י'ב אלול המדובר
בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות : שמיעה
338 יום
י"ב אלול
המדובר
אסור לשמוע דברי רכילות הקשורים באחרים , ועל אחת כמה וכמה כאשר מספרים לשומע כיצד אחרים שונאים אותו , {כשיש מטרה לתועלת בהבאת הדברים לידעית השומע , יתכן שיהיה מותר לשמוע אותם נרחיב על כך בהמשך } אסור לשמוע דיבורים כיצד דיברו אחרים בגנות בני משפחתו או ידידיו של פלוני , בדרך כלל אין בשמיעת דברים אלו כל מטרה מועילה והיא גורמת לשומע לשנוא את האדם שעליו מדובר ,
"הכופר בה {בתורה } אפילו באות אחת , אינו בכלל ישראל ואין לו חלק לעוה"ב"
בס"ד
פירוש הלכה י"ב אלול מחזור ב'
האדם השלם
ומה יפה בזה מליצת חכמינו ז"ל {תנחומא כי -תשא טז} מה שאמרו על הפסוק {שמות לא יח"} : "ויתן אל משה וגו' שני לחת העדת", - "לחות " כתיב , שהיו שתיהן שוות {והובא בפרוש רש"י} ורצונם לומר : ונראים כלוח אחד ,כי ידוע שלוח אחד מימין היה כתוב בו הענינים שבין אדם למקום ,ולוח השני ,שמתחיל מ-לא תרצח , לא תנאף" עד סוף הלוח ,היה כתוב בו הענינים שבין אדם לחברו , והיינו ,שלא יחשוב האדם על איזה מהן שהוא רק לכתחלה ליפות את האדם ולזה באו שתיהן שוות בצמצום גדול , שאין יתרון לזה ,מזה ,וגם שהיו נראין כלוח אחד ,לרמז שכמו שהאדם ,אימתי הוא איש באנשים ? כשהוא שלום באיבריו : אבל אם יחסר לו בגופו איזה חלק ממנו הוא נמאס בעיני אנשים וגם בעיני עצמו : כן הוא בעניני הנפש - אימתי הוא אדם השלם ? כשחביב לו כל דברי השם : מה שאין כן אם , חס ושלום , הקטן בעיניו איזה דבר מדברי השם ,בין מענינים שבין אדם למקום ובין מהענינים שבין אדם לחברו , אינו בכלל איש.
ספר חפץ חיים
רכילות : שמיעה
338 יום
י"ב אלול
המדובר
אסור לשמוע דברי רכילות הקשורים באחרים , ועל אחת כמה וכמה כאשר מספרים לשומע כיצד אחרים שונאים אותו , {כשיש מטרה לתועלת בהבאת הדברים לידעית השומע , יתכן שיהיה מותר לשמוע אותם נרחיב על כך בהמשך } אסור לשמוע דיבורים כיצד דיברו אחרים בגנות בני משפחתו או ידידיו של פלוני , בדרך כלל אין בשמיעת דברים אלו כל מטרה מועילה והיא גורמת לשומע לשנוא את האדם שעליו מדובר ,
"הכופר בה {בתורה } אפילו באות אחת , אינו בכלל ישראל ואין לו חלק לעוה"ב"
בס"ד
פירוש הלכה י"ב אלול מחזור ב'
האדם השלם
ומה יפה בזה מליצת חכמינו ז"ל {תנחומא כי -תשא טז} מה שאמרו על הפסוק {שמות לא יח"} : "ויתן אל משה וגו' שני לחת העדת", - "לחות " כתיב , שהיו שתיהן שוות {והובא בפרוש רש"י} ורצונם לומר : ונראים כלוח אחד ,כי ידוע שלוח אחד מימין היה כתוב בו הענינים שבין אדם למקום ,ולוח השני ,שמתחיל מ-לא תרצח , לא תנאף" עד סוף הלוח ,היה כתוב בו הענינים שבין אדם לחברו , והיינו ,שלא יחשוב האדם על איזה מהן שהוא רק לכתחלה ליפות את האדם ולזה באו שתיהן שוות בצמצום גדול , שאין יתרון לזה ,מזה ,וגם שהיו נראין כלוח אחד ,לרמז שכמו שהאדם ,אימתי הוא איש באנשים ? כשהוא שלום באיבריו : אבל אם יחסר לו בגופו איזה חלק ממנו הוא נמאס בעיני אנשים וגם בעיני עצמו : כן הוא בעניני הנפש - אימתי הוא אדם השלם ? כשחביב לו כל דברי השם : מה שאין כן אם , חס ושלום , הקטן בעיניו איזה דבר מדברי השם ,בין מענינים שבין אדם למקום ובין מהענינים שבין אדם לחברו , אינו בכלל איש.