ה' אייר שבח הבא לידי
בס"ד
ספר חפץ חיים
213 יום
ה' אייר
אבק לשון הרע
שבח הבא לידי הפסד
גם דברי שבח מובהקים עלולים לפעמים להחשב בגדר אבק לשון הרע , אסור לפרסם ברבים את נדיבותו של פלוני או את גודל הכנסת האורחים בביתו אם על ידיד כך ייטפלו אליו אנשים רעים כדי לנצלו והדבר יגרום לו הפסד כספי או עגמת נפש ,
" נר ביתו וקידוש היום ,נר ביתו עדיף משום שלום ביתו"
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ה' אייר מחזור ב'
בואו וראו כמה גדול כוח השלום ,שבתחלת בריתו של עולם נתעסק הקדוש -ברוך -הוא לבראו בדבר של שלום ,שנאמר {בראשית א , מה ,ז}: "ויאמר אלוקים יהי אור " ומנין שהאור שלום ? שנאמר {ישעיה ז"ל {שבת כג ,כ }: נר ,ביתו ,וקדוש היום - נר ביתו עדיף , משום שלום ביתו ולא עוד , שהרבה תקנות תקנו חכמינו ז"ל משום דרכי שלום ,שכך אמרו חכמינו ז"ל בגטין ,דף נט {עמוד א },:אלו דברים אמרו משום דרכי שלום: כהן קורא ראשון ,ואחריו לוי, ואחריו ישראל ,מפני דרכי שלום ,מערבין בבית שלום ,וכן הוא אומר {משלי ג ,יז }: "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום ",ואמרו חכמינו ז"ל באגדה {במ"ר טו ,יג בחלקו ??}: י"ג דברים חבכן הקדוש -ברוך -הוא , ומכולם לא כפל אלא שלום ,ואלו הן :כוהנים ולויים וישראלים ,סנהדרין והבכורות ,ותרומת המשכן והקרבנות ,ושמן המשחה, וארץ -ישראל , ירושלים ובית -המקדש ,ומלכות בית דוד ,והכסף והזהב , והכונים - "וכהנו לי "{ שמות כח ,מא} הלויים - "ולקחת את הלוים לי " {במדבר ג מא}, ישראל - "ואתם תיהו לי וגו'" {שמות יט ,ו} סנהדרין - "אספה לי שבעים וגו' " {במדבר יא ,טז} הבכורות - "קדוש לי "{שמות יג ,כ }, התרומות -"ויקחו לי תרומה " {שם כה , כ }, הקרבנות - "תשמרו להקריב לי " {במדבר כח ,ב } שמן המשחה , - שנאמר {שמות ל ,לא } "שמן משחת קודש יהיה זה לי ", בית -המקדש - "הוא יבנה ליבית " {דהי"א יז , יב } , מלכות בית דוד - "כי ראיתי בבניו לימלך " {ש"א טז,א}, הכסף - "לי הכסף ולי הזהב " {חגי ב , ח }, ומכולם לא כפל אלא השלום ,שנאמר {ישעיהו כז ,ה}: "או יחזק במעזי יעשה שלום לי ,שלום יעשה לי".
ספר חפץ חיים
213 יום
ה' אייר
אבק לשון הרע
שבח הבא לידי הפסד
גם דברי שבח מובהקים עלולים לפעמים להחשב בגדר אבק לשון הרע , אסור לפרסם ברבים את נדיבותו של פלוני או את גודל הכנסת האורחים בביתו אם על ידיד כך ייטפלו אליו אנשים רעים כדי לנצלו והדבר יגרום לו הפסד כספי או עגמת נפש ,
" נר ביתו וקידוש היום ,נר ביתו עדיף משום שלום ביתו"
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ה' אייר מחזור ב'
בואו וראו כמה גדול כוח השלום ,שבתחלת בריתו של עולם נתעסק הקדוש -ברוך -הוא לבראו בדבר של שלום ,שנאמר {בראשית א , מה ,ז}: "ויאמר אלוקים יהי אור " ומנין שהאור שלום ? שנאמר {ישעיה ז"ל {שבת כג ,כ }: נר ,ביתו ,וקדוש היום - נר ביתו עדיף , משום שלום ביתו ולא עוד , שהרבה תקנות תקנו חכמינו ז"ל משום דרכי שלום ,שכך אמרו חכמינו ז"ל בגטין ,דף נט {עמוד א },:אלו דברים אמרו משום דרכי שלום: כהן קורא ראשון ,ואחריו לוי, ואחריו ישראל ,מפני דרכי שלום ,מערבין בבית שלום ,וכן הוא אומר {משלי ג ,יז }: "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום ",ואמרו חכמינו ז"ל באגדה {במ"ר טו ,יג בחלקו ??}: י"ג דברים חבכן הקדוש -ברוך -הוא , ומכולם לא כפל אלא שלום ,ואלו הן :כוהנים ולויים וישראלים ,סנהדרין והבכורות ,ותרומת המשכן והקרבנות ,ושמן המשחה, וארץ -ישראל , ירושלים ובית -המקדש ,ומלכות בית דוד ,והכסף והזהב , והכונים - "וכהנו לי "{ שמות כח ,מא} הלויים - "ולקחת את הלוים לי " {במדבר ג מא}, ישראל - "ואתם תיהו לי וגו'" {שמות יט ,ו} סנהדרין - "אספה לי שבעים וגו' " {במדבר יא ,טז} הבכורות - "קדוש לי "{שמות יג ,כ }, התרומות -"ויקחו לי תרומה " {שם כה , כ }, הקרבנות - "תשמרו להקריב לי " {במדבר כח ,ב } שמן המשחה , - שנאמר {שמות ל ,לא } "שמן משחת קודש יהיה זה לי ", בית -המקדש - "הוא יבנה ליבית " {דהי"א יז , יב } , מלכות בית דוד - "כי ראיתי בבניו לימלך " {ש"א טז,א}, הכסף - "לי הכסף ולי הזהב " {חגי ב , ח }, ומכולם לא כפל אלא השלום ,שנאמר {ישעיהו כז ,ה}: "או יחזק במעזי יעשה שלום לי ,שלום יעשה לי".