י'א חשון מהו דיבור לתועלת
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת
41 יום
י"א חשון
מהו דיבור לתועלת :
ארבעה הם הסוגים העיקריים של דיבור לתועלת שלמענו מותר לספר גנאי :
1} לסייע לאדם שעליו מדובר {כגון לדון עם אדם אחר על מגרעותיו של פלוני כדי לסייע לפלוני בשיפור מידותיו },
2} לסייע לאלו המושפעים לרעה מהתנהגותו של אותו אדם :
א. להגיד עזרה למי שנפגעו ממנו פיזית נפשית או כלכלית ,
ב. להגןעל אנשים מפגיעתו של אדם זה להבא , כולל הזהרת מי שמתעתדים להכנס איתו לשותפות עסקית או חברתית בלתי רצויה והם אינם חושדים בדבר ,
3} לשים קץ למחלוקת שבה מעורב אותו אדם והיא מאיימת לפלג את הציבור ,
4}לסייע לאחרים ללמוד משגיאותיו של אותו אדם ,
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה י"א חשון מחזור א'
תשובת המצורע
הקדוש -ברוך -הוא החסדו שולח לו רפואה לצרעתו והיה יוצא הכוהן אל מחוץ למחנה לראות אם נרפא הנגע בעניין שנאמר בקרא {שם יד ,ט} "ויצא הכוהן אל מחוץ למנחה וראה הכוהן והנה נרפא וגו' ", ולעשות לו בכל הסדר הכתוב שם בפרשה בעניין ההזאה והגלוח ,ואחר-כך מביא עליו את קרבנותיו ,הונה בבואו אחר -כך אל ביתו ,בראותו את החסד הגדול שעשה לו השם יתברך ,שרפא אותו מצרעתו - בודאי עשה כל מה שקיבל עליו בהיותו מחוץ למחנה ,ופיס לכל מי שדיבר עליו לשון הרע ,והנה על -ידי כל זה נטהר לגמרי מזה הנגע וגם מזה העון , כי על העבר נתכפר לו בענשו ובזיונו , ועל להבא היה נזהר מעצמו בכל כוחותיו שלא לבוא עוד לזה החטא,
ואל יפלא בעיניך על זה שהרי אנו רואין לכמה אנשים מדברים לשון הרע ואין להם שום נגע - מצינו להם תרוץ ממדרש חז"ל , שאמרו על פסוק {משלי כא ,כג } :" שמור פיו ולשונו ,שומר מצרות נפשו"- שומר מצרעת נפשו {יל"ש דיש פר' מצורע }
ובאור הענין ראיתי מקצתו בספר 'נחל קדומים' {פד' תזריע ,ד"ה אדם כי יהיה } דידוע ,דכל מה שהקדוש-ברוך -הוא מעניש את האדם ,הכול הוא לטובתו כדי שינקה מעונותיו ,ולפעמים - כדי שיעשה תשובה,
והנה כל זה היה בזמן שהיה המקדש קים ,מה שאין כן עתה , בעונותינו הרבים ,שאין לנו לא מקדש ולא קרבנות ולא כוהן מטהר - אם היה הקדוש -ברוך -הוא מביא את הנגעים על גופו, היה נשאר בטמאתו לעד ,ולא היה אפשר לו להנקות מזה : על -כן נשאר טמאת הנגע שבא על -ידי חטא זה דבק רק בנפשו , ואין בולטין על גופו מבחוץ ,
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת
41 יום
י"א חשון
מהו דיבור לתועלת :
ארבעה הם הסוגים העיקריים של דיבור לתועלת שלמענו מותר לספר גנאי :
1} לסייע לאדם שעליו מדובר {כגון לדון עם אדם אחר על מגרעותיו של פלוני כדי לסייע לפלוני בשיפור מידותיו },
2} לסייע לאלו המושפעים לרעה מהתנהגותו של אותו אדם :
א. להגיד עזרה למי שנפגעו ממנו פיזית נפשית או כלכלית ,
ב. להגןעל אנשים מפגיעתו של אדם זה להבא , כולל הזהרת מי שמתעתדים להכנס איתו לשותפות עסקית או חברתית בלתי רצויה והם אינם חושדים בדבר ,
3} לשים קץ למחלוקת שבה מעורב אותו אדם והיא מאיימת לפלג את הציבור ,
4}לסייע לאחרים ללמוד משגיאותיו של אותו אדם ,
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה י"א חשון מחזור א'
תשובת המצורע
הקדוש -ברוך -הוא החסדו שולח לו רפואה לצרעתו והיה יוצא הכוהן אל מחוץ למחנה לראות אם נרפא הנגע בעניין שנאמר בקרא {שם יד ,ט} "ויצא הכוהן אל מחוץ למנחה וראה הכוהן והנה נרפא וגו' ", ולעשות לו בכל הסדר הכתוב שם בפרשה בעניין ההזאה והגלוח ,ואחר-כך מביא עליו את קרבנותיו ,הונה בבואו אחר -כך אל ביתו ,בראותו את החסד הגדול שעשה לו השם יתברך ,שרפא אותו מצרעתו - בודאי עשה כל מה שקיבל עליו בהיותו מחוץ למחנה ,ופיס לכל מי שדיבר עליו לשון הרע ,והנה על -ידי כל זה נטהר לגמרי מזה הנגע וגם מזה העון , כי על העבר נתכפר לו בענשו ובזיונו , ועל להבא היה נזהר מעצמו בכל כוחותיו שלא לבוא עוד לזה החטא,
ואל יפלא בעיניך על זה שהרי אנו רואין לכמה אנשים מדברים לשון הרע ואין להם שום נגע - מצינו להם תרוץ ממדרש חז"ל , שאמרו על פסוק {משלי כא ,כג } :" שמור פיו ולשונו ,שומר מצרות נפשו"- שומר מצרעת נפשו {יל"ש דיש פר' מצורע }
ובאור הענין ראיתי מקצתו בספר 'נחל קדומים' {פד' תזריע ,ד"ה אדם כי יהיה } דידוע ,דכל מה שהקדוש-ברוך -הוא מעניש את האדם ,הכול הוא לטובתו כדי שינקה מעונותיו ,ולפעמים - כדי שיעשה תשובה,
והנה כל זה היה בזמן שהיה המקדש קים ,מה שאין כן עתה , בעונותינו הרבים ,שאין לנו לא מקדש ולא קרבנות ולא כוהן מטהר - אם היה הקדוש -ברוך -הוא מביא את הנגעים על גופו, היה נשאר בטמאתו לעד ,ולא היה אפשר לו להנקות מזה : על -כן נשאר טמאת הנגע שבא על -ידי חטא זה דבק רק בנפשו , ואין בולטין על גופו מבחוץ ,