כ'ג אלול פרשנות
בס"ד
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות :שמיעה
349 יום
כ"ג אלול
פרשנות מעוררת מדנים
אם נכח אדם בשעה שנאמר משהו ,או שנעשה משהו, על ידי פלוני , ואז אומר מישהו אחר - שהיה אף הוא בין הנוכחים באותו מעמד - לאותו אדם שהדברים נאמרו או נעשו כדי לפגוע בו ,אסור לו להאמין לפרשנות ,זו של הדברים ,לא זו בלבד שאין להאמין לסיפור דברי רכילות , אלא שגם אסור לקבל פרשנות ההופכת התרחשות תמימה למעשה עוול ,
"כל המכיר בדברי תורה ועובר עליהן ,הרי זה רשע גמור "
פירוש הלכה כ"ג אלול מחזור א'
מה רב השכר
ובאמת כמה צריך להתבושש הבעל לשון הרע בעצמו על ענין זה, דהלוא אם יקראו לו לעלות לתורה , וימצא בפסוקים דמירי התם באסור ספור לשון הרע , כגון בפסוקים "לא תלך רכיל בעמיך" {ויקרא יט ,טז}, ו"ארור מכה רעהו בסתר " {דברים כז, כד }
ו"זכור את אשר עשה ה' אלקיך למרים וגו' " {שם כד ,ט} ו"לא תשע שמע שוא " {שמות כג ,א } וכדומה ,שהיה חסר קוצו של יוד באיזה מקום ,לא ירצה לברך על התורה ,ויאמר כי תורת ה' צריכה להיות שלמה כמו שנתנה לנו הקדוש-ברוך -הוא ולא חסרה - הרי שהוא מאמין באמת בהשם יתברך ובתורתו הקדושה בכל אותיותיה : וכשבא אותו עניין לידו , תכף הפקד אצלו פסוקי התורה עד שאינו חושב זה לעוון כלל ,ראה אחי מה דאיתא בתנא =דבי אליהו {רבה} פרק כט: כל המכיר בדברי -תורה ועבר עליהן , הרי זה רשע גמור ,על -כן האיש הנבון צריך מאוד להתחזק תמיד בעניין זה, רצוני לומר , שמירת הלשון ,ואז אשרי לו בזה ובבא , דאפילו בשאר מצוות אם יתחזק באחת שלא לעבור עליה בשום פעם ,שכרו גדול מאוד ,וכמו שכתבנו למעלה , וכל -שכן בזה, דהלוא כתיב {משלי ב ,ד"ה } : "אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה ,אז תבין יראת ה' ": וידוע הוא שכל אחד מבני האדם רוצה שיהיה לו פרנסה תמידית אפילו ברווח מועט ולא מקרית אפילו רוח מרבה , וכל -שכן בזה, שהוא פרנסה תמידית ורוח מרבה שמצווה זו יכול להשתכר בה בין כשהוא יושב בביתו ובין כשהוא בבית -הכנסת ובית -המדרש , ובין כשהולך בשוק ורואה בני -אדם שמדברים דברים שלא כהוגן לעניין שיתרחק מהם ,וכמו שאמרו חכמינו ז"ל {קדושין לט ,ב}:ישב אדם ולא עבר עברה , נותנין לו שכר כעושה מצווה ,כללו של דבר "המצווה זו יוכל להשתכר בה מעת עמדו משנתו עד בערב שהולך לשכב , ובלא יגיעה ,וגם הרווח מרבה ,שעל כל רגע ורגע של חסימת פיו זוכה לאור הגנוז , כמו שאמרו חז"ל {הגר"א באגרתו}.
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות :שמיעה
349 יום
כ"ג אלול
פרשנות מעוררת מדנים
אם נכח אדם בשעה שנאמר משהו ,או שנעשה משהו, על ידי פלוני , ואז אומר מישהו אחר - שהיה אף הוא בין הנוכחים באותו מעמד - לאותו אדם שהדברים נאמרו או נעשו כדי לפגוע בו ,אסור לו להאמין לפרשנות ,זו של הדברים ,לא זו בלבד שאין להאמין לסיפור דברי רכילות , אלא שגם אסור לקבל פרשנות ההופכת התרחשות תמימה למעשה עוול ,
"כל המכיר בדברי תורה ועובר עליהן ,הרי זה רשע גמור "
פירוש הלכה כ"ג אלול מחזור א'
מה רב השכר
ובאמת כמה צריך להתבושש הבעל לשון הרע בעצמו על ענין זה, דהלוא אם יקראו לו לעלות לתורה , וימצא בפסוקים דמירי התם באסור ספור לשון הרע , כגון בפסוקים "לא תלך רכיל בעמיך" {ויקרא יט ,טז}, ו"ארור מכה רעהו בסתר " {דברים כז, כד }
ו"זכור את אשר עשה ה' אלקיך למרים וגו' " {שם כד ,ט} ו"לא תשע שמע שוא " {שמות כג ,א } וכדומה ,שהיה חסר קוצו של יוד באיזה מקום ,לא ירצה לברך על התורה ,ויאמר כי תורת ה' צריכה להיות שלמה כמו שנתנה לנו הקדוש-ברוך -הוא ולא חסרה - הרי שהוא מאמין באמת בהשם יתברך ובתורתו הקדושה בכל אותיותיה : וכשבא אותו עניין לידו , תכף הפקד אצלו פסוקי התורה עד שאינו חושב זה לעוון כלל ,ראה אחי מה דאיתא בתנא =דבי אליהו {רבה} פרק כט: כל המכיר בדברי -תורה ועבר עליהן , הרי זה רשע גמור ,על -כן האיש הנבון צריך מאוד להתחזק תמיד בעניין זה, רצוני לומר , שמירת הלשון ,ואז אשרי לו בזה ובבא , דאפילו בשאר מצוות אם יתחזק באחת שלא לעבור עליה בשום פעם ,שכרו גדול מאוד ,וכמו שכתבנו למעלה , וכל -שכן בזה, דהלוא כתיב {משלי ב ,ד"ה } : "אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה ,אז תבין יראת ה' ": וידוע הוא שכל אחד מבני האדם רוצה שיהיה לו פרנסה תמידית אפילו ברווח מועט ולא מקרית אפילו רוח מרבה , וכל -שכן בזה, שהוא פרנסה תמידית ורוח מרבה שמצווה זו יכול להשתכר בה בין כשהוא יושב בביתו ובין כשהוא בבית -הכנסת ובית -המדרש , ובין כשהולך בשוק ורואה בני -אדם שמדברים דברים שלא כהוגן לעניין שיתרחק מהם ,וכמו שאמרו חכמינו ז"ל {קדושין לט ,ב}:ישב אדם ולא עבר עברה , נותנין לו שכר כעושה מצווה ,כללו של דבר "המצווה זו יוכל להשתכר בה מעת עמדו משנתו עד בערב שהולך לשכב , ובלא יגיעה ,וגם הרווח מרבה ,שעל כל רגע ורגע של חסימת פיו זוכה לאור הגנוז , כמו שאמרו חז"ל {הגר"א באגרתו}.