• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

הפטרת בלק

אהרונית

New Member
בס"ד


"במה אקדם ה' אכף לאלהי מרום
האקדמנו בעולות בעגלים בני שנה": "
הירצה ה' באלפי אילים, ברבבות נחלי שמן
האתן בכורי פשעי, פרי בטני חטאת נפשי": "
הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך :
כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלהיך":



האל אינו רוצה את רכושו של האדם. אף לא את ילדיו. הוא רוצה יותר מזה. הוא רוצה את
האדם עצמו.
מה כולל הפסוק "עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלהיך?"

שלושת היסודות עליהם מציב מיכה את עבודת האלהים, הם אלה:
.1 משפט - כל המצוות שבין אדם לחברו, ואיסורי עריות בכללם, שהרי יש בהם פגיעה בבן הזוג.
.2 חסד - השלב שמעל המשפט: עשייה לפנים משורת הדין.
.3 צניעות - להיות אמיתי בדברים הנעשים בלב פנימה: אהבת ה' ויראתו.וכאן נקשרים הדברים מהפרשה בנושא ההגנה מ"עין הרע"


יש כאן פירוש נוסף למונח צניעות. עליך לא רק להסתיר את מעשיך הטובים, לא רק להימנע
מלבלוט ולהימנע מלהרשים אחרים. יתירה מזו: כאשר אתה עם עצמך, בסתר מחשבותיך ובחשכת
הרהוריך הכמוסים, גם אז תהיה אתה: תהיה נאמן לעקרונות חייך, אהב את ה' וירא אותו.

חז"ל מפרשים:זה הוצאת המת והכנסת כלה .
הרי דברים ק"ו: ומה דברים שאין דרכן לעשותם בצנעה, אמרה תורה והצנע לכת ,
דברים שדרכן לעשותם בצנעה, על אחת כמה וכמה
כיצד קשורים הוצאת המת והכנסת כלה למושג "הצנע לכת?" רש"י מפרש את הקשר פירוש
טכני, וכה דבריו:

רש"י מסכת מכות דף כ"ד עמוד א'
זו הוצאת המת והכנסת הכלה - דכתיב בהו "לכת:" טוב ללכת אל בית אבל מלכת אל
בית משתה (קהלת ז,' ב.)'
הביטוי "לכת" מופיע בספר קהלת בהקשר של בית אבל ובית משתה. ולכן מפרש רש"י, הבינו
חז"ל את "הצנע לכת" במשמעות בית אבל ובית משתה.
אני מבקש להציע פירוש נוסף לקשר זה שבין צניעות להכנסת כלה והלווית המת. ידועים דברי
רב חנן במסכת כתובות דף ח' עמוד ב:'
אמר רב חנן בר רב: הכל יודעין כלה למה נכנסה לחופה, אלא כל המנבל פיו ומוציא דבר
נבלה מפיו, אפילו נחתם לו גזר דינו של שבעים שנה לטובה - נהפך עליו לרעה.
הנה, קשר רב חנן את הכנסת כלה לצניעות במובנה היפה: הכלה נכנסת לחופה, והכל שמחים
אתה. היא מתחילה חיים חדשים, והיא מתחילה גם מערכת של קשר גופני, מיני, עם בן זוגה .
השמחה של חתן וכלה תעסוק בכל הנושאים של הזוג, ותתעלם מצד זה של הקשר שביניהם.
וכך הלוויית המת. הולך האדם לבית עולמו, והוא עטור מעשים טובים ומעשים רעים, ידידים
ושונאים, בעלי ברית ומתנגדים. והכל יוצאים להלוויית המת, ולרגע נשכחים כל מעשיו
הרעים, נשכחת איבתם של שונאיו. הכל זוכרים את טובו, את ישרו, את חסדיו.
קבלנו, אפוא, משמעות חדשה למושג "צניעות." צניעות, לפי פירוש חז"ל בדרך שאנו מבקשים
להציע כאן, היא היכולת להצניע את המבט, להגביל את המחשבה, לעדן את היחס לסובב ,
ולתחום אותו בגבולות צרים, אנושיים, מתחשבים ומבינים.
ומה ה' דורש ממך ?
כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלהיך.



כתב: יהודה איזנברג מתוך אתר "דעת"
 
חלק עליון