י'ח שבט דיבור לתועלת
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות : תועלת
137 יום
י"ח שבט
דיבור לתועלת
כמ באיסור דיבור לשון הרע , כן גם גם באיסור רכילות נכללים רק דברי רכילות חסרי משמעות או מזיקים אולם כאשר מספרים לאדם מה דיבר או עשה נגדו פלוני מתוך כוונה לתועלת אין זה נחשב לסיפור רכילות ויתכן אפילו שהדבר ייחשב למצווה ,
מכל מקום , תנאי מוקדם לגילוי מידע מסוג זה הוא הבנה ברורה של התנאים ההכרחיים להתרת הגילוי בתוספת גישת אוביקטיבית,
"אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו"
פירוש הלכה י"ח שבט מחזור א'
יאוש
ויש שסבתן הוא מצד היאוש , דהינו שהיצר מפתח אותם שאי אפשר לאיש מדיני כלל לעמד בזה
אם
לא שיפרש לגמרי מעניני העולם , וזה אי אפשר , ותולין את עצמן במאמר חכמינו ז"ל {ב"ב קזסה ,אם }: "וכלן בלשון הרע ,כל -כן הם מתיאשין לגמרי משמירת זה הענין ,
ובאמת זה טעות גדול ,גאם -כן למה צונו התורה על זה בלא -תעשה הלוא ידוע הוא דאין הקדוש -ברוך -הוא בא בטרוניא עם בריותיו והוה לה להתורה לכתוב דבר זה רק בענין המידות ,כמו שאר מידות קדושות שנאמרות רק לאנשים יחידים ,אלא ודאי , דיוצר האדם שם בכוח כל איש ואיש מישראל , שאם רק ישים עיניו ולבו על דרכיו ,יוכל להזהר מזה ,וכדאיתא בספרי ,פרשת האזינו :" אל אמונה ואין עול" {דברים לב ,ד} - שלא ברא בני -אדם להיות רשעים אלא להיות צדיקים {פרוש ,דאי לאו הכי ,יש חזס ושלום עול בחקו יתברך על העונש שמענישם אחר-כך}.
ספר חפץ חיים
רכילות : תועלת
137 יום
י"ח שבט
דיבור לתועלת
כמ באיסור דיבור לשון הרע , כן גם גם באיסור רכילות נכללים רק דברי רכילות חסרי משמעות או מזיקים אולם כאשר מספרים לאדם מה דיבר או עשה נגדו פלוני מתוך כוונה לתועלת אין זה נחשב לסיפור רכילות ויתכן אפילו שהדבר ייחשב למצווה ,
מכל מקום , תנאי מוקדם לגילוי מידע מסוג זה הוא הבנה ברורה של התנאים ההכרחיים להתרת הגילוי בתוספת גישת אוביקטיבית,
"אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו"
פירוש הלכה י"ח שבט מחזור א'
יאוש
ויש שסבתן הוא מצד היאוש , דהינו שהיצר מפתח אותם שאי אפשר לאיש מדיני כלל לעמד בזה
אם
לא שיפרש לגמרי מעניני העולם , וזה אי אפשר , ותולין את עצמן במאמר חכמינו ז"ל {ב"ב קזסה ,אם }: "וכלן בלשון הרע ,כל -כן הם מתיאשין לגמרי משמירת זה הענין ,
ובאמת זה טעות גדול ,גאם -כן למה צונו התורה על זה בלא -תעשה הלוא ידוע הוא דאין הקדוש -ברוך -הוא בא בטרוניא עם בריותיו והוה לה להתורה לכתוב דבר זה רק בענין המידות ,כמו שאר מידות קדושות שנאמרות רק לאנשים יחידים ,אלא ודאי , דיוצר האדם שם בכוח כל איש ואיש מישראל , שאם רק ישים עיניו ולבו על דרכיו ,יוכל להזהר מזה ,וכדאיתא בספרי ,פרשת האזינו :" אל אמונה ואין עול" {דברים לב ,ד} - שלא ברא בני -אדם להיות רשעים אלא להיות צדיקים {פרוש ,דאי לאו הכי ,יש חזס ושלום עול בחקו יתברך על העונש שמענישם אחר-כך}.