כ'ה תמוז הערות 'תמימות'
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע : קבלת לשון הרע
292 יום
כ"ה תמוז
הערות "תמימות"
יש פעמים שההלכה מקבלת הערות "תמימות " כעובדות ,לדוגמא ,כשהן נארות מפי מסיח לפי תומו שאינו מודע לתוצאות דבריו , בכלל ,אנשים אינם משקרים שלא לצורך ,כך שבאשר אדם אינו מידע לכך שהוא אומר דברים בעלי משמעות יש להניח שהוא דובר אמת ,
ההלכה מעניקה לאמירות כאלו תוקף של עדות בשני מצבים :
א} כאשר בטוח שבסופו של דבר תתגלה האמת לכל אנשים אינם ממציאים סיפורים כאשר ברור להם שדברי השקר שלהם יתגלו במלואם ,
ב} כדי לקבוע שפלוני אינו בחיים ,
לעומת זאת , אין תוקף להערות שליליות "תמימות ", הרי הן לשון הרע ואסור להאמין להן ,
" צריך אדם להחיזק טובה להקב"ה בזמן שיסורין באין עליו , למה ? שהיסורין מושכין את האדם להקב"ה"
פירוש הלכה כ"ה תמוז מחזור ב'
שמחין ביסורין
כדאיתא במדרש תנחומא {יתרו טז , א } וזה לשונו : צריך האדם להיות שמח ביסורין ,יותר מן הטובה , שאפילו האדם בטובה כל ימיו , לא נמחלו לו העונות שבידו , ובמה נמחל לו ? ביסורין ,אמר רבי אליעזר בן יעקקב {תנחומא תצא כ}: צריך האדם להחזיק טובה להקדוש -ברוך -הוא בזמן שיסורין באי עליו : למה ? שהיסורין מושכין את האדם להקדוש -ברוך -הוא שנאמר {משלי ג ,יב }: "כי את אשר יאהב ה' יוכיח "{גו' ,אם יסורין באין על האדם ,יעמוד בהם ויקבלם : למה ? שאין סו, למתן שכרן , {יל"ש תהילים ,סוף סי' תשכט } "דום לה' והתחולל לו " {תהילים לז ,ז}- צפה להקדוש -ברוך -הוא ,אם הביא עליך יסורין
אל תהי מבעט בהם ,אלא הוי מקבלן כחלילין {פרוש ,
כלי -זמר}, ער כאן לשונו , וסבילת העלבון הוא בכלל יסורין , כנזכר לעיל : "עושין מאהבה ושמחין ביסורין ",
וכתוב בספר 'תולדות אדם ' {פרק טז }, שפעם אחת נסע הצדיק רבי זלמן ,תלמידו של הגר"א ז"ל , עם אחיו הגאון רבי חיים מולאז'ון זלה"ה בדרך , ויהי בבואם למלון דבר אתם בעל המלון קשות ולא נתן להם מקום ללון ,וכאשר נסעו משם ,וירא רבי חיים את אחיו רבי זלמן וההנ הוא בוכה ויאמר לו : למה אתה בוכה ,השמת לבך אל דברי האיש ? ואני לא נתתי לבי לכל הדברים ! ענה רבי זלמן : אין אני בוכה האיש ,
ובוכה אני על שלא הגעתי עדין למעלת "הנעלבין ואינם עולבין וכו' , שמחין וכו'".
ספר חפץ חיים
לשון הרע : קבלת לשון הרע
292 יום
כ"ה תמוז
הערות "תמימות"
יש פעמים שההלכה מקבלת הערות "תמימות " כעובדות ,לדוגמא ,כשהן נארות מפי מסיח לפי תומו שאינו מודע לתוצאות דבריו , בכלל ,אנשים אינם משקרים שלא לצורך ,כך שבאשר אדם אינו מידע לכך שהוא אומר דברים בעלי משמעות יש להניח שהוא דובר אמת ,
ההלכה מעניקה לאמירות כאלו תוקף של עדות בשני מצבים :
א} כאשר בטוח שבסופו של דבר תתגלה האמת לכל אנשים אינם ממציאים סיפורים כאשר ברור להם שדברי השקר שלהם יתגלו במלואם ,
ב} כדי לקבוע שפלוני אינו בחיים ,
לעומת זאת , אין תוקף להערות שליליות "תמימות ", הרי הן לשון הרע ואסור להאמין להן ,
" צריך אדם להחיזק טובה להקב"ה בזמן שיסורין באין עליו , למה ? שהיסורין מושכין את האדם להקב"ה"
פירוש הלכה כ"ה תמוז מחזור ב'
שמחין ביסורין
כדאיתא במדרש תנחומא {יתרו טז , א } וזה לשונו : צריך האדם להיות שמח ביסורין ,יותר מן הטובה , שאפילו האדם בטובה כל ימיו , לא נמחלו לו העונות שבידו , ובמה נמחל לו ? ביסורין ,אמר רבי אליעזר בן יעקקב {תנחומא תצא כ}: צריך האדם להחזיק טובה להקדוש -ברוך -הוא בזמן שיסורין באי עליו : למה ? שהיסורין מושכין את האדם להקדוש -ברוך -הוא שנאמר {משלי ג ,יב }: "כי את אשר יאהב ה' יוכיח "{גו' ,אם יסורין באין על האדם ,יעמוד בהם ויקבלם : למה ? שאין סו, למתן שכרן , {יל"ש תהילים ,סוף סי' תשכט } "דום לה' והתחולל לו " {תהילים לז ,ז}- צפה להקדוש -ברוך -הוא ,אם הביא עליך יסורין
אל תהי מבעט בהם ,אלא הוי מקבלן כחלילין {פרוש ,
כלי -זמר}, ער כאן לשונו , וסבילת העלבון הוא בכלל יסורין , כנזכר לעיל : "עושין מאהבה ושמחין ביסורין ",
וכתוב בספר 'תולדות אדם ' {פרק טז }, שפעם אחת נסע הצדיק רבי זלמן ,תלמידו של הגר"א ז"ל , עם אחיו הגאון רבי חיים מולאז'ון זלה"ה בדרך , ויהי בבואם למלון דבר אתם בעל המלון קשות ולא נתן להם מקום ללון ,וכאשר נסעו משם ,וירא רבי חיים את אחיו רבי זלמן וההנ הוא בוכה ויאמר לו : למה אתה בוכה ,השמת לבך אל דברי האיש ? ואני לא נתתי לבי לכל הדברים ! ענה רבי זלמן : אין אני בוכה האיש ,
ובוכה אני על שלא הגעתי עדין למעלת "הנעלבין ואינם עולבין וכו' , שמחין וכו'".