• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

המושג עולם הבא בכתבי רבי נחמן זצ"ל

ארז פלג

New Member
ב"ה

שלום כבוד הרב
שמח לחזור.... (שאל את שמעון הנגר)...

זמן רב מעסיק אותי פשר המושג 'עולם הבא' בכתבי רבי"זל ור' נתן וכו'. כי נראה לי מחד גיסא, שמדובר על הישארות הנפש לגורלה לאחר המוות, נשמה ללא גוף, ומאידך נראה שמדובר על עולם הבא במשמעות שייחסו לו רמב"ן והמקובלים -עולם הגאולה, עולם השכר של נשמות בגופים, ימות המשיח ותחיית המתים לאחר מכן וכו'. ואולי המושג משמש בכל במשמעויות הללו.
יש בכך מבחינתי נפקא מינה לעבודה: כי אם אני נניח עושה עבודת השתדלות למקד הדעת, 'להדביק מחשבתי בעלמא דאתי' כמו שמציע רביז"ל אבל מכוון על הישארות הנפש לאחר המוות, על שכר עבור נפשו הפרטית, האין בכך כוונה ישותית-אנוכית? אם איני מקצה מקום נרחב התודעה שלי לענייני עולם הזה - תאווה, כבוד וכו', אבל מתכוונן לענייני הישארות הנפש הפרטית שלי - הרי זה שיא הישות, לא ?? ואיך מתיישב הענין עם תכלית כל העבודה לבטל הישות?? ועם בירור המדמה??
ובפרט לקראת ט' באב - איך לא אתן עוד יותר כוח ל'עננים המכסים על העיניים' ???

תודה רבה מראש
שבת שלום
 

breslav

Member
בעזרה"ת

שלום ידידי

עולם הבא פירושו הסיטואציה הבאה שבה תמצא מבחינה רוחנית, היינו המדרגה הבאה. לכן גם לעולם הבא יש עולם הבא אחריו, וגם לו יש עולם הבא אחריו, עד אין סוף ממש. כי הטיפוס הרוחני הוא להשגת בכל פעם יותר את סוד האלקות, שהוא אין סוף. נמצא שהעולם הבא הוא השגת האלקות במדרגה אחר מדרגה עד אין סוף.
המקום הפיזי שבו נמצא האדם במסלול הנ"ל אינו משנה. כי גם כרגע אתה בעולם הבא שבא אחר העולם הקודם שהיית בו.
למשל העולם הקודם שבו היית ברחם אמך.
באמצע המסלול הנ"ל האדם משיל את לבושו הגשמי - הגוף, נפטר מעיני מכריו, ולובש 'גוף' אחר בהתאם לעולם הרוחני שבו הוא נמצא, גוף שעיני בני אדם במדרגה שלנו אינם יכולים לראות. השלת הגוף הגשמי מסייע לטיפוס הרוחני, כמו שאמר רבנו לפני פטירתו: נכספתי להפשיט כותנתי מעלי כי איני יכול לטפס יותר עם הגוף.
נמצא, שימות המשיח הוא עולם הבא (הסיטואציה הבאה), תחיית המתים, הגאולה וכו וכו' כל אחד מהם הוא עולם הבא של קודמו.
להדביק מחשבתו בעלמא דאתי, פירושו להדביק מחשבתו בקב"ה כפי יכולתו, עד המדרגה שלא יסיח דעתו בכלל מהקב"ה. כל פרטי העולם הם הכלים שדרכם יוכל להדביק מחשבתו בקב"ה, כי כל המציאות הם לבושים שלו, ואין עוד מלבדו.

להכיל את המדרגות הנ"ל אי אפשר לשכל האנושי, ו'כל באיה לא ישובון', מסוכן למח. צריך לזכך את הגוף מהתאוות, מהמידות הרעות על ידי תורה ומצוות ואמונה פשוטה, אין שום דרך אחרת להשיג הנ"ל אלא בדרך הפשוטה והתמימה שבה הלכו קדמונינו, וכל ענייני הניואייז' הוא חיקוי שלא מביא לנ"ל.

תוכל ללמוד 'באתר של שמחה' שיעורים על פי התורות והנושאים הנ"ל.
אברהם
 
חלק עליון