• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

'בלק'

אשת נח

New Member
,,כל מי שיש לו שלושה דברים הללו,
הוא מתלמידיו של אברהם אבינו.
ושלושה דברים אחרים הוא מתלמידיו של בלעם הרשע.
עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה –תלמידיו של אברהם אבינו.
עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה – תלמידיו של בלעם הרשע."
אבות ה', כ"ג.

אומרים חז"ל: שלוש תכונות מייחדות את בלעם ואת תלמידיו,
ושלוש תכונות הפוכות מייחדות את אברהם אבינו ואת תלמידיו.
התכונות של אברהם אבינו הן:
עין טובה (ראיית הטוב בבן-אדם),
נפש שפלה (ענווה, אי-התגאות)
ורוח נמוכה (חוסר חמדנות, חוסר רכושנות).
התכונות של בלעם הן:
עין רעה (ראיית החסרונות אצל הזולת),
נפש רחבה (משיכה לכסף ולחומריות)
ורוח גבוהה (גאוותנות).

V@
 

alia1

New Member
"וירא בלק בן צפור.."
מבין 54 הפרשיות שבתורה,
נקראות 5 פרשיות בשמות אנשים:
נח-בספר "בראשית",עליו מעיד הכתוב
"נח איש צדיק,תמים היה בדרותיו".
יתרו-בספר"שמות"-על שום ששינה דרך חייו כעובד אלילים,
וקבל עליו את האמונה באלקי ישראל.
קרח,בלק ופנחס-בספר "במדבר".על עדת קרח אמרו חז"ל
במסכת סנהדרין שהיו גדולים בתורה.
פנחס בן-אלעזר זכה לקדש שם שמים,בקנאו את קנאת ה' לעיני כל ישראל-

אולם אצל בלק-על שום מה זכה?

מסבירים זאת חכמי ישראל
עפ"י המאמר במס'סוטה(מז',עא')-
"בשכר 42 קרבנות שהקריב בלק מלך מואב-זכה ויצאה ממנו רות,שיצאו
ממנה דוד ושלמה"(רות המואביה היתה בתו של עגלון,שהיה מבני בניו של בלק).

"וירא בלק"-שבא ללוק(גם נקמתדם)דמן של ישראל.
"בן ציפור"-שעף עליהם כצפור לקללם,וזהו שנאמר"כצפור לנוד כדרור
לעוף כן קללת חינם לא תבוא".

"וירא"שראה שעמדה לו חמה למשה.

וכן"וירא"-בגימטריה-"נקדה החמה".כשם שעמדה לו חמה ליהושע
כך עמדה לו חמה למשה.
מצינו "ראיה" לשון 'הבנה',
כמו "כי שומע יוסף" וכן לשון שמיעה
"וכל העם רואים". (בעל הטורים).
 

alia1

New Member
"וירא בלק בן צפור."
מדוע נתיירא מנס זה של עמידת חמה למשה?(תענית כ')
יותר מכל האותות והמופתים שעשה ה' לבנ"י בצאתם ממצרים?
אמרו חז"ל:"ואל זועם בכל יום"-
וכמה זעמו של הקב"ה?רגע אחד,
ואין כל בריה יכולה לכוון לאותה השעה-
חוץ מבלעם הרשע"ויודע דעת עליון"-
שהיה יודע לכוון ה'רגע' שהקב"ה כועס בו.
ואימת רתח?
בשעה שהחמה זורחת,וכל מלכי מערב ומזרח משתחווים
לחמה-מיד כועס הקב"ה(ברכות ז').

אם כן,מכיוון שכל כחו של בלעם היה ביודעו לכוון
את רגע הזריחה-שעת זעמו של הקב"ה-כשראה בלק כי בכחו
של משה רבינו להעמיד חמה,נתיירא שמא יעמידה,ושוב לא יוכל
בלעם לכוון ולקלל.
 

אשת נח

New Member
שמו של בלעם, הקוסם והמנחש
בלעם-בל-עם,בלי עם
תואם את בעליו המבקש "לבלוע" את "עם" ישראל
על ידי 'דברי בלע'.

בלעם- בל- עם ,בלי עם.
בלק-בל-ק' ,בלי קדושה.
בלק ובלעם רצו לעקור את קדושת עם ישראל
קליפת בלעם היא האוניברסליות,
זהו רצונם של הרשעים
שניטמע בתוך האוניברסליות
שנאבד את היחוד שלנו.

בלעם בן בער
בלעם-בלא עם,
בן הבער,בער-אותיות עבר בלי עם וללא עבר.
ללא מורשת אבות.

"לכה איעצך"
הוא אומר לבלק,
בוא ואתן לך עצה אחת עדיפה על הקללות,

"אלהיהם של אלו שונא זימה הוא".

אם רצונך להפילם, עליך לפגוע בצניעות שלהם
לפגוע בנאמנות המשפחתית.
תביא את בנות מדיין
הם כבר יתבוללו,יבלעו כעם,
זהו רצון בלעם.

"כמראש צורים אראנו ומגבעות אשורנו "

מראש צורים – בגימטריה מזכות אבות.
מגבעות – בגימטריה הן האימהות.
בלעם יודע דעת עליון
חוסנם של ישראל במורשת האבות.
בלעם חפץ בעם,
ללא עבר ללא היסטוריה,בלי אבות ואמהות.
 

alia1

New Member
כתב האריז"ל כי ב' האותיות הראשונות של בלק ובלעם הם "בלבל",
שלא יכול כח הרע לשלוט באדם אלא אם כן מבלבלו.

והוא כמו כן מאמר חז"ל כפשוטו, אין אדם חוטא אלא אם כן
נכנס בו רוח שטות, דמה ענין רוח שטות לחטא,
אלא חוטא זהו לשון הוה שהאדם חוטא ושוב חוטא
וחוזר על חטאו כסדרן, זה אינו ,אלא ,
אם כן נכנס בו רוח שטות ובלבול הדעת,
שאלמלי היתה דעתו יציבה לא היה מתמיד בחטאו.

וכן,שתי האותיות האחרונות שלהם יוצרות ע מ ל ק,
ונשאר ב' ו-בל'-גלות בבל.
 

alia1

New Member
ב'ל'ע'ם'
אומר רבינו-ר' נחמן מברסלב זי"ע-הכלל הוא
שכל נפש מישראל כלולה ב-70 נפש של
בית יעקב,ו-ע' נפש משרשים ב-ע' פנים של
התורה.וזה לעומת זה עשה אלוקים-שכנגד
70 נפש של בית יעקב יש 70 לשון,שכל לשון
ולשון יש לה המדה הרעה שלה...ומסבת אלה
רחוקים הם מ-ע' פנים של תורה.
ולכן,לעומת משה רבינו ע"ה,שעולה תרי"ג-
והוא כלל התגלות התורה שנקראת"ראשית
דעת"(משלי א'),בא בלעם בקליפה
ככתוב"ויודע דעת עליון"-ואותיות בלעם הן:
ב' -התחלת התורה("בראשית.."
ל' -סוף התורה("לעיני כל ישראל")
ע' -כנגד ע' פנים לתורה
ם -כנגד מ' יום שניתנה התורה
 

אשת נח

New Member
מלך- כלם

מלך בהיפוך אותיות-כלם

אומרים חז"ל בתוספות במסכת ברכות:
בלעם משבח את עם ישראל ואומר

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>"ה' אלקיו עמו ותרועת מלך בו" </span>
(כ"ג כ"א).

כוונתו המקורית של בלעם היתה לקלל:
 

alia1

New Member
מלך-למך

וזהו,שאצל בעלי-חיים-
הראש,הלב והכבד הם במישור אחד,
ורב היום הראש בעשב-מתחת ללב ולכבד-
והתאווה והרגש מכוונים למח.
וזה שאמר דוד המלך ע"ה(תהלים לב')-
"אל תהיו כסוס כפרד אין הבין,במתג
ורסן עדיו לבלום,בל קרוב אליך".
ורש"י:אל תהיו כבהמות בן אין תבונה
ומקשטים אותן,ויש לשים להם רסן ולבלום פיהן
לבל יזיקו לאיש-אתם כן תבינו מוסר.

ל'מ'ך- ל'א מ'בין כ'לום..... :rolleyes:
כי עדיף להיות אדם שלא מבין
ממבין שאינו אדם...
 

אשת נח

New Member
מעולה עליה, גם מצחיק! :D
למך- 'לא מבין כלום'...

ובלעם? עם דברי הבלע שלו?
חז"ל אומרים, שעל ידי דיבור יכול אדם לברוא עולמות
שנאמר:
 

alia1

New Member
בלעם?שהיה שתום עין?
וגם צולע.....הקוסם..

"ויאמר בלעם לבלק התיצב על עלתך ואלכה
אולי יקרה ה' לקראתי ודבר מה יראני והגדתי לך
וילך שפי"(כג',ג').

יש אומרים צולע על רגל אחת(שפי=יחידי),
ואעפ"י כן לא נרתע והוסיף ללכת ברשעו לראות
אם יוכל לקלל את ישראל.

וי"א,ר"ת ש פ י -"שה פזורת ישראל"-
עלה לראות אם יוכל להסתכל על ישראל ולהטיל
בם עין-הרע,וראה אותם פזורים ב-4 כנפות הארץ-
ולא יכול לראות את כלם בבת-אחת.............

וי"א שהלך שפי,בנחת ובמנוחה על שישראל
שתקו כי לא ידעו שעומד לקללם ויבטלו כוחו בתפילתם,
ולא ידע הרשע ששומר ישראל לא ינום ולא יישן
ולא ידע גם שר"ת ש פ י -"שומר פתאים ה'".
 

אהרונית

New Member
בס"ד

בוקר טוב

קסמים לא עובדים עין הרע כן

בלק נוכח שאין בכח המזבחות לקלל את עם ישראל.
הוא מעלה את בלעם לראש ההר על מנת שיסתכל, הוא מסתכל על עם ישראל מזוית אחת ואחר כך מזוית אחרת.
הוא מחפש את חסרונותיהם ופגעיהם של עם ישראל- התכסיס שנוקט הפעם הוא שימוש בעין הרע
מהי עין הרע?
עין של אדם שמחפש חסרונות ופגמים- לעין כזו יש את הכח לפגוע ,רק מכח הראיה של בעל העין בהסתכלו על אדם אחר.
הרמב"ם אומר שעין הרע ממש תופעה פסיולוגית בדמות הפרשה מהעין ממש כמו זיעה.אם מישהו עומד מול אדם בעל עין הרע בזמן הפרשת הנוזל....הוא עלול להיפגע.
עין הרע אינה דבר מיסטי היא טבע ממש.
בלעם יודע שבקסמים ומגיה לא יוכל להרע לעם ישראל אבל בעזרת עין הרע יוכל לקללם.

בסופו של דבר עינו הרעה לא פגעה בעם ישראל

איך?
בזכות הצניעות.
"מה טובו אהליך יעקב" אומר בלעם. מכל זוית שהסתכל לא יכול היה לראות את המתרחש בתוך האוהלים.
כותב רש"י: שלא היו פתחיהם מכוונים זה כנגד זה. אם אוהל אחד פתוח לצד ימין האוהל שלידו פתוח לצד שמאל, פתחי הבתים אינם מגליםדבר ממה שקורה בתוך הבית פנימה.

חז"ל אומרים: מי שרוצה להגן על עצמו מעין הרע צריך לשמור על ביתו שהבית לא יהיה פתוח לכל עובר ושב..להזהר מאורחים קבועים לשמור על צינעת הבית.

הנפילה של עם ישראל בפרשה לא היתה מהקללות של בלעם, או מהעין שלו . הנפילה היתה בגלל חוסר צניעות בנות מדין פיתו אותם מול בעל פעור-אליל שכל עבודתו היא חוסר צניעות.

מהות הצניעות-יופינו חיננו נשיותינו הריח שלנו יש לטפחם ולחשוף אותם מול בעלינו במקום ובזמן הנכון.

צניעות גם קשורה לבושה...מהשורש בו"ש, לחכות לצפות.. לדיבור בזמן הנכון ובמקום הנכון.


אם כן בלק התחיל עם תפילות ללא הצלחה , הימשיך לעין הרע וגם לא הצליח
עצתו הסופית של בלעם היתה הזניה של עם ישראל
אומר הרב פינקוס : לשום גוי אין יכולת להזיק לנו באופן ישיר
את הנזק אנו מחוללים לעצמנו בגלל היצרים שלנו חוסר השמירה והצניעות.

והלוואי שנלמד להיות נשים במקום ובזמן הנכון ולהגן על ביתנו מעין הרע ןמפגע רע


נכתב בהשראת השיעור של הרבנית ימימה מזרחי לפרשת בלק
 

אשת נח

New Member
ידוע שהברכה נסתרת מן העין
וכתוב: אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין. מכאן שרוע של עין הרע גורם לחוסר ברכה.
הרב אליהו דסלר, כותב בספרו "מכתב מאליהו",
שעשיית מעשים טובים תוך ניצול האמצעים שהושפעו עלינו על ידי ברכת ה'
(למשל, עשיר יכול להשתמש בכספו לצדקה) יכול לשמש כמגן מהשפעות "עין הרע".

רצוי להיזהר מהתרברבות בהצלחות שלנו ,(כסף,חינוך זוגיות..)
אנשים רבים הם קנאים,
לכן מומלץ-"הצנע לכת"
חיים של ראוותנות תוך "הוצאת עיניים"
מאפשרים הזדמנות ל"עין הרע" לפעול.

>=@
 

אשת נח

New Member
הגמרא מציינת לגבי עין הרע כי רב אבא אריכא, הלך לבית הקברות,
ומצא ש 99% מכל מאה אנשים שקבורים בבית הקברות, לא מתו מוות טבעי,
אלא מתו כתוצאה מאנשים שגרמו למוות ע"י עין הרע .
 

אשת נח

New Member
"עלי עין"
'טוב' בגימטריא הוא 17 (טוב) ועוד 130 (עין) = 147. - טוב עין
147 הוא גם מספר שנות חייו של יעקב אבינו , עליו השלום.
יעקב אבינו ברך את אפרים ומנשה בברכת "וידגו לרב בקרב הארץ".
מכאן למדו חז"ל שאין עין הרע שולט בזרעו של יוסף.
עם ישראל נקרא על שם יוסף, שנתברך "עלי עין" - למעלה מעין הרע.
לכן נוהגים לאמר כשמדברים על ילדים,
"בן פורת יוסף עלי עין"..

יעקב אבינו ברך: "בך יברך ישראל."
כל ישראל מתברכים בברכת אפרים ומנשה
"וידגו לרב בקרב הארץ"
כמו הדגים המוסתרים מן העין
והם מתרבים.

:rolleyes:
 

אשת נח

New Member
הגנות מעין הרע

מזוזה
ספר הזוהר, פרוש הסולם, כרך ט"ז, פרשת ואתחנן, סעיף ע"ב
"מצווה היא שהאדם יקבע מזוזה לפתחו,
שיהיה כל אדם נשמר על ידי הקב"ה כשיוצא מן הבית וכשיבוא אל הבית.
וזה סוד "ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם".
כי סוד המזוזה הוא נמצא תמיד על הפתח...וזו מדרגה שנקרא שומר, להימצא בשמירה".

צמח המרווה
ספר הזוהר, פירוש הסולם, כרך י', פרשת ויקהל, סעיף תס"ו- תס"ז:
"....וכשעלה עמוד העשן ההוא מאותו מעלה עשן...ונעבר ממנו הזוהמא של היצר הרע...
משום שקטורת הוא שבירת היצר הרע ודאי בכל הצדדים.
וכמו שהציץ היה קם על נס,
כך קטורת, שאין לך דבר בעולם לשבר את הס"א חוץ מקטורת..
ועומדת לבטל כישוף ודברים רעים מבית..."
צמח המרווה היה מפורסם במהלך ההיסטוריה בתכונות הטבעיות שלו:
הוא שימש לצרכים רפואיים, קוסמטיים וטקסיים,
וידוע שבשריפתו הוא סופג את השליליות מתוך הבית.
(יש לסגור את כל הפתחים, כולל את הדלתות לחדרי הנוחיות,
להדליק את עלי המרווה היבשים, ולעבור איתם מחדר לחדר.
לפני הפעולה רצוי לקרוא בספר הזוהר כרך י"ד בפרשת "בלק"
המשמשת כהגנה מפני אנרגיות שליליות)
 

אשת נח

New Member
ההודעה ה-1000 בפורומים!
בלי עין הרע
;)
45qs.jpg
 

alia1

New Member
תמות נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו (בלק כג-י)
בפירוש רבינו אור החיים- על פי מעשה ביהודי אחד,
שבא לפני האור החיים ואמר שהוא רוצה לעשות תשובה
בתנאי שימות מיד, אם ידע שימות מיד, יעשה תשובה,
כי לא מוכן לחיות עוד חמישים שנה שלא יחלל שבת,
שלא יאכל בלי ברכה, וכדומה, כי לא יכול,
אמר לו הרב אור החיים הקדוש וכי חכמה למות יהודי? חכמה לחיות יהודי!
חמישים שנה לא יחלל שבת, חמישים שנה יברך תחילה וסוף,
חמישים שנה יניח תפילין, זהו יהודי!
אבל למות יהודי בלבד אין זו חכמה, אותו הדבר בענין בלעם,
הוא ידע שסוף היהודי מצוין וזוכה לגן עדן אשר שעה אחת שם יפה מכל עולם הזה,
ורצה להיות יהודי, אבל בתנאי שזה יהיה בסוף ימיו בשעת מיתה בלבד,
אבל לחיות כמה שנים, ולפרוש מן העריות ומן שאר העבירות אין הוא מוכן,
לכן אמר "ותהי אחריתי כמוהו" "אחריתי" דייקא
ומכיון שכולו היה רע לא זכה לכך,
ולבסוף "ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב" זה היה אחריתו (קול יהודה).
 

alia1

New Member
ואיך מתגברים על 'עין הרע'?ע"י שעושים את המצוות בחיות ובשמחה!
וזה שאמר הנביא מיכה(הפטרת פרשת בלק)



 

alia1

New Member
או כמו שאמרו חז"ל על הפסוק הנ"ל:

"אמר להם הקב"ה לישראל, בני אהובי,
כלום חסרתי דבר שאבקש מכם [שתעשו עבורי]?
ומה אני מבקש מכם אלא שתהיו אוהבין זה את זה,
ותהיו מכבדין זה את זה, ותהיו יראים זה מזה
ולא ימצא בכם עבירה וגזל ודבר מכוער,
שלא תבואו לידי פסול לעולם.
לכך נאמר: 'הגיד לך אדם מה טוב, ומה ה' דורש ממך,
כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלהיך'", (תנא דבי אליהו רבה פרק כח).
 
חלק עליון