ל' שבט רכילות ולשון הרע
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות : תועלת
149 יום
ל' שבט
רכילות ולשון הרע
התנאים שעל פיהם דיבור ייחשב כדיבור מותר לתועלת ולא יוגדר כרכילות אסורה כמעט זהים לאלו המתירים סיפור דברים באופן שלא ייחשבו בלשון הרע {דהיינו דברים שיש בהם גנאי אי נזק },
למעשה התעמקות באופנים המתירים רכילות לתועלת מגלה שכמעט בכל אחד מהם ברך גם דיבור לשון הרע ,
כפי שהובא לעיל ,בין הסיבות המאפשרות סיפור רכילות לתועלת נמנוח מניעת נזק או הפסקתו ,
או השגעת פיצוי על הנזק שנגרם על ידי האדם שעליו מדובר , אמירות כאלו על המדובר בהכרח מפיללות אותו ועל כן הן נחשבות כלשון הרע ,לפיכך ,כדי להתיר רכילות לתועלת ,חייבים להתמלא גם כאן כל התנאים המתירים לשון הרע לתועלת ,
"מפני מה גלו בני לבין אומות העולם ! מפני שעובדין ע"ז שמחין במפלתן אלו על אלו "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ל' שבט מחזור א'
"בנפול אויבך אל תשמח "
ומה מאוד צריך האדם לזהר שלא יהיה שמח במפלת חברו ובבזיונו ,
וכמו שכתוב {משלי כד ,יז}: " בנפל אויבך אל תשמח ובכשלו אל וגל לבך ,פך יראה ה' ודע בעיניו וגו'" והעוון הזה מעורר מאוד את כוח הדין על האדם ויש בו כוח להחריב ממש כמו עוון עבודה אלילים , כשנכנס אברהם אבינו לבית -המקדש ושאלו הקדוש -ברוך -הוא : מה לידידי בביתי ? השיב : מפני מה גלו בני לבין אמות העולם ? והשיב לו הקדוש -ברוך -הוא : מפני שעובדין עבודת אלילים , ושמחים במפלתן אלו על אלו , הרי שהשוה הקדוש -ברוך-הוא עוון זה לעוון עבודת אלילים , אלא יתבונן האדם תמיד בעצמו שלפי עונותיו וחסרונותיו הוא ראוי גם - כן לגנות ולבזיון , אלא שמרחם הקדוש-ברוך -הוא עליו בזכות אבותיו.
ספר חפץ חיים
רכילות : תועלת
149 יום
ל' שבט
רכילות ולשון הרע
התנאים שעל פיהם דיבור ייחשב כדיבור מותר לתועלת ולא יוגדר כרכילות אסורה כמעט זהים לאלו המתירים סיפור דברים באופן שלא ייחשבו בלשון הרע {דהיינו דברים שיש בהם גנאי אי נזק },
למעשה התעמקות באופנים המתירים רכילות לתועלת מגלה שכמעט בכל אחד מהם ברך גם דיבור לשון הרע ,
כפי שהובא לעיל ,בין הסיבות המאפשרות סיפור רכילות לתועלת נמנוח מניעת נזק או הפסקתו ,
או השגעת פיצוי על הנזק שנגרם על ידי האדם שעליו מדובר , אמירות כאלו על המדובר בהכרח מפיללות אותו ועל כן הן נחשבות כלשון הרע ,לפיכך ,כדי להתיר רכילות לתועלת ,חייבים להתמלא גם כאן כל התנאים המתירים לשון הרע לתועלת ,
"מפני מה גלו בני לבין אומות העולם ! מפני שעובדין ע"ז שמחין במפלתן אלו על אלו "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ל' שבט מחזור א'
"בנפול אויבך אל תשמח "
ומה מאוד צריך האדם לזהר שלא יהיה שמח במפלת חברו ובבזיונו ,
וכמו שכתוב {משלי כד ,יז}: " בנפל אויבך אל תשמח ובכשלו אל וגל לבך ,פך יראה ה' ודע בעיניו וגו'" והעוון הזה מעורר מאוד את כוח הדין על האדם ויש בו כוח להחריב ממש כמו עוון עבודה אלילים , כשנכנס אברהם אבינו לבית -המקדש ושאלו הקדוש -ברוך -הוא : מה לידידי בביתי ? השיב : מפני מה גלו בני לבין אמות העולם ? והשיב לו הקדוש -ברוך -הוא : מפני שעובדין עבודת אלילים , ושמחים במפלתן אלו על אלו , הרי שהשוה הקדוש -ברוך-הוא עוון זה לעוון עבודת אלילים , אלא יתבונן האדם תמיד בעצמו שלפי עונותיו וחסרונותיו הוא ראוי גם - כן לגנות ולבזיון , אלא שמרחם הקדוש-ברוך -הוא עליו בזכות אבותיו.