• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

בשביל ראשית

אשת נח

New Member
"ויאמר אלהים יהי אור ויהי-אור".

ביום הרביעי נבראו המאורות,שמש, ירח וכוכבים.
ואלוהים אמר ביום הראשון "ויהי אור"
איפה האור של היום הראשון?
חז"ל אמרו שאור זה שימש מספר ימים ונגנז
כתוב במדרש:
אותה האורה שנברא בה העולם,
אדם הראשון עמד והביט בה מסוף העולם ועד סופו,
כיון שראה הקב"ה מעשה דור אנוש ומעשה דור המבול
ומעשה דור הפלגה שהן מקולקלים
עמד וגנזו מהם.
שנאמר (איוב לח)
"וימנע מרשעים אורם",
ולמה גנזו,
אלא גנזו לצדיקים לעתיד לבא. (בראשית רבה כ,)

"ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם"
בתורתו של ר' מאיר כתוב: "כתנות אור"
מצאו שבתורתו של רבי מאיר,
במקום כותנות עור שאלוהים עשה לאדם וחוה אחרי החטא
היה כתוב כותנות אור באל"ף.
בגדי אור?
איך זה נראה?
האדם היה מהות רוחנית לפני חטא עץ הדעת
ירד למדרגה נמוכה וגשמית ולבש בגדי עור
אור לשון ראיה
עור לשון עיוורון

בראשית, האדם ראה והבין.
ואז נסוג האור ונראה פחות ופחות
אלא שהשאיר אחריו ברכה – חוט, להאיר על הארץ,
וזה חוט האור שנשאר מהאור הגנוז הראשון,
ואיפה נגנז?
בתורה.
וממנה מתפשט האור מחדש.

בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ"
"בראשית" - בשביל ראשית.
בשביל ישראל שנקראו ראשית.
 

alia1

New Member
בס"ד,
בקר טוב אחותי ;) ,


התורה שבכתב מתחילה באות ב':"בראשית ברא אלהים את..."

והתורה שבעל-פה מתחילה באות מ'"מאימתי קרין את שמע בערבית?"

(ברכות א',א),ושתי האותיות מצטרפות למלה "בם"."ודברת בם".

(דברים ו',ז')שדרשו חז"ל-בם יש לך רשות לדבר.,בתורה שבכתב ובתושב"ע.

וכך התורה מתחילה באות ב' ומסתיימת באות ל'',שמצטרפות ל"לב",לומר לנו

שאין התורה נקנית אלא,בכוונות טובות הנובעות מהלב.

הגר"א אמר שבמילה "בראשית"-הראשונה בתורה,מרומזות

בדרך נוטריקון,המידות העיקריות הנחוצות לאדם בחייו:
ב'-ביטחון,
ר'-רצון,
א'-אהבה,
ש'-שתיקה,
י'-יראה,
ת'-תורה.

הצדיק ר' ישראל מרוז'ין היה אומר שבמילה "בראשית"-שש

אותיות,כנגד ששת ימי הבריאה.

ארבע האותיות בשני קצוות המלה,מצטרפות למלה "ברית"-

רמז לדבר,שהעולם נברא על מנת שישראל יקבלו עליהם את התורה בברית עולם.

ושתי האותיות האמצעיות מצטרפות למלה "אש",לפי שהתורה נמשלה

בדברי חז"ל לאש:זכה אדם-מאירה לו התורה ומחממת גופו ונשמתו.לא זכה

חלילה-פוגעת בו ושורפתו כאש אוכלת.

ועוד אומרים משמו של הגאון מוילנא:העולם הזה מתקיים ע"י

ששה דברים המרומזים כלם במלה"בראשית" בנוטריקון:ב'-ביאה,ר'-רחיצה,

א'-אכילה,ש'-שתיה,י'-ישיבה,ת'-תרדמה(שינה).וכן,גם העולם הבא מתקיים

ע"י ששה דברים היוצאים ממלת "בראשית"-ב'-בינה,ר'-ראיה,א'-אמירה,

ש'-שמיעה,י'-יישוב,ת'תלמוד.

"בראשית"--אותיות בית ראש,כלומר בית המקדש הראשון,

שנאמר"כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו".

ד"א-אותיות א' בתשרי-נברא העולם.

ד"א ברא שתי-שתי תורות.

ד"א--אותיות ירא שבת-שבזכות שבת נברא העולם.

ד"אאותיות בראת יש-אמר ר' יהושע בן-לוי:'עתיד הקב"ה להנחיל לכל

צדיק וצדיק שלש מאות ועשרה עולמות,שנאמר"להנחיל את אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא".

"בראשית ברא אלהים"-מי ברא את העולם?שי"ת(שמו יתברך)


אחלה יום לכולנו!!
 

אשת נח

New Member
בוקר אור

בראשית ברא אלוקים-ראשי תיבות בבא
בבא-שער בארמית.
את השמיים ואת הארץ- ראשי תיבות אהוה
בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ
שער ההויה לעולם הרוח והחומר
שמיים וארץ-רוח וחומר.
המילה את- מ א'-ת'.

"והארץ היתה תהו ובהו וחש
 

אשת נח

New Member
תודה בשמחה!

אלוהים ברא את האדם במו ידיו,ביום שישי
ואז שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלהים לעשות.
מבחינתו של אלוהים, משימתו הושלמה
אומרים חז"ל שהקב"ה ברא בריאה מיוחדת של אור
שהציץ ומיד נפסק,
ואז "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד".
האור שהציץ ונפסק היה אור של יום השבת,
שהרי יום השבת הוא היום שלפני ה"ויהי ערב" של יום ראשון,
מכאן שהשבת היא המקור לכל מציאות
היא שקדמה ליום הראשון
ממנה הכל התחיל
היא מקור הברכה
ואליה תמיד שבים.

שבת שלום כולם!
 

alia1

New Member
"בראשית"-"ירא בשת" ו "ירא שבת".

אמר רבנו זי"ע(ליקו"מ ל"ה)-"ודע,כי תשובה היא לשוב
את הדבר למקום שניטל משם".
לחזור למקומנו האמיתי,המקורי.
שבת קדמה לבריאת היום הראשון"ויהי ערב ויהי בקר,..
ותשובה קדמה לעולם ג"כ.
וכך הקשר בין מצוות התשובה למצוות השבתף
שבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקולו"-(דברים ל',ב')
שבת-ר"ת <span style='color:blue'><span style='font-size:21pt;line-height:100%'>ש'מח ב'חלקו ת'מיד</span></span>
 

alia1

New Member
"אדם אחד שקול כנגד מעשה בראשית כלו".


בעשרה מאמרות נברא העולם
וכי מה צורך לבאי עולם בכך? אלא ללמדך:
שכל העושה מצווה אחת,
וכל המשמר שבת אחד,
וכל המקיים נפש אחת,
מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא שנברא בעשרה מאמרות.

וכל העובר עבירה אחת,
וכל המחלל שבת אחד,
וכל המאבד נפש אחת,
מעלין עליו כאילו איבד עולם מלא שנברא בעשרה מאמרות.

שכן מצינו בקין שהרג את הבל אחיו, שנאמר: (בראשית ד) "קול דמי אחיך". דם אחד שפך, דמים רבים נאמר. אלא מלמד שדם בניו ובני בניו וכל תולדותיו עד סוף כל הדורות שעתידין לצאת ממנו, כולם היו עומדין וצועקין לפני הקדוש ברוך הוא.
הא למדת שאדם אחד שקול כנגד מעשה בראשית כולו:

(ג)
רבי נחמיה אומר:
מנין שאדם אחד שקול כנגד כל מעשה בראשית?
שנאמר: (שם ה) "זה ספר תולדות אדם",
ולהלן הוא אומר (שם ב) "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם".
מה להלן בריאה ועשיה, אף כאן בריאה ועשיה.
מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא כל הדורות שעתידין לצאת ממנו כאילו הם עומדין (ומשחקין) לפניו.

ויש אומרים: לא הראהו אלא צדיקים בלבד,
שנאמר: (ישעיה ד) "כל הכתוב לחיים בירושלים".

בי יהושע בן קרחה אומר: הרי הוא אומר: (תהלים קלט) "גלמי ראו עיניך ועל ספרך" וגו', מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון -
דור דור ודורשיו,
דור דור ופרנסיו,
דור דור ומנהיגיו,
דור דור ונביאיו,
דור דור וגבוריו,
דור דור ופושעיו,
דור דור וחסידיו.
בדור פלוני עתיד להיות מלך פלוני,
בדור פלוני עתיד להיות חכם פלוני.
רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר: תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם היתה תורה כתובה ומונחת בחיקו של הקדוש ברוך הוא, ואומרת שירה עם מלאכי השרת.
שנאמר: (משלי ח) "ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום משחקת בתבל ארצו".
משלו משל: למה הדבר דומה? לאחד שנטל את העץ, ומבקש לצור צורות הרבה, ואין לו מקום לצור, ויש לו צער. אבל מצייר בארץ והולך ומבדיל הרבה הרבה.
אף כך הקדוש ברוך הוא,
בחכמתו ובתבונתו ברא את כל העולם כולו,
וברא את השמים ואת הארץ עליונים ותחתונים.
ויצר באדם כל מה שברא בעולמו.
ברא חורשים בעולם וברא חורשים באדם - זה שערות של אדם.
ברא חיה רעה בעולם ברא חיה רעה באדם - זה (בני מעיו) של אדם.
ברא קורצין בעולם וברא קורצין באדם - זה אזניו של אדם.
ברא ריח בעולם ברא ריח באדם - זה חוטמו של אדם.
חמה בעולם חמה באדם - זה אורו של אדם.
מים סרוחים בעולם מים סרוחים באדם - זהו מימי חוטמו של אדם.
מים מלוחים בעולם מים מלוחים באדם - זהו דמעות של עינים.
נחלים בעולם נחלים באדם - אלו דמעות
חומות בעולם חומות באדם - אלו שפתותיו של אדם.
דלתות בעולם דלתות באדם - זה שיניו של אדם.
רקיעים בעולם רקיעים באדם - זה לשונו של אדם.
מים מתוקים בעולם ומים מתוקים באדם - זהו רוקו של אדם.
לסתות בעולם לסתות באדם - זה לחייו של אדם.
מגדלים בעולם מגדלים באדם - זה צוארו של אדם.
סתידראות בעולם סתידראות באדם - זה זרועותיו של אדם.
יתידות בעולם יתידות באדם - זה אצבעותיו של אדם.
מלך בעולם מלך באדם - ראשו.
אשכולות בעולם אשכולות באדם - דמו.
יועצים בעולם יועצים באדם - כליותיו.
ריחים בעולם ריחים באדם - זה קרקבנו של אדם.
נימסים בעולם נימסים באדם - זה טחולו של אדם.
אשפתות בעולם אשפתות באדם - זה כריסו של אדם.
בורות בעולם בורות באדם - זה טיבורו של אדם.
מים חיים בעולם מים חיים באדם - זה מי רגליו של אדם.
חיים בעולם חיים באדם - זה דמו של אדם.
עצים בעולם עצים באדם - זה עצמותיו של אדם
גבעות בעולם גבעות באדם - זה עגבותיו של אדם.

סוסים בעולם סוסים באדם - זה שוקיו של אדם.
מלאך המות בעולם מלאך המות באדם - זה עקיביו של אדם.
הרים ובקעות בעולם הרים ובקעות באדם - עומד דומה להר נופל דומה לבקעה.
הא למדת שכל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו ברא באדם:

אבות דפרקי נתן,ל"א.
 

alia1

New Member
מה שבאדם הוא שבארץ................


בליקוטי מוהר"ן,ה',מסביר לנו ר' נחמן מברסלב זיע"א,

על 3 קומות בבריאה(כמבואר בספר יצירה פ"ג)-קומת אדם,

הכלולה מרמ"ח ושס"ה,קומת עולם שנחלקת לרמ"ח חלקים,

וקומת שנה הנחלקת לשס"ה ימים,ומה שנברא בנפש-נברא

בעולם,שנה וכו' והחיות של כל הקומות באות ממעשינו(אותו יום,כל יום

שאומר לאדם:אל תעשה בי מעשה זה או\עבירה אחרת,וכל איבר באדם

שאומר לו:עשה בי מעשה טוב או מצווה אחרת..)

ואמרו חז"ל(מד'רבה קהלת א',ט')אמר ר' ברכיה בשם ר' שמעון

בן לקיש,כל מה שברא הקב"ה באדם,ברא בארץ לדוגמא לו.

אדם יש לו ראש והארץ יש לה ראש,שנאמר(משלי,ח'כו)-

"וראש עפרות תבל".אדם יש לו עיניים וארץ יש לה עיניים

שנאמר"וכסה את עין הארץ" (שמות י',ה').

אדם יש לו אזניים והארץ יש לה אזניים ככתוב בישעי'א':"האזיני ארץ".

אדם יש לו פה והארץ יש לה פה שנאמר"ותפתח הארץ את פיה"-(במדבר טז',לב')

אדם אוכל והארץ אוכלת שנאמר(שם,יג',לב)-"ארץ אוכלת יושביה".

אדם שותה והארץ שותה(דברים יא',יא)-"למטר השמים תשתה מים".

אדם מקיא והארץ מקיאה-ויקרא יח':"ולא תקיא הארץ".

אדם יש לו ידיים וכן לארץ יש ככתוב בברא'לד':"והארץ הנה רחבת ידיים".

אדם יש לו ירכיים והארץ יש לה שנאמר:"וקיבצתים מירכתי ארץ"-(ירמיה,לא',ז).

אדם יש לו טבור והארץ יש לה טבור:"יושבי על טבור ארץ".-(יחזקאל לח').

אדם יש לו ערוה והארץ יש לה ערוה שנא'(בראשית מב',ט')-

"לראות את ערות הארץ באתם".

אדם יש לו רגלים והארץ יש לה רגליים,שנאמר בקהלת א':"והארץ לעולם עומדת".
 

אשת נח

New Member
כל מה שיש בעולם רמוז בתורה.
חז"ל לימדונו ש"ליכא מידי דלא רמיזי באורייתא",
והוסיף הגאון מוילנא לומר,
שהכל רמוז בפרשת בראשית
ולא זו בלבד, אלא,
שהכל נרמז בפסוק הראשון של ספר בראשית,
ולא עוד, אלא, שאין דבר שאינו רמוז במילה הראשונה - 'בראשית'.
 

אשת נח

New Member
השומר את השבת ,זוכה לפרנסה טובה
וכל עסקיו במשך כל השבוע מתברכין
כי השבת היא מקור הברכה
כתוב בזוהר הקדוש שכול הברכות והשפע
של העליונים והתחתונים, תלויים ביום השביעי.

יש מי שיחשוב שמזונותיו יצומצו,אם לא יעבוד בשבת
אבל המדרש אמר
"לא נתנה השבת אלא לטובתך"
כך שלא יתכן הפסד ממון על ידי שמירת שבת.
שהרי מזונותיו של האדם קצובים לו
מראש השנה לראש השנה
ואף פעם לא יקבל יותר ממה שהוקצב לו מלכתחילה.

ואמר החפץ חיים
משל בזה לשוטה.
אשר דימה בנפשו,כי אם יתקין עוד ברז למיחם,
יוכל להוציא ממנו יותר מים.
ולא עלה על דעתו,
שלא רק שאין הברז הנוסף מוסיף מים למיחם,
אלא גם המים שנמצאים בו,
יגמרו מהר יותר, כשיצאו מעוד ברז....
 
חלק עליון