ו' סיון נטילת הדין לידיים
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת -סיוע לקרבן
243 יום
ו' סיון
נטילת הדין לידיים
ראינו שמותר לבית הדין הרבני להפעיל אופנים מסוימים של לחץ חברתי עדי לשכנע אדם המעורב במחלוקת להישמע להחלטותיו , אולם ,אסור להשתמש בלחץ חברתי כדי לעקוף את תהליכי הדיין ולכפות על גנב להחזיר את הגנבה , אין ליצור בקרב הציבור עמדה במחלוקת ממונית המבוססת אך ורק על דבריו של יחיד , , מותר לציבור לנקוט אך ורק על דבריו של יחיד, מותר לציבור לנקוט עמדת רק על יסוד פסק של בית הדין , לפיכך מן הראוי לוורא ששני הצדדים יבואו לפני בית הדין , אבל אסור ליטול את הדין לידיים ולהפיץ ברבים ביחמה אישית מה שנראה בעיניו של היחיד בצדק הנדרש ,
"החנות פתוחה והחנוני מקיף והפנקס פתוח והיד כותבת ....."
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ו' סיון מחזור ב'
בואו חשבון
ופן יפתה אותך היצר לאמר : הלוא חברי השומע ממני את כל הספורים שלי אינו חושב זה הלזק ,והראיה , שאינו שונאי עבור זה , ואדרבה ,הוא מראה לי פנים צהבות עבור זה ! אמשול לך משוללמה הדבר דומה ? לאיש אחד מן הגנבים ,שהתלבש את עצמו כאחד מנכבדי העם , ופגע באורח ונעשה לו באחד ממכיריו ושמח בראותו , ופתהו שילכו אל בית משתה היין להתענג , והוא להאורח והנה כבואם ,אמר להאורח : כמה מהשמחה יש לי עתה אחרי שזכיתי לראותך , וזה כמה שנים שלא ראיתיך ,ואין לי יום שמח כזה - על -כן אומר להבעל-הבית , שיגיש לפנינו מכל המעדנים שנמצא בבית משתהו , ואני אשלם בעד הכול ! והנה אחר אכילתם נשתמט הגנב מן הבית , ונשאר האורח לבד , וחיבו הבעלי -הבית לשלם בעד הכול , באמרו : כיון שאתה לקחת מידי, אין לי לידע מי סיעך באכילתך ומי הטעה אותך בענין זה !
והנה כל זמן שאכל ביחד עם הגנב , לא היה לו שום שנאה עליו ,ואדרבה , חשבו באחד מאוהביו , באשר שמהנהו על לא דבר ,אבל בעת שנצטרך לשלם הכול - כמה מהכעס והשנאה היה לו עליו עבור זה ,כן הדבר ,אחי ,בענין זה : בעולם הזה אינו מרגיש השומע ממך לשון הרע ומקבלו את ההשחחה אשר השחית לו בנפשו ,ואדרבה חושבך לאוהבו , שאתה מספר לו כל עניניך אבל כל זה הוא רק כל זמן שהחנות פתוחה והחנוני מקיף, אבל כשיבוא לעולם הבא ,לפני המגיד לאדם מה שחו , וימצא הפנקס פתוח ,וכתוב שם כל הדברים אשר שמע ואשר דבר על-ידי התחברותך הרעה, הצטרך לתן דין וחשבון על הכול ולהענש גדולים על הכול.
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת -סיוע לקרבן
243 יום
ו' סיון
נטילת הדין לידיים
ראינו שמותר לבית הדין הרבני להפעיל אופנים מסוימים של לחץ חברתי עדי לשכנע אדם המעורב במחלוקת להישמע להחלטותיו , אולם ,אסור להשתמש בלחץ חברתי כדי לעקוף את תהליכי הדיין ולכפות על גנב להחזיר את הגנבה , אין ליצור בקרב הציבור עמדה במחלוקת ממונית המבוססת אך ורק על דבריו של יחיד , , מותר לציבור לנקוט אך ורק על דבריו של יחיד, מותר לציבור לנקוט עמדת רק על יסוד פסק של בית הדין , לפיכך מן הראוי לוורא ששני הצדדים יבואו לפני בית הדין , אבל אסור ליטול את הדין לידיים ולהפיץ ברבים ביחמה אישית מה שנראה בעיניו של היחיד בצדק הנדרש ,
"החנות פתוחה והחנוני מקיף והפנקס פתוח והיד כותבת ....."
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ו' סיון מחזור ב'
בואו חשבון
ופן יפתה אותך היצר לאמר : הלוא חברי השומע ממני את כל הספורים שלי אינו חושב זה הלזק ,והראיה , שאינו שונאי עבור זה , ואדרבה ,הוא מראה לי פנים צהבות עבור זה ! אמשול לך משוללמה הדבר דומה ? לאיש אחד מן הגנבים ,שהתלבש את עצמו כאחד מנכבדי העם , ופגע באורח ונעשה לו באחד ממכיריו ושמח בראותו , ופתהו שילכו אל בית משתה היין להתענג , והוא להאורח והנה כבואם ,אמר להאורח : כמה מהשמחה יש לי עתה אחרי שזכיתי לראותך , וזה כמה שנים שלא ראיתיך ,ואין לי יום שמח כזה - על -כן אומר להבעל-הבית , שיגיש לפנינו מכל המעדנים שנמצא בבית משתהו , ואני אשלם בעד הכול ! והנה אחר אכילתם נשתמט הגנב מן הבית , ונשאר האורח לבד , וחיבו הבעלי -הבית לשלם בעד הכול , באמרו : כיון שאתה לקחת מידי, אין לי לידע מי סיעך באכילתך ומי הטעה אותך בענין זה !
והנה כל זמן שאכל ביחד עם הגנב , לא היה לו שום שנאה עליו ,ואדרבה , חשבו באחד מאוהביו , באשר שמהנהו על לא דבר ,אבל בעת שנצטרך לשלם הכול - כמה מהכעס והשנאה היה לו עליו עבור זה ,כן הדבר ,אחי ,בענין זה : בעולם הזה אינו מרגיש השומע ממך לשון הרע ומקבלו את ההשחחה אשר השחית לו בנפשו ,ואדרבה חושבך לאוהבו , שאתה מספר לו כל עניניך אבל כל זה הוא רק כל זמן שהחנות פתוחה והחנוני מקיף, אבל כשיבוא לעולם הבא ,לפני המגיד לאדם מה שחו , וימצא הפנקס פתוח ,וכתוב שם כל הדברים אשר שמע ואשר דבר על-ידי התחברותך הרעה, הצטרך לתן דין וחשבון על הכול ולהענש גדולים על הכול.