י'ד אייר חובת הדייקנות
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת
222 יום
י"ד אייר
חובת הדייקנות
-תנאי רביעי : לעולם אין להגזים ,
בעוד שיש מקום להתיד סיפור גנות כשמכוונים לתועלת , הרי אין כל הצדקה להוצאה שם רע , אסור לאדם להזגים או לשנות עובדות אפילו כשהוא מכוון לתועלת וכן אסור לו להשמיט פרטים המפחיתים מחומרת מעשיו של האדם , שימוש מוגזם במלח "מאד "יכול בקלות להעניק מימדים מוגזמים לעובדה מסוימת למעשה ,זהו סוג שכיח מאוד של הוצאת שם רע שאנשים מסתבכים בו מבלי משים , {לעומת זאת ,חייב אדם להשמיט פרטים נכונים המוסיפים על חומרת המעשה אם אפשר להשיג את התוצאה הרצויה גם בלעדיהם },
"זכור את אשר עשה ה' אלוהיך למרים ...."
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה י"ד אייר מחזור ב'
מרים הנביאה
וגרסינן בספרי על מה דכתיב {דברים כד , ח }: "השמר בנגע מצרעת וגו' " וכתיב בתרה : "זכור את אשר עשה ה' אלהיך למרים וגו' , : ומה ענין זה לזה ? אלא מלמד שלא נענשה אלא על לשון הרע , והלוא דברים על -וחומר :וחומר :ומה מרים , שלא דברה אלא באחיה הקטן ממנה נענשה - המדבר במי שגדול ממנו , על אחת כמה וכמה , דבר אחר : ומה מרים , שכדברה לא שמעה אותה בריה , אלא הקדוש -ברוך -הוא בלבד ,שנאמר {במדבר יב ב}: "וישמע ה' " כך נענשה - המדבר בגנות חברו ברבים ,על אחת כמה וכמה.
ספר חפץ חיים
לשון הרע :תועלת
222 יום
י"ד אייר
חובת הדייקנות
-תנאי רביעי : לעולם אין להגזים ,
בעוד שיש מקום להתיד סיפור גנות כשמכוונים לתועלת , הרי אין כל הצדקה להוצאה שם רע , אסור לאדם להזגים או לשנות עובדות אפילו כשהוא מכוון לתועלת וכן אסור לו להשמיט פרטים המפחיתים מחומרת מעשיו של האדם , שימוש מוגזם במלח "מאד "יכול בקלות להעניק מימדים מוגזמים לעובדה מסוימת למעשה ,זהו סוג שכיח מאוד של הוצאת שם רע שאנשים מסתבכים בו מבלי משים , {לעומת זאת ,חייב אדם להשמיט פרטים נכונים המוסיפים על חומרת המעשה אם אפשר להשיג את התוצאה הרצויה גם בלעדיהם },
"זכור את אשר עשה ה' אלוהיך למרים ...."
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה י"ד אייר מחזור ב'
מרים הנביאה
וגרסינן בספרי על מה דכתיב {דברים כד , ח }: "השמר בנגע מצרעת וגו' " וכתיב בתרה : "זכור את אשר עשה ה' אלהיך למרים וגו' , : ומה ענין זה לזה ? אלא מלמד שלא נענשה אלא על לשון הרע , והלוא דברים על -וחומר :וחומר :ומה מרים , שלא דברה אלא באחיה הקטן ממנה נענשה - המדבר במי שגדול ממנו , על אחת כמה וכמה , דבר אחר : ומה מרים , שכדברה לא שמעה אותה בריה , אלא הקדוש -ברוך -הוא בלבד ,שנאמר {במדבר יב ב}: "וישמע ה' " כך נענשה - המדבר בגנות חברו ברבים ,על אחת כמה וכמה.