ט' אייר לא תקום ולא תטור
בס"ד
ספר חפץ חיים
217 יום
ט' אייר
לשון הרע :תועלת
לא תקום ולא תטור
ראינו לעיל שעל האדם להזה ולא לעבוד על איסורי לשון הרע אפילו יפסיד על ידי כך מממונו מכבודו או מנוחיותו ,
בעולם העסקים נוהגים המתחרים זה בזה מידה בנגד מידה ,אין זה דרכה של תורה ,אין כל יסוד ובסיס לסברה שאם נפגע אדם מלשון הרע מותר לו להשיב באותה מטבע ולדבר בגנות מי שפגע בו ,
"מה נשתה מצורע ,שאמרהתורה בדד ישב, הוא הבדיל בין איש לאשתו בין איש לרעהו לפיכך אמרה תורה בדד יהי'ה מושבו "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ט' אייר מחזור ב'
חמרת העונש של המצורע
כמה גדול ענשו של בעל לשון הרע , שמביא על עצמו נגעים על -ידי דבורו ונעשה , על -ידי מצורע מחלט ,כמו שאמרו בערכין {טו, ב} "מלשני בסתר רעהו אותו אצמית וכו' , {פרוש 'אצמית' הוא מלשון החלטת הנגע , כמו שילף שם בגמרא } אמר רבין שמעון בן לקיש : "ואת תהיה תורת המצורע "- תורת המוציא שם רע,
וראה עד היכן החמירה תורה בטמאת מצורע , שהוא חמור יותר מטמאת זב ובעל -קרי וטמא -מת , שאינו ראוי לבוא אף למחנה ישראל ,כמו שכתוב {ויקרא יג מו }: "בדד ישב ,מחוץ למחנה מושבו ", ואמרינן התם {ערכין טו ,ב} מה נשתה מצורע ,שאמרה תורה "ברד ישב "? הוא הבדיל בין איש לאשתו ,בין איש לרעהו ,לפיכך אמרה תורה : שאמרה תורה : יביא שתי צפורים לטהרתו ? אמר הקדוש -ברוך -הוא : הוא עשה מעשה פטיט {פרוש דבור התמידי }- יביא קרבן פטיט.
ספר חפץ חיים
217 יום
ט' אייר
לשון הרע :תועלת
לא תקום ולא תטור
ראינו לעיל שעל האדם להזה ולא לעבוד על איסורי לשון הרע אפילו יפסיד על ידי כך מממונו מכבודו או מנוחיותו ,
בעולם העסקים נוהגים המתחרים זה בזה מידה בנגד מידה ,אין זה דרכה של תורה ,אין כל יסוד ובסיס לסברה שאם נפגע אדם מלשון הרע מותר לו להשיב באותה מטבע ולדבר בגנות מי שפגע בו ,
"מה נשתה מצורע ,שאמרהתורה בדד ישב, הוא הבדיל בין איש לאשתו בין איש לרעהו לפיכך אמרה תורה בדד יהי'ה מושבו "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ט' אייר מחזור ב'
חמרת העונש של המצורע
כמה גדול ענשו של בעל לשון הרע , שמביא על עצמו נגעים על -ידי דבורו ונעשה , על -ידי מצורע מחלט ,כמו שאמרו בערכין {טו, ב} "מלשני בסתר רעהו אותו אצמית וכו' , {פרוש 'אצמית' הוא מלשון החלטת הנגע , כמו שילף שם בגמרא } אמר רבין שמעון בן לקיש : "ואת תהיה תורת המצורע "- תורת המוציא שם רע,
וראה עד היכן החמירה תורה בטמאת מצורע , שהוא חמור יותר מטמאת זב ובעל -קרי וטמא -מת , שאינו ראוי לבוא אף למחנה ישראל ,כמו שכתוב {ויקרא יג מו }: "בדד ישב ,מחוץ למחנה מושבו ", ואמרינן התם {ערכין טו ,ב} מה נשתה מצורע ,שאמרה תורה "ברד ישב "? הוא הבדיל בין איש לאשתו ,בין איש לרעהו ,לפיכך אמרה תורה : שאמרה תורה : יביא שתי צפורים לטהרתו ? אמר הקדוש -ברוך -הוא : הוא עשה מעשה פטיט {פרוש דבור התמידי }- יביא קרבן פטיט.