כ' סיון קשרים העלולים
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת -סיוע לקרבן
257 יום
כ' סיון
קשרים העלולים להביא להפסד ולנזק
הכללים הבאים מתיחסים לסיפור הדברים אשר פירסומם עלול למנוע התקשרות מתוכננת בין אנשים {כגון שותפות עיסקית שידוך , קבלת אדם לעבודה }
במקו"ם כאלו מבחינה ההלכה בין שלושה מצבים :
א) כשממספר היא זה שהציע את ההתקשרות :
ב) כשאדם נשאל על ידי צד א' שאלות הנוגעות לצד ב:
ג) כשאדם מסוגל לספק מידע לכל אחד מן הצדדים אודות עמיתו אף כי לא נתבקש לעשות זת
שלושה מצבים אלו כרוכים במצוות שונות מן התורה ועל כן גם שונות הגישות שבהן יש לגשת לכל אחד מהם ,
"יש לו לאדם להזהר מלהיות מעוזרי המחלוקת "
פירוש הלכה כ' סיוןמחזור ב'
בוא וראה כמה קשה המחלוקת
גם יש לו לאדם לזהר מלהיות מעוזרי המחלוקת ,כדי שלא יענש גם הוא בבוא עת פקדתם ,כדאמרינן במכות ,דף. ה {עמוד ב}עונש הכתוב הנטפל לעוברי עברה כעוברי עברה ואיתא במדרש , פרשת קורח {במ"ר יח , ג}: בוא וראה כמה קשה המחלוקת ,שכל העוזר במחלוקת הקדוש -ברוך -הוא מבד זכרו , שנאמר {במדבר טז ,לה}: "ואש יצאה מאת ה' ותאוכל את וג' " , ובסנהדרין ,דף קי {עמוד א }, אמר רב : כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו ,שנאמר {במדבר יז ה}: "ולא לעיל בפרק ו , במה שכתבנו בשם ספר הקנה ,שלפעמים מחליף הקדוש -ברוך -הוא את עונש הצרעת בעניות , והרי הוא עני הנמסר בידי אדם.
ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת -סיוע לקרבן
257 יום
כ' סיון
קשרים העלולים להביא להפסד ולנזק
הכללים הבאים מתיחסים לסיפור הדברים אשר פירסומם עלול למנוע התקשרות מתוכננת בין אנשים {כגון שותפות עיסקית שידוך , קבלת אדם לעבודה }
במקו"ם כאלו מבחינה ההלכה בין שלושה מצבים :
א) כשממספר היא זה שהציע את ההתקשרות :
ב) כשאדם נשאל על ידי צד א' שאלות הנוגעות לצד ב:
ג) כשאדם מסוגל לספק מידע לכל אחד מן הצדדים אודות עמיתו אף כי לא נתבקש לעשות זת
שלושה מצבים אלו כרוכים במצוות שונות מן התורה ועל כן גם שונות הגישות שבהן יש לגשת לכל אחד מהם ,
"יש לו לאדם להזהר מלהיות מעוזרי המחלוקת "
פירוש הלכה כ' סיוןמחזור ב'
בוא וראה כמה קשה המחלוקת
גם יש לו לאדם לזהר מלהיות מעוזרי המחלוקת ,כדי שלא יענש גם הוא בבוא עת פקדתם ,כדאמרינן במכות ,דף. ה {עמוד ב}עונש הכתוב הנטפל לעוברי עברה כעוברי עברה ואיתא במדרש , פרשת קורח {במ"ר יח , ג}: בוא וראה כמה קשה המחלוקת ,שכל העוזר במחלוקת הקדוש -ברוך -הוא מבד זכרו , שנאמר {במדבר טז ,לה}: "ואש יצאה מאת ה' ותאוכל את וג' " , ובסנהדרין ,דף קי {עמוד א }, אמר רב : כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו ,שנאמר {במדבר יז ה}: "ולא לעיל בפרק ו , במה שכתבנו בשם ספר הקנה ,שלפעמים מחליף הקדוש -ברוך -הוא את עונש הצרעת בעניות , והרי הוא עני הנמסר בידי אדם.