מאמרים וראיונות

פרשת ואתחנן

פרשת השבוע | רבקה ראש | ט' אייר התשע"א | 3607 | 0 | |

פרשת ואתחנן

"וָאֶתְחַנַּן, אֶל-ה', בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר"
הפרשה נקראת ואתחנן כמספר הפעמים שמשה התפלל ,בניסיונו לשנות את הגזרה ולהיכנס לארץ.
ואתחנן =תפילה ,בגימטרייה- 515. 515 פעם התפלל משה.
'ואתחנן'-גימטרייא =שירה- פנימיות התפילה.
"ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר", אומר משה בפרשה.
שני דברים מבקש משה: להיכנס לארץ ולראות אותה.משה זכה כידוע שרק מחצית בקשתו תתמלא:זכה לראות את הארץ אך לא נכנס אליה וכדברי חז"ל "תפילה עושה מחצה". משה זכה לראות את ארץ ישראל.
שואלים חז"ל: "מה ראה – ארך אפיים ראה . "משה הצליח להתגבר על הכעס שבו, באמצעות התפילה והתחנון.ואתחנן- אותיות – ואתן חן.
לראות את ארץ ישראל,לראות את הרצון ישר האל.

בפרשת ואתחנן יש את סוד התפילה.מטרת התפילה אינה רק בקשה למילוי החוסר,
'ואתחנן אל ה''- משמעו ,שאין לנו דבר ללא עזרתו של הקב"ה.אנו פונים אליו גם אם הבקשה לא מתמלאת.כשמבקשים בקשה וברכה מריבונו של עולם,מעצם הפניה אליו ,מודים שאין עוד מלבדו.שאין שום מציאות מבלעדי ה' וממנו מושפעת הברכה.ברכה-לשון ברך,מכופפים ברך כדי לקבל ברכה.
"ואתחנן-" תפילה.
תפילה- שרש פלל,כמו מילים דומות סלל,צלל, שמשמעותם חתירה ליעד מסוים.
להתפלל אומר שהיעד הוא להתחבר למי שאמר והיה העולם. תפילה כמו 'תופל (-מחבר) כלי חרס',להתחבר אל יסוד העפר שבאדם שהוא כחרס הנשבר. להתפלל במדויק,מילה במילה.
כתוב במסכת ברכות דף ב': אל תעש תפילתך קבע, אלא תחנונים".
לא להתפלל כהרגל, אלא לכוון למעלה,עם הלב והנשמה.תחנונים לשון חן,להתפלל בחן,עם חכמה נסתרת.
חכמה נסתרת =חן. חוכמת הלב. תפילה עם כוונות הלב .
כתוב בתלמוד הבבלי 'תפילה ללא כוונה כגוף בלא נשמה'.
וָאֶתְחַנַּן, אֶל-ה', בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר
וָאֶתְחַנַּן - לשון חן תחנונים ומתנת חינם. - הענקת חסד מיוחד מעל לראוי.
אֶל-ה' - רק אליו להתחנן ורק ממנו לבקש מתנת חינם. בָּעֵת הַהִוא - ומהו העיתוי הנכון
משה מתחנן "אחרי הכותו את סיחון מלך חשבון ועוג מלך הבשן,
"סיחון מלך חשבון",בפנימיות הוא האגו.סיחון לשון הסחה, שמסיח את הדעת.
מלך חשבון- שעושה חשבון "מה יצא לי מזה"
להתפלל אחרי התגברות פנימית על האגו.ורק אז,מתקיים הנס,שערי השמיים נפתחים.ונס-ראשי תיבות- סומך נופלים.
לֵאמֹר - לבקש במדויק ובבהירות, "יפרש שיחתו לפני ה' יתברך"(רבי נחמן מברסלב)
אומרים חז"ל: "כל הקולות באים מן החסרונות".
צריך לבקש בקול ולפרט. "תְּפִלָּה, לְעָנִי כִי-יַעֲטֹף--וְלִפְנֵי ה', יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ".)תהלים קב)
התפילה החשובה ביותר כתובה בפרשה שלנו":שמע ישראל "
" שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: ה' אֱלֹהֵינוּ, ה' אֶחָד. וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ. וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--עַל-לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל-יָדֶךָ; וְהָיוּ לְטֹטָפֹת, בֵּין עֵינֶיךָ. וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ"
שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: ה' אֱלֹהֵינוּ, ה' אֶחָד.האות ע' ,בשמע' והאות ד' ב'אחד', כתובות בגדול –"עד"והן מורות על עֵד- לשון עדות ועַד - שהוא נצח. עד=דע . העדות-ידיעה.ראשי התיבות של "שמע" הם: שאו מרום עיניכם. הידיעה שאין עוד מלבדו, שיש לנו תפקיד וייעוד. קריאת שמע - קבלת עול מלכות שמים ועול מצוות והחשוב ביותר- כוונת הלב בקריאה.אמרו חז"ל :כל הקורא קריאת שמע מזיקין בדלין הימנו...
קריאת 'שמע' מונה 248 תיבות. כמניין רמ"ח אברים שבאדם. כל מילה מכוונת לאיבר אחר בגוף ומשפיעה עליו.
ב"שמע ישראל" ארבעה חלקים: חלק ראשון מתייחס לראש,חלק שני לגוף העליון - החזה והזרועות, חלק שלישי - לחלקים הפנימיים של הבטן וחלק רביעי מכוון לאיברי הרבייה והרגליים.בכוחה של תפילת "שמע ישראל", לחבר כל חלק בנשמה עם כל איבר בגוף ולהשפיע שפע טובה וברכה.המקובלים מסבירים שבעת "קריאת שמע"עולה הקריאה לעולמות עליונים ומשם מושכת השפע.
"קריאת שמע" - ולא "תפילת שמע". קריאת שמע היא קריאה של פסוקים מן התורה, ולא פסוקי תפילה, כך, שגם אדם שאינו לומד תורה, ילמד מינימום של תורה כל יום.
שמע ,זה לא להאזין לשון אוזן איבר חיצוני.שמע אומר שמיעת הלב פנימה-הבנה.
באמירת 'שמע ישראל' האדם פונה אל עצמו,וממליך עליו את ה'. שמע", פרשו חז"ל:'בכל לשון שאתה שומע '
"שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד"
וזו העדות!
ה'- היה הווה ויהיה
אחד.
א- 1- אין עוד מלבדו
ח- 8 - מולך על שבעה רקיעים והארץ.
ד- 4- מושל על ארבע רוחות השמיים.

מעוניינים לפרסם מאמר באתר שלנו? שלחו אלינו את המאמר ובמידה ויימצא מתאים אנו נפרסם אותו - לשליחת מאמר לחצו כאן

תגובות הגולשים



אתר של שמחה
עמוד הבית
דברי הרב אברהם ס. ציון נ"יספר הרב דבש מסלעליקוטי מוהר"ן בשפה ברורהדרושים מתנדבים לאתריצירת קשרתמיכה באתרהיה שותף להפצת האתרשיעורי הרב ברצף (אודיו)לוח שנה עברי / לועזימספרי טלפון ומידע חשובRSS
רדיו קול הנחללוח שידוריםתוכניות מוקלטותהאזנה בטלפון 0722-748748אפליקצייה בAppStoreאפליקצייה בGooglePlayחדשות מוסיקה יהודית
היכרויות לציבור הדתיהרשמה לאתר בחינםמצאו זיווג באתרתמיכה באתרמאמרים משפחה וזוגיותפורום משפחה וזוגיות
חסידות ברסלבפרשת השבועחגים ומועדיםמשפחה וזוגיותטיפים ועצותאמונה והשקפהנקודות טובותתורה ומצוותסיפורים מהחייםפגוש את הרב הילולת הצדיקיםאמרות חז"ל ומשליםמוסיקה יהודיתאומן ראש השנהגולשים כותביםסיפורי ישועות - הצדיק מיבניאל זצ"ל
תורה נביאים כתוביםפרשות השבוע (בתנ"ך)תהיליםפרקי אבותקיצור שולחן ערוך (ליוצאי אשכנז)שמירת הלשון - החפץ חייםתפילות וסגולות
ליקוטי מוהר"ןליקוטי מוהר''ן תנינאקיצור ליקוטי מוהר''ן השלםקיצור ליקוטי מוהר''ן השלם תנינאליקוטי תפילותסיפורי מעשיותליקוטי עצותשיחות הר"ןספר המידותשמות הצדיקיםמשיבת נפש
כל הפורומיםפורום שאלות לרב אברהם ציון נ"יפורום חסידות ברסלבפורום דברי תורהפורום דברי שמחהפורום משפחה וזוגיותפורום חדשות מוסיקה יהודיתפורום חדשות ואקטואליה
תהילים יומישידור ישיר - אומןגלריית תמונותיארצייט יומיהדף היומי מזג האוויר