ז' תמוז הוכח - את מי ?
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :שמיעה
274 יום
ז' תמוז
הוכח תוכיח - את מי ?
על פי החיוב להוכיח את הזולת נדרשה גם מניעה הורה מדיבור לשון הרע על ידי שינוי הנושא מתוך כבוד ודרך ארץ , כמו כן אין להניח גם לרב , לדבר מה שנראה בלשון הרע , מכל מקום ,יש מן החוצפה בהאשמת רב בדיבור לשון הרע , עדיף לבקש מן הרב הסבר שיסייע להבין מדוע מותר היה לו להתבטא באופן מסוים ,
החיוב של הוכח תוכיח את עמיתך אינו חל על הוכחת ילדים ,בכל זאת , אחראים הן ההורים והן המורים להתנהגותם של הילדים מכח מצוות החינוך , עליהם לחנך את הילדים לשמירת המצוות כהלכתן , לפיכך, עליהם להרגיל את הילדים כר בגיל הרך להימנע מדיבור לשון הרע או משמיעתו ,
"גם ירגיל את עצמו לדון את חברו לכף זכות"
פירוש הלכה ז' תמוז מחזור ב'
הכונת המחשבה לצד הזכות
גם ירגיל את עצמו לדון את חברו לכף -זכות וכמו שאמרו חכמינו ז"ל בשבועות ,דף ל {עמוד א }: "בצדק תשפט עמיתך " {ויקרא יט טו} - הוי דן את חברך לכף -זכות והוא אחד מהדברים שאדם ואכל פרותיהם בעולם הזה , והקרן קיימת לו לעולם הבא ,כמו שאמרו בשבת {קכז ,}
והעניין של " כף -זכות" הוא ב,בין אם יש לצדד בעצם בעניין שנשמע עליו שעשה או שדבר , לומר שהדין עמו או שבשננה בא העניין לידו , או שלא ידע את חומר אסורו , ואפילו אם נתברר שכל הסברות לא שייך בזה המעשה , יחשוב אולי חסר המספר פרט אחד , או שהוסיף עוד פרט אחד קטן , שעל -ידי -זה נשתנה העניין לגנות עליו , וכלל אמרו חכמינו ז"ל באבות {פ"ב מ"ד }: אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו.
ספר חפץ חיים
לשון הרע :שמיעה
274 יום
ז' תמוז
הוכח תוכיח - את מי ?
על פי החיוב להוכיח את הזולת נדרשה גם מניעה הורה מדיבור לשון הרע על ידי שינוי הנושא מתוך כבוד ודרך ארץ , כמו כן אין להניח גם לרב , לדבר מה שנראה בלשון הרע , מכל מקום ,יש מן החוצפה בהאשמת רב בדיבור לשון הרע , עדיף לבקש מן הרב הסבר שיסייע להבין מדוע מותר היה לו להתבטא באופן מסוים ,
החיוב של הוכח תוכיח את עמיתך אינו חל על הוכחת ילדים ,בכל זאת , אחראים הן ההורים והן המורים להתנהגותם של הילדים מכח מצוות החינוך , עליהם לחנך את הילדים לשמירת המצוות כהלכתן , לפיכך, עליהם להרגיל את הילדים כר בגיל הרך להימנע מדיבור לשון הרע או משמיעתו ,
"גם ירגיל את עצמו לדון את חברו לכף זכות"
פירוש הלכה ז' תמוז מחזור ב'
הכונת המחשבה לצד הזכות
גם ירגיל את עצמו לדון את חברו לכף -זכות וכמו שאמרו חכמינו ז"ל בשבועות ,דף ל {עמוד א }: "בצדק תשפט עמיתך " {ויקרא יט טו} - הוי דן את חברך לכף -זכות והוא אחד מהדברים שאדם ואכל פרותיהם בעולם הזה , והקרן קיימת לו לעולם הבא ,כמו שאמרו בשבת {קכז ,}
והעניין של " כף -זכות" הוא ב,בין אם יש לצדד בעצם בעניין שנשמע עליו שעשה או שדבר , לומר שהדין עמו או שבשננה בא העניין לידו , או שלא ידע את חומר אסורו , ואפילו אם נתברר שכל הסברות לא שייך בזה המעשה , יחשוב אולי חסר המספר פרט אחד , או שהוסיף עוד פרט אחד קטן , שעל -ידי -זה נשתנה העניין לגנות עליו , וכלל אמרו חכמינו ז"ל באבות {פ"ב מ"ד }: אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו.