• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

ללמוד על מנת להתקרב להשם יתברך

עבד השם

New Member
שלום לכבוד הרב הצדיק. חשוב לי מאוד קודם כל בהכרת הטוב להודות לך על השיעורים שמכניסים אהבת השם בצורה מדהימה והלוואי שכל תלמידי הישיבות יזכו לשמוע מהשיעורים שלך כבר יבוא משיח בעז"ה. הרב אני בן 23 חוזר בתשובה שנתיים ויש לי משיכה חזקה לתורת הנסתר. רבנו כותב בתורה ר"ו תעיתי כשה וכו'. שהשם יתברך זה התורה וכן בזוהר וכו'. אני משתדל באמת ללמוד לפי הסדר של העולמות תנ"ך משנה גמרא והלכה וכו'. אבל הרבה מניעות מצד רבנים שאסרו עלי ללמוד קבלה והתירו לי ללמוד רק נגלות הזוהר וכו'. ודאי שזה לא שאלה שנשאלת דרך המחשב אבל אני ישתדל להסביר בכנות כמובן מדוע אני רוצה ללמוד והאם הרב מוכן להתיר לי ולתת לי עצות איך ללמוד בצורה שלא ינזק ח"ו כי בכל זאת מדובר באור עצום. בעבר למדתי בספר עץ חיים עם פירוש הרב אשלג וכל כוונתי היא בישביל שיהיה לי בנוי במוח בצורה מסודרת כל העניין הבריאה וכו' בשביל להשיג עד כמה שניתן לבשר ודם את השם יתברך ולא להיות מדומיין. כל כוונתי בלימוד היא אך ורק בישביל לדבוק בה' ולסדר את כל הפרטים במח שכמו שהרב כותב שהמח זה האדם. קניתי ספר בשם אילן הרמח"ל שבוא מוסבר בצורה מסודרת כל העניינים בקבלה והסברים לכל נפש בישראל. האם יהיה מותר לי ללמוד רק בשבת קודש כמו שכותב הרמ"ק שדווקא בשבת מי שרוצה להתחיל טוב שילמד בשבת שיש תוספת חב"ד. וכמובן בטהרה מתוך תשובה לפני הלימוד ומקווה בערב שבת. ואם חלילה לא איך הרב מציע לי להפנות את האהבה העצומה שלי לתורת הנסתר למקום שבו הרגיש קירבת אלוקים חזקה כמובן חוץ מהתבודדות שזה ב"ה אני משתדל בזה מאוד וכמובן צריך תמיד להתחזק. תודה רבה שבוע טוב ומבורך.
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום עובד ה'.

אין בעיה מותר לך ללמוד היכן שלבך חפץ, רק אל תדמיין שהעולמות שעליהם מדובר בספרי הקבלה הם עולמות ממש, היינו גשמיים, כי כל מה שכתוב שם הכל משל ורק משל כדברי האריז"ל. אני חוזר להדגיש, הם עולמות רוחניים שמגדירים אותם במילים גשמיות והם רק משל. למשל, העולמות שנקראים בכתבי האריז"ל חכמה, בינה, תפארת ומלכות, הם משל לנמשל שאני לא יכול להגיד לך אותו. אם יעבור לך בראש באמצע הלימוד שהחלל הפנוי זה החלל שלנו (איפה שנמצאים הלוויינים), תדע שאתה מדמיין, אם תחשוב שעולם האצילות שנמצא בחלל הפנוי הוא שם למעלה, אתה מדמיין, וכו' וכו'. העיקר הוא הנמשל של כל ההגדרות של האריז"ל, אבל האריז"ל הסתיר את הנמשל וכל כתביו מדברים רק על המשל. לכן תדע שאתה הולך ללמוד "מתמטיקה", כלומר כאשר האריז"ל אומר שעולם תפארת ומלכות נמצאים בזיווג, זה רק משל, כמו ש X+Y=Z, הוא רק משל למספרים שאתה צריך להציב במשוואה, האריז"ל לא מגלה את המספרים, אלא רק את המשוואות. נמצא מי שלא יודע את הנמשל, כשלומד קבלה, לומד "מתמטיקה", ובסוף גם לא ימצא את הקב"ה בכל מה שלומד.
סדר המדרגות של הלימוד: פשט, רמז, דרש, סוד, חסידות. החסידות מעל הקבלה, כי היא מקשרת את הסוד לפשט. כי אחרי הכל כל מה שאתה לומד צריך להגיע לחיים שלך בעולם הזה, לפשט, מה זה שווה שאתה יודע שאיקס שווה ל-Y, ואתה לא יודע מה לעשות בזה בחיים?
הליקוטי מוהר"ן של רבנו הוא הנמשל של כל ספרי הקבלה, הזוהר, והתיקונים, וכל שאר כתבי הקבלה. לכן אני מתפלא שאתה שומע שיעורים באתר בליקוטי מוהר"ן, ואולי קורא גם את ליקוטי מוהר"ן 'בשפה ברורה' שיש להורדה באתר, ועדיין נפשך לא באה על סיפוקה.

הנה לפניך ציטוט מדברי רבנו בנושא:
"הַמְעַיְּנִים בִּסְפָרָיו שֶׁיֵּשׁ לָהֶם שֵׂכֶל קְצָת סְבוּרִים, שֶׁדַּרְכֵי הַקַבָּלָה שֶׁל הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה וְכַיּוֹצֵא, מְרֻמָּז גַּם-כֵּן בִּסְפָרָיו, וְחוֹשְׁבִין זֹאת לְמַעְלָה לִסְפָרָיו שֶׁנּוֹגֵעַ עַד לְשָׁם, וְהֵם אֵינָם יוֹדְעִים שֶׁהוּא לְהֶפֶךְ – אַדְּרַבָּא, גַּם דַרְכֵי הַקַבָּלָה שֶׁל הַקַּדְמוֹנִים זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, נִכְלָל גַּם-כֵּן בִּדְבָרָיו, וְלא סִיֵּם בְּפֵרוּשׁ, רַק הָיָה מְבֹאָר כַּוָּנָתוֹ מִמֵּילָא. אֲבָל כַּוָּנָתוֹ בְּעֶצֶם תּוֹרָתוֹ גָּבוֹהַּ לְמַעְלָה לְמַעְלָה יוֹתֵר וְיוֹתֵר, רַק שֶׁגַם דִּבְרֵיהֶם הַקְּדוֹשִׁים כָּלוּל גַּם-כֵּן בְּדִבְרֵי תּוֹרָתוֹ". "אָמַר: אִם הָיָה הַבַּעַל-שֵׁם-טוֹב שׁוֹמֵעַ תּוֹרָתוֹ, הָיָה אֶצְלוֹ גַּם-כֵּן חִדּוּשׁ. אִם הָיָה 'רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי שׁוֹמֵעַ תּוֹרָתוֹ הָיָה גַּם-כֵּן חִדּוּשׁ, גַּם אָז" (חַיֵי מוֹהָרַ"ן שפ"א). "וְאַחַר-כָּךְ הָיָה מְשַׁבֵּחַ מְאֹד מְאֹד אֶת כִּתְבֵי הָאֲרִיזַ"ל, שֶׁגִּלָּה חִדּוּשִׁים נִפְלָאִים כַּמְפֻרְסָם לְכָל הָעוֹלָם, כִּי הָיָה מְעַיֵּן בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן בַּסֵּפֶר לִקּוּטֵי תוֹרָה שֶׁל הָאֲרִ"י זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, וְשָׁם יֵשׁ חִדּוּשִׁים נִפְלָאִים כַּמְפֻרְסָם" (חַיֵי מוֹהָרַ"ן ר"פ). וכֻּלָּם מְיֻסָּדִים עַל-פִּי רוּחַ-הַקֹדֶשׁ, וּמְעוֹרְרִים אֶת הָאָדָם מְאֹד לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת" (חַיֵי מוֹהָרַ"ן ת"ז); וְשָׁמַעְתִי מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ שֶׁאָמַר שֶׁרָצָה לַעֲשׂוֹת פֵּרוּשׁ עַל הָעֵץ חַיִּים – אַךְ פֵּרוּשׁ פָּשׁוּט אֵינוֹ נִצְרָךְ [כְּלוֹמָר אֵין צוֹרֵךְ לְהַסְבִּיר לְמָה הִתְכַּוֵן הָאֲרִיזַ"ל, כִּי הוּא בָּרוּר לְלוֹמְדֵי תוֹרָתוֹ], רַק צְרִיכִין לוֹמַר תּוֹרָה שֶׁיִּהְיוּ פֵּרוּשׁ [כְּלוֹמָר, שֶׁעַל פִּי תוֹרָה זוֹ שֶׁל רַבֵּנוּ תוּכְלוּ לַעֲשׂוֹת פֵּירוּשׁ עַל דִבְרֵי הָאֲרִיזַ"ל] וּכְבָר אָמַרְתִּי כַּמָּה תּוֹרוֹת הַשַּׁיָּכִים לָעֵץ חַיִּים" (חיי מוֹהָרַ"ן שס"ב):

בהצלחה

אברהם
 

עבד השם

New Member
בס"ד. אמת כל דבריך מאומתים אצלי וכמובן שאני מקבל סיפוק מליקוטי מוהר"ן שזה ספר שרק הקריאה בו מכניסה בי כיסופין להשם יתברך. אבל כל ליקוטי מוהר"ן כידוע זה דברים עמוקים מאוד ורבי נתן כותב בהקדמה שכל אחד יכול להבין לפי דרגתו אבל אני שואף לגעת כמה שיותר קרוב בשורש של דברי רבנו ובוודאי שהחסידות היא בחי' יחידה שמעל הקבלה ולכן היה חשוב לי לשאול כמובן גם על מנת להבין יותר טוב את דברי רבנו לעומק. תודה רבה לך הרב תבורך (=
 

breslav

Member
בעזרהי"ת

שלום ידידי

כתבת שאתה שואף לגעת כמה שיותר בשורש, אקצר לך את הדרך ואסמן לך את המטרה, אף על פי שאני בטוח שלא תבין כוונתי, אבל אולי באיזה שלב תבין ויחסוך לך הרבה טורח. שורש דברי רבנו, זה פשיטות ותמימות, כי החכמה הכי גדולה לא להיות חכם כלל. אם תצליח לחיות כמו הדמות של התם בסיפור של רבנו "מחכם ותם", נגעת בשורש והתכלית.

בהצלחה
אברהם
 

עבד השם

New Member
אם הכוונה של פשיטות ותמימות זה מלשון להיות מופשט ושלם היינו בלי תחפושות מבחינת פשיטות. ותמימות מלשון שלם אחד עם הקדוש ברוך הוא. עדיין זה עבודה מאוד קשה אבל בישביל זה יש לנו ליקוטי מוהר"ן ב"ה :) ד"א עוד לא זכיתי להיות באומן האם הרב מציע לי לטוס לבנתיים אפילו בלי לחכות לראש השנה? תודה ושוב תודה על הזמן שאתה מקדיש בישבילי.
 
חלק עליון