י'ג אייר ראשית כל הוכח תוכיח
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע:תועלת
221 יום
י"ג אייר
ראשית כל -הוכח תוכיח
-תנאי שלישי : הוכחת האדם לפני שמדברים עליו ,
לפני שמדברים עם אחרים בגנותו של פלוני , חייבים תחילה ללכן את הענין עם פלוני עצמו , לפני שמכניסים מישהו אחר לתמונה , חייבים קודם כל לנסות להוכיח את האדם שעבר עבירה ולנסות לשכנעו להיטיב את דרכיו {כלל זה לא יחול אם השיחה עם אותו אדם עלולה להקשת ,אם לא לסבול כליל ,על השגת התוצאה הרצויה בכל דרך אחרת }
"שקולה העניות בצערת "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה י"ג אייר מחזור ב'
עונש העניות
ועוד מצאתי תרוץ לקיא הנ"ל בספר 'דבר שבקדושה ' בשם ספר הקנה וזהו לשונו : ראה והבן ,שכל המוציא לשון הרע מפיו , נדון בצרעת וגו' , ואמר לו : רבי אם -כן כל ישראל יהיו מצורעים , שהרי בעוון לשון הרע גלו ישראל וכו' ,אמרו לו : שקול העניות בצרעת ,והרי הוא עני הנמסר בידי אדם {פרוש ,ועל -ידי - זה יוסר ממנו הגאוה ,שהיא על -פי -רוב , הסוכה העקרית ללשון הרע , כמו שכתב רבנו יונה ב'שערי -תשובה' {שער ג אותו קעד} וכמו שיבואר אם ירצה השם לקמן {שער התבונה פרק יד }, וגם הוא ירא לדבר עליהם ,מיראתו פן יודע הדבר ולא ייטיבו עמו }, ועין שם עוד ענין נורא בזה , וכן איתא בתקוני זוהר {הקדמה דף יב ע"א }, דעון זה ,גורם חס ושלום לעניות , על -כן מי שרוצה לחיות בטובה ישמור עצמו.
ספר חפץ חיים
לשון הרע:תועלת
221 יום
י"ג אייר
ראשית כל -הוכח תוכיח
-תנאי שלישי : הוכחת האדם לפני שמדברים עליו ,
לפני שמדברים עם אחרים בגנותו של פלוני , חייבים תחילה ללכן את הענין עם פלוני עצמו , לפני שמכניסים מישהו אחר לתמונה , חייבים קודם כל לנסות להוכיח את האדם שעבר עבירה ולנסות לשכנעו להיטיב את דרכיו {כלל זה לא יחול אם השיחה עם אותו אדם עלולה להקשת ,אם לא לסבול כליל ,על השגת התוצאה הרצויה בכל דרך אחרת }
"שקולה העניות בצערת "
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה י"ג אייר מחזור ב'
עונש העניות
ועוד מצאתי תרוץ לקיא הנ"ל בספר 'דבר שבקדושה ' בשם ספר הקנה וזהו לשונו : ראה והבן ,שכל המוציא לשון הרע מפיו , נדון בצרעת וגו' , ואמר לו : רבי אם -כן כל ישראל יהיו מצורעים , שהרי בעוון לשון הרע גלו ישראל וכו' ,אמרו לו : שקול העניות בצרעת ,והרי הוא עני הנמסר בידי אדם {פרוש ,ועל -ידי - זה יוסר ממנו הגאוה ,שהיא על -פי -רוב , הסוכה העקרית ללשון הרע , כמו שכתב רבנו יונה ב'שערי -תשובה' {שער ג אותו קעד} וכמו שיבואר אם ירצה השם לקמן {שער התבונה פרק יד }, וגם הוא ירא לדבר עליהם ,מיראתו פן יודע הדבר ולא ייטיבו עמו }, ועין שם עוד ענין נורא בזה , וכן איתא בתקוני זוהר {הקדמה דף יב ע"א }, דעון זה ,גורם חס ושלום לעניות , על -כן מי שרוצה לחיות בטובה ישמור עצמו.