י'ג אלול התעלמות ותוכחה
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות :שמיעה
339 יום
י"ג אלול
התעלמות ותוכחה
כמו בדיני לשון הרע , כן אסור לשמוע רכילות מפי הורים ,אחרים אחיות , בן זוג או בת זוג ,קיבה משפחתית אינה הצדקה לדיבורים המעוררים מדנים ומחלוקת בין יהודים ,
כאשר אדם שומע דברי רכילות , לא זו בלבד שעליו להתרחק מהם אלא שעליו גם להוכיח את המדבר העובר על מצווה מן התורה ,רק כאשר התוכחה עלולה לגרום לכך שהדובר יגדיל עוד יותר את דברי השיטנה -עליו להמינע מלהוכיחו ,
אם מעבירו של אדם , או חבריו לעבודה , נוטים לספורי רכילות , עליו להתעלם משיחתיהם ,{אין הוא נדרש להוכיחם אם הדבר עלול לגרום לו נזק מצות תוכחה } אינו מחייב סיכון כספי כה גדול להביע בהזדמנות כלשהי את מורת רוחו מן הרכילות , כדי שלא יהיה כמתחנף,}
" ....ואם לא עכשיו , אימתי "
בס"ד
פירוש הלכה י"ג אדר מחזור ב'
יסודות לזרוז האדם
איתא באבות פרק {משנה יד }: הוא היה אומר : אם אין אני לי מי לי : וכשאני לעצמי ,מה אני:ואם לא עכישו , אימתי ובאשר כי התנא הלל היה רגיל לומר מאמר זה, בודאי נמצא בו עקרים ויסודות לזרוז האדם לפעלותיו ודרכיו בעולם ,להביאו לאשרו הנצחי , ובודאי נכלל בדבריו רעיונות נשגבים ובאורים שונים ,ובארנו בהרחבה במקום אחר ,אך לפשוטן של דברים באתי לבאר בעת ,דבא התנא להזכיר לנו גודל חיוב זריזות האדם לתורה ומעשים טובים בכל יום ויום , דהנה בעניני עזסקי העולם ,כאשר נראה לאדם שובת ממלאכה יום -יום , דהנה בעניני עסקי העולם ,כאשר נראה לאדם שובת ממלאכה יום -יום , ונשאל לו מה זאת ,
במה תפרנס עצמך וביתך בהיותך בטל ? תשובת האיש בשלושה פנים : א} איש אשר יש לו בית -חרושת ,אשר פועלים רבים עושים שם וממנים עליהם ,ויגיע לו די פרנסה ביתו מהם , על -כן מוצא לו זמן לשבת בטל , ב} איש אשר עוסק במלאכה המעשרת : לוטש אבנים ,נוקב מרגליות וכדומה ,אשר באיזה שעות ביום שעוסק במלאכתו יביא די פרנסה ביתו , ושאר הזמן הולך בטל ,ג} איש אשר עיקר מסחרו איזה שבועות בשנה ,זמן השוק ,שנוסע לשם מדי שנה , ומרויח בזה הזמן די ספוקו לכל השנה, ויושב כל השנה באי עבודה ,
ועל זה בא התנא לנו ,שבמלאכה שמים ,שהוא לחיי נפשו בעולם הנצח , אין כאן אף אחת מתשובות האלו למתרשל במלאכתו מלאכת הקודש.
ספר חפץ חיים
רכילות :שמיעה
339 יום
י"ג אלול
התעלמות ותוכחה
כמו בדיני לשון הרע , כן אסור לשמוע רכילות מפי הורים ,אחרים אחיות , בן זוג או בת זוג ,קיבה משפחתית אינה הצדקה לדיבורים המעוררים מדנים ומחלוקת בין יהודים ,
כאשר אדם שומע דברי רכילות , לא זו בלבד שעליו להתרחק מהם אלא שעליו גם להוכיח את המדבר העובר על מצווה מן התורה ,רק כאשר התוכחה עלולה לגרום לכך שהדובר יגדיל עוד יותר את דברי השיטנה -עליו להמינע מלהוכיחו ,
אם מעבירו של אדם , או חבריו לעבודה , נוטים לספורי רכילות , עליו להתעלם משיחתיהם ,{אין הוא נדרש להוכיחם אם הדבר עלול לגרום לו נזק מצות תוכחה } אינו מחייב סיכון כספי כה גדול להביע בהזדמנות כלשהי את מורת רוחו מן הרכילות , כדי שלא יהיה כמתחנף,}
" ....ואם לא עכשיו , אימתי "
בס"ד
פירוש הלכה י"ג אדר מחזור ב'
יסודות לזרוז האדם
איתא באבות פרק {משנה יד }: הוא היה אומר : אם אין אני לי מי לי : וכשאני לעצמי ,מה אני:ואם לא עכישו , אימתי ובאשר כי התנא הלל היה רגיל לומר מאמר זה, בודאי נמצא בו עקרים ויסודות לזרוז האדם לפעלותיו ודרכיו בעולם ,להביאו לאשרו הנצחי , ובודאי נכלל בדבריו רעיונות נשגבים ובאורים שונים ,ובארנו בהרחבה במקום אחר ,אך לפשוטן של דברים באתי לבאר בעת ,דבא התנא להזכיר לנו גודל חיוב זריזות האדם לתורה ומעשים טובים בכל יום ויום , דהנה בעניני עזסקי העולם ,כאשר נראה לאדם שובת ממלאכה יום -יום , דהנה בעניני עסקי העולם ,כאשר נראה לאדם שובת ממלאכה יום -יום , ונשאל לו מה זאת ,
במה תפרנס עצמך וביתך בהיותך בטל ? תשובת האיש בשלושה פנים : א} איש אשר יש לו בית -חרושת ,אשר פועלים רבים עושים שם וממנים עליהם ,ויגיע לו די פרנסה ביתו מהם , על -כן מוצא לו זמן לשבת בטל , ב} איש אשר עוסק במלאכה המעשרת : לוטש אבנים ,נוקב מרגליות וכדומה ,אשר באיזה שעות ביום שעוסק במלאכתו יביא די פרנסה ביתו , ושאר הזמן הולך בטל ,ג} איש אשר עיקר מסחרו איזה שבועות בשנה ,זמן השוק ,שנוסע לשם מדי שנה , ומרויח בזה הזמן די ספוקו לכל השנה, ויושב כל השנה באי עבודה ,
ועל זה בא התנא לנו ,שבמלאכה שמים ,שהוא לחיי נפשו בעולם הנצח , אין כאן אף אחת מתשובות האלו למתרשל במלאכתו מלאכת הקודש.