדך. אם לא תלך בדרך הנכונה, השם יודע להפחיד מאוד מאוד וזה תן פחדך, כדי להעיר את האדם וליישר דרכים.



בליקוטי מוהר"ן, כותב רבנו הקדוש, "דע כי כל הגלות אינו אלא בגלל חסרון האמונה."

כל אדם יכול לזכות בחיים טובים ומתוקים, שהם רק תלויים באמונת האדם.

לאדם יש כל חייו מלחמות על האמונה. כי האדם נברא בשביל האמונה. "צדיק באמונתו יחיה". כל תכלית התורה זה האמונה. ויוצא שהניסיון העיקרי של האדם בעולם הזה הינה האמונה.

מידי פעם ישנם לאדם בלבולים, חששות ונכנסים ספקות וכל הזמן הוא נלחם על האמונה.

אחרי 120 שנה שנפטר ב"ה בשיבה טובה, הקדוש ברוך הוא מקיים את המשפט "... ישני עפר.." כלומר, מה שהאמנת בזה העולם השם יקיים לך. האמנת שהשם הוא רק טוב השם יקיים לך את זה בעולם הבא. האמנת מעל הטבע, השם יקיים לך גם את זה. תראה את זה עין בעין.



אדם שיש לו אמונה יזכה לכל טוב גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. בזכות האמונה זוכים.

כתוב בתהילים, "זה השער לשם צדיקים יבואו בו.."

מיהם הצדיקים? בעלי האמונה.

☼ בזכות מה נגאל? בזכות האמונה השלמה. כל הגאולה תלויה באמונה.

☼ בזכות האמונה האדם יכול לזכות לרוח הקודש.



ואנחנו צריכים להתפלל אל השם יתברך, "תן פחדך", שעם ישראל יחזור בתשובה באמת בלי פחד וייסורים, אלא ע"י הפצה וקירוב לבבות.



השם מצווה עלינו להיות שמח בסוכה, "ושמחת בחגך והיית אך שמח..".

למה בסוכה יש ציווי כזה?

כי סוכה זה אמונה, ומה פירוש שמח = שמח בחלקו.



מצוות סוכה לפי הזוהר,

אליעזר עבד אברהם מכנען בזכות מה זכה לצאת מן הקללה של ארור כנען וגם נכנס לברכה, מארור נהיה ברוך, אם כן בזכות מה?

ידוע לכל, שאברהם אבינו היה כולו אמונה , ואליעזר עבדו ישב בצל האמונה. אומר הזוהר הקדוש, אליעזר זכה בזכות האמונה. בזכות שחנה בצל האמונה. כל מי שיושב בצל האמונה, יורש/מנחיל אמונה לו ולבניו לעולם. וזוכה שמתברך בברכת האילן שהיא ברכה עליונה.

ומי שמזלזל במצוות סוכה, אז מנחיל לו ולבניו.

מצוות סוכה עצומה במעלתה. כל מצווה מתקנת איבר או גיד אחד בגוף האדם. במצוות סוכה הכול נכנס, כל הגוף, כל האיברים, הנשמה – הכול, זה ממש להיכנס לבטן של השכינה הקדושה. סוכה מתקנת את כל הגוף וכל האיברים. סוכה מסוגלת לבנים וגם לקניית בית.



צריך בכל שבעת הימים להיות בסוכה. ולישון בתוכה, הנשמה צריכה לצאת רק דרך הסוכה (בשנת הלילה). והחסידים הדבקים אוכלים ושותים אך ורק בסוכה. ע"פ ההלכה, חייבים לישון בסוכה. וגם כמו שכבר נאמר, סוכה היא סגולה לבנים.

לישון בסוכה פירושו, לזכות בצל האמונה ולזכות לחירות לו ולבניו, אחרת מנחיל גלות.



עוד אומר הזוהר, כשנמצאים בתוך הסוכה, צריך פנים מאירות, שיהיה כל היום בשמחה בסוכה. כל היום לחייך ולשמוח בסוכה.

למה צריך לחייך ולשמוח כל היום?

פשוט מאוד, בסוכה יש לך 7 אורחים אושפיזין עילאין צמודים אלייך כל הימים. הם באים לסוכה. ועיקר ביאתם לשהות עם האדם שנמצא בסוכה. הרי לא יכול להיות שיגיע אורח אם אין אף אחד בבית (אלא אם הוא גנב.. חחח) , כך גם הם – אתה צריך להיות בסוכה כדי שהם יבואו , כל יום מגיע אורח מיוחד ספיישל.

אומר הזוהר, איך יבואו האושפיזין אם אתה לא נמצא בסוכה?



סדר ההגעה :



♥ יום ראשון חסד אברהם אבינו

♥ יום שני יצחק אבינו

♥ יום שלישי יעקב אבינו

♥ יום רביעי משה רבנו

♥ יום חמישי אהרון הכהן

♥ יום שישי יוסף הצדיק

♥ יום שביעי דוד המלך



סכות כתוב בלי ו`, "בסכות תשבו שבעת ימים.."

תשבו בסכות ואח"כ כתוב ישבו.

כלומר, האושפיזין ישב לפני שאתה יושב.

הכיצד?

הזוהר מסביר, שיש לעמוד בפתח הסוכה מבפנים (אין האושפיזין באים לפני האורח), ואז מברך "אני מזמין לסוכה שלי את האושפיזין עילה דקדישין... " , ישנו נוסח יפיפה שקיים במחזורים. אפשר ורצוי גם להכין כיסא מיוחד לכבודם עם מפה יפה. לקשט.



אל תחשבו שהאושפיזין באים סתם; אומר הזוהר – יש להם תנאים..

במה תלויה הסוכה? בתנאי האושפיזין.

ומהם אותם תנאי האושפיזין?



1. לדאוג לעניים. צריך לשמח את העניים בסוכות.

החלק של האושפיזין צריך לתת לעניים, שהרי האושפיזין לא אוכלים. הסעודה של האושפיזין שייכת לעניים. אומרים האושפיזין, אתה מזמין אותנו, את החלק שלנו תיתן לעניים.

אם לא נותנים את החלק של האושפיזין לעניים הם מיד קמים ויוצאים, ואומרים – שלאדם יש עין רעה ואסור לאכול אצלו. אכילתו היא רק למלא את הבטן שלו ולא איכפת לו מעם ישראל, לכן אסור לאכול אצלו. אדם שלא מביא עניים הוא רע עין.

הצדיקים ממש מקללים את האדם על אי קיום מצווה זו. אסור שלא יבואו עניים.

במידה ואי אפשר להזמין עניים לסעודה בסוכה, ניתן לדאוג לו לארוחה, כדי לשמח אותם. כלומר לשלוח להם ארוחה. כל חג צריך לשמח את העניים. אסור לשמוח לבד. יש לשמח את העניים. תמיד תזכור שיש עניים.



← לזכור, שרבנו הקדוש אומר שסוכה, יש בה כוחות עצומים שאדם מקבל. והאדם זוכה לקדושה של שבעת אושפיזין קדישין.



2. דברי קודש או דברים בטלים ח"ו – הכול תלוי בפה של האדם

הדבר השני שבה תלוי הסוכה, צריך להיזהר בסוכה לדבר אך ורק דברי קודש, להיזהר מלשון הרע, ניבול פה, רכילות, קללות וכן הלאה. לדבר רק דברי קדושה.

אם האדם מדבר דברי קדושה זוכה שהשם יתברך מחבק אותו ביד ימין

אחרת, מקבל חיבוק של הסיטרא אחרא, הכול תלוי בפה של האדם!





אומר רבנו הקדוש, שאם אנו מקיימים מצוות סוכה, שום טיל, מימן אטום פצצה.. לא יכולים לגעת בנו. הסוכה זה הבונקר הכי שומר בעולם.

אבל אם ח"ו מזלזלים במוצצה סוכה ונהיה ריב השם ירחם. הכול תלוי בפה של האדם. אסור לדבר דברים בטלים, לשון הרע, רכילות וכן הלאה.





דעו לכם,

הסוכה יותר גבוהה מבית מדרש ומבית כנסת.

כל סוכה, אפילו של יהודי פשוט יותר גבוהה מבית מדרש ומבית כנסת. שהרי שבעת האושפיזין יושבים איתך.



תתנהגו בהתאם,

תקבלו ב"ה את הקדושה שלהם,

ולהשתדל מאוד לישון בסוכה.



חג סוכות שמיייח ומבורך J</span>
 
חלק עליון