כ'ג סיון הצעת שידוך
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת -סיוע לקרבן
260 יום
כ"ג סיון
הצעת שידוך -האיזון הנכון
לאור האיסור להוליך שולל את הזולת {ראה לעיל , ימים 90 -88} עלול אדם להחליט שלא להציע בכלל הצעות שידוכין ,אחרים עלולים להסיק שעליהם להזכיר כל מגרעת וכל חסרון של המועמד כדי שלא יהיו אשמים בעיוות האמת , אך מעט מעשי חסד יכולים להשתוות לזה של סיוע בהקמת בית בישראל , אדם הסבור שבחור מסוים מתאים לשידוך עם בחורה מסוימת ,טינו אחראי לברורים על הצדדים ועל משפחותיהם בטרם יעלה את ההצעה זוהי אחריותם של הצדדים המעורבים ושל הוריהם , מכל מקום האיסור שלא לתת מכשול בפני עוד ולא להשיא עצה שאינה הוגנת מחייב להימנע מהצעת שידוך אלא אם כן :
א} הוא מאמין שלאור הנתונים הנמצאים בידו על אישיות שני הצדדים הם מתאימים זה לזה ,ולא ידועה לו כל סיבה שבעטיה תיגרם להם עגמה נפש בעקבות ההתקשרות ההדדית ,
"אשרי האיש .... אשר לא הלך בעצת רשעים "
"פירוש הלכה כ"ב סיון מחזור ב'
מעלתם של בני קורח
וכמו דמצינו בבני קרו שלא נמשכו אחר אביהן אף- על -פי היה בזיון לאביהן , עליכן נמלטו מהעונש שבא על אביהן ,על -כן נמלטו מהעונש שבא על אביהן וכמו דאיתא בילקוט ,{ריש } פרשת קורח וזה לשונו :זהו שאמרו הכתוב {תהילים א ,א } :"אשרי האיש "- אלו בניו של קדח ,"אשר לא הלך בעצת רשעים "- שלא הלכו בעצת אביהן ,שנאמר {במדבר טז , כו }"סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה ": ובדרך חטאים לא עמדי ", שנאמר {שם יז , ר"ח ויקהלו} :ומה זכות היה בידן של בני קורח שנצלו {פרוש ,מהעונש שבא את פניהם בקרקע, אמרו :אם נעמוד מפני משה רבנו ,אנו נוהגין בזיון באבינו ,ישיבה תקום :: מוטב שנעמוד מפני משה רבנו אף- על -פי שאנו נוהגין בזיון באמינו ,באותה שעה הרחישו את לבם בתשובה , עליהם אמר דוד {תהילים מה ב}: "רחש לבי דבר טוב ", מזה יש לידע ,דאם לא ימשך ,אחר עצת אביו במחלקתו ,לא יתפש ברשתו.
ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת -סיוע לקרבן
260 יום
כ"ג סיון
הצעת שידוך -האיזון הנכון
לאור האיסור להוליך שולל את הזולת {ראה לעיל , ימים 90 -88} עלול אדם להחליט שלא להציע בכלל הצעות שידוכין ,אחרים עלולים להסיק שעליהם להזכיר כל מגרעת וכל חסרון של המועמד כדי שלא יהיו אשמים בעיוות האמת , אך מעט מעשי חסד יכולים להשתוות לזה של סיוע בהקמת בית בישראל , אדם הסבור שבחור מסוים מתאים לשידוך עם בחורה מסוימת ,טינו אחראי לברורים על הצדדים ועל משפחותיהם בטרם יעלה את ההצעה זוהי אחריותם של הצדדים המעורבים ושל הוריהם , מכל מקום האיסור שלא לתת מכשול בפני עוד ולא להשיא עצה שאינה הוגנת מחייב להימנע מהצעת שידוך אלא אם כן :
א} הוא מאמין שלאור הנתונים הנמצאים בידו על אישיות שני הצדדים הם מתאימים זה לזה ,ולא ידועה לו כל סיבה שבעטיה תיגרם להם עגמה נפש בעקבות ההתקשרות ההדדית ,
"אשרי האיש .... אשר לא הלך בעצת רשעים "
"פירוש הלכה כ"ב סיון מחזור ב'
מעלתם של בני קורח
וכמו דמצינו בבני קרו שלא נמשכו אחר אביהן אף- על -פי היה בזיון לאביהן , עליכן נמלטו מהעונש שבא על אביהן ,על -כן נמלטו מהעונש שבא על אביהן וכמו דאיתא בילקוט ,{ריש } פרשת קורח וזה לשונו :זהו שאמרו הכתוב {תהילים א ,א } :"אשרי האיש "- אלו בניו של קדח ,"אשר לא הלך בעצת רשעים "- שלא הלכו בעצת אביהן ,שנאמר {במדבר טז , כו }"סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה ": ובדרך חטאים לא עמדי ", שנאמר {שם יז , ר"ח ויקהלו} :ומה זכות היה בידן של בני קורח שנצלו {פרוש ,מהעונש שבא את פניהם בקרקע, אמרו :אם נעמוד מפני משה רבנו ,אנו נוהגין בזיון באבינו ,ישיבה תקום :: מוטב שנעמוד מפני משה רבנו אף- על -פי שאנו נוהגין בזיון באמינו ,באותה שעה הרחישו את לבם בתשובה , עליהם אמר דוד {תהילים מה ב}: "רחש לבי דבר טוב ", מזה יש לידע ,דאם לא ימשך ,אחר עצת אביו במחלקתו ,לא יתפש ברשתו.