ח' ניסן מעשים ראשונים
בס"ד
ספר חפץ חיים
186 יום
ח' ניסן
לשון הרע :דברי גנאי סוביקטיביים
מעשים ראשונים
תחום נוסף של לשון הרע שאיננו גנאי מבחינת אוביקטיבית ,הוא הזכרת העבר ,אסור לספר משהו על עברו של אדם אשר המדבר או השומע , רואים בכך גנות ,גם אם למעשה אין כאן כל גנות ,
חז"ל אומרים ש"מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין " {ברכות ל"ד ע"ב } כך יוצא שאין כל גנאי בהיותו של אדם בעל תשובה ,בכל זאת ,אסור לספר שפלוני הוא בעל תשובה אם המדבר או השומע מזלזלים בבעלי תשובה ,{הלכות נוספות הקשורות בבעלי תשובה מובאות ביו םה-20 }
"היצר נצחך ביו זה בדיבורים אסורים ,אתה עמוד והתחזק למחר לנצחו,"
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ח' ניסן מחזור ב'
אל יאוש
ושמעתי בשם גאון אחד ששאל אדם אותו :אם לא כוון ברוב התפילה ,והוא עומד בסוף התפילה - באיזה אופן יעורר את נפשו להתחיל לכון ? והשיבו ,משל למה הדבר דומה ? לקטנה אחת שעמדה על השוק בסל גדול של ירקות למכור , ופגע בה אגס אחד והתחיל לחטוף מהסל , ונבהלה ולא ידעה שום עצב איך לעשות ,פקח אחד עמד למרחוק , אמר לה : מה תעמודי ? על -מנה תמתיני עד שיחטף כלו ? הנה הוא חוטף ,גם את חטפי ,וכל מה שיעלה בידך יהיה שלך ? כן הדבר ממש בענין התפילה ?הנה היצר מתגבר על האדם ומפיל עליו עצלות ומחשבות זרות , עד שעל -ידי -זה , לא התכון בכמה וכמה ברכות מהתפילה , - גם אתה חטוף וזרז את עצמך בכל כוחך לכוון בהברכות אשר עדין הם לפניך , כן הדב רממש בעניננו : היצר נצחך ביו זה בדבורים אסורים - אתה עמוד והתחזק נגדו למחר לנצחו , ואפילו אם ,חס ושלום ,יתרמי שינצחך עוד הפעם , אף - על -פי -כן אתה חוזר והתחזק נגדו להלחם אותו ,ובודאי יעזרך הקדוש -ברוך -הוא שתהיה גם -כן מהמנצחים ,כי הבא לטהר מסיעין אותו ,כללי של דבר : כל ימיו של אדם יהיה מלחמה בינו ובין היצר ,וזהו בעצם כונת חכמינו ז"ל : לעולם ירגיז אדם וכו' , וזה מה שאמר הכתוב {קהלת י ד }:" אם רוח המושל תעלה עליך ,מקומך אל תנח ".
ספר חפץ חיים
186 יום
ח' ניסן
לשון הרע :דברי גנאי סוביקטיביים
מעשים ראשונים
תחום נוסף של לשון הרע שאיננו גנאי מבחינת אוביקטיבית ,הוא הזכרת העבר ,אסור לספר משהו על עברו של אדם אשר המדבר או השומע , רואים בכך גנות ,גם אם למעשה אין כאן כל גנות ,
חז"ל אומרים ש"מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין " {ברכות ל"ד ע"ב } כך יוצא שאין כל גנאי בהיותו של אדם בעל תשובה ,בכל זאת ,אסור לספר שפלוני הוא בעל תשובה אם המדבר או השומע מזלזלים בבעלי תשובה ,{הלכות נוספות הקשורות בבעלי תשובה מובאות ביו םה-20 }
"היצר נצחך ביו זה בדיבורים אסורים ,אתה עמוד והתחזק למחר לנצחו,"
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה ח' ניסן מחזור ב'
אל יאוש
ושמעתי בשם גאון אחד ששאל אדם אותו :אם לא כוון ברוב התפילה ,והוא עומד בסוף התפילה - באיזה אופן יעורר את נפשו להתחיל לכון ? והשיבו ,משל למה הדבר דומה ? לקטנה אחת שעמדה על השוק בסל גדול של ירקות למכור , ופגע בה אגס אחד והתחיל לחטוף מהסל , ונבהלה ולא ידעה שום עצב איך לעשות ,פקח אחד עמד למרחוק , אמר לה : מה תעמודי ? על -מנה תמתיני עד שיחטף כלו ? הנה הוא חוטף ,גם את חטפי ,וכל מה שיעלה בידך יהיה שלך ? כן הדבר ממש בענין התפילה ?הנה היצר מתגבר על האדם ומפיל עליו עצלות ומחשבות זרות , עד שעל -ידי -זה , לא התכון בכמה וכמה ברכות מהתפילה , - גם אתה חטוף וזרז את עצמך בכל כוחך לכוון בהברכות אשר עדין הם לפניך , כן הדב רממש בעניננו : היצר נצחך ביו זה בדבורים אסורים - אתה עמוד והתחזק נגדו למחר לנצחו , ואפילו אם ,חס ושלום ,יתרמי שינצחך עוד הפעם , אף - על -פי -כן אתה חוזר והתחזק נגדו להלחם אותו ,ובודאי יעזרך הקדוש -ברוך -הוא שתהיה גם -כן מהמנצחים ,כי הבא לטהר מסיעין אותו ,כללי של דבר : כל ימיו של אדם יהיה מלחמה בינו ובין היצר ,וזהו בעצם כונת חכמינו ז"ל : לעולם ירגיז אדם וכו' , וזה מה שאמר הכתוב {קהלת י ד }:" אם רוח המושל תעלה עליך ,מקומך אל תנח ".