• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

בהעלתך

alia1

New Member
"ויצעק משה אל ה' לאמר,אל נא רפא נא לה"
כותב כאן רש"י-'מה תלמוד לאמר'?אמר לו
(משה לה') השיבני(החזר לי תשובה),אם אתה
מרפא אותה(את מרים),אם לאו.וזאת,עד שהשיבו
ה':"ואביה ירק ירק"וגו',על-כך תוהים
חכמי ישראל:הרי שנינו במשנת מס'ברכות סוף
פרק ה':"אמרו עליו,על ר' חנינא בן דוסא,שהיה
מתפלל ואומר:זה חי וזה מת"וכלום יתכן לומר,
שמשה רבינו לא הגיע למדרגה של רבי חנינא בן-דוסא?
מדוע אפוא נזקק משה לתשובת ה' כדי לדעת
אם נתקבלה תפילתו?
ר' ישראל מרוז'ין אומר:ר' בן-דוסא ידע שתפילתו
על החולים נתקבלה,כי תפילתו היתה שגורה
בפיו,ונאמרה בשטף,ובלא כל מכשול ועיכוב,
כפי שמציינת המשנה.אבל משה שנאלץ לקצר
מאד בתפילתו(כדי שלא יהיו ישראל אומרים
-בגלל שאחותו נתונה בצרה,הוא עומד ומרבה
בתפילה)לא יכול היה לדעת אם נתקבלה תפילתו.


"אל נא רפא נא לה"

פעם נזדמנו למקום אחד שני אדמור"ים ידועים.
וכדרך צדיקים גדולי תורה,התפתחה בין השניים
שיחה ערה בדברי תורה וחסידות.
פנה האדמו"ר מאוסטרובה אל האדמו"ר מגור
לפני פרידתם,וביקש את ברכתו ושיתפלל בעדו,
שתהיה לו רפואה שלימה,והזכיר בהדגשה את
שמו ואת שם אמו.השתומם האדמו"ר מגור ואמר
לחברו הצדיק:במסכת ברכות(לד',עא')שנינו:כל
המבקש רחמים על חברו ,אינו צריך להזכיר את שמו
שנאמר"אל נא רפא נא לה",ואין משה מזכיר את שמה
של מרים.
יאמר נא לי אפוא אדוני,מדוע הזכיר שמו ושם אמו?
השיב האדמו"ר מאוסטרובה:בדוק ומצא,שהמילים:
"רפא נא" הן בגימטריה"מרים יוכבד"(332)

מכאן שבמרומז הזכיר משה רבינו
בתפילתו את שם אחותו החולה ושם אמה...
 

alia1

New Member
"דבר אל אהרן ואמרת אליו,בהעלתך את הנרות...ויעש כן אהרן".

פרש רש"י:"ויעש כן אהרן"-להגיד שבחו של אהרן שלא שינה.
תמהו חז"ל:וכי יעלה על הדעת,
שאהרן הקדוש ישנה חס וחלילה מציוויו של הבורא יתברך?
באור נפלא מביא לנו הגה"ק ר' העשיל מקארקא וכך הוא אומר:

הנה,בכל מעשה בראשית,אחרי כל בריאה כתוב:
"ויהי כן": "יהי רקיע...ויהי כן",
"יקוו המים...ויהי כן","תדשא הארץ דשא...ויהי כן",
"יהי מאורות...ויהי כן".אולם,
בבריאת האור כתוב"ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור",ולא כתוב 'ויהי כן',
ור' העשיל מביא לכך את תשובת חז"ל בגמרא{חגיגה י"ב)-
"אור שברא הקב"ה ביום הראשון,
אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו(=יכול לראות כל המתרחש בעולם).
כיוון שהסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור ההפלגה,
וראה קלקולם,עמד וגנזו(החביאו)
מהם,שנאמר:"וימנע מרשעים אורם",ולמי גנזו?-לצדיקים לעתיד לבוא".

אם כך מובן למה לא כתוב"ויהי כן",שהרי באמת לא היה כן,
והאור הגדול נגנז בסופו של דבר,ולכן כתוב רק"ויהי אור"-
שנוצר אור,אך לא אותו אור גדול
שנברא בתחילה.נמצא,שבאמת היה ראוי שגם בבריאת האור יהיה כתוב
"ויהי כן",אלא,בגלל הרשעים שע"י חטאיהם,החסירו
וגרמו שלא יהיה כתוב כך,
וזה שנאמר בתהלים:" על כן לא יקומו רשעים במשפט",כלומר על אותו "כן"
שהחסרתם בבריאת האור,לא תקומו(=לא תזכו,הרשעים)במשפט.

והנה מבואר בספרי המקובלים,שאהרן הכהן,
ע"י הדלקת המנורה,החזיר את מילת "כן" שהיתה חסרה בבריאת האור,
ובכך התמלא רצונו של ה',
וזהו שכתוב"ויעש כן אהרן",שתיקן אותו 'כן' החסר.
ועל כן מפרש רש"י"להגיד שבחו של אהרן שלא שנה"-
שלא שינה את בריאת האור מכל
הבריאה כולה,שע"י הדלקת המנורה והורדת אותו אור גנוז הרי זה כתוב
כאילו גם בבריאת האור-"ויהי כן".
 

אהרונית

New Member
בס"ד

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>בפרשת בהעלותך מופיעה אש בשני הקשרים
אהרון מדליק את המנורה . איזו אש זו?
אש טובה,אש של שלום בית,אש של האור הגנוז.
מסופר שאהרון ראה את כל נשיאי השבטים מקריבים קורבנות במישכן ואמר:גם אני רוצה!
אמר לו הקב"ה:הקרבנות הם רק בזמן שבית המקדש קיים, ואילו האש שאתה מעלה במנורה היא לתמיד ,לדורות,לעולמי עד.
מסביר האדמו"ר מסלונים: למרות שהמנורה היא כלי קודש ,והדלקתה תלויה בקיומו של המשכן/מקדש,עדיין בכל בית, בין כל בני האדם בכל לימוד תורה קיימת האש של המנורה.
אומר האדמו"ר מגור: האדם בא לעולם על מנת לגלות בכל מעשיו את האור הגנוז של המנורה, זה אור לדורות שאותו אתה נתבע לחפש ולהעלות בכל דרכיך.

הקשר השני של האש הוא פורענות המתאוננים, זו אש שהשם שלח בהם והם נשרפו.זו אש הפוכה ורעה.היא יורדת מהקב"ה, שורפת ומחריבה....זו האש של הנפילה.
יש בפרשה נפילות רבות נו"נים רבים. מאידך גיסא שמה של הפרשה מדבר על התעלות "בהעלותך"
ואנו למדים מכאן זה תלוי בך האש היא כלי אתה יכול להעלות אותה ואתה יכול להצית אותה כך שתשרוף את עצמך.





מתוך השיעור של הרבנית ימימה מזרחי לפרשת "בהעלותך" בשכתובה של יקרת פרידמן</span>
 

אשת נח

New Member
דבר אל אהרן ואמרת אליו, בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות"
(במדבר ח:ב)

המדרש מספר, שכאשר נשלמה בניית המשכן
שמחו משה וכל בני ישראל,
אך אהרן הכהן הגדול התעצב.
מדוע?
משום שרצה להביא מתנות כמו הנשיאים
אלוהים אמר לו:
"חלקך גדול מחלקם, משום שאתה תדליק את המנורה".
כאשר שמע אהרן שיהיה עליו גם לנקות את המנורה
לפני שהוא מדליק אותה, הוא נצטער ואמר:
"אין אתה צריך כהן כדי לנקות את הנרות,
הלוא כל אחד יכול לעשות זאת.
מה הזכות הגדולה שיש בזה?"

באו המלאכים והסבירו לאהרן:
"כאשר אדם חולה, הרופא מוצא את המחלה ומטפל בה.
להדליק את המנורה זה קל, כל אחד יכול לעשות זאת.
אבל רק אדם מיוחד במינו מסוגל לנקות את המנורה
ולסלק ממנה את כל מה שמעמעם את זוהרה.
בזאת אתה דומה לרופא מומחה,
משום שאתה מאפשר לאור להאיר במלוא זוהרו".
אז נחה דעתו של אהרן.

השלב הראשון באמונה הוא הדלקת הניצוץ .
וכשיש ניצוץ,יש להתמיד בניקוי הלב.
ורק אז אפשר לניצוץ שיהפוך לשלהבת שכולה אור!
 

אשת נח

New Member
בהעלותך את הנרות..."

את המלה "בהעלותך" מפרש רש"י כך: "מעלה (דהיינו: מדרגה) הייתה לפני המנורה".
מטרתה של המעלה הזו הייתה לרומם את רוחו של הכהן בשעה שביצע מצווה חשובה זו.
כך היה אהרון מוכן, מבחינה רוחנית, למילוי תפקידו.

אהרונית?
מתאים? :rolleyes:
 

אהרונית

New Member
בס"ד

מתאים....כ"כ מדויק...
ואיך אפשר שלא...
אהרון ומשה...
עוד אשובה בניגון עתיק...עד העונג הבא
יום טוב לכולכככככככככככככככככככככככככככככככם &-&
 

אשת נח

New Member
כותב השפת אמת בפירושו לתורה
במדרש כתוב
אם אתה משמר נרי אני משמר נרך נר מצווה
ונר ה' נשמת אדם.
המצוות מתקנים את האברים להיות כלים
שימשך עליהם כח הנשמה
כמ"ש 'אשר יעשה אותם האדם וחי בהם'.
שעיקר חיות מן הנשמה
כמ"ש 'ויפח באפיו נשמת חיים'
והנשמה נשתלחה בעולם להיות מאיר אל הגוף.
וכשהנשמה עושה השליחות ומתקן את הגוף
אז הנשמה נר ה'
והוא כלי לקבל חיות ואלוקות.

הנשמה מקבלת תוספת אור בשבת
וזה נשמה יתרה
ולכן השבת ניתן רק לבני ישראל שיש להם נשמה.
הנשמה ,בחינת שמיים
נשמה-גימטריא השמיים.

בשבת מקבלים תוספת שמיים :p

שבת שלום!
 

alia1

New Member
" ויהי בנסע הארון" -נו"ן...

אומר הרב יעקב הכהן הי"ו על הפסוק ב"בהעלתך"-
"ויהי בנסע הארון"-ש-נון הפוך הוא אחד משמות הרומזים
ניצוצות ונסים.אות ] מסמל ניצוץ אש וקדוש.
אלה הניצוצים שהיו מגינים על ז' רוחות בזמן
שהיו נושאים ונוסעים את ארון הקודש:ד' רוחות הצדדים
ועוד ג' רוחות-למעלה,למטה,ובאמצע(לפניהם)מונעים את
המיכשולים-מנמיך את הגבוה ומגביה את הנמוך
והורג נחשים ועקרבים.(כמובא ברש"י,במדבר י')

והראיה לדעתו,הרמז בתהלים ק"ז,שגם שם
יש ז' ](נו"ן הפוך)החל מפסוק:"יורדי הים באניות...במים רבים ]=
ז' נו"ן הפוכים בפסוקים:
] "יורדי הים באניות...
] "המה ראו מעשה ה'...
] "ויאמר-יועמד רוח סערה...
] "יעלו שמים ירדו תהומות...
] "יחוגו וינועו כשכור...
] "ויצעקו אל ה'
] "שופך בוז על נדיבים...
 

alia1

New Member
...והשבח לאל בורא עולם שזכינו השבוע
להיות נוכחים עם נצר לבבא סאלי זצ"ל,
הרב ישראל הראל הי"ו,
בבית משפחת ראש הי"ו בסעודת מצווה
משמחת כ"כ לסיום מסכת,
תבואו על הברכה אחותי"אשת נח"!

תהילים פרק קיג
א ה
 
חלק עליון