ט'ז טבת ידיעות מכלי שני
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :קבלת לשון הרע
106 יום
ט"ז טבת
ידיעות מכלי שני
המצווה "לא תשא שמע שווא " {שמות כ"ג ,א' } אוסרת לקבל כעובדה כל גנות שהיא אודות אדם או קבוצת אנשים ,כדי לפרש נכונה התנהגותו של אדם ו/או מעשיו ,נגרשות ידיעה יסודית של הרקע למעשיו והשתלשלות הארועים שהובילו אליהם : הכנת אישיותו של אותו אדם , הלך רוחו ואופן דיבורו : וכן רגישות רבה , מובן שכל זה בלתי אפשרי אלא אם כן היה מישהו נוכח בשעת המעשה ושמע את התגובות הנלוות התורה מתנגדת להסתמכות על רגישות , אוביקטיביות ,יושר וחכמה של מישהו אחר שהשמועה טוענת שהיה עד למעשה השלילי , והיא ואסרת להאמין לשמועות אלו ,ברור שאם המספר עובר על חטא לשון הרע ,גם יושרו שלו מוטל בפסק ואי אפשר לקבל את דבריו בנכונים ומדויקים על פי דין תורה , אפשר להאמין בדברים שליליים על בן אדם ולראותם בעובדות רק על פי עדותם של שני עדים כשרים שהתקבלה על ידי בית הדין ,
" לא תקום ולא תטור את בני עמך "
פירוש הלכה ט"ז טבת מחזור א'
כיצד להתגבר על יצר מריבה
עוד אמרתי להשקיט את לב הדם שלא יעלה בדעתו לנקום ולנטור , במה שפרשתיאתה הכתוב {ויקרא יט ,יח }: "ואהבת לרעך כמוך אני ה' ", דלכאורה מה סמיכות "אני ה' " לרישא דקרא ? ואמרתי , דכונת הכתוב בזה לתרץ רישא דקרא , שכתוב : לא תקום ולא תטור את בני עמך ואהבת וגו' " , דלכאורה יפלא : אם הזמן דחוק לאדם מאוד , אם הזמן דחוק לאדם מאוד , והוא מבקש מאת חברו שייטיב לו באיזה דבר , ויש ביכלתו לעשות לו דבר זה ואינו רוצה , ובפרט אם צער לו - איך יוכל האדם שלא יהיה לו שום תרעומות עליו , ואף יאהבנו כמוהו ? ובארתי את הכתוב על פי משל נאה ,והוא :ראובן היה לו שנאה על איש אחד ושמו שמעון ועשה מריבה עמו עמו בא לו {לראובן } אחר -כך איש אחד ושמו יהודא - ויהודא זה היה מחזק בעיני שמעון ובעיני כל שהוא איש אמת - וספר לו לאומר ,איך שהאיש שמעון אשר יש לך שנאה עליו ואמרת לי שהוא אדם שאינו הגון ,אדם בזוי ,אני ראיתי אחר -כך באיזה ימים שהיה אצל גדול הדור אחד המפרסם,לגאון וצידק ,גום חכם גדול שאין כמותו ,וכבד אותו הגדול ההוא למאוד והראה לו אותות אהבה בכמה ענינים , - שגנת בזה אחי עד מאוד ! וכששמע ראובן את הדבר הזה נשתומם על העניין ההוא והשיב : הכנסת ספק בלבי ,כי אפשר שהאמת עם ר' שמעון הנ"ל ,ורק מחמת שכל דרך איש ישר בעיניו , נדמה לי שהדין עמי ,או אולי באמת הדין עמי , אך שמעון הנ"ל הוא איש מרמה , והטעה בדבוריו החלקלקות לגדול הדור הנ"ל עד שנדמה בעיניו לאיש נכבד , ואף - על -פי -כן לא אוסיף עוד לדבר עליו ,מחמת ספק שהכנסת בלבי.
ספר חפץ חיים
לשון הרע :קבלת לשון הרע
106 יום
ט"ז טבת
ידיעות מכלי שני
המצווה "לא תשא שמע שווא " {שמות כ"ג ,א' } אוסרת לקבל כעובדה כל גנות שהיא אודות אדם או קבוצת אנשים ,כדי לפרש נכונה התנהגותו של אדם ו/או מעשיו ,נגרשות ידיעה יסודית של הרקע למעשיו והשתלשלות הארועים שהובילו אליהם : הכנת אישיותו של אותו אדם , הלך רוחו ואופן דיבורו : וכן רגישות רבה , מובן שכל זה בלתי אפשרי אלא אם כן היה מישהו נוכח בשעת המעשה ושמע את התגובות הנלוות התורה מתנגדת להסתמכות על רגישות , אוביקטיביות ,יושר וחכמה של מישהו אחר שהשמועה טוענת שהיה עד למעשה השלילי , והיא ואסרת להאמין לשמועות אלו ,ברור שאם המספר עובר על חטא לשון הרע ,גם יושרו שלו מוטל בפסק ואי אפשר לקבל את דבריו בנכונים ומדויקים על פי דין תורה , אפשר להאמין בדברים שליליים על בן אדם ולראותם בעובדות רק על פי עדותם של שני עדים כשרים שהתקבלה על ידי בית הדין ,
" לא תקום ולא תטור את בני עמך "
פירוש הלכה ט"ז טבת מחזור א'
כיצד להתגבר על יצר מריבה
עוד אמרתי להשקיט את לב הדם שלא יעלה בדעתו לנקום ולנטור , במה שפרשתיאתה הכתוב {ויקרא יט ,יח }: "ואהבת לרעך כמוך אני ה' ", דלכאורה מה סמיכות "אני ה' " לרישא דקרא ? ואמרתי , דכונת הכתוב בזה לתרץ רישא דקרא , שכתוב : לא תקום ולא תטור את בני עמך ואהבת וגו' " , דלכאורה יפלא : אם הזמן דחוק לאדם מאוד , אם הזמן דחוק לאדם מאוד , והוא מבקש מאת חברו שייטיב לו באיזה דבר , ויש ביכלתו לעשות לו דבר זה ואינו רוצה , ובפרט אם צער לו - איך יוכל האדם שלא יהיה לו שום תרעומות עליו , ואף יאהבנו כמוהו ? ובארתי את הכתוב על פי משל נאה ,והוא :ראובן היה לו שנאה על איש אחד ושמו שמעון ועשה מריבה עמו עמו בא לו {לראובן } אחר -כך איש אחד ושמו יהודא - ויהודא זה היה מחזק בעיני שמעון ובעיני כל שהוא איש אמת - וספר לו לאומר ,איך שהאיש שמעון אשר יש לך שנאה עליו ואמרת לי שהוא אדם שאינו הגון ,אדם בזוי ,אני ראיתי אחר -כך באיזה ימים שהיה אצל גדול הדור אחד המפרסם,לגאון וצידק ,גום חכם גדול שאין כמותו ,וכבד אותו הגדול ההוא למאוד והראה לו אותות אהבה בכמה ענינים , - שגנת בזה אחי עד מאוד ! וכששמע ראובן את הדבר הזה נשתומם על העניין ההוא והשיב : הכנסת ספק בלבי ,כי אפשר שהאמת עם ר' שמעון הנ"ל ,ורק מחמת שכל דרך איש ישר בעיניו , נדמה לי שהדין עמי ,או אולי באמת הדין עמי , אך שמעון הנ"ל הוא איש מרמה , והטעה בדבוריו החלקלקות לגדול הדור הנ"ל עד שנדמה בעיניו לאיש נכבד , ואף - על -פי -כן לא אוסיף עוד לדבר עליו ,מחמת ספק שהכנסת בלבי.