• ברוכים הבאים לפורום החדש של חסידות ברסלב

הדעת וימי בים המצרים תשע"ו

EMONA501

New Member
בס"ד ליל שלישי כז תמוז התשע"ו

הדעת / בין המצרים

בימים אלה אנו בוכים על חורבן בית המקדש ואפילו עושים תיקון חצות ביום כדי שגם מי שלא יכול להתאבל על בית המקדש בחצות הלילה בימים אלה לכל הפחות יוכל להתאבל ביום כי ביום כולם ערים וכולם יכולים, כלומר שיש ענין שכל אחד ואחד בימים אלה יצטער על החורבן מה שכל השנה לא כולם זוכים.

על מה בעצם אנו בוכים?

ידוע המעשה עם הנביא ירמיה כאשר נחרב בית המקדש קרע את בגדיו ובכה, עבר שם פילוסוף גדול ומפורסם ושאל אותו על מה אתה בוכה? והשיב הנביא על בית המקדש כמובן! תמה עליו אותו פילוסוף ואמר לו והרי אני יודע שאתה אדם חכם וגדול, לא מתאים לך ככה לבכות על אבנים שרופות!

ששמע זאת הנביא הקדוש אמר לפילוסוף, בוודאי יש לך כמה דברים בחיים שעוד לא הגעת לחקר ידיעתם בשלמות נכון? אז אני מבקש ממך שכל שאלה שיש לך בכל תחום שרק תבחר תשאל אותי ואני אענה לך....

התפלא מאוד הפילוסוף והתחיל לשאול שאלות קשות מכל מיני תחומים שונים, ועל הכל ענה לו הנביא ירמיה בפירטי פרטים, התפלא מאוד הפילוסוף ששנים רבות מחייו השקיע במחקרים אלה ולא הגיע לחקר ידיעתם והנה עכשיו עומד למולו אדם שבין רגע השיב לו על הכל, נבהל הפילוסוף מפניו ושאל מנין לך כל הדעת הזו מאיפה רכשת כל כך הרבה שכל בכמות לא אנושית בכלל???

אמר לו הנביא ירמיה, אתה יודע מאיפה רכשתי כזה שכל? הצביע לו על בית המקדש ואמר לו: מהאבנים השרופות האלה רכשתי את כל הדעת שלי!

אז הבין הפילוסוף דבר שלא הבין כל חייו, שבאמת האבנים הם רק אבנים, אבל מה שהתלבש בהם היה האין סוף ברוך הוא שממנו תוצאות הכל והכל גלוי וידוע לפניו ולא נסתר ממנו שום רז ושכל החכמות הם שלו והוא מוסרה לאוהביו האמתיים הצדיקים שבכל דור ודור.

נמצאנו למדים שעיקר האבל שלנו בימים אלה זה על העדר הדעת, כי אם דעת חסרת מה קנית? וכבר למדונו חז"ל שכל מי שיש בו דעה כאילו נבנה בית המקדש בימיו, ומי שלא רח"ל אזי להפך!

כי העיקר זה הדעת! ועל זה אנו בוכים על שהדעת בגלות, כי אם הינו זוכים לדעת הינו זוכים להארת בית המקדש והינו זוכים להשראת השכינה בתוכנו ממש לרוח הקודש ולנבואה ולכל המדרגות הגבוהות ביותר!

אז מה עושים? כיצד נזכה גם אנו לבניין בית המקדש בימנו כלומר כיצד נזכה למרות כל הגלות הקשה והמרה ולמרות כל הבלבולים הנוראים לדעת?

על זה אמרו חז"ל קשה מיתתן של צדיקים יותר מחורבן הבית, כי הבית המקדש משפיע את הדעת בכלליות אך הצדיק משפיע את הדעת בפרטיות אצל כל אחד ואחד מישראל וכאשר הצדיק נסתלק מן העולם רח"ל אזי הדעת שלו עולה עמו ואם זכה והשאיר תלמידים אז הם ממשיכים את דרכו אך עדין קשה מיתתן של צדיקים יותר!

נמצא שעיקר הדעת בשלמות כלומר בכלליות ובפרטיות נמצא אצל הצדיקים, ולכן העצה בימים אלה כאשר הדעת כל כך מפוזרת בעולם העצה היא להתקרב לצדיקים האמתיים ומי לנו בר דעת כרבנו הקדוש שהעיד על עצמו שזכה ליחידה דיחידה בתכלית מדרגה עליונה ולכן חשוב מאוד להתחבר לצדיקים כי המחובר אל טהור, טהור.

אך הצדיק העליון לדוגמה רבנו הקדוש רבי נחמן מברסלב הוא בחינת בית המקדש שמאיר את הדעת בכלליות בעולם, אך צריכים הארה הפרטי פרטיות וזה נעשה על ידי התלמידים שרבנו הקדוש השאיר לנו בכל דור בחינת יהושע "צא הילחם בעמלק" שדוקא יהושע נלחם בעמלק ולא משה אך הכל כמובן היה בכוחו של משה וכו'

אך מאחר ויש בלבול גדול בעולם כיצד נמצא את התלמיד הגדול מכולם מבחינת הדעת לא מבחינת האותות והמופתים או ההנהגות והפרישות וכו' אלא מבחינת הדעת כלומר זה שהכי צמוד ומבוטל לנאמר בספריו של הצדיק מבלי להמציא חידושים מחידושים שונים שאין להם בסיס מספרי רבנו, ודרוש לזה הרבה הרבה תפילה שנזכה לזה, אך בינתיים עד שנזכה לזה הכי חשוב זה לקבל את הדעת בפרטי פרטיות לפי שורש נשמתנו על ידי שנצמד בעצמנו לדברי הצדיק הכתובים בספריו ככתבתן בלי שום חכמות והמצאות מהשכל שלנו ועל ידי זה נוכל להשלים את חלקי הדעת שלנו עד שנזכה לדעת השלם ולבנין בית המקדש הפרטי שלנו וככל שתתרבה הדעת בעולם כן יבנה בית המקדש בכלליות בעולם כמו שאמר רבנו שמשיח יבא כאשר הדעת שלו תתקבל בעולם ואז יתקיים ובא לציון גואל אמן.
 
חלק עליון